Digi
10-03-2010 om 12:40
Zoon 16 geeft al zijn zakgeld aan internetspel uit
Hallo allemaal
Ik ben me net rot geschrokken en heb jullie raad nodig.
Mijn zoon van 16 kan sinds een maand internetbankieren.
Hij wilde graag bijvoorbeeld zelfstandig kleding kunnen kopen via internet.
Hij krijgt nl zijn kleedgeld op z'n eigen rekening van ons.
Ik vond het prima en we zijn samen naar de bank gegaan om het te regelen. Ik wilde wel inzicht houden in zijn uitgaven.
Na een week keek ik even of hij er al gebruik van had gemaakt. Hij had geld uitgegeven aan een internetspel. Toen ik hem hierop aansprak zei hij dat hij zelf moet weten waar hij zijn geld aan uit geeft. Hij beloofde zijn kleedgeld ook echt aan kleding uit te geven. Hij heeft een baantje waarmee hij gemiddeld 100,- per maand verdiend.
Toen ik vandaag even keek zag ik dat hij in 4 weken tijd 141,08 euro aan dat internetspel heeft uitgegeven.
Hij heeft bijna iedere dag iets gekocht om het spel uit te breiden. Ik schrik hier erg van en vind het zonde van het geld.
Wat zouden jullie doen? Hem het internetbankieren weer afpakken? Of hem gewoon zijn gang laten gaan? Het is tenslotte zijn eigen geld.
Alvast bedankt voor de adviezen.

sus-anne
10-03-2010 om 13:13
Kleedgeld?
heeft hij zijn kleedgeld uitgegeven aan het internetspel? of gewoon zijn eigenverdiende geld?
in het laatste geval zou ik mij er niet mee bemoeien,het is inderdaad zijn eigen geld.
als hij zijn kleedgeld uitgeeft aan internetspellen ,dan zou ik dat niet goed vinden.
Ovrigens: waarom krijgt je zoon kleedgeld? hij verdient zelf toch geld?
Als onze kinderen een baantje vinden waar ze (genoeg)geld mee verdienen,dan krijgen ze geen kleed en zakgeld meer,daar kunnen ze dan zelf voor zorgen.

albana
10-03-2010 om 14:16
Kleedgeld
Hier geeft oudste (16) ook wel eens geld uit aan de meest onzinnig dingen. (kermis 40 euro b.v.) Maar daar bemoei ik me niet mee...áls ik het al weet. Eigenlijk controleer ik nooit haar bankzaken. Ze kan niet in de min staan dat is genoeg toch? Ze krijgt 60 euro kleedgeld en zakgeld niet meer. Die 60 euro is voor álles (inclusief jassen, schoenen etc.) Ik houd daar wel een beetje zich op....of ze het wel opmaakt dus daaraan, maar dat zie je zelf toch als je was nog doet?
Zakgeld krijgt ze niet meer...hier verdient ze ook zelf, wel wisselend, tussen de 50 en 100 euro per maand.
Wij vinden dat wij zelf nog verantwoordelijk zijn voor haar kleding zolang ze nog geen 18 is (studief.). En of ze verdient of niet doet er niet toe. Wat ze verdient is haar zakgeld. Ik denk dat de motivatie om te werken er ook gauw af is, als dan meteen je zak en kleedgeld wordt ingehouden. Dan is het lucratiever om niet te werken, toch? Ik vindt zakgeld nog wel reëel, zeker als het wat meer wordt (rond de 15,16). Als ze écht veel zou verdienen...(b.v. échte baan of ouder, dus meer per uur) dan zou het nog anders worden. Maar hier houden we met kleedgeld pas op als ze 18 zijn.
groeten albana

Brianna F
10-03-2010 om 15:16
Sus-anne
Dat zou al reden zijn voor dochter om geen baantje te zoeken, als ze daarmee haar zak-kleedgeld verspeeld.

