noetje
05-01-2012 om 19:31
Wie zal dat betalen?
Hoe doen jullie dit: mijn zoon van ruim 16 krijgt 50 euro zakgeld in de maand. Daarnaast verdient hij met een bijbaan meer dan 100 euro per maand. Wij betalen zijn kleding en sport. De rest : uitgaan, telefoon , spellen voor PC enz betaalt hij zelf.
De laatste tijd vliegt hij echt uit, is vaak onderweg, stad in (20 min fietsen), heeft een vriendin. Hardstikke leuk. Rond etenstijd is hij vaak niet thuis, dan eet hij bij vriendin of haalt vooraf iets in de supermarkt waar hij 's avonds werkt. Wat hij nu redelijk zou vinden is dat wij een bijdrage geven voor het eten dat hij zelf betaalt als hij niet thuis eet. Zo ook voor de lunch op school, hij haalt dit liever bij de supermarkt of in de kantine dan dat hij het zelf meeneemt. Ook hiervoor wil hij een vergoeding.
Hoe doen jullie dit? Wat hij dan aan eten koopt is overigens meer snacken dan eten.
Ben zelf geneigd om te zeggen: alleen op de momenten dat je niet naar huis kùnt komen (tijd tussen school en werk 's avonds te kort bv) wil ik wel bijdragen, maar anders kom je maar naar huis om te eten. En ik neem zelf ook brood mee naar mijn werk, wat is daar mis mee?
We zouden het best kunnen missen overigens, maar zijn wel gewend om te budgetteren en ons daaraan te houden.
Noetje

Knutselkei
05-01-2012 om 20:11
Eeh niet ..zou ik zeggen
Ik ga geen avond eten sponsoren als ze thuis gratis kunnen komen eten.Hij werkt toch neem ik aan vlak bij huis? Dan eet hij even een hap voor hij gaat werken.
Ik zou voor op school zeggen 2 x voor mij en de rest lekker zelf betalen of meenemen. Hij kiest ervoor om zo te leven en heeft een mooi inkomen voor een 16 jarige?

Moppeke
05-01-2012 om 20:17
Hij heeft een keuze
Hij kan gewoon thuis komen eten of een bammetje smeren en meenemen.
Dus ik hem daarin ook geen extra vergoeding geven.
Mijn dochter krijgt ook een broodje mee voor de lunch, ik ga geen lunch buiten de deur bekostigen wanneer ze gewoon brood van thuis mee kan nemen.
Het heeft voor mij ook een andere kant: ik wil dat mijn kind verantwoord eet. Iets halen uit de supermarkt kost extra geld en het is ook wel erg laagdrempelig om gewoon te kiezen wat je lekker vindt (dat kan dus ook elke dag een croissantje zijn). Met een vergoeding stimuleer je het eigenlijk nog.
Alleen als het echt niet anders kan, zou je hem tegemoet kunnen komen, als er gewoonweg geen tijd is om tussen school en werk thuis te komen eten.

Shonagh
05-01-2012 om 20:42
Inderdaad
precies zoals jezelf al denkt en mijn voorgangsters zeggen. Alleen vergoeden als het echt niet anders kan.

noetje
05-01-2012 om 21:38
Toevoeging
Mijn zoon werkt op ongeveer 20 minuten fietsen van ons huis af, en wat hij verder doet overdag(school, stad, vriendin) is allemaal in de buurt van zijn werk. Zijn redenering is: dan moet ik dus 20 minuten naar huis fietsen om te eten? En daarna weer 20 minuten naar mijn werk?
Ik merk dat ik het lastig vind om mijn mening hierover te vormen.

koentje
05-01-2012 om 21:46
Nee hoor,
helemaal niet lastig. Ik zou hem vierkant uitlachen. Waarom zou hij gewoon geen brood kunnen meenemen?
Als dat niet goed genoeg is voor hem, draagt hij de kosten zelf maar.

