Vic
02-08-2011 om 13:38
Zelf ontbijt/lunch maken
Momenteel heb ik vakantie en dochter van 12 is ook thuis. Ik moet wat klussen doen, dochter helpt mondjesmaat mee. Vanmiddag kwam ze even melden dat ze honger had (lunchtijd). Ik was druk bezig dus ik antwoordde dat ze dan ook even zelf een boterham kon maken. Toen ik weer beneden kwam zat mevrouw nog steeds op haar boterham te wachten. Zo ook 's morgens. Dochter staat rond een uur of 07.30 uur op, en ik en jongste komen pas een uur later beneden. Oudste gaat dus zitten wachten tot ik haar ontbijt maak.
Als ik naar mijn werk ben, en ze is alleen thuis, kan ze prima voor zichzelf zorgen. Is het dan zo vreemd dat ik denk dat ze dat ook wel kan als ik thuis ben? En alvast voor het nieuwe schooljaar... Is het heel zielig om van een 12-jarige te verwachten dat ze haar eigen broodjes om mee te nemen smeert?

FayW
02-08-2011 om 16:27
Grappig pelle
Hier net zo, man maakte ontbijt en lunch, maar stond verschillende keren te vragen wat kinderen op hun brood wilden zonder dat ze reageerden. Mijn "Jij bent gek, laat ze het lekker zelf doen" vond hij een goede tip, haha. Oudste was toen 11 en jongste 6. Jongste vond het helemaal geweldig om het zelf te mogen doen. Oudste was minder blij .

Primavera
02-08-2011 om 16:39
Mooi moment
Het lijkt me een mooi moment om daar verandering in te brengen. Het is helemaal niet zielig om te verwachten dat een 12-jarige haar eigen brood klaar maakt.
Sterker nog het is voor mij juist een prima leeftijd om ook te leren hoe je avondeten kookt. Vooral nu jijzelf ook vakantie hebt kun je daar leuk mee beginnen.
Wij beginnen daar iets eerder mee (ik ben net mijn tweede van 10 jaar aan het instrueren) en de oudste van bijna 13 zet nu zonder problemen zo een warme maaltijd voor 6 personen op tafel. Ze kookt ongeveer 1x in de week.
Groeten Primavera

Vic
02-08-2011 om 16:49
Het is inderdaad een mooi moment om mee te beginnen, en ik begrijp dat het ook voor een 6,5-jarige niet zielig is? Dat vragen herken ik wel, soms moeten ze 10 minuten denken voor ze weten wat ze op hun cracker willen 's morgens. Ondertussen kan ik dus zelf ook niet gaan eten (en heb geen tijd meer voor de krant). 's middags 'bestellen' ze zonder schroom een geroosterde boterham, een bolletje en een cracker, waardoor ik een kwartier pakjes aan het openen ben en de broodrooster klaarzetten enzo. Ik ben eigenlijk wel gek ook

Yura
02-08-2011 om 17:34
Koken
Mijn dochter van 11 kan ook wel wat eenvoudige gerechten (die we veel maken) bereiden of alvast voorbereiden. Als ik ergens laat vandaan kom bel ik haar rustig op of ze alvast de rijst op kan zetten (man is Indisch dus eten meestal rijst). Laatst wilde ze tiramisu maken want dat hadden we op vakantie in Italie gegeten. Heb gezegd dat google haar beste vriend was en haar wat geld gegeven. Alleen nog even aangegeven dat ik geen rauwe eieren eet. 's avonds heerlijke tiramisu als toetje gehad (ze lustte het alleen zelf niet, zat amaretto in). Ze maakt ook pinadasaus, salades, wraps en broodjes shoarma. Zoon van 13 daarentegen gaat ook zitten wachten tot ik (of zijn zus) hem wat voorschotel. Als hij om 11 uur uit zijn bed komt wacht hij rustig tot wij gaan lunchen om een uur of 1 voor hij eens wat eet of drinkt. Omdat ik dat niet gezond en verantwoord vind (zeker in zijn geval niet, weegt 41 kilo bij 1.65 en valt heel snel af) ben ik ook snel geneigd om maar even een boterham voor hem te smeren en wat te drinken te pakken, enerzijds weet ik dat ik dat niet moet doen, maar hij is zo ontzettend mager. En net als bij Vic pakt hij het wel als ik niet thuis ben (nou ja ok hij drinkt een slok melk uit het pak).

