Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zomervakantie 2020

In de regio noord nadert de zomervakantie voor de middelbare scholieren, nog deze week lessen en daarna herkansingen etc., kortom; de kinderen gingen al niet veel naar school en dat wordt nog veel minder de komende weken en dan nog eens 6 weken zomervakantie..... De verre reis naar Azie die we deze zomer met de jongens zouden gaan maken (Voor het eerst voor de kinderen) gaat uiteraard niet door maar we zijn wel 3 weken gezamenlijk vrij. De oudste van 15 vermaakt zich altijd wel prima en heeft een bijbaantje maar over de jongste van 13 maak ik me zorgen, helemaal als wij weer thuis aan het werk moeten en hij nog vrij is. Aangezien heel Nederland hier mee te kampen heeft ben ik benieuwd hoe andere mensen dit in gaan vullen, alle tips voor dingen die leuk zijn om te doen met 2 puber mannen hoor ik graag!!


Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 13:36

Weinig verschil

Voor ons zal er weinig verschil zijn denk ik.
Wij gaan een week naar Friesland, varen. Dat hadden we begin vh jaar al geboekt.
Verder wordt er bij mooi weer vooral veel gezwommen. De zwemplas hier in de buurt is weer open, dus dat kan weer gewoon.
Echt naar pretpark of musea toe gaan deden we al nooit in een vakantie, zo vreselijk druk dan.
Misschien ga ik wel een dagje naar Amsterdam met jongste. Ik wil hem die stad al heel lang een keer laten zien, maar had nooit zin om daar over de koppen te moeten lopen.

De kinderen zullen zich verder best vermaken met werk en speelafspraken.

Wat maakt het voor jou nu dan anders dan anders? Buiten de reis die niet doorgaat?

Amsterdamse

Amsterdamse

15-06-2020 om 13:45

Amsterdam doen!

Dendy, doen hoor Amsterdam bezoeken! Het is nu geweldig, zo rustig en fijn en mooi.
(verder niet bevooroordeeld

Doenja

Doenja

15-06-2020 om 13:55

ruilen

Iets boeken deden we eigenlijk al nooit, ivm ons werk was het al lastig om ver vooruit iets te regelen. Deze zomer blijven we thuis, was het idee. Maar nu kreeg ik onlangs de vraag van vrienden of we t leuk vonden om van huis te ruilen? Of zij in ons huis en wij mogen dan ook best heel iets anders gaan doen. Dat vind ik wel een leuk voorstel; andere omgeving, en je kunt met de laatste regelgeving en info een goede plek uit kiezen. Rustig gebied, mensenmassa's vermijden (had ik al nooit zin in) Tentje mee, of toch een hotel of zo, beetje het nomaden gevoel. Dat lijkt mij wel leuk, maar niet iedereen kan er tegen om maar te zien hoe het loopt. Ben je een type wat alles geregeld wil hebben, of durf je ook op de bonnefooi te gaan? Dat laatste is bij uitstek geschikt voor deze zomer denk ik...

Adelaide

Adelaide

15-06-2020 om 13:56

Amsterdam

Langs het Anne Frankhuis kunnen lopen op de stoep! Onder het Rijksmuseum doorfietsen en helemaal alleen zijn! Op het Damrak de gevels van de huizen kunnen zien! Door het Vondelpark kunnen fietsen zonder dat je om de twee meter tegen stonede (is dat een woord?) toeristen aanloopt. Het is geweldig!
En ook weer in het Nederlands worden aangesproken op straat is ook wel weer leuk.

Splintertje

Splintertje

15-06-2020 om 14:01 Topicstarter

Zomervakantie 2020

Tja, ik denk waar ik nu tegenop zie is dat het te lang voor ze wordt. Normaal gesproken zijn we altijd 3 weken op vakantie en dan blijven er “maar” 3 weken over dat ze zichzelf moeten vermaken. Misschien moet ik het gewoon maar beleven hoor en valt het wel mee allemaal. Huizenruil is inderdaad een leuke en een dagje (rustig) Amsterdam is ook een goed idee! De jongste zit in de brugklas en ik merk dat vriendschappen nog niet “stevig” genoeg zijn dat ze elkaar buiten school veel opzoeken. Ook wonen kinderen erg verspreid, 10 km verderop is voor een net 13 jarige dan toch wat ver.

Zoals vroeger

Ik ging als kind nooit met mijn ouders op vakantie. Wat wij deden was logeren bij familie en op kamp. Heeft zoon (13) misschien een leuk neefje, nichtje o.i.d? Laat hem lekker daarheen gaan. Of bij jou, als jij vrij bent. Of naar oma met een bepaald doel: meehelpen in de moestuin, leten koken, enz.