Rosa van der Zanden
05-01-2012 om 21:52
Tss
Hij krijgt het al betaald! Gewoon, van thuis. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om dat te sponsoren.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
Tss
Hij krijgt het al betaald! Gewoon, van thuis. Geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om dat te sponsoren.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
Tss
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
Tss
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
Tss
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
Tss
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
Tss
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden
05-01-2012 om 21:53
Zo veromtwaardigd was ik nou ook weer niet .
Sorry, iPad liep vast.
Rosa van der Zanden

Sancy
05-01-2012 om 21:58
Rosa
Ik ging na de derde keer op 'volgende bericht' klikken, maar eens F5en omdat ik dacht dat de klapjap bleef hangen. Ben benieuwd of er meer waren die dat deden

Sancy
05-01-2012 om 22:02
Noetje
Ik zou zoonlief heel hartelijk uitlachen. Daarna zou ik een tegenrekening presenteren waaruit blijkt dat hij geen 50 euro zakgeld hoort te krijgen, maar eigenlijk kostgeld moet betalen. En ten overvloede zou ik er nog even op wijzen dat hij 2 keuzes heeft: óf eigen keus in eten op eigen kosten, of thuis eten wat de pot schaft.
Wat een lef trouwens, om het zo te spelen Erg creatief.

Annet
05-01-2012 om 23:02
Je hebt een grappige zoon
Hij krijgt zeer ruim zakgeld, verdient zelf nog bij en wil dan nog meer......
Kinderen die niet vragen worden overgeslagen, heb ik mijn kinderen altijd geleerd
Maar gelukkig bestaat het woord NEE ook nog.
Als hij niet thuis kan eten, zou ik overigens ook niets bijbetalen. Hij kan altijd een extra boterham meenemen. Ik zou met plezier een hartige snack meegeven in zo'n geval.

Kaaskopje
06-01-2012 om 00:31
Je kunt hem niet verwijten
dat hij geen lef heeft
Ik hoop dat je door de andere reacties je al gesteund voelt om tegen je zoon te zeggen dat hij eten van je kan krijgen als hij thuis eet of als hij het vanuit huis mee kan nemen, maar dat je hem niet gaat sponsoren voor alle momenten waarop hij niet thuis eet. Als ik dat bij mijn oudste dochter deed was ik snel arm.

Brianna F
06-01-2012 om 08:17
Dacht het niet
Hij krijgt al royaal zakgeld. Mijn kinderen krijgen 70 euro en daar moet alles van betaald worden, dus ook kleding, telefoon, cadeaus, uitgaan e.d.. Alleen de contributie voor de sportclub betalen wij.
Zij eten wel eens 's avonds op de unie als ze lang college hebben. Het is 2 uur reizen naar huis en om half 9 nog een warme hap vinden ze te laat. Maar zelfs dat betalen ze zelf.

FayW
06-01-2012 om 08:22
Wat een grapjas
Lekker ding hoor die zoon van jou . Hij kan het natuurlijk altijd proberen. En blijkbaar kan hij de "noodzaak" van buitenshuis eten goed verwoorden want anders zou jij niet twijfelen.
Ik zou denk ik gaan lachen bij zo'n vraag. En het antwoord zou nee zijn. Lunch kopen op school, s'avonds thuis niet meeeten, allemaal zijn eigen keus. Er is neem ik aan genoeg te eten voor hem in huis.

