Tihama
07-09-2010 om 09:06
Zijn regenpakken niet meer seriously uncool?
In mijn tijd was een regenpak heel erg uncool. Dus ik fietste zonder regenpak 15 km enkele reis en werd daarna gek van de jeuk als mijn spijkerbroek opdroogde.
Mijn zoon (12, 2e klas) trok vanmorgen blij zijn regenbroek aan. Natuurlijk, waarom zou ik nat willen worden?
En dat riep bij mijn man en mij de vraag op: is hij nu een uitzondering of zijn regenpakken nu wel salonfähig onder de jeugd van tegenwoordig?
Tihama

Bintje
07-09-2010 om 09:19
Bij dochter wel
Mijn dochter zit nu nat in de schoolbanken. Ik heb met haar vanochtend een discussie gehad over bescherming tegen regen maar ze wilde er helemaal niets van horen. Geen plastic weggooicape, zelfs geen paraplu voor tijdens de kennismakingsactiviteit vandaag die buiten plaats zal vinden. Dan moet ze het zelf maar weten.

Puck
07-09-2010 om 09:34
Nou, hier wel
Mooi niet dat brugmug hier met een regenpak naar school gaat, hoor Tihama. En dat is dan 30 km oostwaarts van jou af. Of je zoon is van het type "slim en laat de rest maar kletsen"

rodebeuk
07-09-2010 om 09:38
Gemengd beeld
.. ik zag vanochtend wat regenjassen. Nou vooruit, twee. Dat viel zoon en mij (alledrie waren we van top tot teen uitgedost) echt op. Meestal is de score nul. Oh ja, grootte steekproef: tien minuten fietsen op een van de hoofdroutes naar de middelbare scholen hier.
Broeken, daarvan moeten we de eerste nog tegenkomen.

emma43
07-09-2010 om 11:05
Geen regenkleding
Volgens mijn dochter kun je niet met regenkleding op school komen.Misschien dat een jongen toch iets anders denkt?
Dochter vindt een zomerjas ook dom.De jeugd is hier wel verwend,De meeste gaan met de bus als het regent.Dochter ook,met een dun gebreid vestje aan en paraplu.Lekker zo een vochtig vestje,maar dat is haar probleem.

Maxime.M
07-09-2010 om 11:43
Regenjas
Vanochtend had mijn zoon een regenjas aan, broek heb ik hem maar niet eens aangeboden. De jas deed ie gewoon aan. Een vriendje kwam hem ophalen met winterjas met zijn capuchon op. Op zoon' zijn jas zit geen capuchon en vriendje zei dan doe je de capuchon van je trui op. Zoon was zo slim om zich te realiseren dat hij dan de rest van de dag met een natte capuchon zou lopen. En omdat de tijd drong heeft hij snel die regenjas aangedaan. Ben benieuwd of dit eenmalig was (kan zijn dat hij nu merkt dat hij vreselijk un-cool is) dochter van 15 ging met paraplu naar school (deed ik vroeger ook wel, werd niet stom gevonden, een regenpak wel)
Maxime

Bastet
07-09-2010 om 11:57
Tot mijn verbazing....
Mijn immer in het zwart gehulde zoon ging morrend accoord met de aanschaf van een mat zwart regenjack,om mee te nemen op kamp.Tot mijn verbazing haalde hij vanochtend zelf het jack van de kapstok,en hij deed 'm aan!En fietste ermee naar school!Ik was gelijk wakker.
Nou moet ik wel zeggen,vroeger hadden wij niet zulke gematigde low profile jacks,natuurlijk.Wij hadden knalgele bloedhete glimmende krakende ondingen.Die trek ik nu ook niet aan.
Bastet

Pinkelot
07-09-2010 om 12:10
Ook eigenwijs
Vanmorgen is zoon in een dunne zomerjasje vertrokken. Het regende mega hard. Hij moet 10 km fietsen, ik denk dat hij nu nog zeker met een natte spijkerbroek zit, de rest zal misschien al droog zijn. Hij trekt het echt niet aan, terwijl ook hier een regenpak netjes klaar hangt. Tja zijn keus, maar slim is anders :o). Vorig jaar hebben ze wel eens met meerdere hun regenpak aangedaan, toen was het zo erg dat er zelfs in zijn tas water stond en zijn schoenen 3 dagen hebben staan drogen. Dat was denk ik de grens om hem wel aan te doen.
Groetjes, Pinkelot