Yaron

Yaron

15-06-2020 om 15:00

Zomervakantie

Wij zijn een paar jaar niet met vakantie geweest, maar gingen dan af en toe een dagje erop uit. Een keer naar een grote stad, een dag naar zee, en middag een bootje huren, dat soort dingen. En verder vermaakten ze zichzelf meestal wel, of samen met broers/zussen of met buurkinderen. Was heerlijk relaxed eigenlijk.

Wat betreft de afstand met vrienden, dat is hier ook zo, maar daar wordt geen probleem van gemaakt. We brengen en/of halen of zoals dochter van 12 afgelopen weekend, die ging logeren bij een vriendin en heeft gewoon gefietst, iets meer dan 20 kilometer heen en de volgende dag terug.

Pom

Pom

15-06-2020 om 16:43

Kamp?

Ik herken het probleem wel een beetje. Geen online lessen en geen vakantieplannen (meer). Misschien nog een paar dagen kamperen maar verder zit ieder boekbaar en beetje leuk huisje/hostel wel vol geloof ik.

Kind van 17 werkt veel, is sportief en overweegt nog te kamperen met vrienden. Die van 14 past wat op, heeft veel vrienden en is daardoor veel uithuizig, en heeft voor zichzelf een week kamp geregeld ergens in Zeeland (we wonen in Amsterdam dus met overnachting).

Maar de middelste van 16 is wel zorgelijk. Hij besteedt normaal veel tijd aan huiswerk en vindt het leuk om tijd met broer en zus door te brengen. Maar heeft verder nauwelijks vrienden, sport niet en slechts 1 middag per week een bijbaantje. Hij kan aan z’n schermtijd zien dat hij nu al 8 uur per dag op z’n telefoon zit. Wat hem betreft hou ik m’n hart vast. Hij wil ook niet op een kamp oid. Die zit straks weken op de bank YouTube te kijken. Zucht ...

Een kamp voor jouw kinderen nog een optie?

Groet Pom

Splintertje

Splintertje

15-06-2020 om 17:58 Topicstarter

Herkenbaar

Ja Pom, jouw kind van 16 is heel vergelijkbaar met mijn zoon van 13, kamp vroeger wel gedaan maar vindt hij echt niet leuk, zoon van 15 daarentegen zou je de hele vakantie naar kamp kunnen brengen. Zo verschillend 2 kinderen uit hetzelfde gezin! De dagen dat we allemaal vrij zijn komen wel goed maar als wij weer aan het werk zijn ben ik ook bang dat het heel veel hangen wordt waar niemand hier in huis vrolijk van wordt! Maar misschien ben ik te pessimistisch en moet ik het Maarten beetje laten gebeuren. Waarschijnlijk zijn er genoeg leeftijdsgenoten thuis deze zomer en kunnen ze kamperen in de tuin etc. Merk ook dat ze liever met vrienden iets willen doen, snap ik ook wel, ze hebben in deze gekke tijd lang genoeg veel met hun ouders doorbogen brengen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 19:50

Hier

Ik zie net dat de plaatselijke cultuurorganisatie van alles op poten heeft gezet voor de jeugd hier voor de zomervakantie. Voor jong en oud.
Zelfs mijn zoon die al snel iets stom vindt heeft er iets leuks tussen gezien.

Misschien dat er bij jullie ook iets wordt georganiseerd?
En anders een krantenwijk/plukken etc?

Bo

Bo

15-06-2020 om 20:14

toch even weg?

Is er geen mogelijkheid om toch even weg te gaan? Even een andere omgeving?

Wij zouden ook naar Azie gaan maar gaan nu naar Frankrijk. Maar je kan natuurlijk ook iets in NL zoeken er is genoeg te vinden.

Verder kan je hem misschien een projectje geven (als hij dat leuk vindt). Bijv. z'n kamer een upgrade geven en schilderen.

Texel

Wij zouden naar familie in Zweden, maar hebben besloten vanwege de corona om in Nederland te blijven en gaan nu kamperen op Texel

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-06-2020 om 20:36

Texel

Texel is prachtig. Vergeet de Slufter niet!

Splintertje

Splintertje

15-06-2020 om 21:00 Topicstarter

Friesland

Zoonlief van 13 is enorm verlegen en aan het puberen en wil niet veel. Manlief heeft een oude mountainbike helemaal opgeknapt, die was vanavond klaar en hij is er helemaal blij mee, net een heel stuk gefietst, dan is fietsen opeens heel erg leuk!
De welzijns/cultuur organisaties ga ik eens checken, dat is ook een goede! En hopelijk inderdaad nog ergens in de buurt een paar dagen weg Bedankt voor alle reacties, leuk!

Klus/project

Inderdaad en over het firtsen: dat wordt straks ook saai: elke keer dezelfde rondjes. Dus een doelgerichte fietstocht kan dan leuk zijn: fietsen naar familie ver weg bijvoorbeeld, 50 km per dag kan ongetrainde prima, dus 25 km heen en weer terug, of 50 km heen, slapen bij familie en volgende dag weer terug.