albana
06-01-2012 om 08:42
Hier ook gevraagd
Hier heeft oudste er ook een tijdje om gevraagd (lees gezeurd). Maar dat had tevens een andere reden, haar vriendin die ver van alles afwoont (in buitengebied) en als laatste thuis woomt (al 3 oudere broers het huis uit) kreeg dat wel, niet voor elke dag, maar wel als de situatie ernaar was. Vriendin moet half uur fietsen naar huis (ook geen o.v.) en als ze dan weer terug moet een uur totaal dus.
De dagen dat ze 's avonds werkt, na school heeft ze de tijd niet om helemaal retour naar huis te gaan en krijgt ze dus 'eetgeld'. De bedoeling ervan is, dat ze op school een warme maaltijd eet (te koop voor 4 euro, parktijkervaring voor de a.s. koks) en haar boterhammen bewaart voor 's avonds en een half uurtje, 3 kwartier of wat dan ook even ergens overbrugt. In de praktijk at ze hier mee of bij nog een andere vriendin en stak het geld in d'r xak voor wat anders of ze ging naar de mac of weet ik wat....
Op school warm eten was niet zo gezellig, want de rest at wel meegenomen brood....
Daar kon ik nog enigzins begrip voor hebben. Vriendin is dan van huis van 's morgens vroeg tot 10 uur 's avonds, zonder tijd om naar huis te gaan....Dat is een lange dag zonder warme hap voor een grote puber. En die ouders zijn vrij 'makkelijk' met haar...Ze is hun laatste kind in huis en ze zitten wat ruimer in de financieën nu de broers allemaal het huis uit zijn (broers kregen dit toendertijd trouwens niet).
Maar voor dochter is de situatie heel anders. Zij hoeft zo ver niet te fietsen, kan zelfs voor een half uur naar huis komen, bordje in magnetron en eten maar.
Wij hebben dan ook geweigerd eraan bij te dragen. Medeargument van dochter was dat ze dan samen met vriendin warm kon eten op school....was ook gezelliger.
ja,ja...als je alles maar gelooft, de mac is vast ook gezelliger met z'n tweeën.
Na een tijdje was het gezeur over. Dochter zag zelf ook wel in dat het onzin was.
Dat de argumenten die bij vriendin golden voor haar niet van toepassing waren en heeft zich er al snel bij neergelegd.
Dus nee niet doen, zorgen voor makkelijk eten als hij écht grote haast heeft (doen we hier wel) zodat hij á la minuut kan eten. En anders meenemen.
groeten albana

noetje
06-01-2012 om 08:55
Basisrecht
Dank allemaal. Mijn zoon kan het inderdaad goed brengen Elk tegenargument weerlegt hij. Mooie eigenschap. We zijn tot nu toe altijd gewend om tot een compromis te komen. Maar eigenlijk is hier een soort uiterste bereikt en heb ik geen zin in weer een compromis. Kan zijn dat ik mijn hakken in het zand zet nu omdat hij het één en ander nogal dwingend bracht, maar 'iets in mij' zegt: het is genoeg. Dit moet hij zelf gaan doen.
Wat mij nog doet twijfelen is zijn argument dat als hij niet mee eet, er minder boodschappen nodig zijn en dat hij dat bedrag dan toch zou kunnen krijgen om iets in de stad te eten? Dat is duurder, maar dat vult hij dan zelf aan. Wij zijn goedkoper uit als hij niet mee eet , en hij betaalt dat. Vindt hij niet eerlijk. Ja, en dan heeft ie me.
Uitlachen moet ik geloof ik niet proberen en past ook niet bij mij, al ging dat bijna vanzelf toen hij zei: 'eten is een basisrecht hoor'

Fiorucci
06-01-2012 om 09:14
Hihi
Ik vrees dat hij hier toch een daverende lachsalvo zou krijgen, niet uitlachend bedoelt hoor, maar hahaha....hoe verzint ie 't..

skik
06-01-2012 om 09:46
Inderdaad een daverend lachsalvo
Ik liet het openingsbericht lezen aan mijn dochter (15). Die kwam niet meer bij van het lachen. "Die jongen is echt rijk! En dan nog vragen om lunchgeld?".
Je zoon wordt later vast een goede onderhandelaar. Maar ik sluit me bij de anderen aan: als je niet thuis komt eten waar de warme prak voor je klaar staat, dan regel én betaal je zelf wat anders.
Komt je zoon trouwens wel eens niet opdagen of belt hij op het laatste moment af voor het avondeten terwijl jij wel op hem gerekend hebt?
skik

