Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lynn

Lynn

12-05-2014 om 11:55

Zakgeld - hoeveel minimaal? (14 jaar)

Dochter (2e VO), krijgt normaal met verjaardag elk jaar meer zakgeld. Nu dus t.g.v. haar 14e verjaardag.

Ik heb kinderen altijd weinig zakgeld gegeven, uit principe (we hebben financieel juist veel te besteden), ik vind nl. dat veel kinderen veel te veel geld te besteden hebben (als ze dan op zichzelf gaan wonen valt het vies tegen) en als ze meer geld willen kunnen ze bijklussen (heitje voor een karweitje).

Ook al krijgt ze tot nu toe weinig (met 12 jaar EUR 9,50 pm, met 13 jaar EUR 11 pm), ze redt het er prima mee! Betaalt in principe alle cadeautjes en uitjes zelf (maar gaat niet vaak uit, wel filmpje of schaatsen of zo), maar geef af en toe wat geld voor schoolgerelateerde uitjes of af en toe een uitje. Ook betalen wij EUR 2,50 pm voor smsbundel. De rest vd telefoon/abo betaalt ze zelf (wel eenmalige bijdrage van EUR 75 voor gekregen van ons, naast verjaardagsgeld).

Ik wil wel omhoog gaan met zakgeld, zit vgl. met NIBUD erg laat, maar vindt de NIBUD-bedagen (14 jaar: EUR 4,65-4,95 per week oftwel EUR 20-21,45 per maand) ERG hoog. Dus wil toch lager dan die bedragen gaan zitten.

Wie heeft ideeën wat als minimumbedrag (excl. die EUR 2,50 smsbundel, die houden we apart aan) redelijk is en wat ze er dan allemaal voor moet doen? Ik wil haar graag dmv klusjes in huis meer laten verdienen (al vaker aangeboden) maar als er dan dingen zijn heeft ze vaak geen zin (en kennelijk nog genoeg geld..., past ook af en toe wat op).

NB Ter info: ze heeft nog geen kleedgeld. Wil ze zelf nog niet (denkt dat ze beter af is als ik het gewoon betaal). Ik houd nu bij hoeveel we daaraan uitgeven en wil misschien ook volgend jaar kleedgeld met haar gaan afspreken, maar nu nog even niet. Zakgeld staat er in principe ook los van, vind ik.

13 jaar

Onze 13 jarige zoon krijgt sinds zijn laatste verjaardag 20 euro per maand. Daarvan moet hij betalen: telefoonkosten, uitjes, cadeautjes en eten/drinken wat hij niet van huis mee neemt, kleine dingen voor school (inktvullingen, potloden enz.)
Wel hebben we met hem afgesproken dat dit de laatste verhoging was. Dus hij blijft de komende jaren 20 euro per maand krijgen. Dit omdat hij vanaf zijn 13e ook kan werken en dus als hij meer geld nodig heeft dit zelf kan verdienen. Hij is dan ook prompt begonnen met een krantenbaantje (niet dat hij geld nodig heeft, hij geeft vrijwel nooit iets uit, maar omdat geld verdienen hem wel aanspreekt).

Kleedgeld krijgt hij nog niet.

Hier worden ook wel klusjes in huis gedaan, maar daarvoor betalen we niet. Dat hoort er gewoon bij. Wat zoon bijvoorbeeld vaak doet is grasmaaien, hout hakken, kachel aanmaken, tafel dekken en afruimen... dat soort dingen.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 12:06

Mijn 14-jarige

Mijn dochter krijgt sinds de brugklas (nu in de derde) 12,50 zakgeld en 50 euro kleedgeld. Ze krijgt het als een bedrag dus schuift ook nog wel eens van kleed- naar zakgeld. Haar telefoonabonnement betaal ik (5 euro per maand). Ieder schooljaar krijgt ze 30 euro voor schoolspullen en een agenda van max 15 euro.
Ik wil ook niet hoger gaan zitten want ik hoop dat ze een baantje zoekt als ze 15 is. Vooralsnog komt ze goed uit met haar zak- en kleedgeld maar ze heeft nogal wat dure wensen waar ze nu geen geld voor heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2014 om 12:09

Jij bepaalt

Als jij vindt dat het Nibud hoog zit, waarom zou je je dan wel iets aantrekken van de bedragen die wij betalen/betaalden? Jij bepaalt wat je acceptabel vindt.

