Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

03-01-2020 om 21:32

Zoon (14) jonger dan de rest

Wil graag anoniem blijven ivm evt herkenning,

Mijn zoon van 14 heeft een klas overgeslagen en zit nu in de 4de van HAVO, de helft van zijn klasgenoten komen van mavo 4 en zijn dus al 16/17. Zij gaan bijv. al naar zelf georganiseerde feestjes waar veel alchohol word geschonken. Schoolfeesten enzovoorts mogen van mij nog wel maar ik vind hem nog te jong voor alchohol. Hier is hij het niet mee eens, hij wilt graag erbij horen maar weet dat zulke feesten niet mogen van mij. (Heb hem wel een beetje champagne gemengd met frisdrank gegeven met oud&nieuw)
Hij zit gewoon niet lekker in zijn vel, hij treitert vaak zijn jongere broertje en ik denk dat dat een gevoel van uiten is voor hem. Heb hem ook op de sportschool gezet voor meer beweging (en eventueel frustraties uiten).
Ik probeer hem vaak op te vrolijken door bijvoorbeeld naar bios te gaan of hem kleding te geven maar verandert niks.
School gaat ook niet zo lekker, cijfers erg matig, gelukkig wel een mentor die hem probeert te helpen.
Iemand die hier mij advies voor wilt geven?

Triva

Triva

03-01-2020 om 21:49

Yeah right

En de andere helft vd klas dan?

Anoniem

Anoniem

03-01-2020 om 21:51

Triva

15 bijna 16 voor de meeste het zelfde verhaal met alchohol

Triva

Triva

03-01-2020 om 21:53

Geloof er niks van

En hoe vaak zijn die feestjes?

Lou

Lou

03-01-2020 om 22:50

Wat zegt hij zelf?

Ik heb ook de neiging om het niet te geloven. Misschien heeft je zoon een heel ander probleem, maar geen alcohol mogen op je veertiende en daarom geen vrienden hebben lijkt me héél raar. Ik zou nog eens goed doorvragen bij je zoon.

(Of ben je zelf die zoon?)

Frustraties om alcohol?

Maar misschien mag hij wel naar die feestjes als hij bier mengt met frisdrank?

Andere anoniem

Andere anoniem

03-01-2020 om 23:55

Geen probleem

Hier een versnelde 16 jarige in 6 vwo en ik herken wat je schrijft dat kind te maken heeft met veel oudere kinderen, maar hier levert dat geen problemen op. Eigenlijk weet kind niet beter dan dat dit het geval is. Als jong kind in een klas met oudere kinderen die misschien soms metiers meer mochten, als 10-jarige naar het vo, als 12 jarige allemaal vrienden die al bijbaantjes hadden, als 14 jarige veel vrienden die scooters kregen en nu inderdaad de alcohol, de rijbewijzen en reisjes.

Ook als ouder ben ik hier in meegegroeid. De ene keer moest ik kind meer laten doen dan leeftijdsgenootjes, omdat sommige dingen nu eenmaal bij bijvoorbeeld een brugklasser horen. Normaal zou ik mijn 10-jarige waarschijnlijk niet-alledaagse naar de stad of met de trein sturen. Andere grenzen zijn gewoon duidelijk. Nee, als 12 jarige mocht ze natuurlijk geen bijbaantje en op haar 14e was het leuk dat de vrienden scooters kregen, maar zij natuurlijk niet. En nu dus ook die alcohol. Allemaal vrienden die 18 worden, leuke feestjes en als ik kind mag geloven ben ik de enige moeder die alcohol onder de 18 verbiedt, maar dat is nu eenmaal zo, net als andere dingen die ik gewoon niet goedkeur op een bepaalde leeftijd.

Mea

Mea

04-01-2020 om 00:45

Huh Triva

Wat geloof je niet dan?
Dochter hier is 16 en het stikt van de feestjes. Had ik zelf trouwens ook met 16.
En ja, ook alcohol.
En dan zit dochter in een zeer brave groep nog. Toch zijn er al geregeld brave vriendinnen van haar flink over de schreef gegaan.

