Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Yes,yes,yes alle preken waren niet voor niks!

Even mijn euforie delen.........De laatste tijd krijg ik eindelijk het gevoel dat puber (nu 16,5 of bijna 17)eindelijk, eindelijk verstandig begint te worden!
En het is zelfs zo dat ze dat aan het worden is op meerdere vlakken! En dat nadat we de moed al bijna opgegeven hadden en dachten dat op sommige punten we het gewoonweg nooit zouden laten doordringen en het gewoon 'genaratiekloofachtige' dingen waren die niet meer bij deze tijd horen.
Het eerste verstandige besluit kwam door haar telefoonkosten.
Puber schijnt eindelijk door te krijgen dat van vaste telefoon naar vaste telefoon bellen véél goedkoper is dan met die rottige mobieltjes.Nou had ze al nooit een abbonement...en was al wel zo verstandig dat dat ook niet een goed idee was,dus behelpt ze zich met pre-paid-kaarten. Switscht regelmatig van provider en dus kaart afhankelijk van d'r bel en sms behoefte.Maar toch het kostte d'r soms wel 40 euro per maand....en dat vindt ik belachelijk veel. Niet dat wij er last van hebben, het gaat van d'r eigen geld.Maar toch....Volgens puber was met de vaste lijn bellen naar d'r vriendinnnen ook 'belachelijk', want niemand doet dat.Dat het ´s avonds en in het weekend gratis is maakt ook niet uit, liever betaalt ze dan voor gek staan. Uiteindelijk hadden we haar afgelopen winter zo ver 1 vaste vriendin waar ze altijd samen mee naar school gaat op de vaste lijn te bellen.Die belt ze élke dag,hoewel ze elkaar ook elke dag tot 17.00 uur zien, zijn er áltijd dingen die nog even overlegd moeten worden. Moeder van die vriendin zie-spreek ik wel eens en op een gegegeven moment kwam het gesprek op hun belkosten. Waarop bleek dat ook die ouders altijd zeggen de vaste lijn te gebuiken. Dus de afspraak dat ze elkaar vanaf nu zoveel mogelijk op de vaste lijn zouden bellen was snel gemaakt door de 2 moeders.Wij zouden het tegelijkertijd invoeren en zo gebeurde. Na een wat hortend begin belden die 2 elkaar nu gewoon op de huislijn. En zowaar dat bleven ze doen....(toch niet zo´n belachelijk idee dus van die oudbollige ouders)want het was natuurlijk stukken voordeliger voor hun portomonee en toen ze dat eenmaal ervaarden ook wel erg prettig.
Tot onze verbazing verspreid dat op vaste lijn bellen zich nu als een olievlek door de vriendengroep.Dat ´coole mobiele bellen´ duur is, is schijnbaar tot meer puberbreinen doorgedrongen en steeds meer vriendinnen en zelfs haar vriendje bellen op de vaste lijn `is puber er ook....` is een steeds meer gehoorde vraag als we opnemen.Haar geldverspilling qua beltegoed is dratisch afgenomen...natuurlijk.En eindelijk, eindelijk begrijpt ze nu ook waarom mensen een vaste lijn hebben! En ze wilde zelfs weten of dat op kamers ook mogelijk was....en wat het kostte! (Voor het geval dat...)
En dat belgedrag is niet het enige. De laatste tijd kijkt ze zelfs in de t.v.gids wat erop komt.
Jaren lang moesten we haar zapgedrag tollereren. Want als we dat niet tollereerden verdween ze naar boven naar d´r kamer om te msmen. Dus namen we het voor lief. Ondanks al ons gemopper dat we zo alle leuke dingen misten omdat ze net naar de verkeerde programma´s zapte natuurlijk op de verkeerde momenten.En wij kijken natuurlijk naar de verkeerde programma´s. Het rare is dat ze de laatste tijd die verkeerde programma´s is gaan waarderen.En haar voorliefde voor pulpprogramma´s nu voorbij lijkt! En dus zelfs in de gids kijkt om op tijd beneden te zijn om samen met ons te kijken! Zo is ze er ook achter gekomen dat ze alle lekkere hapjes die we wel eens verorberen zo nu en dan mist....een tijd terug was ze er nog laaiend over. Mevrouw vondt het oneerlijk dat wij soms een koekje eten en haar dan niet roepen om mee te eten als ze boven is. En aangezien wij weigerden om haar voor zoiets te roepen (ben niet helemaal gek) en ze nu wel meedeelt als ze beneden is, heeft ze besloten dat die saaie programma´s kijken met ons en delen in het lekkers zo gek nog niet is.Dus komt ze keurig op tijd beneden, kijkt mee, eet mee en gaat voldaan naderhand vlak voor bedtijd naar boven.
Zo véél gezelliger!
Vindt ze zelf ook wel.
Ook op andere vlakken schijnt ze verstandiger te worden. Ze overlegd meer met ons.Msm is minder belangrijk, dus zit ze veel minder achter...Ze gaat beter op tijd weg bij belangrijke zaken (werk,school etc.)
Yes,yes,yes!
Al onze preken waren niet voor niets.
Iets ervan is toch doorgedrongen!
En zeg me nou niet dat dit een tijdelijk iets is en het zodadelijk weer begint, want ik ben er net zo blij mee.
Zo dat moest ik even kwijt!
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ha ,albana