Maar goed, 20 euro vind ik een redelijk en normaal bedrag. Ik betaalde 10 jaar geleden 16 euro. Terwijl onze financiële situatie toen behoorlijk slecht was. In rijkere omstandigheden had ik ws 20 euro betaald. Voor die tijd al niet extreem veel.

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 12:12

tja

Ik vind het inderdaad erg weinig maar dat komt omdat ik heel anders denk. Ik wil graag dat mijn kinderen goed leren keuzes maken, je kunt je geld maar één keer uitgeven en keuzes leren maken gaat minder goed als je heel weinig geld hebt (je hebt geen keus want je moet geld reserveren voor kadootjes etc).

Ik verhoog ook nadat ze naar de brugklas gaan geen zakgeld meer, ze kunnen folders gaan lopen met 13 of bij de supermarkt werken met 15 (oudste vond dat foldergedoe niet leuk dus hij besloot dat hij dat geld niet nodig had maar werkt nu wel twee ochtenden van 2 uur bij de supermarkt).

In het zakgeld voor vanaf de brugklas zitten kadootjes etc maar ook geld om iets op school te kopen aan lekkers. Ik wil namelijk niet elke ochtend dat gezeur. Ook zit het abonnement van de telefoon erin en sinds een jaar ook zijn geld voor de kapper (en zonder dat ik dat van tevoren had kunnen bedenken liet hij eindelijk zijn haar wat groeien van modelletje stekels naar modelletje iets langer). We zijn 'weken' in onderhandeling geweest in de zomervakantie en kwamen tot 23 euro per maand. Met dat kappersgeld kwam er 15 euro bij.

Jij kunt dus ook gaan zoeken naar dingen die IN het zakgeld kunnen, dan leren ze budgetteren en op het geld letten en er ook mee omgaan als je wat meer geld hebt. Het is (in mijn ogen) echt onzinnig om niet meer te willen geven omdat het zo tegen gaat vallen als ze op zichzelf gaan wonen. Als mijn kind tzt niet 25 euro in de maand heeft om voor te bellen, iets lekkers te kopen en een kadootje of de film dan is het wel heel erg mis met de verdeling inkomen-uitgaven en als dat zo is is dat nog geen reden om een puber niet met geld leren omgaan. Ik vind het namelijk ook belachelijk om met vijftig cent per week te beginnen met zakgeld, kun je net zo goed niets geven want daar leren ze niets van.

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 12:15

oja

Mijn oudste zal nooit kleedgeld krijgen, in zijn geval gaat hij daar helemaal niets van leren (en het alleen oppotten dus dan moet ik gaan roepen dat hij nu echt een nieuwe broek nodig heeft) en doen we het meestal zo: ok je hebt twee broeken, twee truien en drie shirts nodig, dat moet je regelen voor bedrag X en dan gaan we gewoon samen de stad in. Als hij wat ouder is en mij niet meer mee wil hebben dan krijgt hij dat geld gewoon. Hij doet ook niet moeilijk over merken ofzo.

Als mijn jongste dat wel gaat doen krijgt hij wel kleedgeld, is gewoon een heel ander kind en ik moet alles bij hem dus heel anders aanpakken.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2014 om 12:16

Katniss

Misschien zit ik teveel op mijn 'kritische' stoel vandaag, maar als je graag wilt dat je dochter op haar 15de een baantje gaat zoeken, wat leert ze dan nú van een laag zakgeldbedrag? Ze kan nu nog geen baan zoeken, behalve misschien bij een boer of zo. Geloof me, als ze vindt dat ze te weinig geld heeft voor alles wat ze wil doen, dan is 15-20 euro zakgeld nog steeds voldoende stimulans om werk te zoeken.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2014 om 12:24

