Dalarna
14-03-2014 om 20:08
Wie heeft er ervaring met 2todrive?
Wie hier heeft er ervaring met een kind met 2todrive?

Annet
14-03-2014 om 20:18
Een beetje toelichting zou leuk zijn
bijvoorbeeld omdat we er allemaal iets van kunnen leren......

Eleonora
14-03-2014 om 23:59
Ja hier!
Dan leg ik t wel uit
2toDrive is het systeem dat je kind vanaf 16,5 (geloof ik) rijles mag nemen en vanaf zijn 17de rijexamen mag doen. Na het behalen van het rijbewijs en voor het aanvragen van het rijbewijs op het gemeentehuis, kunnen vijf mensen zich opgeven als begeleider. Die mensen moeten 5 jaar hun rijbewijs hebben en ouder dan 23 zijn. Tenzij ze rijleraar zijn dan mogen ze jonger dan 23 zijn. Vond ik zo grappig op de website. Zij geven zich op met hun Digid en de geslaagde puber krijgt een pasje met die namen erop. Worden ze aangehouden, dan moeten de chauffeur en de bijrijder hun rijbewijs kunnen tonen. En dat begeleiderspasje natuurlijk.
Mijn zoon heeft het dus pas gehaald. In mei begonnen met les, begin november zijn rijbewijs gehaald. Hij had toevallig geld gekregen van een erfenis en kon het dus zelf betalen. Ik vond het wel een goede tijd, hij begon toen hij nog in de vijfde zat en heeft vlak na zijn eerste tentamenweek van de zesde zijn rijbewijs gehaald.
Eerst was ik tegen het systeem omdat ik dacht dat ze bij iedereen in de auto mochten rijden. Dus ook bij hun stoere neef die net een jaar zijn rijbewijs heeft. Maar dat kan dus niet. Mag dus niet bedoel ik.
Nederlandse kinderen mogen hiermee niet in Belgie en Duitsland, hoewel die landen hetzelfde systeem hebben.

Dalarna
15-03-2014 om 09:40
Nou sorry hoor, ik begrijp dat jullie niet eens weten wat het is? Google is jullie vriendje niet meer? Geen moment aan gedacht dat jullie het niet kennen?
Ik vraag gewoon naar de ervaringen van ouders met hun kind hiermee, ik heb er zelf geen ervaringen mee en ik vraag me of of ik dat wil of niet.

Annet
15-03-2014 om 10:12
Ja hoor, gewoon lui
Ik verwacht dat iemand die een vraag stelt meer info geeft. Ik denk dat dit je kortste vraag ooit was )
De naam kende ik niet. Wel weet ik dat je eerder mag beginnen met rijles en examen. De regels kende ik niet.
Ik heb dit in mijn achterhoofd voor oudste. Dan kan ze met 17 jaar starten zodat ze haar rijbewijs heeft voordat ze gaat studeren (ze wordt pas tijdens de studie 18).

Dalarna
15-03-2014 om 17:50
Annet
Zoals ik al zei, voor mij was het geen andere vraag dan: Wie heeft ervaringen met Skypen, met keramisch koken of met een electrische fiets. Waarom je er niets van kan leren is mij een raadsel, ik kon namelijk niets over de ervaring vertellen.... en jij was inderdaad erg lui

Knutselkei
15-03-2014 om 18:35
dochter is nu bezig
neef heeft t al, heeft naast zijn ouders ook opa en oma op het pasje staan. Kan zonodig dus chauffeuren, opa rijdt niet meer zo graag
Dochter(wordt in juni 17) is nu bezig en geeft straks naast ons en oma ook iemand van de sportvereniging op. Ze moeten nogal eens trainen en ver rijden en dan maakt ze kilometers. Ze lest nu al omdat ze net als de dochter van annet gaat studeren en dan al klaar is.
Mij lijkt er naast zitten niet anders dan wanneer ze 18 zijn...alle begin is eng

Puck
17-03-2014 om 08:49
Haha Dalarna
Jij bent net zo lui. Is google ook niet jouw vriendje meer? Google op "ervaringen 2todrive" had vast talloze hits opgeleverd en nee, dat heb ik niet uitgeprobeerd. Ook veel te lui voor..... LOL

Dalarna
17-03-2014 om 20:51
Puck
En dat vind ik weer flauw... dan zouden we de rubriek 'vakantietijd' ook wel kunnen opheffen Ik wilde gewoon, net als mensen vragen naar ervaringen met een bepaalde camping, eens wat horen van de mensen van OO... die zijn toch weer heel anders dan gemiddelde mensen op internet

Tihama
17-03-2014 om 23:11
Ah ik lees mee
Ik zie grote voordelen aan het systeem. Het grootste probleem voor jongeren is het gebrek aan verkeersinzicht. Het lijkt mij heel goed als zoon hier zijn eerste jaar zelf rijden doet met een van ons ernaast.
Hier identiek als Annet: zoon wordt pas 18 als hij al studeert. Hij mag binnenkort beginnen.
Mijn enige vraag is nu nog: hoe selecteer ik een rijschool, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Mover
17-03-2014 om 23:56
Rijschool selecteren obv percentages
Bij het cbr kan je online de slagingspercentages opvragen van rijschoolhouders uit jouw buurt. Gecombineerd met ervaringen van misschien klasgenoten, buren, kan je dan al een eerste schifting maken.

