franmi
13-09-2012 om 09:04
Woordgebruik
grrrr......zoon naar school gestuurd, stoom komt uit mijn oren.
Wat is er gebeurd ???
Sinds mijn zoon van bijna 13 op het voortgezet onderwijs zit scheld hij veel en heeft een woordgebruik waar je u tegen zegt.
Alles is fucking, kut en gvd
Vanochtend ging hij vel en veel te ver. Hij zij tegen zijn zus 'neuk je oma'. Op dat moment heb ik hem zijn jas en tas gegeven en naar school gestuurd en gezegd dat hij daat maar moest wachten tot hij naar binnen mag. Zegt hij ook nog "doe eens rustig mam, iedereen zegt dit dat is een soort grap " Ik was woedend en mijn handen jeukte vandaar deze reactie. Nou zit ik alleen te bedenken wat ik vanmiddag moet doen als hij uit school komt.
We hebben in huis de regel dat je een dag je laptop kwijt bent bij vloeken, schelden etc. Hij maakt het nu zo bont dat ik iets anders wil als "straf"
Daarbij komt dat als hij niet op zijn laptop kan (uur per dag) hij strondvervelend wordt en dan zijn zus gaat vervelen en dat escaleert dan weer. Je komt dus in zo'n circeltje terecht.
Ik moet erbij vertellen dat hij PDD-NOS heeft en dat uit zich bij hem vooral in zwart-wit denken. Waarschijnlijk denk hij dat hij de woorden die hij op school hoort gewoon kan gebruiken, vandaar zijn reactie ook dat ik me niet zo druk moet maken. Nou zei iemand dat je dan moet zeggen dat je die rare woorden thuis niet mag gebruiken. Dit kan niet want dan denkt hij dat hij buiten huis alles maar mag en kan zeggen.
Heeft iemand ideeen hoe je hiermee omgaat.

Evanlyn
13-09-2012 om 10:25
Straf
Als een dag je laptop kwijt de normale straf is, zou ik daar maar niks aan veranderen, zeker als hij PDD-NOS heeft. Dat dit voor jou nog erger klinkt dan al die andere vreselijke woorden, kan hij niet navoelen. Of je "vergeet" het gewoon en dan was het feit dat hij meteen de deur uit gezet werd de straf. Ik vind dat trouwens een passender straf. Je maakt duidelijk dat hij met dit taalgebruik niet welkom is. Dat heeft niks met zijn laptop te maken.
Hier heb ik van alles geprobeerd: straf, praten...het floept er toch weer uit. Maar de vriendjes doen het onder elkaar ook, hoor. Alleen hebben die geen PDD-NOS, dus zijn ze zo wijs hun mond te houden als moeder in de buurt is. Mijn man kwam laatst opeens binnen toen de buurtkinderen hier aan het spelen waren. Hij zei: "Ze zagen eruit als schattige jongetjes, maar ze klonken als aangeschoten bouwvakkers." En die kinderen komen uit families die ik ken, ze worden echt keurig opgevoed. Het is een kwestie van stoer doen.
Soms helpt het bij ons om alles een keer heel letterlijk uit te leggen: denk jij echt dat je zusje in de prostitutie werkt? Maar mijn zoon is pas 10. En verder toch maar weer uitleggen dat de situatie thuis anders is dan die op straat. Je kan wel willen dat hij op straat dat soort dingen ook niet zegt, maar dat lijkt me niet realistisch.
Vergeet verder niet dat er veel op hem af komt. Mijn dochter (NADH) is net begonnen op het VO en die is nog steeds in shock, hoewel ze het heel leuk vindt. Zij praat gewoon over haar spanning, maar bij iemand met PDD-NOS komt dat er soms op een andere manier uit. Hoe heeft hij het eigenlijk op school?

