Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Cheetahh

Cheetahh

21-11-2011 om 16:55

Zoon 14 wil bier drinken op feestjes

Mijn zoon van 14 wil op feestjes bij vrienden 1 of 2 biertjes drinken. Los van het feit dat het ontzettend slecht voor zijn hersenen is, vind ik de reden waarom hij dat wil een beetje zorgelijk.

Hij vindt het namelijk niet 'gezellig' als hij niet mee kan drinken. 'Iedereen' wordt dan vrolijker en hij niet.

Verder vraagt hij zich af wat er dan nog leuk aan zijn leven is. Alleen maar slapen, eten, huiswerk maken, slapen etc.

Wij drinken zelf sporadisch alcohol, dus we geven het goede voorbeeld.

We hebben gezegd dat we het hem natuurlijk niet kunnen verbieden, omdat we er nooit bij zijn, maar dat we het echt heel onverstandig zouden vinden als hij perse wil drinken. Want nu wil hij nog twee biertjes, maar als hij weer een jaar ouder is wil hij natuurlijk steeds meer gaan drinken.

Wie herkent dit? En hoe gaan jullie hier mee om.

Vandaag stond trouwens in de krant dat er een boek uitkomt 'Onze kinderen en alcohol', geschreven door de kinderarts Nico van der Lely.

Hij schrijft het volgende:
'Vaak investeren ouders veel in de ontwikkeling van hun kinderen door ze naar goede scholen te sturen en ze achter de broek te zitten met school en cijfers, maar ze doen dat effect teniet door niet te letten op hun alcoholgebruik. Drankgebruik op jonge leeftijd is funest voor de hersenen van kinderen. Ik heb me jarenlang gericht op beleidsmakers om te proberen de minimumleeftijd voor alcohol omhoog te krijgen van 16 naar 18 jaar, maar dat is nog niet gelukt.'

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella

Isabella

21-11-2011 om 17:02

Verbieden

Waarom kun je het hem niet verbieden? Als hij thuiskomt merk je aan een 14-jarige echt wel of hij iets gedronken heeft. Ik zou het hem echt verbieden en bijvoorbeeld zeggen dat als je merkt dat hij iets gedronken heeft hij het volgende feestje thuis kan blijven. En gaat hij naar feestjes waar voornamelijk 16-jarige komen omdat er alcohol geschonken wordt?

Wel begrijpelijk

een outsider zijn terwijl de rest van het gezelschap 'gezellig aangeschoten' wordt vraagt om een rechte rug en wilskracht. Ik snap best dat je zoon het lastig vindt (en dat geldt ook voor alle andere leeftijden, mensen mopperen geregeld dat je 'niet gezellig bent' als je niet meedrinkt.

feit blijft dat alcohol voor jongeren bijzonder slecht is, daarover wordt steeds meer bekend. Ik denk daarom dat je contact moet opnemen met degene die de feestjes organiseert en daar kennelijk tieners van 14 bier schenkt. Dat deugt gewoon niet!

Vic

Vic

21-11-2011 om 18:05

Nee

Mijn kinderen mogen geen alcohol tot ze 16 zijn, ook niet op feestjes. Het is vreselijk slecht voor hun ontwikkeling en het is niet voor niets wettelijk verboden om alcohol te kopen onder de 16. Als ik merk dat ze toch alcohol drinken, mogen ze voorlopig niet meer uit.
(sprak zij dapper, als moeder van een 12- en 6 jarige).

Oké vic

maar wat doe je als de andere feestgangers het (te jong!) wel krijgen? Dan stap je als ouder af op degene die het feest organiseert.

Ik vind het heel wat om van een 14-jarige te verwachten dat-ie tegen de verdrukking in op een feestje standhoudt als iedereen de regels ontduikt - dat is geen feestje, dat is 'werk' en dan in de zin van 'niet leuk'. Dat is nou net wat-ie zo graag wél wil: leuk!

Vertel eens draadstartster, wat voor feestjes zijn het? Ken je die ouders?