Puck
18-03-2014 om 08:13
Dalarna
Je hebt helemaal gelijk, in dat geval kunnen we het hele forum wel opheffen of bij alles zeggen: kijk eens in het archief, maar zo'n mooie voorzet kon ik niet laten om in te koppen. Sorry.

Dalarna
18-03-2014 om 09:50
Puck en mover
Je kunt wel inkoppen maar het was gewoon een overtreding
Mover: mij zeggen die slagingspercentages net zo veel als het cijfer wat het vmbo van mijn jongste van de inspectie kreeg. Slecht omdat er veel jongeren hun diploma niet halen maar hoe komt dat: omdat ze de jongeren niet wegsturen en zo lang mogelijk op school houden.
Een rijschool kan lagere slagingspercentages hebben omdat ze de moeilijke gevallen krijgen omdat ze bekend staan dat ze daar veel beter mee om gaan.

Dalarna
18-03-2014 om 09:53
Tihama
Mijn man en ik hebben er allebei lang over gedaan, ze mogen met 16,5 beginnen en als dat bij mijn zoon ook zo lang duurt krijgt hij waarschijnlijk net voor zijn 18de het rijbewijs (of hij moet veel vaker gaan lessen per week). In dat geval heb je er weinig aan als je in een andere stad op kamers gaat zitten. Hoe doe je dan je ervaring op denk ik dan?

Tihama
18-03-2014 om 11:50
Studeren
Zoon zit nu in de 5e. Ik neem aan dat hij niet langer dan een jaar bezig hoeft te zijn, dus dan zou hij het kunnen hebben ruim voor hij gaat studeren. Zeer waarschijnlijk gaat hij trouwens een studie doen waarbij hij het eerste jaar gewoon thuis kan blijven, dus dan zeker nog tijd genoeg om onder bezielende leiding van pa of moe ervaring op te doen.
Ik moest gisteren glimlachen om mijn man: die is zich aan het orienteren op een nieuwe auto en hij merkte op dat het geen automaat moest worden met het oog op de training van zoon
Ik vraag me inderdaad wel af hoeveel een slagingspercentage nu echt zegt. Ik wil graag dat hij goed les krijgt.

Tijgeroog
18-03-2014 om 12:07
Maar...
Als je opa opgeeft, omdat hij niet meer zo graag rijdt, is die dan een geschikte persoon om naast te zitten?

Knutselkei
18-03-2014 om 12:35
ja hoor
dat wel, opa rijdt niet graag als er iemand anders is om te rijden

020
04-04-2014 om 17:21
Veel sneller klaar.
Dames!
Mijn zoon heeft het met 20 rijlessen in één keer gehaald. de rij-instructeur van safeles vertelde dat het dankzij 2todrive sneller gaat. Blijkt dat 17 jarigen het sneller kunnen aanleren.

Sawo
05-04-2014 om 15:36
mijn zoon
Mijn zoon heeft het nog het op zijn 17 in een keer gehaald. Hij heeft het volgens de nieuwe RIS opleiding gedaan rijopleiding in stappen. Hij was erg erg tevreden mee. Wij gaan geen begeleiderspas aanvragen want hij wordt 18 voordat hij zijn rijbewijs fysiek in handen heeft.
Het grootste voordeel vond ik dat hij het gedaan heeft in zijn eindexamenjaar relatief een veel rustiger jaar dan de eerste jaar van een vervolgopleiding.
Hij heeft gelest in de stad waar hij ook kan afrijden. Mijn dochter had hier gelest maar vond dat je lang op de snelweg moest rijden voordat je in een examengebied kon oefenen.

Monique D*
05-04-2014 om 17:18
Mijn dochter van 17 doet ook aan 2todrive
Mijn dochter van 17 doet ook aan eeh.. 2todrive. (ik ben wel op de hoogte van het systeem, maar kende de naam niet). Zij heeft dezelfde rijschool gekozen als een zoon van mijn vriendin die een hele geduldige instructeur had en ook in één keer geslaagd was.
Zij heeft al een gratis proefles gehad. Het was mogelijk om te kiezen tussen 20, 37 of ongeveer 45 rijlessen. De leraar gaat ervan uit dat 37 lessen wel goed voor haar zullen zijn. Dat zal in het najaar, september zijn en dan kan ze examen doen.
Zij betaalt alles van haar eigen spaarrekening.
Wij zijn benieuwd en ze heeft er zin in!
Haar opa en ik zullen als haar begeleiders fungeren. Ik heb bijna 24 jaar mijn rijbewijs en opa zo'n 55 jaar. Dus dat moet kunnen!
Alleen vind mijn dochter het jammer dat ze het volgend schooljaar niet alleen met de auto naar school kan gaan (na de zomervakantie gaat ze naar een school buiten Amsterdam). Dat kan dus pas in februari 2015 als ze 18 jaar wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.