Kirsten
23-12-2009 om 10:59
Werken en leren bbl en stage en dan werken met kerst en oud en nieuw
Het jaar is bijna voorbij. Veel mensen nemen in deze tijd een welverdiende vakantie. Toch blijkt het elke keer weer moeilijk te zijn om toch vrij te durven vragen. Dat herken ik bij mezelf heel goed. Nu is het zo dat onze zoon van 17 jaar een MBO studie BBL werken en leren doet en dus 1 dag per week naar school gaat en vier dagen werkt/stage loopt. Nu is hem gevraagd of hij vakantie wil en heeft ie gezegd dat ie wel doorwerkt: incl. Kerst en oud en nieuw. Daar ben ik niet zo blij mee. Zie jongelui van zijn leeftijd gezellig in de stad lopen met vrienden en vriendinnen. Een tijd van ontspanning hebben ze ook nodig vind ik. Ik denk dat hij niet druft te zeggen dat ie vrij wil, maar goed mogelijk is ook dat ie het geld wil hebben. Jammer want werken kan die ze hele leven nog. Daarbij zijn we maar met z'n vieren en verder bijna geen familie, dus een beetje vrije tijd met elkaar doorbrengen geeft mij ook een fijn gevoel. (alhoewel hij wel veel tijd met vrienden zal gaan doorbrengen, maar da's ook goed). Wat vinden jullie hiervan?

sus-anne
23-12-2009 om 12:35
Eigen keuze?
probeer met je zoon te praten om erachter te komen waarom hij door wil werken.
Als hij inderdaad geen nee durft te zeggen,kan je hem wat tips geven over hoe hij dat in het vervolg aan kan pakken,want nee zeggen is ook erg moeilijk.
Wil hij echter graag werken om geld te verdienen(een heel normale reden voor pubers) dan zal je je daarbij neer moeten leggen,het is zijn keuze.
Je zoon komt op een leeftijd dat het gezin steeds minder belangrijk wordt,gaat zijn eigen weg.
Dat is voor jou een stukje loslaten.
En gaat hij zijn vrije tijd missen,en het contact met vrienden,dan zal hij de volgende keer vast andere keuzes maken,dan leert hij hier weer wat van.
ik persoonlijk vind als hij inderdaad wil doorwerken voor het geld,dat het een compliment waard is. ik ken menig puber die in de kerstvakantie maar wat rondhangt en daarbij financiele sponsoring van pa en ma verwacht.

Bastet
23-12-2009 om 12:47
Mja
Juist jongeren vinden werken met feestdagen vaak geen probleem,omdat zulke dagen anders best lang duren voor hen.
Groetjes,bastet

Tirza G.
23-12-2009 om 14:07
Grappig
Ik zou liever hebben dat mijn kind werkt dan dat hij in de stad loopt te lamballen met vrienden.
Tirza

tonny
23-12-2009 om 14:22
Prima toch, werken met kerst?
Hij werkt toch geen 24 uur per dag, er blijven nog wel wat uurtjes over voor gezinsgezelligheid.
Mijn ervaring is dat zulke dagen voor jongeren erg lang duren en dat het misschien beter voelt om wat te dóen. En inderdaad, het levert geld op, prima toch.
Jij vindt het sneu, vanuit de ervaring die je nu hebt ('hij kan nog lang genoeg werken') maar hij staat er kennelijk anders in.
Hier ook dochters die met de feestdagen werken. De één omdat dat bij haar baan hoort, de andere met een vakantiebaantje.

Kaaskopje
24-12-2009 om 01:22
Het is even wennen
Toen mijn dochter met oud en nieuw liet merken eigenlijk liever bij haar vrienden te zijn dan thuis voelde ik me toch een beetje op mijn teentjes getrapt, omdat ik het ongezellig voor óns vond. Maar eigenlijk viel dat allemaal wel mee. Gewoon een kwestie van even wennen. Dus dit jaar is het alweer gewoon als ze er niet is.
Wat het werk van je zoon betreft... het tikt écht lekker aan hoor met dat soort dagen werken. Hij heeft de leeftijd om zelf te ontdekken wat hij aankan en wat niet. Als het teveel wordt merkt hij dat vanzelf wel en dan zal hij zelf bedenken dat een tandje minder moet.

pro3
26-12-2009 om 18:32
Eigen leerproces.
Nee zeggen moet je ook leren. Als hij het daadwerkelijk vervelend vindt is het goed voor zijn eigen leerproces. En als hij het niet vervelend vindt, tja dan is het in wezen jou probleem en daar zal je dan mee moeten leren omgaan. Met 17 jaar gaan kinderen nu eenmaal steeds meer hun eigen weg. Daarbij lijkt werken me helemaal niet zo'n verkeerde invulling van tijd voor een 17-jarige en hij zal vast niet hele dagen en avonden werken dus er blijft vast genoeg tijd over voor elkaar en iets leuks.