Van mij mag de grens naar 18. Graag. Niks zo irritant als dronken lui. Maar ja, ik ben ook altijd al gezellig zonder alcohol

Vic

Vic

21-11-2011 om 18:29

Feestjes

Ik verwacht de komende jaren alleen schoolfeestjes, daar geldt dat alcohol alleen wordt geschonken op besloten klas 5/6 feestjes, en feesten van klasgenoten. Op die feesten van klasgenoten verwacht ik ook geen alcohol, en anders ga ik wel met die ouders praten. Ik verwacht toch niet dat ik de enige ouder ben die onder de 16 geen alcohol wil.

Cheetahh

Cheetahh

21-11-2011 om 19:08

Hij blijft daar slapen, dus hij komt niet thuis

ik kan het hem natuurlijk wel verbieden maar dan gaat hij het stiekem doen en ik wil juist dat hij het wel tegen me zegt. Ik probeer hem duidelijk te maken dat het gewoon ontzettend slecht voor z'n hersenen is en dat weet hij ook wel. Hij zit op het tweetalig VWO en tot vorig jaar beloofde hij ook plechtig dat ie noooooit voor z'n 18e zou gaan drinken. Maar hij heeft veel vrienden die al 16 zijn en ik vermoed ook dat die groepsdruk het voor hem zo lastig maakt. Hij wil vooral niet uit de toon vallen. En hij zegt dat hij er echt maar 1 op een avond drinkt.

En die ouders van het vriendje weten het dus niet eens, omdat ze een weekend weg waren. Dus als ik die ouders ga bellen dan schaad ik het vertrouwen in mijn zoon. Hij heeft me uitdrukkelijk gevraagd het niet tegen z'n ouders te zeggen. Dus mijn zoon is in ieder geval eerlijk tegen mij, en dat wil ik graag zo houden.

Die moeder van dat vriendje werkt notabene bij St. Opmaat en geeft workshops in mishandeling en misbruik bij jongeren....

Nog tips??

Beetje naïef vic

Ook op frisfeesten wordt alcohol genuttigd, hetzij meegesmokkeld, hetzij thuis of op de hoek ingedronken. En met die ouders praten zal je ook niet meevallen. Er zijn opvallend veel ouders die hun schouders ophalen. Ach, ja, de jeugd he? We zijn allemaal jong geweest etc. Ik moet eerlijk bekennen dat onze jongens (15, 14) tot nu toe (voor zover ik weet) geen alcohol hebben genuttigd. Ik ben geen voorstander van 12+feesten in disco's (maar vrees de 14-jarige daar niet langer aan te kunnen onttrekken), en gelukkig hebben beide jongens een vriendengroep die niet zo van de alcohol zijn. Zelfs niet de oudere vrienden van oudste zoon (16-17-jarigen). Echt stappen doen ze nog niet. Ik heb wel het idee dat opleidingsniveau wel wat verschil uitmaakt. Zeker bij de jongere pubers. De groepsdruk is over het algemeen op het vmbo toch groter en wordt meer gevoeld dan op het vwo.
Cheetahh, ik zou mijn poot stijf houden, zolang het kan.

Bij de loodgieter thuis lekt de kraan - o.t.

dat vriendje vindt het misschien wel héél erg vervelend dat zijn moeder daar werkt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2011 om 19:35

Wel zeggen dus

Tuurlijk bel je die ouders! Draai het eens om zeg: stel dat jouw zoon alleen thuis zou zijn en een feestje zou houden, en zonder dat je het weet zou hij bier inkopen. Jij weet van niets, en andere ouders wel, maar die bellen jou niet op 'omdat ze het vertrouwen van hun kind niet willen schaden'. Hoe zou jij je dan voelen??
En natuurlijk heeft je zoon last van groepsdruk. Dat is logisch, want de hele pubertijd hangt daarmee samen. Vrijwel alles draait om de groep, en daar wil je bij horen. Het is dus volstrekt logisch dat hij bier wil drinken, als zijn vrienden dat ook doen. Maar ik vind het ook volstrekt logisch dat jij het verbiedt. Sterker nog: ik zou mijn zoon (ook 14) niet naar een feestje laten gaan, als de ouders niet thuis zijn én er bier wordt gedronken.