koentje
13-09-2012 om 10:38
Franmi
ik begrijp jouw punt en dat je het verschrikkelijk vindt dat hij zoiets zegt tegen zijn zus. Het is ook goed om daar e.e.a. aan te verbinden.
Wat je je echter ook moet realiseren is dat dit stomweg een uitspraak is van school, die ze stoer vinden om te zeggen. Mede door zijn PDD-NOS, denk ik, zal hij minder geneigd zijn om met een stukje inlevingsvermogen na te denken over wat hij nu zegt.
Wat ik van hem zou vragen als ik jou was, is iets in de trant van een opstel over waarom jij het zo erg vindt dat hij dit zegt. Of over het verkrachten/mishandelen van vrouwen, laat hem dingen opzoeken erover: alles om zich goed te realiseren wat hij nu eigenlijk zegt.
Is hij een jongen die dit soort opdrachten niet aankan, kijk dan of je enkele vragen kunt bedenken die hij moet beantwoorden.
Het punt is, dat jij reageert vanuit je gevoel over de situatie met oma, zeg maar, en dat hij alleen een stompzinnige uitspraak doet waarmee hij op school gewend is succes te boeken.

franmi
13-09-2012 om 11:05
Evanlyn
Ik ben inmiddels weer wat afgekoeld.... ik zag dat mijn zoon zelfs zijn brood is vergeten zo plotseling is hij naar school gestuurd.
Ik hoor van andere moeders dat hun kinderen het zo leuk hebben op het voortgezet onderwijs. Die van mij vond het de eerste week allemaal stom en het was een kloteschool. Ik was al bang dat we de verkeerde keus hadden gemaakt. Deze week gaat het al beter. De lessen blijven stom (ken ook geen puber die de lessen wel leuk vind), maar de kantine en het plein zijn wel stoer. Daar leert hij dus alle woorden.
Mijn zoon heeft moeite om het onderscheid te maken waar hij wat kan zeggen, maar het vreemde is dat hij heel goed aanvoeld dat hij dat niet tegen zijn opa hoeft te zeggen.
Ik snap best dat jongens onderling stoer willen zijn, vind ik prima. In huis wil ik echter die woorden niet. Als hem wat gevraagd wordt om te doen wil ik niet gelijk horen dat het kut is.
Zal vanmiddag eens met hem om de tafel zitten, hij heeft toch niets beters te doen want de laptop ligt vandaag op de kast.

Annet
13-09-2012 om 18:22
Alternatieve straf
Wat hier goed werkt is als straf het laten uitvoeren van een huishoudelijke taak. Hier kan dat zijn de buitenboel vegen, de kamer stofzuigen, onkruid trekken in de tuin, afwasmachine uitruimen/inruimen als ze niet aan de beurt zijn, etc.
Moeten ze het natuurlijk wel doen als jij dat zegt. Ik weet niet of dat bij je zoon lukt.
Het voordeel van zo'n straf is dat het ook in 15-30 minuten klaar kan zijn, je de taak kunt aanpassen aan hoe erg het was dat hij gedaan heeft. En je kunt de straf stapelen. Bij het innemen van de laptop wordt dat lastig en je hebt er zelf last van.

Leen13
13-09-2012 om 22:18
Fase
Die fase hebben we vooral op de basisschool gehad. Ik leg zoon uit dat de taal in de klas, op het schoolplein en thuis verschilt. Thuis wil ik die taal van de straat niet horen, het hoort niet thuis. Vaak moeten zeggen, maar dat kwartje is gevallen. Inmiddels 16 moet ik hem nog weleens herinneren en ik ben doof als hij met een groep medepubers op het balkon zit. Boos worden, straffen, realisatiegesprekjes, heeft geen zin bij zoon. Uitleggen dat taalgebruik verschilt waar je bent en hoe dat verschilt en om welke woorden het gaat. Letterlijk dus. Dat helpt hier wel.

Prakje
14-09-2012 om 20:19
School is stom
Als onze zoon (9 en mcdd) iets stom noemt, dan betekent dat er voor hem veel onduidelijk is. En dat is het natuurlijk ook als je net op het VO zit. Iemand met pddnos heeft grote behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid en dat moet groeien en heeft tijd nodig.
Ik zou proberen om niet te focussen op taalgebruik of ander gedrag, het is nl. een symptoom van zijn punthoofd. Probeer hem te steunen door te benoemen dat het inderdaad allemaal nieuw en anders is, en hem dus extra beeldschermtijd geven als dat zijn hoofd leegmaakt. Dat zou hier het beste werken. Even de regels thuis wat versoepelen om ervoor te zorgen dat hij weer kan bijtanken.
Het taalgebruik draait vanzelf bij.