Rembrand
02-08-2011 om 19:07
Vraagje
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze uiteindelijk wel zelf haar boterham heeft gemaakt ? Als jij toch gezwicht bent en het voor haar gedaan hebt begrijp ik heel goed waarom ze het niet uit zichzelf doet. Eigenlijk beloon je haar voor ongewenst gedrag. Zo lang je dat blijft doen kan je lang wachten voor ze het uit zichzelf gaat doen.......
M. ( door schade en schande minder dom geworden haha).

Vic
02-08-2011 om 21:25
Tja rembrand
Toen ik beneden kwam ging ik voor mezelf broodjes afbakken. Aangezien ik toch bezig was, heb ik die voor dochter ook maar gelijk gemaakt. Erg he? Overigens heeft oudste vanavond wel pannenkoeken gebakken, terwijl ik in de tuin zat. Dat vind ik eigenlijk ook best wel erg.
Vanmiddag waren we nog even bij een vriendin van dochter en haar moeder. Die moeder, tbm met man en 1 kind, verzuchtte dat ze het ook wel erg vermoeiend vond in de vakantie. Dat terwijl zij gewend is om de hele dag thuis te zijn en veel te zorgen. Ze had juist van de week besloten dat haar dochter maar wat meer klusjes moest gaan doen, als vuilnis buiten zetten en de keuken 's avonds opruimen. Ik ben van plan dat hier ook maar in te voeren.

Jesse_1
02-08-2011 om 22:35
Dan zijn mijn kinderen heel zielig
Want ze smeren al hun eigen brood sinds ze zelf redelijk een mes kunnen hanteren (vanaf een jaar of 3). Toen hier eens een kleutervriendje op bezoek was, heeft jongste (die toen kleuter was) een boterham voor hem gesmeerd, want dat vriendje was blijkbaar gewend dat zijn brood voor hem werd gesmeerd .
Jongste moet vanaf komend schooljaar (groep 4) zelf zijn lunchtrommel klaarmaken.
Soms in de vakantie of bij de lunch op zaterdag, of als het lekker weer is en we buiten een boterham eten, smeer ik wel eens boterhammen voor hen, maar alleen als ik goede zin heb.
Overigens is het pure overlevingstechniek, want met 3 kinderen (die veel brood eten) heb ik er anders een dagtaak aan!
Jesse

Astrid
02-08-2011 om 23:04
N.a.v. van dit draadje moeten ze hier ook maar zelf gaan smeren
Ik ga zelf brood smeren ook maar instellen. Nu smeert man nog brood voor 3 kids van 13, ruim 10 en 8. Die van 13 gaat naar 3 VWO maar omdat hij autistisch is gaan praktische dingen erg moeizaam, vandaar dat man maar smeert. Daarnaast heeft zoon 's morgens chronischs tijdgebrek. Toch moet hij ook maar aan zelf brood smeren. Het is eigenlijk van de zotte dat man dat nog doet voor die leeftijd. Over 4 jaar zit hij op de universiteit. Tot een jaar geleden smeerde mijn man mijn brood trouwens ook nog....hij was toch bezig...
De kinderen hebben hier wel elke dag corvee en die van 10 helpt ook met het eten bereiden (als ze zin heeft). Boodschappen moeten ze al jaren doen.

Mach
02-08-2011 om 23:06
Jee
Nou, dan zijn wij met zijn allen wel heel verwend. Mijn man smeert alle lunchpakketten. Doet hij met veel plezier! Hij staat als eerste op en maakt de overblijfoverlevingspakketten. Ik snap ook niet waarom het nou belangrijk is dat de kinderen dit zelf doen. Mijn kinderen zijn erg zelfstandig en smeren als we gewoon thuis zijn hun eigen brood. Maar ze vinden het heerlijk dat papa hun broodtrommel/zakje klaar maakt.
En papa vindt het gewoon leuk en helemaal niet erg. Zijn bijdrage aan klein geluk.