Kleedgeld

Kleedgeld hebben ze hier nooit als "leergeld" gekregen. Ze kregen dat bedrag, klaar uit. En ze waren maar wat blij met dat bedrag, want dan konden er eindelijk weer kleren worden gekocht. Einde les. De kinderbijslag was bij ons 'kleedgeld'. Ze kregen in een keer hun deel. Wat wel neerkwam op 50 euro per maand. Alleen konden zij er in een keer mee shoppen.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 12:27

Kaaskopje

Als je haar belgeld en geld voor schoolspullen erbij telt zit ze al snel richting de 20 euro en dat vind ik niet weinig. Dure wensen die ze heeft zijn de zoveelste tas of telefoonhoesjes e.d. Daar kan ze wel zonder maar als ze zou werken heeft ze er meer geld voor. Zou best kunnen dat ze helemaal geen zin heeft in een baantje maar haar vader en ik zijn het er over eens dat ze dat in de zomervakantie wel moet gaan doen. Ze mag niet meer 8 weken bankhangen

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-05-2014 om 12:41

Hier

is het de bedoeling dat dochter vanaf volgend schooljaar ( VO) 25 euro per maand gaat krijgen. En dat ze daar dan gewoon alles van doet. Dus zwemmen, filmpje, wat lekkers tussendoor etc. Op dit moment krijgt ze 10 euro en vraagt ze om geld voor film of zwemmen. En dat tikt behoorlijk aan. We weigeren ook vaak.

Ze heeft gewoon een prepaid, beltegoed zullen we tzt wel bekijken.

Kleedgeld krijgt ze volgens het principe van Dalarna. Een bepaald bedrag en daar moet dan het één en ander van gekocht worden. En daar is ze al knap handig in.
Schoenen, jassen en spijkerbroeken koop ik zelf voor haar, dat is met kleedgeld moeilijk nu. Ze groeit als een gek en dan passen alle broeken in één keer niet meer. Om dan met kleedgeld ineens een stapel broeken aan te schaffen is niet te doen.

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 12:43

Kaaskopje

Als je wil heb je met 13 hier echt wel een folder of krantenwijkje, de dochter van Katniss is al bijna 15 dus daar had ze 2 jaar de tijd voor gehad als ze dat ECHT gewild had.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2014 om 12:55

Dalarna

Mijn oudste dochter stond te trappelen op haar 12de om een krantenwijkje te mogen beginnen. Dus zodra het kon, stond ze vooraan. Aanvankelijk had ze krantjes met ingevouwen folders. Ik zou dat nu werkelijk niet meer aanmoedigen. 300 krantjes, tig folders die erin moesten en dat náást schooltijd. Het werd dus een familie'dingetje', omdat dat invouwen als een paar uur werk gaf. Daar zou ik nu, met werk, absoluut geen tijd voor gehad hebben. En dat voor een scheet en drie knikkers...

De plastic pakketten, dat gaat dan nog. Zo vanaf de stapel in de fiets of kar. Maar soms was dat zoveel dat daar best meer geld tegenover had mogen staan. Daar hebben we een keer flink stampij over gemaakt en toen zijn ze inderdaad met meer geld over de brug gekomen. Maar, sssstttt, mondje dicht tegen de rest, anders willen die ook meer.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2014 om 12:58

Katniss

Schoolspullen vind ik niet onder zakgeld vallen. Ja, als het éxtra is, dan wel. Maar gewoon het noodzakelijke kaftpapier, schriften e.d., dat zie ik als mijn verantwoordelijkheid.

patrica1966

patrica1966

12-05-2014 om 12:58

25 euro

Dochter van 12 in de brugklas, krijgt 25 euro per maand. Moet hier alles van doen, dus telefoon, uitjes en kadootjes. Schoolspullen betaal ik.
Ze krijgt 60 euro kleedgeld en ze moet hiervan ook gymkleding, jas en schoenen van kopen. Lukt haar prima.

Hier

Ik betaal de telefoonabonnementen en buskosten.

Dochter (17) krijgt 57,50 euro per maand, moet ze alles van doen, kleding, cadeautjes, uitgaan, snacken enz. en heeft een bijbaantje.

