Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
carolien

carolien

30-08-2011 om 09:34

Wilma nanninga in de j/m

Wie heeft ook het artikel over Wilma Nanninga gelezen in de J/M?
Ben je ook zo verbaasd?
Het gaat erover dat Wilma haar dochter van 16 heel erg in de gaten houdt. Ze mag niet uit, Wilma leest haar msn berichten en dochter moet 's avonds haar telefoon inleveren. Ik ben ook best streng en controleer ook wel redelijk, maar ik vond dit toch wel heel erg ver gaan. Lijkt me voor dochter ook verschrikkelijk dat dit artikel geplaatst is en iedereen weet hoe ze betutteld wordt door haar moeder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doe ik ook

Ik heb het artikel niet gelezen, maar ik doe hetzelfde. Okay, mijn dochter is 14. En heeft al bewezen niet goed om te kunnen gaan met internet en GSM. Dus moet ze om 22.00 de gsm beneden leggen voor ze gaat slapen. Gewoon om te zorgen dat ze slaapt en niet een hele nacht sms't. Alle GSM's blijven beneden 's nachts, anders word ik steeds wakker.
Uitgaan is hier nog niet aan de orde, geen gelegenheden waar onder de 16 je binnen komt. Maar schoolfuiven, verjaardagen van vrienden en het dorpsfeest mag ze wel heen. Tot 01.00 uur uiterlijk.
MSN en facebook heeft ze niet meer, na diverse online misdragingen en waarschuwingen / gesprekken is haar laptop dichtgetimmerd als ware ze 4 ipv 14.
het is niet anders. Voor de kerstvakantie zal hier ook niets aan veranderen.
De gsm regel geldt ook voor logees, ook als ze meerderjarig zijn, maar dat heeft meer met de gehorigheid van het huis en de nachtrust van mij en de jongere kinderen te maken.

Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen. Maar 14 is geen 16 en ik kan niet eeuwig blijven controleren. Maar om het nou betuttelend te noemen... je weet niet wat er aan vooraf is gegaan.

Wiske

Tirza G.

Tirza G.

30-08-2011 om 15:47

Nou

Zo idioot vind ik het allemaal niet. Je kunt onder de 16 nergens naar binnen als het goed is, dus uitgaan? Hoezo? MSN-Hyves-Facebook sta ik wat ambivalent tegenover. Toen dochter via de sociale media op een gegeven moment behoorlijk werd lastig gevallen, heb ik daar toch ook wel hard op ingegrepen. Niet zozeer omdat zij fout zou zijn, maar om haar te beschermen tegen nog meer ellende. Internet gaat er hier 's avonds uit, maar sinds ze een smartphone hebben kunnen ze via 3G toch internetten 's nachts. Gelukkig moeten ze dat zelf betalen en dat is ook wel een aardige leerschool. Tja, weet je, als nou íemand weet hoe rot en ellendig de wereld in elkaar zit en wat mensen elkaar allemaal aandoen - is het mevrouw Nanninga wel. Haar dochter is wellicht zelfs wel een aardige prooi voor alle mensen die ooit door haar moeder zijn afgezeken. Zie je ineens all over the web foto's van een zuipende Nanninga-dochter.
Pubers lezen de JM niet en hebben daarna hooguit meelij met dochter. Daar zou ik niet zo mee zitten.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

30-08-2011 om 19:29

Tirza

Uitgaan is een ruim begrip. Mijn zoon van 14 sjouwt in de zomer veel festivals af, en daar kom je heus binnen onder de zestien. Als iemand ervaringen heeft die ervoor zorgen dat je je kind niet kunt vertrouwen op een bepaalde manier, dan zijn die regels die la Nanninga stelt logisch. Maar ik ben zelf wel voorzichtig met er op voorhand vanuit gaan dat je kind niet te vertrouwen is. Ik heb het artikel niet gelezen, dus ik weet niet of dat hier zo is. Dat internet uitgaat na een bepaald moment is een huisregel, maar vind ik wat anders dan er op voorhand vanuit gaan dat je kind niet te vertrouwen is op internet. En smsjes leest van je kind.

Afpakken en verbieden

Daar kun je heel verschillend mee omgaan. Ik ga er vanuit dat kinderen ook kunnen leren. En op die leeftijd kan ik ze niet meer vastbinden. Dus ik stuur sterk op de eigen verantwoordelijkheid en ga geen acties uithalen die ik toch niet vol kan houden.
Bovendien kan een kind in de fout gaan maar er van leren en dan goed gedrag gaan vertonen. Verbieden ontneemt ze die kans.
Dochter kreeg hier een internetvriendje in een game die foute dingen deed en van haar vroeg. Vriendje bleek bovendien zo'n 8 jaar ouder. Dus kregen wij hier allemaal pedo en loverboy ogen. We hebben haar gevraagd wat zij daar nou van vond. Nou eigenlijk niet leuk, voelde zich enorm gedwongen en emotioneel gechanteerd. En toen gevraagd wat ze er aan gaat doen en of we haar daarbij kunnen helpen en hoe je dat kunt voorkomen of pareren.
Dochter is kwetsbaar dus ik vond het spannend. Maar het lukte haar eerder dan ik had gedacht zelf op te houden met dat foute vriendje. Daar wordt ze sterker van.

Monet

Monet

31-08-2011 om 16:29

Pffff

Zo hoorde ik deze week een gesprek tussen 2 20-jarige meiden, waarvan er 1 vertelde hoe kort ze thuis wordt gehouden, en waarom ze dus heel veel stiekem doet. Ik kon met veel moeite mijn mond houden, maar het snapte het meisje heel erg goed! Nu is 16 natuurlijk geen 20, maar dat korthouden heb ik nooit goed begrepen, ik heb zelf gelukkig ook nooit enige noodzaak gezien om dat op mijn eigen kinderen toe te passen.

Moontje

Moontje

01-09-2011 om 23:01

Annej en korthouden

@AnneJ: chapeau
en over korthouden, ik heb hetzelfde gevoel als Monet; ik ben zelf altijd bijzonder kortgehouden en het heeft me weinig opgeleverd, ik had best een goed verstand en wist dat ik wel eens ondeugend wilde zijn zoals wat experimenteren met sex, maar echt gevaarlijke domme dingen heb ik toch bijzonder weinig gedaan. Ik deed wel alles wat ik deed stiekem... want ik werd zeer strak gehouden dus alles werd afgekeurd.
Ik probeer mijn kinderen veel eigen verantwoording bij te brengen en niet kort te houden. Er zijn hier ook regels, maar daarbinnen zijn we wel liberaal.
Dus ik pak haar telefoon niet af en zij heeft toegang tot het internet. We hebben gelukkig nog niet gemerkt dat zij die verantwoording niet aan kan.
Als zou blijken dat dat i.d.d. het geval is dan zou ik zeker wel actie ondernemen, maar mijn kind bij voorbaat veel vrijheid ontnemen staat me erg tegen.
Ik wil juist dat ze groot worden, en verantwoordelijkheidsgevoel kennen, dat zij zelf leren nadenken over slimme en domme dingen, en over hoe zij hun leven willen invullen. En niet bij voorbaat - zoals mijn ouders - hen steeds leren dat alles gevaarlijk en bedreigend is. Doordat ze hun verstand goed leren gebruiken denken ze zelf na, en leren ze onderscheid te maken tussen verstandige en minder verstandige keuzes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.