Kobalt

Kobalt

21-11-2011 om 19:52

Verbieden en bellen

Ik zou het toch verbieden en nog eens duidelijk maken hoe ontzettend stom het is, om jong te gaan drinken.
En als mijn kinderen een stiekem feest gaan geven, zou ik dat heel graag willen weten. Ik zou me echt bedonderd voelen door de andere ouders, als ze hun mond zouden houden.

Cheetahh

Cheetahh

21-11-2011 om 19:56

Ouders wisten van feestje

de ouders hadden toestemming gegeven om z'n verjaardag met een paar vrienden te vieren. Dus dat was niet stiekem, alleen wisten ze niets van het bier dat bij een ander vriendje in de kelder stond...

Cheetahh

Cheetahh

21-11-2011 om 19:59

Bedankt

ontzettend bedankt voor al jullie reakties. Ik denk dat ik hem gewoon ga verbieden naar feestjes te gaan waarbij geen ouders aanwezig zijn. Want ik weet zeker dat als de ouders er bij zijn zij een 14-jarige geen bier laten drinken.
En misschien vindt hij het prettig om zich achter ons te verschuilen om te zeggen dat hij niet mag drinken van z'n ouders. We gaan in ieder geval het boekje kopen waar ik het eerder over had en laten hem dat lezen.

Vic

Vic

21-11-2011 om 20:04

Silone

Ik weet niet wat je bedoelt met frisfeesten, maar op mijn dochters school zijn de regels heel streng. Drank is niet toegestaan onder klas 5 en 6, en als je wordt betrapt wordt je van het feest verwijderd en je ouders ingelicht. Als ik de ouders van mijn dochters klasgenoten inschat, denk ik niet dat die hun schouders ophalen over alcoholgebruik.
Als ik nu trouwens die brugklassers zie, kan ik me niet voorstellen dat die zich over twee jaar (als ze 14 zijn) dronken drinken.

Inderdaad: ouders bellen

desnoods eerst een praatje maken met ouders van een andere feestganger?

Ik vind het trouwens wel raar dat ouders een zoon van 14 (of was-ie ouder) alleen een weekend thuis laten en een feestje vieren, ook al is het op bescheiden schaal. Dat is gewoon nog te jong.

Wat ook blijkt uit dat stiekeme kratje bier. De jarige wist heus wel dat dat niet de bedoeling was!

Isabella

Isabella

21-11-2011 om 21:24

Domme ouders

'Want ik weet zeker dat als de ouders er bij zijn zij een 14-jarige geen bier laten drinken.'
Hier zou ik maar niet zo zeker van zijn. Je zult er nog verbaasd over staan hoeveel ouders daar te gemakkelijk over doen.
Toen enkele jaren geleden mijn dochter een leuk weekend had met haar toen 14 en 15-jarige vriendinnen bleek dat een van de ouders twee flessen Breezer had gekocht om het voor hen nog leuker te maken. Nadat ik daar vreselijke stennis over had gemaakt gingen de flessen uiteindelijk niet mee (anders mocht dochter niet mee). De andere ouders zeiden later dat ze het er eigenlijk ook niet mee eens waren maar wilden niet flauw doen. Nou ja...

Ouders bellen natuurlijk!

Allereerst bel je natuurlijk die ouders - om alle redenen die al genoemd zijn en verder zou ik mijn 14 jarige zoon nooit naar een feestje laten gaan waar je al weet dat er alcohol is, en waar de ouders niet thuis zijn. Juist om hem te beschermen. Jij weet dat alcohol funest is voor zijn hersenen, hij weet het ook wel, maar zit wel met de peer pressure. En die kun jij voor hem oplossen. Hij is pas 14 hoor...

Alcohol leeftijd

hier op 18 jaar, maar dat betekent niet dat er onder die leeftijd niet gedronken wordt!

Het is gewoon strafbaar

Minderjarigen in de gelegenheid stellen om alcohol te gebruiken mag gewoon niet. En een weekeinde weg zijn terwijl kind thuis feest...ik denk ook dat dat valt onder alcohol aan minderjarigen verstrekken. Die ouders moeten weten wat er onder hun dak gebeurd is. Als hun zoonzelf niet eerlijk kan zijn, danmoet er maar 'geklikt' worden.