Of zoek routes in e buurt die hij kan fietsen

Hier

Wij gaan gelukkig nog wel twee weken naar Frankrijk en verder gaat zoon nog een week op voetbalkamp - wel zonder slapen dus dat wordt elke dag op en neer rijden voor ons (100 km enkele reis...) maar dat moet dan maar. Kunnen wij er zelf dagjes uit van maken.
Verder wordt hij zelf nog een week trainer op een lokaal voetbalkamp voor kleintjes, hier in het dorp, dus die komt de tijd wel door. Ik ben zelf ook thuis (hoera voor het onderwijs) dus als hij het al te bont maakt met de schermtijd sleur ik hem gewoon mee voor wandelingen, naar het zwembad etc. Dat vindt hij wel okee gelukkig.
Ik weet niet of er nog dat soort kampactiviteiten te regelen zijn? Als begeleider of als deelnemer?

Lusithania

Lusithania

16-06-2020 om 17:18

AlisonH

Of in de buurt van het kamp een huisje zoeken of op een camping gaan staan. Dan heb je zelf ook nog iets aan je vakantie(dagen).

Lusithania

Dat kan ook, ik denk dat we een combinatie doen.

Wandelaar

Wandelaar

24-06-2020 om 13:47

Herkenbaar

Heel herkenbaar hoor. Heb een beetje dezelfde zorgen voor 13-jarige dochter die in totaal 8 weken vrij is (6 weken vakantie maar laatste 2 weken van school ook al niks meer te doen).
We gaan wel 3 weken weg: 2 weken Frankrijk en 1 week Buitenkunst. Ook gaat ze een week op surfkamp. Verder maakt ze zelf nogal plannen voor knutsel/kuntsprojecten: iets naaien/maken voor haar kamer enzo. Misschien kun je dat soort projecten stimuleren?

Paasei

Paasei

24-06-2020 om 18:03

Werkgever

Ff iets anders; ik hoorde van een kennis dat hij een preek kreeg van zijn werkgever; kennis wilde op vakantie naar een 'geel' Europees land. Het kwam erop neer dat werkgever eigenlijk de vakantie verbood, met allerlei bedreigingen over 'vakantiedagen opnemen voor quarantaine' en 'eigen risico'. Nu snap ik dat laatste nog wel, zelfs Rutte waarschuwt daarvoor. Maar dat risico mag iedereen zelf afwegen! Een werkgever mag toch niet zomaar verbieden..?

Heeft iemand die ervaring ook?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

24-06-2020 om 22:51

Waarom zou je het risico nemen ?

Ik weet niet of je kennis in de zorg werkt, maar ook onze werkgever benadrukt sterk ieders verantwoordelijkheidsgevoel. Dat is natuurlijk wat anders dan dreigen, maar men heeft liever dat je in de buurt vakantie houdt.
Het schijnt dat een op de zes werkenden op een of andere manier in de zorg werkzaam is. Dat zijn er nogal wat !!

ElenaH

ElenaH

25-06-2020 om 06:43

Paasei

Ik snap die werkgever wel. Zeker als het gaat om een branche waarin je niet makkelijk kunt thuiswerken. Natuurlijk kan er op vakantie altijd iets gebeuren waardoor je ziek thuis komt te zitten. Maar in dit geval zou ik het terecht vinden als de werkgever verwacht dat je een eventuele quarantaine (of lockdown) voor eigen rekening oplost.

Dees

Dees

25-06-2020 om 07:07

Paasei

Ik weet dat bij veel niet gesubsidieerde bedrijven de werkgevers de middelen niet hebben om net zoals in overheidsinstellingen of sterk gesubsidieerde bedrijven de vrije uren inzake corona te vergoeden. In ons geval ook ik heb collega's die veel vrij hebben genomen die uren zijn van vakantiedagen afgehaald. Daarnaast ken ik ook een aantal mensen in (semi) overheidsinstellingen die halve dagen werkten of zelfs minder en die hebben hun vakantiedagen nog. Wellicht bedoelt die werkgever dus met vakantiedagen opnemen dat die uren al op zijn. Een kennis op een ondersteunende afdeling van het ziekenhuis werkt officieel 32 uur maar geeft aan nu weer te wennen aan terug te moeten aan 8 uur op een dag in plaats van een stuks of 4 of 5.

Buurvrouw was tijdens de schoolsluiting elke dag thuis en zat heerlijk met haar kinderen buiten in de tuin. Maar die 6 weken zomervakantie houdt ze mooi hoor.

Dees

Dees

25-06-2020 om 07:11

Verre reis

Overigens is onze verre reis nog niet geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij, maar zijn wij zeker niet van plan om naar een land te gaan waar de corona nog op blijft bloeien.