Tirza G.
10-03-2010 om 15:33
Doseren brianna
Dat moet je niet meteen vertellen natuurlijk Maar je begint met de toelage niet meer te indexeren en vooral te stimuleren veel te werken enzo in de vakantie. Echt, eigen verdiend geld is lékkerder. Anders. Zoon heeft als een van de weinigen in zijn klas een baantje en hij vindt dat geweldig, dat zelfverdienen. Hij is alleen nog van gedachte dat-ie de hele wereld aankan met zijn 100 eu in de maand
Schattig he.
Tirza

Tirza G.
10-03-2010 om 15:34
Digi
Je geeft het antwoord zelf al. Het is zíjn geld, hij mag zelf weten wat hij er mee doet. Hij bemoeit zich toch ook niet met jouw uitgaven? Hij vindt misschien bloemen of tuinplanten kopen wel onzinnig en zonde van je geld.
Tirza

Nikus
10-03-2010 om 18:22
141 gulden aan internet spelletjes?
Ow ik zou acuut de pipas terug vorderen.
Ze moeten ook leren dat het absolute geldverspilling is. Hier verdiend zoonlief elke week 15 euro. Dat gaat in de spaarpot en het is zijn geld en mag het uitgeven in overleg. (zoon is 12)
Ik onderschrijf Cobi volledig!

sus-anne
10-03-2010 om 18:40
Nikus
jouw zoon is twaalf,dat is nogal een groot verschil met 16 jaar.
op 16 jarige leeftijd wordt het echt wel tijd dat ze zelf enige verantwoording hebben wb geld uitgeven.
een 12 jarige heeft dat toezicht wel nog ,een 16 jarige een stuk minder.

Brianna F
10-03-2010 om 22:20
Maar ....
16 jaar of niet, ik proef hier een game verslaving of op z'n minst zit er eentje aan te komen en als ouder zijnde zou ik dan toch ingrijpen.
Anders gaat het misschien van kwaad tot erger.

Kaaskopje
11-03-2010 om 01:39
Eigen geld
Het is eigen geld en daar mag hij mee doen wat hij wil, maar ik zou dit toch wel kwalijk vinden. Misschien moet je afspreken dat hij geen kleedgeld meer krijgt als hij zijn geld zo makkelijk uitgeeft. "Als je je geld zo makkelijk uitgeeft kun je er ook kleren van kopen." Ik zou er echt een beetje ziek van zijn hoor als ik dit zou horen.

Kaaskopje
11-03-2010 om 01:42
Sus-anne
Ik heb ooit hier op OO gevraagd wat een knappe leeftijd is om met 'sponsoren' te stoppen en in het algemeen kwam daar toen 18 jaar uit. Ik heb met mijn dochters afgesproken dat ze met 18 jaar geen zak- en kleedgeld meer krijgen, daarvoor nog wel dus.

dirksmama
11-03-2010 om 02:03
Waarschuwen
Ik zie hier ook een dreigende gameverslaving en zou net als Cobi reageren.
Je eigen geld is je eigen geld, maar je zou het ook niet goed vinden als er 141 euro in no time opging aan breezertjes. Een 16-jarige mag best met zijn eigen geld omgaan, maar is nog jong genoeg om op dit punt nog wat begeleiding te krijgen.
Persoonlijk vind ik dat je een deel van je eigen verdiensten als puber netjes op een spaarrekening hoort te zetten voor het grote doel later (rijles, auto, scooter, huis, studie weetikveel). Een deel is voor je noodzakelijke uitgaven, een deel is voor je lol.
Maar iemand die 141 euro aan een internetgame uitgeeft is hard op weg de lol in het leven te verliezen. We hebben hier in huis één keiharde regel en dat is dat er NOOIT geld aan internetspellen uitgegeven wordt. Niet als je 11 bent, niet als je 21 bent, niet als je 51 bent.

