Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon 13 jaar elke middag en avond weg


Ik zie het probleem ook niet hoor.

Sinilind schreef op 30-11-2022 om 21:36:

ben ik de enige die 13 wel een beetje jong vind voor elke avond buiten zonder te weten met wie, waar en hoe? Mijn zoon deed het ook vaak maar hij was 15 of 16, niet 13.
Sini

Tegenwoordig is dit heel normaal op die leeftijd.

Laat hem een beetje vrij, maak het wel gezellig tijdens het eten zodat hij graag thuis blijft komen, en geef ook ruimte om bij jullie samen te komen met zijn vrienden zodat je die kan leren kennen en je wat zicht hebt op wat ze leuk vinden. Luister naar zijn verhalen, ook als je niks van al die games snapt.
Misschien kun je ook met wat ouders kennismaken? Dat stelt wat meer gerust en je kunt dan met elkaar het spul een beetje in de gaten houden.
13 is een leeftijd om te gaan "uitvoegen", dus meer naar buiten kijken en minder naar het gezin. Hij heeft je nog jarenlang nodig maar voor hem voelt dat nu niet zo.
21.00 uur thuis lijkt mij trouwens prima. Hij moet toch op tijd weer op.
Zit hij niet bij een club of een vereniging trouwens?

Leene

Leene

01-12-2022 om 09:23

Tsja.. zolang je weet waar hij uithangt en zijn schoolwerk lijdt er niet onder zou ik het laten gaan.
Wat anderen ook al hebben gezegd wat wil je anders? Hele dagen gamen is ook niets. 
Mijn zoon ( 12) heeft veel moeite om vrienden te maken  en in de buurt zijn weinig kinderen van zijn leeftijd. Ik zou willen dat hij wat meer buiten met vrienden was. Dochter is veel vaker weg maar zeker niet elke avond.
Ik zou wel willen weten of die vrienden roken of drinken, zijn ze ouder??
En ik zou zelf een sportclub of iets anders willen adviseren, dat is toch net iets anders dan echt elke dag buiten 'chillen' Maar ja dat kun je op 13 jarige leeftijd ook niet meer door hun strot duwen.

todo0506

todo0506

01-12-2022 om 16:20 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gisteravond even een goed gesprek met hem gehad. 
even wat meer navraag gedaan met wie hij nog meer allemaal omgaat. Er zitten 2 jongens (broertjes) bij die momenteel in een pleeggezin zitten en speciaal onderwijs. 1 daarvan rookt weleens. Ik werk zelf met probleem jongeren dus ik oordeel absoluut niet. Deze jongens zijn uit huis geplaatst door onveilige situatie thuis. Ik heb bij mijn zoon aangegeven ( wat ik al eerder heb gezegd tegen hem) dat hij bij zichzelf moet blijven, slimme keuzes moet maken en zich niet moet laten beïnvloeden. Hij benoemt dat hij dit weet en waarom ik dit zeg “ zodat hij op het rechte pad blijft”. Ik heb benoemd dat hij alles kan bespreken, ook als er iets een keer niet goed gaat. Dat eerlijkheid het langst duurt. Ook benoemd dat hij ook thuis op z’n kamer met wat jongens kan chillen als het kouder wordt buiten. 
Dat ik graag wil dat hij open en eerlijk blijft. Dat hij nu veel vrijheid heeft, alleen wanneer het niet goed gaat op school ..er wel iets veranderd qua vrijheid zodat gefocust blijft. 
dit begreep hij.
Het is voor mij ook een hele verandering. 9 jaar terug liepen we nog bij een kinderpsycholoog omdat hij hele erge verlatingsangst had en ik niet eens naar de toilet kon. Hij zat letterlijk aan mij vastgeplakt. 
dus dit is fantastisch , het losweken van mij. En ik hoop dat ik toegankelijk voor hem blijf en ik blijf mijn uiterste best doen om in contact te blijven met hem.

Volgens mij doe je het hartstikke goed Todo!

Karamella schreef op 01-12-2022 om 16:28:

Volgens mij doe je het hartstikke goed Todo!

Inderdaad! 

Het verbaast mij wel dat vrijwel iedereen, behalve sinilind, het heel normaal vindt dat een 13-jarige elke avond op straat is. Elke avond, ook nu in de winter. Ik zou dit niet prettig vinden, zonder toezicht van een volwassene. Ik ben het ermee eens dat het in de situatie van Todo0506 niet gevaarlijk aanvoelt, hij komt op tijd thuis, eet nog thuis en zijn schoolresultaten zijn goed. (Hoewel ik me wel afvraag wanneer hij zijn huiswerk maakt als hij altijd weg is). Ook is hij er open over tegen zijn moeder. 

Ik zou het ten eerste ongezellig vinden als een kind elke avond weg is. De ouders en eventuele broertjes/zusjes zien hem dus alleen (wat langer) in het weekeinde, overdag? 

Maar het meest bezorgd zou ik zijn, als de sfeer/het gedrag in de groep omslaat. Of er oudere, minder frisse jongeren zich bij de groep voegen.  Binnenkort gaan ze puberen, beginnen ze zich te vervelen, gaan ze misschien over op vandalisme, drinken, roken, blowen of erger.