Tihama
07-09-2010 om 12:33
Conclusie
"Hoe komt hij eigenlijk aan een regenbroek Tihama? "
Euh, wat een aparte vraag Hij had een regenpak, dat had ik voor hem gekocht, in een winkel....
Maar die past niet meer ontdekten we vanochtend. Dus hij heeft vanochtend het regenpak van mijn man aangetrokken. Tenminste: de broek, want zijn nieuwe winterjack is vermoedelijk waterdicht. Indien niet: dan liggen er hier nog 2 prima XL regenjacks. Man was 20 jaar geleden postbode en die oude PTT regenpakken zijn errug goed.
Maar goed: regenkleding is dus nog steeds uncool.
Puck: zoon heeft inderdaad aardig lak aan puberconventies. Van tijd tot tijd past hij zich wel even aan, maar dat doet hij dan bijna als een antropoloog. Hij heeft niet het idee dat hij mee moet doen met zijns inziens domme dingen.
Tihama

Poezie
07-09-2010 om 12:44
Hier ook:
Zoon van 15, klas 4 een héél regenpak aan! (Lees: met broek) In klas 1,2 én 3 zou hij dat echt nooit hebben gedaan. Jongste (brugklas) heeft een heel fijn waterdicht zomerjack, maar geen regenbroek.
Trouwens, die vraag van Pelle over de regenbroek van Tihama-zoon moest ik wel om lachen: "hoe komt hij aan een regenbroek" Nou eh, gekocht misschien?
Gr. Poezie.

Hillary
07-09-2010 om 13:20
Hier geen regenbroek
Hier week 3 in de brugklas, zoon wil nog steeds geen regenbroek. Overigens heb ik er ook geen gekocht voor als hij het opeens niet meer uncool vindt. Hij moet eerst maar aangeven dat hij er een wil. Regenjack is geen probleem, nu moet ik wel zeggen dat bijna alle jongens in dit dorp op dezelfde voetbalvereniging zitten en dus hetzelfde regenjack (van die vereniging) aan hebben als ze in een grote groep naar het volgende dorp fietsen. Volgens mij hebben zelfs de meisjes die niet voetballen dat jack maar aangeschaft, als puber wil je tenslotte maar 1 ding, er niet anders uitzien als de rest.

Rembrand
07-09-2010 om 13:54
Hillary.
"hij moet eerst maar aangegeven dat hij er een wil".
En jij denkt dat hij dat gaat doen ?
Dream on............
M.

Rembrand
07-09-2010 om 13:56
Geen regenpak aan.
Onze middelste moest vanmorgen net op een tijdstip naar school dat het wat minder hard regende. Ik vraag mij af wat hij gedaan had als het nog steeds zo hard goot als toe hij opstond.........
Hij is dus zonder regenpak vertrokken. Liever nat en cool ( dat word je dan vanzelf ) dan droog en niet cool.
M.

sus-anne
07-09-2010 om 14:03
11 jaar geleden kocht ik een regenpak voor onze tweeling,die gingen toen naar de middelbare school.
ze hebben het nooit gedragen!
17 jarige dochter heeft dat regenpak daarna gekregen op haar twaalfde en heeft het ook nooit gedragen.
Stomverbaasd keek ik vanmorgen toe hoe 13 jarige dochter beneden verscheen met het regenpak van de oudste(het is al 11 jaar oud,maar nog zo goed als nieuw).
dochter moet 9 km fietsen en wilde niet nat worden.
komt dat regenpak toch nog van pas

Hillary
07-09-2010 om 14:10
Rembrand
Nou ik denk eigenlijk helemaal niks. Ik heb gezegd dat als hij toch een regenbroek wil hebben hij het moet zeggen en daarmee is voor mij de kous af. Als hij de hele dag met een natte spijkerbroek in de klas zit voel ik daar niks van.