Zoon (13) krijgt 35,80 euro per maand, zijn jas/schoenen en school/werkkleding wordt door mij betaald, verder moet hij er alles van doen, kleding, cadeautjes, uitgaan, snacken enz. heeft nog geen bijbaantje.

@Dalarna de krantenwijkjes liggen niet voor het oprapen in een dorp

Minthe

Minthe

12-05-2014 om 13:05

Inkomsten

Mijn kinderen krijgen 3 euro per week (12 jaar) en 3,50 per week (14 jaar). Ze krijgen elke verjaardag 25ct opslag. Ze hoeven hiervan alleen extraatjes voor zichzelf te kopen, en cadeautjes voor anderen. Beltegoed betaal ik nu nog (is max 10 euro per maand, maar vaak een stuk minder).

Tot nu toe vinden ze het prima en inmiddels staat er al een behoorlijk bedrag op hun rekening. Mijn oudste zoon heeft sinds hij 13 is een betaalde baan waarmee hij in de vakanties en op schooldagen (beperkt) behoorlijk leuk verdient en hij krijgt ook nog aardig wat geld voor de apps die hij maakt. Ik ben dus zeker niet van plan meer te gaan geven dan mijn geplande verhoging van 25ct, ze zullen wel steeds meer zelf moeten gaan betalen.

Karin

Karin

12-05-2014 om 14:57

hier

Krijgen mijn kinderen vanaf hun 12e verjaardag (half groep 8) 20 euro per maand. Kunnen ze wat sparen voor extra op de middelbare school. Daarvan betalen ze cadeautjes voor elkaar, voor ons (ouders), voor oma en voor tante die regelmatig oppast. Op verjaardagen en moeder/vaderdag, sint en kerst. Vanaf middelbare school komt er een telefoonabonnement (ca. 20 euro) bij.
Vanaf 14,5 krijgt oudste nu kleedgeld € 80 per maand.

Yura

Yura

12-05-2014 om 15:38

20 euro

Dochter (14, 3 vwo) en zoon (16, 4 vwo) krijgen 20 euro per maand zakgeld en sinds kort 50 euro kleedgeld. Telefoon betalen wij ook. Ze kunnen daar ook onderling mee schuiven, want ze krijgen het als 1 bedrag. Zoon komt er makkelijk mee uit, die heeft een goed gevulde spaarrekening. Hij gaat ook niet vaak weg met vrienden en cadeautjes kopen voor elkaar doen ze ook niet. Dochter gaat vaak naar de bios of levert haar bibliotheekboeken te laat in, ook koopt ze heel veel cadeautjes voor vriendinnen bijvoorbeeld als ze op vakantie is ofzo. Heel soms past ze op een buurmeisje, maar dat is vaak maar kort, dus nooit meer dan 5 euro. Ze zoekt nu nog wat oppas- en/of bijlesadresjes (om wiskundebijles te geven), maar dat schiet niet erg op. Ze wilde nu een folderwijk, maar dat wilde ik niet. Hoor ik zoveel narigheid over, dat je er als ouder ongeveer een baan bij hebt om alle uitbetalingen te controleren etc. Dus heb gezegd dat ze maar moet wachten tot ze 15 is, dan kan ze vakken gaan vullen (dat is over 4 maanden al). Van zoon wil ik juist dat hij gaat werken, maar die heeft geen zin, hij heeft geen geld nodig. Maar ik vind het ook belangrijk voor de zelfstandigheid en het wennen om zelf dingen te gaan regelen en ergens op af te gaan.