Sancy
11-03-2010 om 07:41
Kaaskopje
"k heb ooit hier op OO gevraagd wat een knappe leeftijd is om met \'sponsoren\' te stoppen en in het algemeen kwam daar toen 18 jaar uit."
Ik vind dat er verschil is tussen 'zelf enige verantwoordelijkheid', waar sus-anne het over heeft, en sponsoren waar jij het nu over hebt.

Digi
11-03-2010 om 11:13
Verslaving
Hallo allemaal
Wat betreft zakgeld en kleedgeld ben ik het helemaal eens met Albana en Brianna.
Hij is inderdaad geen 12 meer maar 16. Moeilijk om een evenwicht te vinden tussen sturen, begeleiden, verbieden, eigen keuzes te maken en eigen verantwoordelijkheid nemen.
Iedere maand als zijn salaris binnenkomt vraag ik hem wat ik over zal maken op zijn spaarrekening (waar hij niet aan kan komen). Meestal wil hij de helft sparen.
Mijn angst is inderdaad een verslaving.
Gisteren zei ik hem heel rustig dat hij in 4 weken tijd 141 euro aan het spel heeft uitgegeven.
Ik was heel verbaasd dat er geen reactie kwam van "bemoei je er niet mee" of "zeur niet zo". Dat zijn normaal zijn reacties.
Hij keek een beetje timide, schuldbewust en bleef heel rustig.
Ik vroeg hem wat ik over zal maken op de spaarrekening. Doe alles maar zei hij.
Ik wacht nog even rustig af. Als ik weer zie dat er geld opgemaakt wordt aan het spel ga ik met hem praten over een verslaving.
Bedankt voor jullie reacties.

Kaaskopje
11-03-2010 om 11:50
Sancy
Misschien moest ik letterlijk zeggen wat ik met sponsoren bedoelde. Ik bedoel daar zakgeld en kleedgeld mee. Ik kreeg indertijd te lezen dat gemiddeld met 18 jaar de geldkraan dichter gaat. Nu mijn oudste dochter 19 is zit ik juist met het verantwoordelijkheidsprobleem. Dat wil nog niet erg lukken. Maar dat is niet iets voor deze rubriek

Sancy
11-03-2010 om 12:48
Ja kaaskopje
Ik begrijp wel wat jij bedoelt hoor, met sponsoren. Maar ik snap niet wat dat te maken heeft met Sus-annes opmerking over eigen verantwoordelijkheid. Je probeert je kinderen toch in toenemende mate zelf de verantwoordelijkheid te geven over hun financiën, zodat je inderdaad succesvol kunt stoppen met sponsoren als ze 18 zijn?

Terpi
11-03-2010 om 12:58
Mag een kind ook leren?
Leren doet eenieder door te ervaren, door trial and error, door binnen veilige kaders te proberen wat goed is en wat niet? Ik zie in deze posting een kind EEN MAAND de ruimte krijgen om met zijn *eigen verdiende* geld en het aan hem geschonken kleedgeld te experimenteren. Hij maakt een 'fout' (of ja, hij maakt een andere keuze dan jij zou willen) en je denkt meteen na over welke sancties moeten volgen? Hoe komt het dat de eerste logische stap van met hem praten niet wordt genoemd? Hoe komt het dat hij het niet mag leren, moet hij het meteen al kunnen?

Kaaskopje
11-03-2010 om 13:24
Sancy
dat is de opzet ja, dat je je kinderen leert hoe ze met hun geld omgaan. Bij het ene kind lukt dat beter als bij het andere kind is mijn ervaring en als je van het ene kind denkt dat die het piekfijn weet blijkt opeens dat er ergens onderweg een knop is omgegaan naar het 'niet weten'. Ik heb een dochter die in de winkel heel prijsbewust is maar het zelf niet echt goed op een rij heeft momenteel. Geen werk, mij op kosten jagen... Ze moet toch af en toe nieuwe kleren dus strijk ik af en toe over mijn hart. Maar die is 19 en dat hoor ik dus meer in die rubriek te bespreken