Hij is 14, ik zou het zondermeer verbieden
Zeg gewoon dat hij de boetes mag ophoesten als hij gepakt wordt.

Van mij mag de leeftijd omhoog, naar 18 of liever 21. Veel duidelijker!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2011 om 00:31

Silone

Ook op frisfeesten wordt alcohol genuttigd, hetzij meegesmokkeld, hetzij thuis of op de hoek ingedronken.En met die ouders praten zal je ook niet meevallen.===
(Voor Vic: Een frisfeest is niet altijd op school, dat kan wel, maar bijvoorbeeld ook in een disco. Door o.a. gekleurde armbandjes kunnen de barkeepers zien bij welke leeftijdscategorie je hoort en zullen dus geen alcohol schenken aan kinderen met een 'onder de 16' armbandje.)
Silone, in de tweede zin die ik gekopieerd heb ga je er lijkt wel van uit dat alle ouders van drinkende kinderen daarvan weten en dat ook prima vinden. Dat is echt niet het geval. Er zijn wel van die ouders, maar ik denk niet dat die ouders in de meerderheid zijn.
Waar ik mij over verbaasd heb is de mening dat kinderen beter thuis hun eerste schreden op het alcoholpad kunnen zetten dan buiten de deur. Onder dat mom mocht een vriendin van mijn dochter op haar 14de al alcohol bij haar verjaardag. Waarop ik mij genoodzaakt voelde mijn dochter op het hart te drukken daar niet in mee te gaan. Het meisje is verder goed en leuk opgegroeid, dus schade heeft ze er niet van ondervonden, maar ik begrijp dus niet dat er ouders zijn die hun kinderen op te jonge leeftijd toestemming geven alcohol te drinken als ware het een verstandig opvoedingsonderdeel.

Gechargeerd

Ik reageerde mn op Vic, die in mijn beleving nog steeds naïef blijft. Ik werk (oa) op een poli cardiologie, en kom daar met enige regelmaat jonge pubers tegen die een weekje ofzo ervoor zijn opgenomen met hartritmestoornissen tgv alcoholvergiftiging. Het komt voor geloof me, in alle lagen van de bevolking. Zoals ik al zei, hoor in van onze jongens geen excessen in de vriendenkring of op school, hoewel ze ws ook niet alles vertellen...
Van mijn zus hoor ik wel gruwelverhalen, inclusief ouders die hun 14-jarige om 3 uur 's nachts stomdronken (het kind dus) van feestjes halen en er later op het voetbalveld nog 'komische' verhalen over vertellen tegen medeouders. Daar hoef je dus echt niet aan te kloppen over het alcoholbeleid. De eerlijkheid gebied te zeggen dat in die regio (zw-Drenthe-veenkoloniën) enorm veel gedronken wordt.

Oriëntatie

is niet mijn sterkste punt. Ik bedoelde zuidOOST drenthe, tegen de grens met Duitsland...

Caitlynn

Caitlynn

22-11-2011 om 12:57

Opvoedkundig drinken

Hm... ik ken ook iemand die op zijn 14e zijn eerste biertje kreeg van zijn vader. Hij heeft nu (een jaartje of 30 later) nog steeds een groot alcoholprobleem.
Ik vind het een lastige leeftijd hoor, 14 jaar. Ze zoeken naar hun grenzen, vrienden hebben een behoorlijke invloed en een verbod van ouders zal daarin weinig helpen. Ik denk dat je daarom niet meer kan doen dan je nu al doet. En prijs je gelukkig dat hij dit soort dingen met je bespreekt en je op die manier hierin betrekt. En nu maar hopen dat hij verstandiger is dan zijn vrienden.