Dat is goed nieuws ,en wees niet bang ,dat gedrag komt echt niet meer terug,hoogstens incidenteel,maar dan kan je er om lachen( weet ik uit ervaring).
Wij hebben hier net zo,n puber rondlopen als jij beschrijft en we preken wat af,het omslagpunt is hier nog niet aan de orde,maar nu ik jouw berichtje lees weet ik het weer zeker,ooit komt het goed
en dan begint het grote genieten!

Monique D*

Monique D*

16-05-2010 om 12:30

Ze willen niet luisteren naar de preken, maar het zelluf ontdek

Meestal willen ze die preken niet horen, maar het eerst zelf ontdekken.. en als ze de deksel op hun neus hebben gekregen dan komen ze zelf tot inzicht dat in die preken uiteindelijk toch een kern van waarheid in zit.
Kortom: ze willen niet luisteen naar de ouders die de wijsheid in pacht hebben doordat ze een aantal jaartjes langer op deze aardkloot lopen. Ze willen het zelluf ontdekken (overdrijven pa en ma eigenlijk niet)?

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2010 om 15:19

Ja!

Mijn dochter heeft in haar eerste studiejaar een grote ontdekking gedaan. Je kunt mensen om húlp vragen. Ja, écht waar! En dan lachen ze je niet uit, dan veroordelen ze je niet, dan vinden ze je geen kneus, dan hélpen ze je gewoon. Tsk tsk tsk.

Nou. Had ze dát nou maar door laten dringen in het jaar dat ze bleef zitten

Tirza

reina

reina

16-05-2010 om 18:16

Mooi!

Mooi Albana, ja, ooit gaan ze (bijna) allemaal het licht zien !
Wij aten gister bij zoon, ik had zijn troepkamer thuis is gedachten, maar zijn flatje zag er zeer opgeruimd uit! Heus, ze luisteren wel, alleen ze reageren wat laat

Haha reina

*ze luisteren wel, alleen ze reageren wat laat *( na zes jaar pas

die hou ik er in,mocht ik de moed weer eens verliezen

Vraagje: (albana)

Wat is msMen? Ik ken nl. alleen msNen. (Of bedoel je dat misschien?)

Gr. Poezie.

mirreke

mirreke

17-05-2010 om 15:38

Ja, leuk hè!

Hier hetzelfde verhaal met mijn (stief)dochter, die nu mijn eigen kinderen de laatste tijd dezelfde verhalen gaat vertellen als ik altijd tegen haar afstak en ik nu ook altijd aan de jongere kinderen vertel. Verschil tussen haar en mij: zij is oudste zus en (dus) cool, ik ben de moeder en (dus) niet-cool. Op dit moment is veel van wat ik zeg bij voorbaat al stom natuurlijk, of in ieder geval iets om tegenin te gaan. Ik gniffel dan ook af en toe in mijn vuistje als ik oudste hoor praten, en hoef zowaar helemaal niets meer te zeggen.
In haar eigen leven gaat het ook verrassend goed en ook tussen haar en ons gezin is het heel gezellig. En zij was een hele heuse probleemdame, die jaren uit huis geplaatst is geweest (door ons zelf).
Echt, dit is genieten in het GROOT (en heus niet alleen omdat zij een onvermoede medestander in de opvoeding is geworden)!

Dankje beemer!

Ik dacht even dat dat weer een nieuwe vorm van msnen ofzo was. Gelukkig ben ik het precies op tijd tegen gekomen hier, mijn zoons had ik daar nl. nog nooit over gehoord

Gr. Poezie.

Grappig

Albana, twee dagen geleden begon mijn 12-jarige dochter ook al, met de vaste telefoon in haar handen, een of ander vriendje aan de lijn: mam, is dat echt gratis? Gelukkig wel....

Tsjor

Haha, hier ook

Mijn bijna 12 jarige dochter is de laatste tijd ineens bezig met het waarom van de scheiding tussen haar vader en mij, meer dan 10 jaar geleden. Ik wil niks lulligs over haar vader zeggen, dus houd ik de verhalen maar algemeen. Maar dat het erop neerkomt dat mijn ex echt te beroerd was om ook maar één poot uit te steken op alle fronten - werk, huishouden, opvoeding - en dat ik daarop de ongelofelijke zeur werd die ik helemaal niet wilde zijn is haar inmiddels wel duidelijk. Ineens viel het kwartje: "Dus als je zo tegen mij zeurt wil je eigenlijk dat ik gewoon eens iets ga doen!" Dûh...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.