15 euro

Mijn veertienjarige die in de derde zit krijgt 15 euro per maand. Daar moet ze zelf kadootjes, uitjes en prulletjes van kopen. Voor haar telefoon heeft ze een abonnement, dat betalen wij. Ik zal dit draadje maar niet aan haar laten lezen, volgens mij krijgt ze weinig in vergelijking met leeftijdsgenoten.

skik

Lou

Lou

12-05-2014 om 16:14

Lastig vergelijken

Het is lastig vergelijken vind ik. Wat moet een kind wel en wat niet met het zakgeld doen, hoe vaak stop je nog iets extra's toe of zeg je in de winkel 'ach laat mij maar'? Mijn dochter vindt zichzelf erg rijk maar als ik zo de bovenstaande reacties bekijk is ze geloof ik eerder nogal zuinig. Ze is 13 jaar en krijgt 3 euro per week zakgeld plus 45 euro per maand kleedgeld. Van haar zakgeld hoeft ze niets te doen, ook geen cadeautjes, belgeld, niets. Haar kleedgeld krijgt ze niet op, ze haalt alles in de prijscategorie van de H&M of tweedehands. Af en toe koopt ze een nieuw boek. Dat was het. Gaat best goed

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 18:24

Kaaskopje

Mijn zoon heeft een paar maanden die ingesealde dingen gedaan met ons huis midden in de wijk. Leek ideaal maar nee: die dingen waren superzwaar, soms wel twee pakketten per huis maar het verdiende best goed, soms wel 22 euro per week. Hij is er mee gestopt omdat hij het geld niet nodig had en werkt nu dus heel vroeg twee dagen in de supermarkt (mag eigenlijk niet van 6-8 maar het is een ochtendmens dus geen probleem).

Verder is 12,50 los van het abo wat Katniss geeft niet zo heel veel maar goed misschien geeft Katniss haar dochter wel weer geld om iets te kopen op school. Dan blijft het toch ongeveer hetzelfde en haar dochter kan echt wel ergens vakken vullen. Mijn zoon heeft een jaar lang gesolliciteerd omdat dat mag vanaf 14 maar een week voor hij 15 werd werd hij meteen aangenomen.

Verder viel het schoolspul van Katniss niet onder zakgeld maar kreeg haar dochter er 30 euro voor. Prima, kan ze dat vrij besteden en zelf bepalen of ze veel geld aan schriften of aan kaftpapier wil uitgeven.

Annet

Annet

12-05-2014 om 18:44

Hier 25 euro inclusief abonnement van 5 euro per maand

Dit bedrag geldt vanaf de brugklas en wordt nooit meer verhoogd.
Hier moet schoolmateriaal van betaald worden (m.u.v. startpakket in brugklas), uitstapjes, reisjes met OV (tenzij op ons verzoek, voordeelkaart betalen wij), cadeautjes, etc.) Kleedgeld gaat apart.
Op het begin had oudste hier ruim voldoende aan, nu is ze 16 en komt ze ruim tekort. Dit nodigt prima uit tot een baantje.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 18:44

Dalarna

Werkt jouw zoon nu bij een winkel in jouw dorp? Hier staat op de posters altijd 'vanaf 16 jaar'. Ik hoop dus dat ze wel ergens terecht kan, maar ze zou natuurlijk ook even naar de andere kant van de vaart kunnen fietsen. Anders zou ze nog kattenvakantieoppas kunnen worden, zoals je in het andere draadje noemde. Drie adresjes voor een tientje per dag is toch ook leuk verdiend. Moeten ze er wel zijn natuurlijk.
Folders zie ik echt niet zitten. Ik ben meestal niet thuis, en heb ook geen plek om die zooi neer te zetten. Bovendien is het echt rotwerk, door weer en wind.

Hadewich

Hadewich

12-05-2014 om 18:47

Goh...

Dan geven wij vrij weinig als ik het zo lees, maar mijn kinderen komen er prima mee rond. Jongste van 14 krijgt 20 euro zakgeld per maand (dat is dan wel gemiddeld), oudste van 17 krijgt 40 euro zak- en kleedgeld totaal per maand. En daar moet ze alles van doen: kleding, kapper, verbruiksschoolspullen als schriften en pennen, beltegoed, cadeautjes, wat lekkers op school kopen etc. Ze komt er prima mee rond. Ze werkt wel, maar dat geld gaat vrijwel allemaal naar haar spaarrekening. Ze spaart zo voor grote uitgaven als een mobiel of weekendje weg.

nou (over kranten/folders bezorgen)

Zoon bezorgt hier 1x per week zo'n huis aan huis blad. Af en toe zit er nog 1 folder bij. Hij is er gemiddeld 45 tot 60 minuten mee bezig en verdient daar per keer ruim 4 (alleen krant) of ca. 5 (met folder) euro mee. Ik vind dat (voor een 13 jarige) echt geen slecht salaris en het is weinig werk. Helpen doen we trouwens niet, het is zíjn baantje... Als het hem echt slecht uitkomt dan vraagt hij zijn broertje van 10 soms om hulp. Dat is echter een keiharde onderhandelaar, dus die doet dan de helft van het werk voor veel meer dan de helft van de opbrengst. Haha. Ook leerzaam, denk ik dan maar.