Tihama
07-09-2010 om 15:14
Regenpakken kopen
Ik ben overigens gewend om regelmatig regenpakken te kopen voor de kinderen. Zo om de 2 jaar. Dus ik heb eigenlijk helemaal niet speciaal nagedacht over de vraag wat men op school ervan zou vinden. Je hebt gewoon een regenpak. Toch? Het laatste regenpak was maat 164 en daar was hij bij de 35 km naar kamp in groep 8 wel degelijk blij mee.
Zoon is trouwens sowieso wat 'apart'. Gisteren kwam hij uit school in zijn gymkleding. Hij had buiten gesport het laatste uur en besloot dat het zo lekkerder was. Een paar uur later komen de buurjongens vragen of hij komt voetballen. En die hadden volop commentaar op zijn kleren. 'Blijven jullie nu als een stel meisjes kletsen over kleding, of gaan we nog voetballen? '.
Daarmee bombardeerde hij kritiek op zijn kleding meteen tot meisjesgepraat
Tihama

Bastet
07-09-2010 om 15:35
Haha tihama
Hier zijn ook tntregenjacks aanwezig,maar die zijn tegenwoordig wel akelig oranje!)
Bastet

Iris
07-09-2010 om 17:04
Hier wel regenjas en soms broek
Kan er niks aan doen, maar ik vind kinderen die zonder regenjas naar school fietsen en die zich nat laten regenen oliedom.
Dochter van 13 heeft een goede ademende regenjas en broek. Broek is niet echt fijn, maar beter dan de hele dag in een natte spijkerbroek zitten. De boekentas gaat in de fietstas en blijven ook droog.
En dan krijgen we straks weer de winter. Want handschoenen en mutsen zijn ook niet cool. Nou, hier in het buitengebied wordt dat allemaal nog wel gedragen.

Bastet
07-09-2010 om 18:22
Tihama
Ja,kijk,donkerblauw zou hier nog wel overwogen worden..Een rode heb ik ook nog,uit de rood/bruine periode van TNT.
Bastet

Terpi
07-09-2010 om 21:25
Mijn brugsmurf
ging vanmorgen in eerste instantie op slippers de deur uit (hahahaha) maar hij kwam toch nog terug voor schoenen en sokken. Zelf de zomerjas ging nog aan (voor het eerst deze zomer denk ik) maar regenkleding is voor hem never nooit aan de orde. Nou is het zo dat we ongeveer tegen de school aan wonen maar goed, tot op heden heb ik hem nooit kunnen betrappen op het aantrekken van regenkleding voor welke gelegenheid dan ook

Poezie
07-09-2010 om 22:39
Iris
Oef! Je dochter heeft én een regenpak én fietstassen......
Dat is hier in de regio zooooo niet cool!
Gr. Poezie.

kirima
08-09-2010 om 11:45
Dochter van 13
Hier dochter van 13, inmiddels in de 2e klas. Een regenpak of jas trekt ze echt niet aan, echt niet. Ze laat zich lekker nat regenen, maar neemt wel droge kleding mee en kleedt zich dan op school op de wc om.

Iris
08-09-2010 om 12:09
Niet cool
Regenjas en fietstassen, handschoenen, muts zijn misschien niet cool, maar mijn dochter kan dat niet veel schelen. Ze heeft ook een rugzak, ojee, ook al niet cool, want de meeste meiden hebben zo'n shoptasje. De rugzak gaat in de fietstas dus dat fietst makkelijk. Ze vindt het gewoon handig en praktisch. Ze wordt er echt niet mee gepest of zo. In de winter, schrik niet, trekt ze haar bergschoenen aan als het heel koud is.
Ik vind het moedig van haar om al deze niet coole dingen gewoon te doen en zichzelf te zijn.