Tinus_p
11-03-2010 om 15:01
Niet iedereen leert van trial and error
Terpi:
"Leren doet eenieder door te ervaren, door trial and error, door binnen veilige kaders te proberen wat goed is en wat niet? Ik zie in deze posting een kind EEN MAAND de ruimte krijgen om met zijn *eigen verdiende* geld en het aan hem geschonken kleedgeld te experimenteren. Hij maakt een 'fout' (of ja, hij maakt een andere keuze dan jij zou willen) en je denkt meteen na over welke sancties moeten volgen? Hoe komt het dat de eerste logische stap van met hem praten niet wordt genoemd? Hoe komt het dat hij het niet mag leren, moet hij het meteen al kunnen?"
Eens. Met kanttekeningen;
1. mogelijke gameverslaving zou ik wel even serieus nemen.
2. sommige kinderen leren niet door trial and error. Of iig maar beperkt: Dan merken ze wel dat het zo niet gaat, maar de oplossing/andere aanpak komt niet vanzelf.

Terpi
11-03-2010 om 15:16
Tinus
Ha! Long time
Voor wat betreft de gameverslaving, sja, ik vraag me af of dat is wat er hier nu speelt, wanneer dat zo ik zou ik het zeker serieus nemen ja maar dan gaat het dus niet over het geld maar over de verslaving. Voor wat betreft punt 2 lijkt het me vooral zinnig daarover te spreken dan met de puber in kwestie in plaats van restricties opleggen... Oplossingen komen inderdaad niet altijd vanzelf maar ze komen in elk geval zeker niet van het wegnemen van oefenruimte toch?

Tirza G.
11-03-2010 om 16:47
Tjongejonge
141 eu aan een internetspel is wel veel geld, maar om nou na één maand al breeeeeeduit los te gaan over verslaving en weet ik wat al niet, vind ik toch ook wel ver gaan. Ik heb een zoon van bijna 16 en een beetje (internet)spel kost zo 60, 70 eu. Nou, dan moet er soms een koptelefoon bij of een speciale game-mouse, of een update van 3 tientjes, ik ben nou niet echt onder de indruk van 141 eu.
Kleding? Laat me niet lachen. Hij heeft maar een paar stuks en als ze doorgesleten zijn gaat hij overwegen nieuwe te kopen. Of hij doet gewoon met minder. Dochter heeft aan twee kledingkasten nog niet genoeg, hij kan met een plankje toe.
Offffffff het moet zo zijn dat hij 141 eu uitgeeft aan HabboHotel. Dan ben je wel behoorlijk suf bezig op je 16e.
Tirza

sus-anne
11-03-2010 om 18:47
Briannaf
Je zegt;Dat zou al reden zijn voor dochter om geen baantje te zoeken, als ze daarmee haar zak-kleedgeld verspeeld.
Dan geef je waarschijnlijk te veel zakgeld
Hier krijgt elk kind wat naar de middelbare school gaat 15 euro zakgeld p/m,hier moeten ze verjaardagskadootjes,beltegoed,bios e.d zelf van betalen.
Willen ze meer dan moeten ze dat zelf verdienen dmv een baantje.
Aangezien een zaterdagbaantje vaak veel meer op levert dan die 15 euro p/m gaan ze echt wel aan het werk.
als ze meer dan 100 euro gaan verdienen gaat ook het kleedgeld ( a 45 euro) eraf.
daar kunnen ze namelijk makkelijk kleding van kopen.
ik sponsor mijn kinderen niet tot hun 18e,wat ze zelf kunnen betalen ,moeten ze ook zelf betalen,ik kan van mijn salaris ook niet alles zomaar op maken aan leuke dingen en uitstapjes,ik vind het normaal om mijn kinderen dat op tijd bij te brengen,en niet pas als ze 18( volwassen) zijn.