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 21:16

Katniss

Laat haar inschrijven bij superjob, de Dirk neemt inderdaad aan vanaf 15 al adverteren ze met 14. Je kunt achter de kassa met 16.

https://www.superjob.nl/bijbaan/

Dalarna

Dalarna

12-05-2014 om 21:19

hadewich

40 euro per maand en dan zit daar kleding, zakgeld, kadootjes, telefoon en kapper in? Mijn zoon krijgt dat bijna zónder kleedgeld maar hij gaat waarschijnlijk vaker naar de kapper? Je andere kind krijgt niet weinig maar gewoon gemiddeld.

Hadewich

Hadewich

12-05-2014 om 22:16

Dalarna

Dat zei ik al, dat mijn jongste gewoon een gemiddeld bedrag krijgt... Oudste heeft lang haar en gaat hooguit twee keer per jaar naar de kapper. Ze heeft verder geen dure kledingeisen enzo. Beltegoed gaat lang mee want het meeste gaat via whatsapp. Cadeautjes hoeven niet duur, hooguit 5 euro. Vaak is het met feestjes dat de jarige geen cadeautje weet of wil, en dan aan iedereen vraagt om wat cola en chips o.i.d. mee te nemen. Ze gaat niet vaak uit, hooguit een paar keer per jaar naar de bios. Schriften haalt ze bij action, 5 stuks voor een euro. Als ze eens wat duurders wil doen, zoals etentje met vriendje, avondje kermis, dan haalt ze wat van haar spaarrekening. Maar dat soort dingen doet ze niet vaak.

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 22:21

Ik heb het idee

dat ik ongemerkt wel een boel extraatjes toestop. Hierboven lees ik over de kermis, daarvoor krijgen ze van mij 10 euro (1x per jaar). Voor de zomervakantie cq eindrapport krijgen ze 15 euro vakantiegeld. Maar dat zullen jullie allemaal wel doen, vermoed ik.

Hadewich

Hadewich

12-05-2014 om 22:43

Katniss

Inderdaad krijgen ze ook rapportgeld en de grootouders stoppen ze ook wel eens wat toe. Maar wat je zegt: dat doet iedereen wel.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-05-2014 om 23:28

Dalarna

Die gesealde pakketten waren inderdaad behoorlijk zwaar. Maar, wij hielpen ook mee, ik vond dat echt stukken prettiger bezorgen dan die losse krantjes. Het gaat beter door de brievenbus, geen warboel door de wind, etc.. Met die losse krantjes moet je ook nog rekening houden met ja/nee stickers, waardoor de krantjes wel mogen en de folders niet. Man man... Ik vond het echt uitbuiterij hoe die losse folders beloond werden.

Mijn dochter heeft bij het bezorgen van de losse krantjes haar arm een keer gebroken. Nou ja.. een twijgbreuk. Meer een scheurtje dus dan echt doormidden. Ze wilde haar fiets wegzetten tegen een hek, maar omdat de voorraad inmiddels niet meer evenwichtig verdeeld was over de twee tassen, raakte de fiets uit balans en hoppekee daar ging dochter achter de fiets aan met haar hoord tegen het hek aan en de arm dus ook in de knel.

Is jouw zoon met folders bezorgen gestopt omdat hij het geld écht niet nodig had, of toch meer omdat hij het geld niet zó hard nodig had dat hij die rotklus ervoor over had? Als werk leuk is en je verdient er ook nog lekker mee, stop je lijkt mij niet zomaar omdat je het geld niet nodig hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.