FayW
02-08-2011 om 23:42
Mach
Wie heeft het over belangrijk vinden? Als jouw man graag de lunchpakketten maakt moet hij dat vooral doen. Dat is dan boffen voor jou en de kinderen.
Maar het is geen drama als kinderen zelf hun brood + lunchpakket maken. Helemaal niet zelfs.

jessica 5
03-08-2011 om 00:33
En hier
In de vakantie zet ik voor de jongste twee van 8 wel wat op tafel,smacks of als dat niet in huis is dek ik de tafel die avond ervoor en maken ze zelf hun ontbijt. In de vakantie wil ik voor hen nog wel eens een tosti of een geroosterd broodje maken voor de lunch. De rest(18,17 en 14) redden zich zelf wel.
Tijdens school maakt iedereen hun eigen ontbijt en lunch-pakket zelf klaar.Ook die van 8 doen dit nu al weer een schooljaar,pakken zelf hun tassen in.Ik dek altijd de avond van te voren de tafel,hoeft alleen wat boter en melk bij gezet te worden. Ook geen gezeur van wat wil je op je boterham,enz.
Vic, gewoon de avond ervoor een bord en wat brood en wat beleg neer zetten voor je dochter,kan ze vast gaan ontbijten. En voor de middag,als je honger hebt smeer zelf maar vast een boterham.Met drei dagen weet ze niet beter

Fiorucci
03-08-2011 om 07:24
Vic
"Overigens heeft oudste vanavond wel pannenkoeken gebakken, terwijl ik in de tuin zat. Dat vind ik eigenlijk ook best wel erg"
Waarom vindt je dat dan erg? Juist als mijn kinderen ook eens koken ofzo, vind ik het minder erg om ook eens brood te smeren voor hen. Want daarom ben ik heel voorzichtig met al te rigide invoeren dat ze ALLES zelf moeten doen. Ik wil ze namelijk ook leren dat je er niks van krijgt eens voor een ander gezinslid iets te bereiden.

Yura
03-08-2011 om 08:55
Single lady
Het is niet bewust gebeurd dat ik op een dag heb besloten dat dochter moest leren koken. Ze is nogal een bezige bij en ze hangt altijd om je heen als je wat aan het doen bent, waardoor ze het vanzelf op pikt. Ze kan ook uitstekend met een schroevendraaier overweg en een kleinigheidje repareren omdat ze altijd haar vader helpt met klussen. Ze vindt het ook echt leuk als ze alvast zelfstandig met het eten mag beginnen, ik doe haar daar echt een plezier mee. Het is meer de aard van het beestje dan het jongen/meisje verhaal dus waardoor dit ontstaat dus. Maar ik ben me inderdaad wel bewust van de valkuil dat we geneigd zijn veel meer aan dochter te vragen dan aan zoon, alleen heb je het dan zowel over "mannen" als "vrouwenklussen". Zoon heeft wel weer een veel nettere kamer dan dochter dat dan weer wel en hij moet in de vakantie elke dag de deurmat en de trap zuigen (we hebben een hond, die weliswaar niet boven komt maar die haren liggen wel op de trap) en hij moet ook regelmatig de hond uitlaten, wat dochter weer niet hoeft omdat de hond te sterk is voor haar. Zoon verzorgt wel vaak de koffie voor ons na het eten of als er bezoek komt en nog meestal uit zichzelf ook.

Maylise
03-08-2011 om 12:10
Hier
Ze maken hier 's ochtends hun eigen ontbijt; al jaren. Ze eten ook niet allemaal hetzelfde 's ochtends en ik heb geen zin om er een catering bedrijf op na te gaan houden. Dus vanaf dat ze enigszins fatsoenlijk het zelf klaar kunnen maken (jaar of 6 voor koude gerechten, jaar of 9 voor warme gerechten) maken ze hun eigen ontbijt. Wat in de praktijk niet meestal niet meer is dan een soort cornflakes en melk in een kom te mixen of iets dergelijks.
Lunchpakketten waren altijd fases. Soms maakte ik het voor de kinderen, soms mijn man, soms de kinderen zelf; Ze konden het wel zelf maar zolang ik nog voor de jongsten moest maken deed ik meestal in een moeite door ook de lunchpakketten van de oudsten. Nu hoeven ze geen lunchpakketten meer mee want ze krijgen lunch op school. Heel relaxed.
Meehelpen met koken zou vaker moeten. In de praktijk komt het er niet zo van en dat is mijn schuld. Ik vraag het gewoon bijna nooit. Mijn dochter van 14 kan heel goed koken want ze vindt het super leuk dus vraagt zelf vaak of ze mee mag helpen of zelf mag koken maar de jongste kan dat echt niet. Die kan nog geen ei bakken. Hij zou dat inderdaad eens moeten gaan leren. Ik weet dat je kinderen inderdaad heel jong al veel op dit gebied kan leren. De tijd en moeite die je steekt in een kleuter en iets ouder kind dingen aan te leren betaald zich dubbel en dwars terug. Nu moet ik het ook maar eens gaan doen.