Inge M

Inge M

22-11-2011 om 17:54

Klopt niet dirksmama

Eerst was er alleen een verbod om alcohol aan jongeren onder de 16 te verkopen. In juni dit jaar is besloten dat jongeren onder de 16 die alcohol bij zich hebben hebben, op straat of in het café, strafbaar te stellen.
Er is in Nederland geen verbod om thuis of bij iemand anders thuis alcohol te drinken.

koentje

koentje

22-11-2011 om 17:59

Als je het verbiedt....

doen ze het stiekem.....
Ja, dat zou heel goed kunnen. Maar ze hebben wel jouw verbod in het achterhoofd!
En het is je taak als ouder om goed waarden en normen mee te geven. Dus..... doen!

Cheetahh

Cheetahh

22-11-2011 om 22:00

Maar wel op een gelijkwaardige manier

thuis verbied ik het natuurlijk, maar dan wil hij ook helemaal niet drinken. We hebben het boek besteld ' Onze kinderen en alcohol'. Zodra dat binnen is gaan we het lezen.
En we zullen hem verplichten dit ook te lezen. We willen hem op een verstandige manier laten inzien dat hij absoluut niet moet gaan drinken, ook niet 1 biertje op een feestje. Als je op een gelijkwaardige manier met elkaar in gesprek blijft denk dat dit tot een betere verstandhouding en dus een beter gewenst resultaat zal leiden.

Ik zal jullie op de hoogte houden.

oregano

oregano

22-11-2011 om 22:08

Verbieden

en ouders wel inlichten. Ik vind dat soms ook een lastige als mijn dochter mij iets verteld wat andere ouders niet mogen weten. Ik doe dat dan ook niet tenzij ik echt vind dat het wel zou moeten (bv automutilatie, maar dat heb ik via de mentor gedaan). Tot nu toe is het niet nodig geweest en zijn de desbetreffende ouders er zelf achter gekomen dat hun dochter wel alcohol dronk (ze was een weekje met ons mee kamperen, en heeft zich ingehouden omdat ik had gezegd dat ik mijn blaasapparaat vh werk had meggenomen...maar toen haar eigen ouders kwamen ging ze los, nou ze hebben het geweten...).
Ik ben werkzaam in de verslavingszorg en alcohol is echt heel slecht voor de nog niet ontwikkelde hersenen, voor mij mag de leeftijd verhoogd worden. Nu lijkt het net alsof het op je 16 'mag' en dus ok is. Mijn dochter mag op oudejaarsavond een klein glaasje champagne en that's it, verder niet. Ik zou ook niet willen dat ze naar een feestje ging met alcohol. Toch was ze laatst op een slaapfeestje en vertelde ze dat een aantal vriendinnen toch alcohol hadden meegenomen...Ik moet me dan echt bedwingen om die ouders niet te bellen. Maar goed zij drinkt zelf niet, dat hoorde ik ook op de camping van anderen en dat vertrouwen heb ik dan ook wel.
Dus heb ik haar beloofd dat ik deze ouders niet zou inlichten. het is elke keer weer een afweging, ik ben blij dat ze zo open is naar mij en dat wil ik ook grag zo houden.

Dus verbieden zou mijn advies ook zijn.
Groet oregano

oregano

oregano

22-11-2011 om 22:10

Vervolg

Kijk eens op de site www.vnn.nl, niet om reclame te maken ,maar het is een informatieve site, ook voor pubers.

Cheetahh

Cheetahh

22-11-2011 om 23:09

Bedankt! hele nuttige site

ontzettend bedankt voor deze site. Ik zal hem deze zeker laten zien. Vaak accepteren ze dit soort informatie veel beter in deze vorm dan wanneer je het tegen ze zegt.

Vooral de animatiefilmpjes voor de pubers zijn heel confronterend!

Stenna

Stenna

23-11-2011 om 00:08

Animaties?

Kheb ook gekeken op die site, wel informatief maar ik kan nergens animatiefilmpjes voor jongeren vinden? Waar staan die dan precies?

Isabella

Isabella

23-11-2011 om 08:21

Precies koentje

Je kunt het niet verbieden want ze doen het toch vind ik een slap excuus. Dat zou me wat moois zijn. Het is inderdaad zo dat als je iets verbiedt en uitlegt waarom dat je kind daar echt wel iets van meeneemt. ook al lijkt dat in eerste instantie niet het geval.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.