Petr@
16-04-2009 om 15:18
Zakgeld excursie buitenland
Oudste (15 jr) gaat volgende week vier dagen naar Londen. Uiteraard wil hij zakgeld mee. Wat vinden jullie een "normaal" bedrag om mee te geven? Ik heb nl. geen flauw idee!
gr.
Petr@

Maylise
16-04-2009 om 16:21
Lastig
Ik zou het ook niet echt weten eigenlijk. Heeft je dochter geen idee? Het hangt er ook een beetje vanaf wat ze die vier dagen gaan doen.
Mijn tweeling had op die leeftijd een keer een excursie reis naar het buitenland maar dat programma was zo volgestopt dat ze afgezien van een half uurtje om souveniertjes/postkaartjes te kopen geen tijd hadden om geld uit te geven. Ook alle ijsjes/drinken/eten was geregeld en er was geen tijd om tussendoor een ijsje zelf te kopen. Zij hadden zelf wat geld gespaard en ook wat meegekregen maar ze hebben uiteindelijk misschien 15 euro uitgegeven.
Mijn jongere dochter is met haar school naar Rome geweest en zij hadden regelmatig een uurtje vrij. Ook moesten ze zelf snacks/ijsjes kopen als ze zin hadden in een tussendoortje. Ik denk dat zij zo'n 50 à 80 euro heeft uitgegeven. Van ons heeft ze 50 euro meegekregen maar ze had zelf ook nog wat geld.
Dus ik zou het af laten hangen van het programma wat ze hebben. Maar 50 euro lijkt me redelijk.
Maylise

Yta Chalne
16-04-2009 om 20:05
Mijn puberella's mogen bij dat soort gelegenheden (die lang van tevoren bekend zijn) zelf weten hoeveel ze van hun zelf gespaarde geld (bijbaantje/ zakgeld) meenemen. Ik betaal de excursie, dat lijkt me een mooie verdeling.

Saartje
17-04-2009 om 11:37
35 pond
Hoi Petra
Mijn zoon van 12 kreeg 35 pond mee. Spelletjes ed heeft hij zelf betaald. Kleren die hij heeft gekocht heeft hij teruggekregen (nog geen kleedgeld).
Verder hangt het natuurlijk af hoeveel zakgeld hij nu krijgt en of daar ruimte is voor reisjes.
groet
Saar

Maylise
17-04-2009 om 12:57
Of misschien
Wat ook kan is misschien twee bedragen meegeven. Een bedrag voor dingen als drinken/ijsjes/souveniertjes/andere kleinigheden en een bedrag wat alleen uitgegeven mag worden aan serieuze aankopen zoals kleding. Dat eerste bedrag hoeft hij zich dan niet over te verantwoorden maar dat tweede bedrag is dus alleen voor duurzame spullen en noodgevallen.
Maar dat hangt natuurlijk samen met of uberhaupt tijd hebben om echt te winkelen.
Ik heb mijn dochter trouwens toen naar Rome een van mijn creditcards meegegeven voor noodgevallen. Dat vond ik wel een veilig gevoel. Ze kon daar dan mocht het noodzakelijk zijn mee pinnen. Wel met de duidelijke afspraak dat het echt alleen voor noodgevallen was. Ik wist dat ik haar daar meer kon vertrouwen. Mijn zoon is ook met school naar het buitenland geweest (dat was minder spectaculair, alleen maar België) en hem heb ik die creditcard niet meegegeven. Hij is mij iets te slordig en te makkelijk met dat soort dingen.
Maylise

Yta Chalne
17-04-2009 om 22:38
Cobi
Ik ben echt zo harteloos, ik voel me totaal niet bezwaard gewoonweg. Puberella-van-16 gaat ook eerdaags naar London in een gastgezin, en ze neemt gewoon eigen geld mee. Andere puberella is net gaan wintersporten, ook zonder extra zakgeld van moeders. Nu hebben ze allebei een prima bijbaantje, en verdienen ze 100/ 250 euro per maand buiten hun zak- en kleedgeld, dus het zou ook echt absurd zijn (in mijn ogen) om daar nog wat aan toe te voegen.

Annet
17-04-2009 om 23:05
Ik moest gelijk aan dit draadje denken
toen ik het met dochter (groep 8) over het schoolkamp had. Ze mogen wat zakgeld meenemen, maximaal 10 euro = het advies. Dochter verwachtte dat wij dat betalen. Ze wil kopen: kaartjes voor naar een paar mensen (postzegels neemt ze mee), souvenir voor thuis.
De deal is nu: 5 euro betalen wij, zij betaalt de rest. Het souvenir is beperkt tot broertje van 6, tenzij ze voor zichzelf nog iets wil kopen.

Jolijt
18-04-2009 om 11:06
Hier
Krijgen de kinderen 50 pond en 50 euro mee. Ik zou het vreselijk vinden als ze in het buitenland geld tekort kwamen (het zijn beide geen 'opmakers'). Dochter heeft eenmaal in een gastgezin gezeten waar amper te eten was. Gelukkig kon ze toen zelf eten regelen (drie gastgezinnen van dat jaar worden niet meer gebruikt) Zoon belde op om toestemming te vragen voor een gaaf jack... dat hij bijna niet meer heeft uitgedaan (kosten: 22 pond).
Wij hebben nu vijf van dit soort excursies meegemaakt; kinderen melden van iedere trip wel een aantal mensen dat in geldnood zat (en dan bedoel ik 'onvoorzien' en niet over de balk gegooid en daardoor problemen.

Petr@
20-04-2009 om 17:13
Bedankt!
Oudste krijgt 50 pond mee van ons en heeft nog 50 euro op z'n pasje als reserve van zichzelf.
Kleding hebben we net gekocht dus dat zou hij niet meer hoeven kopen, maar goed, hij zal maar nét inderdaad dat super kledingstuk tegen komen zoals een van jullie schreef.
Hij heeft dit schooljaar geen baantje mogen nemen omdat hij zich op z'n cijfers moest concentreren, dus hij heeft weinig spaargeld en daarom betalen wij dit reisje.
Bedankt voor jullie reacties!
gr.
Petr@