Asa Torell
03-08-2011 om 12:46
Redenen voor zelf smeren
wat zoon (7) al grotendeels doet (met flinke tegenzin) zijn hier: ik vind het een vervelende klus, smeren door een ouder gaat vaak mis (per ongeluk even gemist dat de boterham geroosterd moest worden, of juist niet). Nu in de vakantie doe ik het weer vaker, en ik bedenk me ineens dat het gedoe met half opgegeten boterhammen wat we de laatste weken hebben, ook wel eens minder zou kunnen worden als ze het helemaal zelf moeten regelen. Ik denk dat ik zelfs dochter (4), van wie ik nu ook alweer een onopgegeten boterham binnen het blikveld heb, maar gewoon aan de slag zet!

Wilgenkatje-
03-08-2011 om 13:51
Sociaal moment
ontbijt maakten mijn dochters in het weekend en tijdens vakanties zelf. Ontbijt is (behalve zondag) geen gezelligheidsmaaltijd, wegens haast, ochtendhumeur etcetera. Dus dan maakt iedereen eigen brood (wel dek ik de tafel voor ik naar bed ga).
Brood voor op school maken ze altijd zelf.
In de vakantie lunchen we tussen de middag met degenen die thuis zijn. Wie dat klaar zet verschilt. Als ik druk ben roep ik 'Dek de tafel even, dan eten we om ... uuw) en dat loopt prima.
Kinderen zien het heel helder als je hen voor hun gevoel voor je klusjeskarretje spant; ach ja daar houdt niemand van.
Je hoeft niet perse alles wat je kunt zelf te doen. Jij vindt het toch ook leuk als je partner koffie voor je inschenkt?
Zet in op gezelligheid. Succes.

Shonagh
04-08-2011 om 10:40
Herinnering (ot)
Dit doet me denken aan mijn oudste ( toen 7/8 jaar).
Ik zuchtte ook eens dat we toch samen in het huis woonden enz, waarop hij antwoordde "Ik heb toch niet om een broertje en een zusje gevraagd, dat was toch jullie beslissing ?" Tja.....

Primavera
04-08-2011 om 16:04
Lol shonagh (ook ot)
Mijn oudste heeft indertijd wel zeer dringend om een zusje gevraagd, dat er eerst twee broertjes kwamen voordat we haar wens in konden willigen... tja, daar kunnen wij natuurlijk niks aan doen

Sascha2
04-08-2011 om 20:57
Normaal
Hier smeren de oudste drie (6, 5, 3) ook zelf hun brood. Ik vind dat eigenlijk normaal vanaf het moment dat kinderen een mes kunnen vasthouden. Ook wordt er hier geholpen met koken, maar dan spelenderwijs.

Wilgenkatje-
04-08-2011 om 23:59
Klusjeskarretje
dat kinderen meehelpen/ meedoen: natuurlijk. Allicht.
Maar terwijl je zelf wat leuks (zoals hier rondhangen doen en dan vragen of zij alvast dit-of-dat voor je doen - da's een beetje flauw. Dat bedoel ik met dat klusjeskarretje.

Kaaskopje
16-08-2011 om 20:23
Waar je zelf achter staat
Ik ben zelf nogal verwend geweest door een man die alle lunchzakjes 's morgens vulde. Ook die van mij. Zolang er iemand van de ouders bereid is dat te doen vind ik niet dat er een 'moeten' is voor de kinderen, omdat dat zo hoort of omdat ze het anders nooit leren. Zodra ze het wel moeten kunnen ze het heus wel.
Sinds een paar weken moet ik mijn eigen brood zelf klaarmaken, omdat het werkrooster van mijn man dusdanig gewijzigd is dat het niet meer logisch is dat hij het doet. Ik vind het een vervelend klusje, altijd al gevonden. Nou jammer dan, ik moet toch eten Bij mijn dochters was het al stilletjes overgegaan naar zelf smeren. In vakanties zoeken ze het helemaal maar lekker zelf uit. Daar bemoeien wij ons al járen niet meer mee.