Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) weigert winterjas vorig jaar te dragen

Onze zoon heeft een winterjas van vorig jaar die hij nog steeds goed past. Eind vorige winter gekregen na een groeispurt. Vond -ie toen schitterend. Dit jaar weigert hij hem nog aan te doen, want hij vindt 'm niet meer mooi. Hij fietst dus nog steeds in alleen een shirt met lange mouwen en een vest naar school. Dochter en ik zijn aangestoken door de verkoudheid die hij hiermee heeft opgelopen.
Wat je ook weten moet, is dat hij weer ongenadig gegroeid is de laatste tijd en uit bijna al zijn broeken en shirts is gegroeid. Die moeten er dus nieuw komen, plus ondergoed, truien en dan is er nog de schoolreis naar Oostenrijk waarvoor we een skibroek en dikke wanten moesten aanschaffen, hij kan zijn winterjas verder wel maar, maar hij weigert dus, ook naar Oostenrijk, deze jas.
Ik ben niet rijk. De kinderkleding betaal ik van de kinderbijslag en daar zit een grens aan; voor hem wordt het nu al duur genoeg. Voor zijn zusje blijft voorlopig weinig tot niets over. Hij heeft zelf een fiks bedrag gespaard aan zakgeld, tegen de 100 euro, en ik begin te denken dat hij, als hij per sé een nieuwe wil, die zelf maar moet betalen, want het kan niet uit.
Vanmorgen vroeg ik hem of hij het redelijk vond dat hij ons allemaal verkouden maakt, omdat hij zonder jas naar school fietst, en of hij dus zijn smaak belangrijker vindt dan onze gezondheid, en nee, dat vond hij niet, maar hij blijft weigeren.
Wat zouden jullie doen, of wat doen jullie in zo'n situatie?


Katniss

Katniss

21-11-2014 om 09:11

Tijd voor kleedgeld

Mijn dochter vond haar winterjas van vorig jaar ook ineens heel stom. Er moest dus een nieuwe komen. Gelukkig heeft ze al een tijdje kleedgeld en met 1,5 maand kleedgeld paste het net. Ik kan er dan absoluut niet wakker van liggen dat evt andere kledinguitgaven van haar in het gedrang komen door zo'n grote 'ongeplande' uitgaaf. Voordat ze genoeg geld had (1 nov) is ze dus ook wel in alleen een vest naar school gefietst. Jammer dan, ik geloof nooit dat ze mij daardoor ziek kan maken.

Egel

Egel

21-11-2014 om 09:32

Dat kan niet

Het argument van ziek maken kun je weer vergeten want je wordt beslist niet verkouden van het koud hebben (is dat fabeltje nou nog niet de wereld uit, of in ieder geval West-Europa uit?).
Alle andere dingen die je noemt zijn volkomen begrijpelijk. Mijn dochter krijgt ook geen nieuwe jas. Maar wel ongeveer eens in de twee a drie jaar als ze niet meer groeit, denk ik.
Misschien moet je er gewoon geen woorden meer aan vuil maken, behalve dat je nog eenmaal zegt dat je de mooie dure jas van afgelopen jaar beslist niet dit jaar al gaat vervangen. Hij ziet maar of hij dan toch nog aan een andere jas komt! En ik zou ook zeggen dat je er geen woord gezeur meer over wil horen.
En niet zo mee zitten als hij het koud heeft, echt, e c h t , hij doet jullie daarmee niets aan.
Groeten, Egel

vlinder72

vlinder72

21-11-2014 om 09:36

Zelf betalen

Ik zou hem de jas zelf laten betalen of een tweedehands H&m ski jack kopen. Die jassen zijn ook prima voor zijn wintersportreis naar Oostenrijk. Wel moet je de jas nog een keer impregneren met een speciaal wasmiddel want als de jas een keer gewoon gewassen is, bestaat de kans dat de jas niet meer goed waterdicht is (kwamen wij vorig jaar achter tijdens onze wintersportvakantie).

Verder geloof ik ook niet dat je ziek wordt als je nu met een vest aan naar school fietst en ik geloof ook niet dat hij daardoor jullie allemaal aansteekt.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 09:37

nou inderdaad

Het valt mij ook tegen dat er nog steeds mensen denken dat je ziek wordt van fietsen in een vest. Ik zie genoeg hardlopers buiten zonder dikke winterjas.

Als je het koud hebt ben je wel vatbaarder door een virus maar die moet je eerst nog maar eens tegenkomen.

Wat ik nu niet begrijp: heeft hij geen herfstjas? Wat deed hij aan toen het regende in september?

Lekker zijn probleem laten en inderdaad dreigen met kleedgeld (voorrekenen dat hij het dan nog voor minder moet doen).