We kijken wel voor een last minute in Nederland, maar gaan zeker geen hoofdprijs betalen dus dan blijven we lekker thuis.

werkgever

Ik zou het eerlijk gezegd vreemd vinden als mijn werkgever consequenties zou verbinden aan een kampeervakantie op een kleine camping in ruraal Frankrijk (wat ik ga doen) terwijl ik wel thuis mag blijven en dagelijks naar een overvol Scheveningen zou kunnen gaan of winkelen in de Haagse binnenstad.
Twee weken naar Copacabana zou ik dan een minder goed plan vinden (hoewel KLM je er rustig naar toe brengt)

Paasei

Paasei

25-06-2020 om 13:10

Preppen

Kennis werkt niet in de zorg, wel voor de (semi)overheid, thuiswerken niet mogelijk. En de werkgever 'benadrukt' inderdaad sterk het 'verantwoordelijkheidsgevoel'. Wat voor kennis bijna hetzelfde voelde als 'je mag niet'. En dat terwijl hij met de auto naar een camping in een geel vakantieland gaat. Ofwel, niet meer risico loopt dan op een camping in Nederland.

Wat mee weegt, ook bij ons trouwens, is dat kennis geen kinderen heeft en als het echt moet binnen een dag autorijden weer thuis kan zijn. Wij zijn zelf ook van plan om naar een geel land te gaan en het feit dat dat bij ons ook kan weegt wel mee in de beslissing om wel te gaan.

We zijn nu aan het 'preppen', zoals de ANWB zegt dat je moet doen. Voorbereid zijn op (on)verwachte situaties. Dus mondkapjes, schoonmaakdoekjes, handgel en handschoenen mee. En ik heb, tot grote hilariteit van mijn man, plastuitjes aangeschaft. Tip van de ANWB; als de situatie verandert, gaan mogelijk de openbare toiletten onderweg dicht. En ik ben niet meer zo goed in hurken.

Pennestreek

Pennestreek

25-06-2020 om 13:39

Paasei

oh, dank voor de tip! Ga ik ook maar mee aan de slag, met die voorbereidingen!

Wij hebben alsnog besloten wel te gaan. En nog wel met het vliegtuig... We realiseren ons dat we enig risico lopen, maar gezien het lage aantal besmettingen in het land van bestemming durven we dat wel aan. En het is gelukkig maar een korte vlucht. Tijdens de vakantie zitten we in appartementen, dus thuis koken kan altijd, we zijn niet afhankelijk van restaurants.

Mijn werkgever (zorg) vindt het absoluut geen punt, dat ik naar een 'geel' land op vakantie ga. Dat is hier echt geen issue.

Ik heb al in quarantaine gezeten aan het begin van de crisis, en kon toen nauwelijks thuis werken omdat er voor mij toen niet veel te doen was (is later helemaal goed gekomen hoor, heb het nu lekker druk). Toen heb ik voor mijn gevoel een beetje betaald vakantie gehad. Zou ik naar aanleiding van de vakantie in quarantaine moeten, dan zou ik daar zelf wel vakantiedagen voor inzetten. Dat voelt voor mij dan beter. En omdat ik dit jaar nog niks heb hoeven/kunnen opnemen heb ik daar ook wel dagen voor. Ik vind niet dat je dat als werkgever kunt verplichten. Voetbal is ook een risicovolle sport als het gaat om blessures, maar het zou toch wat zijn als werkgevers dat hun medewerkers kunnen verbieden. Je kunt het afraden, maar meer ook niet. Zo ook de vakantie. Vind ik.

Nee

Zolang de Nederlandse overheid een geel reisadvies geeft mag de werkgever dit niet eisen. Verplichte quarantaine alleen maar omdat je uit een bepaald land komt (dus zonder klachten) speelt niet, en de kans dat jij of een van je familieleden ziek wordt en je daarom niet kunt werken is in Frankrijk niet groter dan elders. Mensen mogen hun vakantie zo besteden als ze zelf willen. De werkgever bepaalt ook niet of jij in je vrije tijd ongezond eet, rookt of aan gevaarlijke sporten doet. Je bent werknemer, geen slaaf.

Marjo

Marjo

26-06-2020 om 09:44

Hier

Als je vakantieland naar oranje springt en je kunt er niet meer uit of moet thuis in quarantaine dan moet je thuiswerken, en als dat niet kan vakantiedagen opnemen of onbetaald verlof. Kans is klein maar het is je eigen verantwoordelijkheid.

Marjo

Dat vind ik terecht. Daarom ook ter plaatse een beetje in de gaten houden wat er gebeurt. Een nieuwe lockdown of een nieuw oranje advies komt niet uit het niets, dus je kunt zeker met de auto echt wel op tijd weg zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.