Silone
08-09-2010 om 16:23
Regenpak? subzero!
Maar die knullen van ons hebben geen klagen. Als ze hard fietsen kunnen ze door de regendruppen heen, droog op school komen. Dan kan iedereen cool op school aankomen natuurlijk.
Hoewel ik ernstig betwijfel of middelste bij 20 km fietsen wel een regenpak aan zou trekken. Die is momenteel erg bezig met wat 'kan' en wat niet (tja, brugklas he?).

Starry Night
08-09-2010 om 17:02
Hier het omgekeerde
Een kletsnatte dochter een paar weken terug ("Ja, vanmorgen was ik ook nat") en daarna een lange verhandeling van mijn kant over hoe stoer wij vroeger waren omdat wij wel gewoon een regenpak aandeden om dat je dan namelijk droog blijft, duh. (want dat was echt zo!; ik zat op een dorpsschool, zou dat schelen?)
Dat heeft trouwens geholpen, want zowaar trekt ze hem nu gewoon aan. "Je hebt gelijk, mam. Ik ga toch niet kleddernat zitten zijn, omdat anderen me anders niet cool vinden?"
Dat vond ik cool van haar, maar dat heb ik natuurlijk niet gezegd.

Puck
09-09-2010 om 08:59
Starry
Waarom heb je niet gezegd dat je dat ontzettend cool vindt van haar. Juist als ze zo goed hun eigen weg zoeken en maling hebben aan wat anderen zou ik dat juist waarderen.
Ik heb gisteren even gekeken naar de trend hier en zoals ik al dacht: in de stromende regen reed ik (droog in de auto) langs een 6 km lang fietspad waar heel ons dorp over fietst naar het VO in de buurplaats. Ik zag 15 kinderen fietsen waarvan er 15 nat werden. Niet één regenjack, laat staan broek te zien.

Starry Night
09-09-2010 om 09:42
Nou...
Omdat het natuurlijk een beetje een contradictio in terminis is. Eerst houd je een betoog hoe achterlijk het is om dingen te doen louter 'om cool te zijn'. En vervolgens zeg je "wouw, wat ben jij cool en wat bewonder ik je daar nu om".
Maar ik heb natuurlijk wel laten merken dat ik het een slimme beslissing vond van haar, hoor.

Tihama
09-09-2010 om 10:33
Definitie van cool
"Eerst houd je een betoog hoe achterlijk het is om dingen te doen louter 'om cool te zijn'. En vervolgens zeg je "wouw, wat ben jij cool en wat bewonder ik je daar nu om". "
grinnik. Volgens mij gaat het om de definitie van cool. Ben je cool omdat je de dingen doet die ánderen cool vinden?
Of ben je cool omdat je het lef hebt om je eigen plan te trekken, zelfs als dat betekent dat 'de groep' je niet 'cool' vindt?
Onze zoon is een loner. Hij kan nog wel eens filosoferen over groepsgedrag. Mijn man heeft hem uitgelegd dat je 2 soorten mensen hebt die buiten de 'populaire' groep staan. Degenen die wanhopig proberen om er toch bij te horen en daardoor dingen doen die ze eigenlijk niet echt willen. En degenen die gewoon hun eigen plan trekken.
In beide gevallen hoor je niet bij de groep, maar in het laatste geval doe je tenminste wat je zelf wil.
Tihama

Roos Vicee
09-09-2010 om 11:24
Bus
Hier ook spiksplinternieuwe regenpakken van al een aantal jaren oud. Alleen oudste ging in haar laatste jaar nog wel eens in alleen een regenbroek naar school. 2e en 3e vertikken het. Vinden het minder erg de hele dag in kletsnatte kleren te lopen dan 15 km in een regenkleding te fietsen.
Wat ze hier begin van de week wel vroegen was: "mam als het regent mogen we dan met de bus?" En dat terwijl dat een paar jaar geleden in hun ogen ook totaal niet cool was.
Jongste, groep 6, begint ook al en vertikt nu al regenkleding aan te trekken als hij (wat verder) in de stromende regen moet fietsen. Ik maak er geen punt meer van. Vooral voor jongste niet. Laat het hem nu maar ondervinden dan is hij straks als hij naar het VO moet en echt ver moet fietsen, misschien genezen en verstandig geworden