Zelf nieuwe jas laten kopen

Hij heeft een prima jas die hij niet lang geleden nog mooi vond. Dat zijn smaak toevallig veranderd is maakt het nog niet tot jouw probleem. Ik zou kort maar krachtig zijn: er is geen geld voor een nieuwe jas, als je een andere wil koop je die van je eigen geld. Desnoods zet je de huidige op marktplaats, samen met zijn spaargeld heeft hij dan een aardig bedrag.

skik

four

four

21-11-2014 om 09:41

tijd voor kleedgeld

En als dat niet genoeg is, tijd voor een baantje voor je zoon. Als je 14 bent mag je bijvoorbeeld folders bezorgen.

Verder zou ik me echt niet druk maken over wat hij wel of niet aantrekt. Zijn keus om het koud te hebben.

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 09:46

Wat een strijd

Hier ieder jaar een nieuwe winterjas en anders zelf betalen. Hij kan ook de 'oude' op Marktplaats zetten, is zijn spaarpot niet meteen helemaal leeg.

Ik vind het te ver gaan als je hem verantwoordelijk stelt voor het feit dat jullie verkouden zijn en op zo'n manier op hem in praat. Dit buiten het feit dat het niet eens klopt dat je ziek wordt van fietsen in een vest.

En is kleedgeld geen optie? Lijkt me voor jouw dochter ook eerlijker.

Ulla

Ulla

21-11-2014 om 09:47

Vorige twee reacties

Had ik nog niet gezien...

vtdy

Nee je wordt niet ziek van de kou, je bent vatbaarder – mits je het ook koud hebt gehad. Mijn jongste zoon weigert echt alles te dragen en heeft twee jaar geleden zelfs bij -2 geschaatst in een T-shirt korte mouwen. Dat je je zoon in de schoenen schuift dat jij en je dochter ziek zijn geworden, vind ik dan ook een valse beschuldiging. Best wel sneu vor je zoon om dat te horen oefen krijgen. Blijkbaar is jullie eigenweerstand niet helemaal ok. En verder: laat hem vooral zelf een nieuwe regelen als het zo belangrijk voor hem is.

bibi63

bibi63

21-11-2014 om 10:33

aanvulling

Je kunt het ook zo doen:
Het gaat vanaf NU kleedgeld krijgen. Ik begrijp uit je verhaal dat hij ook andere kleding nodig heeft (broeken, shirts e.d.). Dan kan hij nu mooi MET z'n kleedgeld bepalen waar hij het aan uit gaat geven. Nieuwe jas? Prima, maar dan zal hij minder geld overhebben voor broeken/shirts. Jammer dan, dan maar keus uit 2 broeken en een paar shirts deze winter. Zijn keus.
En als hij dan ook nog z'n oude winterjas op marktplaats verkoopt, kan hij zijn kleedgeld daar nog een beetje mee aanvullen.
Bibi

Bij de kringloop

En soms heb je geluk bij de kringloop. Mijn zoon en dochter hebben allebei een hele sjieke jas gevonden voor slechts 15 euro.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-11-2014 om 14:12

Peenvogel

Hier ook een zoon van bijna 14 en een moeder die niet veel te besteden heeft. Gelukkig krijg ik veel tweedehands kleding en schoenen en als er echt iets nieuws moet komen, koop ik dat tweedehands op Marktplaats, bij de kledingbank of desnoods in de sale. Sokken en ondergoed koop ik bij de Zeeman oid. Wat hij niet meer past/draagt gaat ook weer in de tweedehands verkoop. Zoon is (nog) niet zo heel kritisch gelukkig maar hij weet heel goed dat we het financieel niet breed hebben en dat je een gegeven paard niet in de mond moet kijken.
Maar als hij perse iets nieuws/anders wilt hebben, mag hij daar zelf aan mee betalen of het helemaal zelf betalen. Hij krijgt zakgeld en heeft een bijbaantje op de zaterdag.
Dus ik zou je zoon voor de keuze stellen: of die winterjas dragen en niet zeuren, of bijdragen aan een andere of helemaal zelf laten betalen. En dan moet hij hem zelf uitzoeken op Marktplaats, de kringloop of in de sale. Kleedgeld is natuurlijk ook een goede optie.
Enne, het argument dat je zoon verkouden is geworden door zonder jas te fietsen en "dus" ook jullie heeft aangestoken is natuurlijk flauwekul. Hem te verwijten dat hij zijn smaak dus belangrijker vindt dan jullie gezondheid vind ik een beetje kinderachtig. Bovendien helpen die verwijten niet; integendeel. Tja en verder hoort het kieskeuriger worden en een eigen smaak/stijl ontwikkelen bij het puberen en opgroeien; een heel gezonde en normale ontwikkeling waar dus wel een stuk eigen (financiële) verantwoordelijkheid bij komt kijken.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 15:31