Primavera
06-01-2012 om 09:49
Hahahaha
Nou dat basisrecht krijgt hij toch ook, maar wel in de vorm van eten en niet in de vorm van geld. Als hij bezorgd is dat jullie goedkoper uit zijn, dan kan hij thuis eten of een boterham meenemen. Het is zijn keus om ergens anders te eten dus dan betaalt hij die keus zelf.
Stel je even voor dat hij ook deze redenatie gaat toepassen als hij het ontbijt over wil slaan of een nacht buitenshuis verblijft zodat jullie verwarmingskosten van zijn kamer kunnen uitsparen of het warme water van zijn ochtend douche.
Groeten Primavera

Annet
06-01-2012 om 09:50
Zijn laatste argument zou ik ook niet serieus nemen
Het is een zeer kromme gedachte dat jij hem geld moet geven als hij thuis niet mee-eet alleen omdat zijn eten anders ook geld zou kosten.
Zijn basisrecht is dat hij thuis eten krijgt. Al het andere is zijn keus en dus ook zijn verantwoordelijkheid.
Niet op ingaan dus! En zeker niet meer twijfelen!

anderss
06-01-2012 om 10:19
Nou
een bijdrage aan zijn eten vind ik niet onredelijk als hij inderdaad alle andere zaken zelf bekostigd. Thuis is het eten ook niet gratis (kennelijk ervaren een aantal mensen dit wel) maar ik zou dan een vaste afspraak hierover willen hebben: het is niet de zoete inval.

Lizelot
06-01-2012 om 10:30
Nee hoor,
Hier een dochter van dezelfde leeftijd.Zakgeld plus een baantje.
De reistijd van mijn dochter is op de fiets bijna een uur ,dus het is voor haar zelfs niet mogelijk in de pauze naar huis te komen.Ze neemt als ze naar school gaat ,maar ook als ze gaat werken brood mee.
Dat is inderdaad die basisbehoefte die wij betalen voor haar.Zolang er brood in huis is ,beleg,kaas en hagelslag ,ga ik geen luxe broodjes voor haar betalen.
Zelf eten we ook gewoon een boterham.Als dochter met vrienden een frietje gaat eten betaald ze dat zelf.Als wij een dagje weg zijn en dochter blijft thuis krijgt ze geld voor een frietje,als er geen brood in huis zou zijn,zou ze geld mee krijgen.Maar als ze thuis kan eten ,ga ik geen extra geld geven.
Hier ook regelmatig discussies over de basisbehoefte en wat er in dat pakket zit en wat niet,hahahaha,wel grappig.Benzinegeld,kapper enz enz.

Vic
06-01-2012 om 11:32
150 euro per maand
Ik sluit me aan bij de rest en wil ook nog het advies meegeven om je zoon wat realiteitszin bij te brengen. Hij heeft nu 150 euro per maand vrij te besteden aan zichzelf (en kleding en sport hoeven daar niet eens van). Als hij eenmaal op zichzelf woont en zichzelf moet onderhouden, mag hij blij zijn als hij 150 euro per maand heeft om uit te geven aan sport, kleding én die leuke dingetjes.
Jeetje zeg, toen ik 16 was werd mijn zakgeld afgeschaft omdat ik zelf een baantje kreeg. Dat is dan de harde lijn, maar ik denk niet dat ik mijn kinderen onverkort zou blijven sponsoren als ze zelf veel bij verdienen.

Fiorucci
06-01-2012 om 11:47
Anderss
Zijn kleding en sport worden al betaald door zijn ouders. Hij betaald dus niet alle andere zaken zelf, eigenlijk betaald hij vooral de leuke dingen die niet noodzakelijk zijn. Mijn kinderen krijgen 20 euro per maand, als ze meer willen kunnen ze gaan werken.