Marieke
03-06-2009 om 20:43
Wilde reisplannen meisje van 12
Mijn dochter heeft in de eerste klas een stel leuke vriendinnen opgedaan. Al vanaf de kerstvakantie zijn de meiden plannen aan het maken voor de zomervakantie en de meest wilde dingen zijn al gepasseerd.
Nu het einde van het schooljaar in zicht komt worden de plannen concreter. Het laatste is een reisje van 4 dagen naar Parijs. Een ouder gaat dit begeleiden en ze hebben een slaapplaats. Dit vertelt mijn dochter, de andere ouders ken ik niet.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat andere ouders hiervan vinden. Ik denk zelf dat als je in het eerste jaar als 12 jarige naar Parijs gaat, waar moet je dan na het eindexamen met je vriendinnen naartoe?
Ik vind haar jong om met vriendinnen naar het buitenland te gaan (ze heeft geen paspoort), maar wil ook haar pret niet bederven.
En dan is er natuurlijk de kwestie van het geld. De andere 3 meiden komen uit behoorlijk welvarende gezinnen. Wij hebben helemaal niks te klagen, maar als ik 300 euro voor haar uitje moet neerleggen gaat dit regelrecht van het budget van de gezinsvakantie af en eigenlijk kunnen we dat niet missen. Maar ik ben bang dat als ik zeg dat wij het geld niet hebben dat een andere ouder gaat bijleggen en dat wil ik niet. Eigenlijk wil ik mijn dochter met onze levensstandaard opvoeden, maar die is duidelijk lager dan die van haar vriendinnen. We hadden al bedacht om zelf met de meiden te gaan kamperen, maar eigenlijk hebben we daar niet echt tijd voor en er zijn nog meer kinderen met wensen in ons gezin. Bovendien zijn ze nog hartstikke jong en onzelfstandig, dus ze met een tentje aan de andere kant van de camping neer zetten kan eigenlijk ook nog niet.
Ik ben benieuwd hoe andere ouders hierover denken en ermee omgaan.
Marieke
Tirza G.
09-06-2009 om 14:53
Liften
Dat zie je nooit meer he, lifters. Ikke niet althans. Bij het verlaten van mijn woonplaats was altijd echt zo'n liftersplek, heel gunstig bij de stoplichten enzo voor je de weg opdraaide. Daar staat nooooooooit meer iemand. Komt vast door de OVjaarkaart. Denk ik.
Tirza (veel gelift. Blij dat dochter dat niet doet)
Hillary
09-06-2009 om 16:31
Liften (ot)
Toevallig zag ik er van de week een, niet mee genomen. Heb nooit lifters mee genomen. Toen ik zelf zo rond de twintig was wel veel gelift. Zowel in het buitenland icm het interrailen als ook in Nederland als ik naar mijn bijbaantje in de horeca ging. Met het ov moest ik eerst op de fiets naar het station, dan met de trein en dan met de bus. Het was een horecagelegenheid in een klein dorp, waar de bus niet zo vaak ging, dus liften was veel sneller. Liep naar de rand van de stad en sloot aan in de rij, meestal stonden er een stuk of 5. Een keer in de auto vroeg ik aan de bestuurder om mij op een hoek af te zetten dan kon ik de rest wel lopen. Nog nooit gebeurt dat iemand niet helemaal om reed om me bij mijn werk af te zetten. Ik vond er niets engs aan. In het buitenland wel eens in hachelijke situaties gekomen, maar he dan stap je toch gewoon bij het eerstvolgende stoplicht uit, haha wat kun je toch onbezorgd zijn zo rond de twintig he. Nu hoop ik echt van harte dat mijn dochter niet zo domme dingen doet later als ik heb gedaan.
Mevrouw Jansen
10-06-2009 om 10:10
Marieke
ik heb niet alle reacties gelezen en weet dus niet of ik nu wellicht voor de 10e keer iets zeg, maar als jij het niet wilt, ongeacht of je het geld hebt of niet, dan moet je het niet doen. Het is jouw kind. Het is jouw keus. En ik hoor vaak dat ouders kijken naar "wat andere kinderen mogen" maar dat doe ik eigenlijk nooit. Ik volg mijn eigen plan meestal. Hier zou het trouwens in geen geval gebeuren, mijn dochter zou dit niet mogen en punt uit.