Overigens

Als jouw verkoudheidstheorie zou kloppen fietsen jij en je dochter dus ook in een vest rond?

idd

Die jas verkopen op marktplaats( hij gaat m toch niet aandoen) en voor dat geld een andere jas kopen, verschil moet ie zelf bijleggen. Ik zag bij Jacks en Jones nu jassen voor 39 euro min 25 procent! Zoon heeft er al een poos 1 van en vindt m fijn, dus wie weet ook iets voor jouw zoon. Skikleding is vaak bij de Aldi erg goedkoop en goed. Of proberen te lenen, dat gebeurt hier ook veel.
Kleedgeld kan of je zegt: dit is je totaalbudget van deze winter en jij deelt t zelf in zodat je goed in de kleren zit deze winter. Je kunt m dan nog wel sturen? Bv bij de Action hebben ze hele goede effen V-halsshirts voor eronder ( zoon draagt die zomers gewoon zo) voor 3,50. Blijven echt heel mooi.

bertje1

bertje1

21-11-2014 om 17:58

zelf betalen

hop; zeker als je het niet breed hebt.
hij kan ECHT niet zonder jas op wintersport

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2014 om 21:19

Van zijn spaargeld

Van 100 euro kun je een prima jas kopen. Oude jas verkopen.

Wikka

Wikka

21-11-2014 om 21:31

Marktplaats en uitverkoop

Dat je kinderen groeien is een gegeven. Ik zou daarom basis-kledingstukken vooruit kopen in de uitverkoop bij goedkope winkels (dubbel goedkoop dus). Dat kind ooit grotere onderbroeken, sokken, t-shirts e.d. nodig zal hebben kan geen verrassing zijn. Seizoensgebonden kleding in de uitverkoop vooruit kopen is wat riskanter. Maar met goed opletten kun je een heel eind komen.

En kijk vooral ook op Marktplaats. Juist voor kleding die je kinderen niet heel vaak nodig hebben. En Koninginnedag en Kringloopwinkel.

Geef kind deze tips als kind kleedgeld krijgt.

Waterdichte kleding, ook skijassen, alleen wassen met speciaal wasmiddel. Anders verdwijnt de waterdichte en ademende werking. Perry Sport heeft zo'n wasmiddel dat niet zo gruwelijk duur is, het heet Sportwash en je doet er lang mee.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2014 om 21:36

Herfstjas Barvaux

Ik heb ook geen herfstjas hoor. Als je weinig te besteden hebt is alleen zomer en winter ook prima. Regen is in de herfst net zo nat als in de zomer

Annet

Annet

21-11-2014 om 21:42

In grote lijnen eens Wikka

Toen mijn kinderen nog niet in de puberteit zaten, kocht ik zelfs winterschoenen in het vooruit.
Als ze met de groeispurt beginnen, wordt het lastig. Mijn zoon draagt in de winter geen t-shirts met korte mouwen en in de zomer geen t-shirts met lange mouwen. Truien en vesten draagt hij sowieso niet.
Broeken zijn in de zomer meestal kort en in de winter lang.
Schoenen zijn in de zomer open en in de winter dicht. Schoenmaten zijn onvoorspelbaar.

Daarmee zijn bijna alle kledingstukken seizoensgebonden, m.u.v. ondergoed, sokken, e.d.

Ik kijk uit naar het moment dat jongste is uitgegroeid.
Oudst is gelukkig al zo ver (meisje, gaat sneller). En dan kun je inderdaad in de opruiming kleding/schoenen kopen voor het jaar erna. Ideaal.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 22:15

Kaaskopje

Ik noemde het JUIST een herfstjas omdat je in de zomer haast geen jas aan hoeft maar vooruit: heeft dit kind geen zomerjas dan en waar liep het in toen het in september/oktober regende? Je gaat toch niet in een vestje door de regen?

Wikka

Wikka

21-11-2014 om 22:20

in NL is het meestal hetzelfde seizoen

Veel kleding vind ik niet zo seizoensgebonden.

Ik draag zelf in de herfst/winter korte mouwen t-shirts als "hemd" onder een trui. En bij kind al helemaal.

Dikke warme broeken en korte broeken zijn seizoensgebonden, maar een normale broek kan het hele jaar gedragen worden. In NL is het toch vaak het hele jaar herfstig

En een dikke trui wil ik ook nog wel eens dragen op frisse zomeravonden, vooral in de (kampeer)vakantie.

Een goede regenjas is met een dikke trui er onder ook geschikt voor herfst en winter.

En je hebt ook jassen met uitneembare voering, waterdicht. Voering is ook als fleecevest te gebruiken. Voor het hele jaar door dus.

In NL is het meestal toch een soort "tussenweer", heel koud of heel warm is het meestal niet lang.

En het toverwoord is natuurlijk: laagjes.