En het is toch ook een beetje kind afhankelijk.
Mijn dochter bijv zou het ook zwaar hebben, mocht ze niet mee kunnen doen met de rest.
Dus dat het een probleem _kan_ zijn geloof ik direct.

Geen tips helaas verder.

Nachtbraker

Nachtbraker

04-01-2020 om 02:09

Geloof het direct

Tjonge,wat een flauwe reacties krijg je hier op een serieus dilemma. Een havo 4 klas is doorgaans gemeleerder en wat wereldwijzer dan hun leeftijdgenoten op het vwo. Ik herken de situatie wel : een kind dat een kind dat een klas overslaat, en bij wie het niet zo lekker loopt in de brugklas en dat dan eigenlijk tegen de verwachting in niet het vwo haalt. Bij mijn kind leverde dat de nodige frustratie op, die hij ook uitleefde op zijn jongere broer. Dat heb ik wel een halt toegeroepen. Dat hij zijn puberteit grotendeels in zijn eentje op zijn kamer gamend heeft doorgebracht kon ik helaas niet verhelpen. Over zijn broer die een bloeiend sociaal leven had maakte ik me een stuk minder zorgen.

Ik denk ook dat hij zijn onvrede op die feesten projecteert. Weet je of hij wel zoveel aansluiting in die klas heeft dat hij er uberhaupt wel voor uitgenodigd wordt? Mijn advies zou zijn in gesprek te blijven. Hoe vaak zijn die feesten, wat vindt hij zelf een redelijke tijd om thuis te komen, wat denkt hij te gaan drinken op zo'n avond? Vervolgens zou ik dan strakke afspraken maken inclusief de consequenties als hij zich daar niet aanhoudt. De meeste forummers zijn hier voorstanders van Nix 18, ik ben daar wat soepeler in: drank is nou eenmaal een sociaal smeermiddel, zeker in deze provincie en ik heb liever een een kind dat lekker in zijn vel zit en af en toe een slokje drinkt met zijn vrienden dan een puber die in zijn eentje thuis zit te somberen.

Anoniem

Anoniem

04-01-2020 om 09:56

Lou

Goedemorgen,
Het is niet dat hij buitengesloten wordt in de klas, hij zei en ik zie dat hij wel gewoon veel vrienden heeft op school maar dat hij gewoon mee wilt naar die feestjes, wat dus een no go voor mij is. ‘Nachtbraker’, ik heb laatst met hem afgesproken dat hij op zijn 16de mag drinken en eerder niet, mocht ik van mening veranderen het liefst alleen onder onze toezicht.

Mea

Mea

04-01-2020 om 10:16

Zelf zou ik wel

mijn kind mee laten doen trouwens.
Wel met de feestjes (al dan niet deels) en (nog) niet met de alcohol.
Ik laat mijn dochter ook altijd thuiskomen op een tijdstip dat het handigste uitkomt met de groep.
Veiligheid is het belangrijkste criterium voor mij.
Bij de groep horen is erg belangrijk op vo.
Wellicht dat je zoon dat al lastiger vindt door zijn leeftijd.(hij kan wel veel vrienden hebben maar ervaart vast wel dat hij jonger is)
Hij is pas 14 maar zit wel met ouderen in de klas, daar kan hij ook niks aan doen en kun jij niet negeren vind ik.
Kun je hem feestjes laten 'verdienen' door te laten zien dat hij er verantwoord mee omgaat?

Nachtbraker

Nachtbraker

04-01-2020 om 14:10

Leeftijdsgrens en toezicht

Ik ben zelf geen voorstander van een onwrikbare leeftijdsgrens. Liever onderhandelen, op een compromis uitkomen en de puber laten tonen dat ie met die verantwoordelijkheid om kan gaan. Hier was de afspraak geen sterke drank, bier afwisselen met fris , zorgen dat je op een aanvaardbaar tijdstip veilig thuiskomt. Thuis schonk ik niks, mijn toezicht bestond uit wakker blijven totdat de feestganger weer thuis kwam. Niet merkbaar aangeschoten was een deel van de deal.
Mooi hoor, dat Nix 18, ik woon in een studentenstad, en een groot deel van de activiteiten van de sociale introductie voor eerste jaars staat in het teken van zuipen. Ik vraag me af wat de winst is als de achttienplusser alsnog helemaal losgaat.