sus-anne
11-03-2010 om 18:53
Kaakopje
*Ik heb ooit hier op OO gevraagd wat een knappe leeftijd is om met 'sponsoren' te stoppen en in het algemeen kwam daar toen 18 jaar uit*
Mijn mening is dus niet *de algemene mening*

Kaaskopje
11-03-2010 om 20:29
141
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verhaal anders lees nu ik het nog een keer lees. Hij heeft het geld uitgegeven aan de áánschaf van het spel en wat uitbreidingen ervan begrijp ik nu. En dus niet door het te spelen en het geld aan andere spelers te verliezen of aan een internetspel waarvoor betaald moet worden.
Als iemand een nieuw spel koopt, daar voor gespaard of gewerkt heeft en er daarna gewoon mee gaat spelen dan kan ik ook wel leven met 141 euro. Maar als hij in het gebrúik in één maand 141 euro uitgeeft, gewoon tijdens het spel verkwist dan vind ik dat heel erg veel en ook zorgwekkend. Dat getuigt niet echt van besef van waar hij mee bezig is. Maar dat lees ik niet uit het verhaal van Digi.

Digi
11-03-2010 om 20:58
Uitbreidingen 141 euro
Als hij in de winkel een spel had gekocht en wat uitbreidingen via internet had ik er waarschijnlijk minder moeite mee als dat een keer gebeurd.
Maar dat is helaas niet zo.
Hij heeft het spel gratis gedownload, de uitbreidingen kosten zoveel geld.
Het is dus eigenlijk net zoiets als Habbo hotel.
Ik lees hier ook dingen over dat hij de kans moet krijgen om te leren. Dat is hier niet van toepassing omdat hij al een jaar of 2 zijn pinpas in eigen beheer heeft. Hij zou dus zelf van alles kunnen kopen, maar heeft dat nooit gedaan. Gelukkig heb ik iedere maand een bedrag overgemaakt naar zijn spaarrekening waar hij niet aan kan komen.
Helaas kunnen mijn man en ik heel moeilijk met hem communiceren. Ik moet hem voorzichtig benaderen anders is er helemaal geen gesprek meer mogelijk.
Vandaag heb ik hem gevraagd of hij nog meer wilde kopen.Gelukkig zei hij dat hij nu alle uitbreidingen heeft.
Ik hou het in ieder geval in de gaten.
Kennen jullie de uitspraak: controle is beter als vertrouwen?

Kaaskopje
11-03-2010 om 21:16
Controle is beter dan vertrouwen
Nou nee, die uitspraak ken ik niet. Ik ga in eerste instantie van vertrouwen uit en als dat beschaamd wordt gaan er andere regels gelden. Ik heb de indruk dat op financieel gebied dit de eerste keer is dat hij zijn geld laat rollen. Ik vind het dan wel meevallen hoor. Pas als je merkt dat hij er maandelijks zoveel doorheen jaagt aan dit spel dan zou ik me ongerust gaan maken.
Mijn dochter gaat op vakantie en geeft daar zelf zo'n 500 euro aan uit. Jouw zoon geeft 141 euro uit aan een hobby... ieder zijn meug.

Tirza G.
11-03-2010 om 22:03
Nee
Die uitspraak ken ik niet. Gelukkig maar, want ik geloof het ook niet zo. Ik krijg een beetje het idee dat er mondjesmaat meer informatie beschikbaar komt. Ik begrijp nu pas dat hij al 2 jr de beschikking heeft over een pinpas. En dat er moeilijk met hem te praten is. Dus het lijkt me dat die 141 eu bij jou andere alarmbellen doet rinkelen dan bij mij.
In ons gezin zijn computers en aanverwante artikelen behoorlijk ingeburgerd, zoon heeft altijd het ultra-nieuwste spel en die zware spellen vragen een computer met groot vermogen en hoge snelheid. Moe doet het met de afdankertjes Hij speelt World of Warcraft, waar je ook regelmatig een abonnement voor moet verlengen, hij speelt spellen op de Xbox waar je een bedrag voor moet betalen enzovoort. Prima, dat is zíjn geldbesteding. Dochter steekt het in makeupjes, ieder z'n meug.
Als ik jouw verhaal lees (gratis downloaden en vervolgens dure uitbreidingen kopen) herken ik daar niet zo bar veel in. Ik ken alleen maar zulke spellen in de categorie die mijn zoon niet wil spelen óf in de categorie online-poker. En ja, dan zou ik me wellicht ook zorgen maken.
Maar nogmaals: het feit an sich vind ik niet zo schokkend. Het zijn meer de dingen die je er nu bij vertelt.
Tirza