Vesten, jackjes, jasjes zijn ideaal voor het hele jaar door. Voor binnen en buiten, met of zonder jas er over, met korte of lange mouwen of meerdere lagen er onder.

Vaak is het in de winter binnen juist warm, vooral op werk of school. Het is dan sowieso handig om te kunnen "pellen".

En natuurlijk is er ook seizoensgebonden kleding die je niet altijd goed kunt inplannen. Daarvoor is Marktplaats ideaal.

Wikka

Wikka

21-11-2014 om 22:24

regenjas is zomer-herst-lente-jas

Een goede regenjas heb je het hele jaar nodig.

Wat je er onder doet hangt van de temperatuur af.

Een dunne jas die niet waterdicht is, vind ik op zich overbodig, alleen voor de "leuk".
In de zomer als het niet regent kun je als het fris is een jackje/jasje/vestje dragen buiten.

Annet

Annet

21-11-2014 om 22:41

Eens Wikka, voor mezelf dan en voor dochter

Maar voor mijn zoon werkt dat niet zo, zie mijn posting.
Hij heeft nooit meer dan 1 laagje aan qua kleding, er kan alleen onderhandeld worden over de mouwlengte.
Dikke broeken zijn niet acceptabel. Meerdere laagjes ook niet.
Hij creëert seizoenskleding, ook al woont hij in NL. Je kunt het ook meerseizoenkleding noemen met wat korte mouwen, korte pijpen en open schoenen als alternatieven.

Hij heeft wel een herfstjas. Die doet hij bijna de hele winter aan, tenzij het enorm vriest. Zijn winterjas slijt nooit, die heeft hij ongeveer 4 weken per jaar aan, maximaal.

Barvaux

Barvaux

21-11-2014 om 23:05

lol annet

Vorige winter zal hij die wel helemaal niet gedragen hebben en nu is hij er uitgegroeid?

Annet

Annet

21-11-2014 om 23:30

Ja, zoiets, alleen was ik vorig jaar slimmer

Ik heb zijn winterjas vorig jaar erg groot gekocht toen de jas nodig werd in december of zo, dat hij nu nog past. Toevallig vanavond laten passen voordat ik deze discussie zag. Zoon heeft veel zuchten gelaten omdat de jas zo warm was We hebben het over maximaal 2 minuten.

Zijn herfstjas is dit jaar gekocht en kan ik volgend jaar zeker wegdoen. Maar die is tenminste flink gedragen. Dan vind ik dat niet erg.

Ik realiseer me nu dat zoon enkele weken heeft rondgelopen vorig jaar in een veel te grote winterjas ........
Gelukkig was het een warme winter.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2014 om 00:20

Barvaux

Wie in november in enkel een vest op de fiets zit, fietst in september met een vest in de regen

Linda K

Linda K

22-11-2014 om 18:03

Hier

Hier een vest en zomerjas voor beide heren. Meestal alleen de zomerjas (ook in de winter) en zeker op de fiets. Voor minder inspannende activiteiten worden vest en zomerjas wel eens gecombineerd. En inderdaad, met regen zijn ze gewoon nat. Met een vest wat sneller dan met een zomerjas.

Oudste is onlangs geëmigreerd en ik heb er toch maar op aangedrongen dat hij zijn winterjas meenam. Die jas heeft hij al zeker een jaar of vier maar vrijwel nooit aangehad. Hier dus ook zo'n 'weigerachtige' zoon als TS beschrijft, al is het dan om een andere reden.

Ik zou je zoon lekker van zijn eigen geld een nieuwe jas laten kopen als hij dat graag wil. Als hij het ook weer niet zó graag wil, kan hij prima zonder winterjas. Er zijn genoeg manieren om het niet koud te hebben in de winter zonder winterjas.

Barvaux

Barvaux

22-11-2014 om 19:10

Kaaskopje

Nou ik zie die logica niet hoor. Mijn zonen hebben altijd een lente/zomer/herfstjas die ook bestand is tegen regen maar als het een droge dag wordt kunnen ze ook in een vest of trui naar school. Nergens staat dat deze jongen alleen maar een winterjas heeft toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

23-11-2014 om 01:02

Barvaux

Ik maakte een grapje over het vest. Jij reageert zo verbaast bij het idee dat iemand geen herfstjas heeft. Ik zie dat als een luxe-kledingstuk. Zeker handig om zo'n tussenjas te hebben, maar je kunt zonder.

Barvaux

Barvaux

23-11-2014 om 08:31

Maar kaaskopje

Ik legde toch uit dat wat IK een herfstjas noem jij een zomerjas noemt? Iedereen heeft toch een zomerjas, annex lentejas, annex herfstjas, annex regenjas voor in de tijd dat het niet koud genoeg is voor een winterjas?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.