Ik zeg niet dat dit perse met Todo's kind zal gebeuren. Of dat dit niet gebeurt als hij maar 2 of 3 avonden van huis zou zijn. Maar zo gewoon als de meesten het hier vinden, is het voor mij zeker niet. 

Sinilind schreef op 30-11-2022 om 21:36:

ben ik de enige die 13 wel een beetje jong vind voor elke avond buiten zonder te weten met wie, waar en hoe? Mijn zoon deed het ook vaak maar hij was 15 of 16, niet 13.
Sini

Mee eens. Het ligt er ook aan in welke omgeving je woont. Hier een grote stad. Blij als ze een potje gaan voetballen maar de lijn tussen hangjongere en even voetballen is wel dun. Maar úren voetballen? Eh... dat weet ik niet. Daar geloof ik niet zo in, als ik naar mijn eigen kinderen kijk. Als ik kijk wie er nog meer hangt rondom het sportveldje, dan zijn dat niet de beste en gemotiveerde leerlingen. Maar goed, hier een grote stad waar drugs en criminaliteit rondom de voetbalveldjes hangt (en naar mijn idee veel onderkende add-ers etc waar zelfmedicatie op de loer ligt en waar ideeën opborrelen zonder veel planning waar weer allerlei ongein uit voortkomt. En vaak begint het heel onschuldig). 

Het zijn echt niet alleen de grote steden hoor. Ik dacht ook dat het in de provinciestad waar wij wonen wel mee zou vallen. Maar helaas, ook hier zijn zorgen om kinderen van 13, 14, 15 die tot 's nacht op straat hangen en zwaar aan de mdma zijn. Supertriest.

Wilmamaa schreef op 03-12-2022 om 07:21:

Het verbaast mij wel dat vrijwel iedereen, behalve sinilind, het heel normaal vindt dat een 13-jarige elke avond op straat is. Elke avond, ook nu in de winter. Ik zou dit niet prettig vinden, zonder toezicht van een volwassene. Ik ben het ermee eens dat het in de situatie van Todo0506 niet gevaarlijk aanvoelt, hij komt op tijd thuis, eet nog thuis en zijn schoolresultaten zijn goed. (Hoewel ik me wel afvraag wanneer hij zijn huiswerk maakt als hij altijd weg is). Ook is hij er open over tegen zijn moeder.

Ik zou het ten eerste ongezellig vinden als een kind elke avond weg is. De ouders en eventuele broertjes/zusjes zien hem dus alleen (wat langer) in het weekeinde, overdag?

Maar het meest bezorgd zou ik zijn, als de sfeer/het gedrag in de groep omslaat. Of er oudere, minder frisse jongeren zich bij de groep voegen. Binnenkort gaan ze puberen, beginnen ze zich te vervelen, gaan ze misschien over op vandalisme, drinken, roken, blowen of erger.

Ik zeg niet dat dit perse met Todo's kind zal gebeuren. Of dat dit niet gebeurt als hij maar 2 of 3 avonden van huis zou zijn. Maar zo gewoon als de meesten het hier vinden, is het voor mij zeker niet.

Hier ben ik het ook mee eens. En ik woon in een landelijke  omgeving.  Maar de jeugd die hier een dorp verder in de avond in het park rondhangt, rookt, drinkt, er zijn drugs en er dordt allerlei rottigheid  uitgehaald. 

Ik zal wel een strenge moeder zijn geweest, maar mijn kinderen mochten dat dus inderdaad niet.

Ik hou er ook niet van en mijn kinderen doen het gelukkig niet. Die gamen dan inderdaad vanuit huis... maar wel gezellig met vrienden en klasgenoten. 

Een van mijn kinderen had/heeft wel een groepje vrienden die een hanggewoonte ontwikkelden ook vanaf een jaar of 13/14. Helaas is er bij dat 's avonds op straat hangen wel het een en ander voorgevallen (meerdere keren vandalisme, opgepakt door politie, Halt-traject) en een aantal uit het groepje zijn druk aan het experimenteren gegaan met alcohol, waaronder met zijn tweeën/drieën een hele fles sterke drank opdrinken in een avondje (en bijna coma-gezopen dus). 

Mijn zoon voelde zich daar zelf -gelukkig- niet gemakkelijk bij en een andere jongen uit de groep ook niet. Aan de andere kant was het natuurlijk erg jammer dat dit groepje zich zo heeft ontwikkeld en zoon er geen stabiele vriendschap er aan over heeft gehouden.Ik heb dus wel enig wantrouwen tegen hangjongeren inmiddels....  Niet de kinderen zelf uiteraard, maar wat er kan gebeuren. Ik heb ook de indruk dat de kinderen niet de meest stabiele thuissituatie hebben of het zelf niet zijn. Ik zie dat inmiddels ook bij voorheen klasgenootjes/vriendjes van onze jongste zoon, die tegenwoordig tot 's avonds laat zitten te blowen in het park. Echt lieve kinderen (een aantal ken ik er vrij aardig), maar ik vind het jammer dat het zich zo ontwikkelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.