Mijn kind was wel een jaar ouder dan het jouwe. Bij de oudsten gold nog de zestienplus wet. En het ging om hooguit een keer in de maand. Echt uitgaan was er nog niet bij, en ik woon ook niet in een gebied waar jongeren elk weekend samen komen in zuipketen. Vooral dat laatste zou ik erg lastig vinden.

Saskia

Saskia

04-01-2020 om 15:21

De buurjongen

hier (VWO, overigens) is heel stellig. Hij heeft een klas overgeslagen en was daardoor steeds de jongste die dingen nog niet mocht doen die zijn klasgenoten al wel mochten doen. Dat gaat hij zijn kinderen later nooit aandoen. Ik weet niet of de soep later zo heet gegeten wordt, maar het was blijkbaar voor hem wel een serieus probleem. Maar drinken zou van mij ook nog niet mogen. De feestjes eventueel wel.

Ze mogen het allemaal niet

Dat mogen is nogal relatief.
Drank schenken aan jongeren mag pas als ze 18+ zijn.
Dus elk gesputter over feestjes waar klasgenoten van 16+ alles zouden mogen, bestaat bij de gratie van het feit dat sommige ouders dingen toestaan die andere ouders niet toestaan en die op de voetbalvereniging, schoolfeesten, in de kroeg of de disco, zeker verboden zijn.

Waar heb je het dan wel over?
Over een zuipkeet?

Er zijn ook ouders die hun 16+ ers toestaan hun auto te gebruiken.
Iemand enige behoefte om zich daaraan te conformeren?

Hij is 14 en heeft een klas overgeslagen.
Intelligent genoeg misschien om te begrijpen waarom alcohol voor jongeren onder de 18 een nog veel slechter idee is dan voor mensen van boven de 18.
Heb je het al eens uitgelegd?

Brains

Nachtbraker "Ik vraag me af wat de winst is als de achttienplusser alsnog helemaal losgaat."
Als je het zelf niet weet kun je het niet uitleggen.
De hersenkwabben18+ zijn wat minder kwetsbaar (blijvende schade) voor alcohol dan die van een 18- er. Hoe jonger hoe kwetsbaarder.
Dat is de winst.

Daar kan het niet aan liggen

Anoniem "Hij zit gewoon niet lekker in zijn vel, hij treitert vaak zijn jongere broertje en ik denk dat dat een gevoel van uiten is voor hem."
Dat kan best. Maar dat kan niks te make hebben met niet naar "georganiseerde feesten" mogen. Hoe vaak komt dat nu helemaal voor dan, die georganiseerde feesten?
Ik denk dat je je focus op iets anders moet leggen.
Vergeet de alcohol, daarmee ga je hem sowieso niet lijmen.

Lou

Lou

04-01-2020 om 16:33

Anoniem

"Het is niet dat hij buitengesloten wordt in de klas, hij zei en ik zie dat hij wel gewoon veel vrienden heeft op school maar dat hij gewoon mee wilt naar die feestjes"

Dan is er niet zo veel aan de hand, toch? Hij wil dat en hij mag dat niet, dat is alles. Hij loopt er geen vriendschappen door mis of zo kennelijk.

Het kan wel zijn dat hij het "probleem" (wat het niet is) een beetje aandikt in de hoop je toch over de streep te trekken. Het kan ook zijn dat er iets anders is wat hem dwars zit. Maar ik zou als ik jou was mijn poot stijf houden wat betreft alcohol. Prima om daar niet al te rigide in te zijn hoor, maar hee, veertien pas. Dat is nog wel érg ver weg van achttien.

rode krullenbol

rode krullenbol

04-01-2020 om 18:58

Amen

En voor het treitergedrag naar zijn jongere broertje bestaat geen enkel excuus.

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.