Moppeke
31-05-2013 om 13:40
Zomervakantie 14 jarige
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie 14-jarigen de zomervakantie doorkomen. Voor veel vakantiebaantjes nog te jong helaas (bij de AH hier moet ze minstens 15 zijn).
Effectief blijven er 3 weken over waarin ze best iets zou kunnen doen. Ik had liever gezien dat school nog een week door gaat en aan de slag gaat met vakken waar ze moeite mee heeft, maar het schijnt normaal te zijn dat je al anderhalve week voordat officieel de zomervakantie begint ze niet meer naar school hoeft, alleen voor je rapport en eventueel herkansingen. Waardeloos systeem vind ik dat.
Ze gaat een weekje op kamp en wij gaan als gezin de laatste drie weken van de zomervakantie echt weg.
Vorig jaar heeft ze zich best af en toe verveeld. Iemand nuttige tips, hoe doen jullie dat?

Maylise
31-05-2013 om 13:52
Bijvoorbeeld
14 jaar is inderdaad natuurlijk net een lastige leeftijd want dan hangen ze er wat bij. Te jong om heel zelfstandig van alles te gaan doen maar oud genoeg om wel wat te willen doen.
Mijn dochter gaat vooral veel naar het strand/zwembad met vriendinnen. Verder ook veel naar de manege/tennis club (haar hobbies). De stad in met vriendinnen ook wel regelmatig. Niet dat ze geld hebben maar gewoon kijken is ook al leuk. In elk geval doet ze vooral veel met vriendinnen samen. Ze is ook wel veel thuis meestal maar dat wisselt zich wel af met regelmatig ergens heen gaan.
Veel gemeentes organiseren ook tiener activiteiten in de zomer vakantie. Misschien kan je eens informeren? In het buurthuis kom je vaak ook wat tegen.
Als ze geld wil verdienen kan ze zich misschien ook aanbieden als cavia oppasser/planten verzorger/gras maaier voor mensen die op vakantie gaan? Ik vind dat altijd reuze handig als ik iemand heb die dit soort dingen kan doen als we weg zijn. Of misschien gewoon oppassen in de buurt? Zijn misschien wel ouders die een betrouwbare babysit zoeken?
Ik laat de kinderen ook wel grote klussen in en rond het huis doen in de vakantie. Dan verdienen ze wat bij en ik hoef het zelf niet te doen. Vooral in de tuin is altijd wel wat te verzinnen.

P
31-05-2013 om 13:55
Folders lopen
Mail zoveel mogelijk weekkrantens/folderbezorgdiensten voor vakantiewerk.

Kaaskopje
31-05-2013 om 19:37
Oppassen
Ik zie oppassen op dieren, of uitlaten, maar misschien kan ze een kaartje in de supermarkt hangen voor mensenkinderen-oppas. 14 jaar is een mooie leeftijd daarvoor.
En verder, misschien een beetje cru gesteld, is haar verveling háár probleem.
Waarom vind je het zo'n waardeloos systeem dat ze al eerder vrij hebben dan de vakantie begint? Op zich ben ik met je eens (denk ik) dat ik niet helemaal snap waarom ze die dagen niet klassikaal kunnen vullen. Zo deden wij het in de jaren '70 ook. En dan ook echt niet dagelijks nuttige stof doorploeteren, maar spelletjes, film kijken e.d.. Dus het niets doen voor de zomervakantie is van alle tijden, maar leraren hadden misschien ook het gevoel dat ze iets beters te doen hadden dan het kroost van een ander van straat te houden. Daar kan ik eigenlijk ook wel inkomen.

P
31-05-2013 om 19:50
Daarbij
Ze gaat al vier (!) weken op vakantie, mijn 14 jarige maar 13 nachtjes

Moppeke
01-06-2013 om 08:41
Re:
Ja P, touche. Je hebt een punt
Dank voor jullie reacties, verhelderend. De verveling is inderdaad ook haar probleem. Ik was alleen benieuwd hoe dat in andere gezinnen gaat.
Waarom ik het zo'n waardeloos systeem vindt is dat mijn kind baat heeft bij regelmaat en er vakken zijn die extra aandacht verdienen. Als ik alleen al kijk naar de maand juni, daarin is 1 toetsweek voor het rapport en de rest is zo ongeveer een pretpakket. Leuk voor de kids, maar ik heb liever dat ze herhalen en vertalen qua lesstof. De leerplicht wordt zo eerder een aanwezigheidsplicht. Waarom die pret niet verdeeld over het jaar? Nou ja, dat is een andere discussie maar het geeft een beetje een beeld waarom ik daar zo over denk

Fiorucci
01-06-2013 om 09:45
Moppeke
Maar na een testweek en rapport nog les geven heeft geen zin, geen kind gaat dan nog zitten opletten en stof opnemen.

P
01-06-2013 om 09:55
Moppeke
Zit jij ook in het noorden of niet?
Hier dus noorden, zoon heeft nog 2 weken volle bak les (inclusief een sportmiddag), dan een toetsweek en dan nog 2 wk wat dingetjes als een inhaaldag toetsweek, een technasiumdag, 3 dagen vrij ivm rapportvergaderingen, een dag boeken inleveren en een dag rapport halen.
Effectief dus zo goed als 9 weken vrij waarbinnen hij nog 3x naar school moet

nolly
01-06-2013 om 10:02
Hier
12 weken zomervakantie! (spanje)
En dan nog ongeveer een week voordat ze hun rapport krijgen dat ze ook niets doen op school. Van mij mogen ze dan thuisblijven (ja, dat mág hier ) maar dochter gaat dan toch vaak naar school omdat haar vriendin wel naar school moet en haar dan gezelschap houdt.
Van al die weken vakantie gaan we -hopelijk- 2 weekjes naar Nederland.
De rest is ze veel thuis. Probeert wel af te spreken met vriendinnen.
Gelukkig kan ze zich goed thuis vermaken.
Ze is nu al een lijst aan het maken wat ze allemaal wil gaan doen of waar ze naar toe wil.
Bij "verveelmomenten" kijkt ze op haar lijst of er iets bijstaat waar ze op dat moment dan ook zin in heeft.

P
01-06-2013 om 13:18
Moppeke
Enne als ze zich verveelt heb jij vast wel wat huishoudelijk werk te doen voor haar (kastjes schoonmaken ofzo).

Annet
01-06-2013 om 16:31
Kamperen met vriendinnen
Hier gaat oudste (15 jaar) met 5 vriendinnen kamperen gedurende vijf dagen. Dit doen ze in de week dat ze officieel nog geen vakantie hebben. Op vrijdag moeten ze terug zijn om hun rapport op te halen.
Mooie stok achter de deur is dat ze geen inhaalproefwerken mogen hebben. Die worden gepland in die week!
Twee jaar geleden hebben ze ook (wat korter) gekampeerd in die week, met dezelfde meiden. Toen was er nog wel een ouder bij in avond/nacht.