Tirza G.
11-03-2010 om 22:05
Cobi
Ik ben het er helemaal mee eens dat ík geen enkel internetspel 141 eu waard vind. Maar daar gaat het niet om: haar zoon vindt het dat wel waard. En hij moet leren dat hij zijn geld maar één keer uit kan geven. Als hij nou een inkomen heeft waar zowel internetspellen als schoolreizen van te betalen zijn, wat is dan het probleem?
Tirza

albana
12-03-2010 om 08:44
Verdiensten en gezinsinkomen
Ik vindt niet dat ik ons gezinsinkomen/gezinscultuur als 'leidraad' kan nemen voor waaraan puber haar geld uitgeeft. Ik herinner me denk ik ook nog te goed hoe het mijn moeder soms tegenstond waaraan ik mijn geld uitgaf en hoe irritant ik dat vond. Het had ook geen enkel effect.....de discussie tussen ons werd niet gevoerd over dát waaraan ik het uitgaf, maar al snel over of zij zich daarmee moest bemoeien of dat ik dat zelf moest weten.Mijn ' pubercultuur' qua uitgavepatroon was gewoon totaal anders dan die van mijn moeder. Ik gaf geld uit aan uitgaan, ditjes en datjes voor mijn kamer (die ik het liefste elke week een ander aanzien gaf), vriendinnen (die ik graag trakteerde) en kleding.Die middelste 2 waren altijd onderwerp van de discussie. En ik kreeg niet eens zak en kleedgeld, het ging om mijn eigen verdiende geld en studief. ooo én ik wilde niet sparen (toen nog niet) daar zag ik geen enkel nut in (nu wel hoor). Het dreigement dat ze dan ook niet zou bijdragen aan evt. rijlessen was het gevolg. Dat voerde ze ook uit, maar dat kon me amper schelen. Als ik wilde lessen zou ik wel meer gaan werken (zo gescheidde ook). Ik werd alleen maar rebels van dat bemoei......
Oudste lijkt erg op mij. Dat weet ik, soms moet ik er ook nog wel om lachen (inwendig) als ik tegen haar 'preek' zoals zij dat noemt en ik mijn eigen woorden die ik vroeger ook gezegd zou hebben nu tegen me hoor. Zij geeft ook vaak geld uit aan dingen die ik écht vreselijk 'zonde' geld vindt. Zo heeft ze in d'r 16-jarige leven meer geld uitgegeven aan make-up dan ik in mijn hele 42-jarige leven. Hetzelfde geld voor telefoonkosten/aankoop.En hoe zij d'r kleedgeld besteed zou ook niet mijn ding zijn (het liefste héél veel voor weinig geld, hoe meer hoe beter). Voor mij ligt de maatstaf qua controle alleen dat ik enigzins in de gaten houd of ze d'r kleedgeld ook daadwerkelijk aan kleding besteed. Als ze een maandje geen kleding koopt wil ik toch echt dat er volgende maand weer het e.a. wordt aangeschaft.En eigenliijk doet ze dat ook wel. De rest van haar inkomsten zijn haar 'eigen'geld en daar bemoei ik met niet mee.....dat zij een carnavalspakje koopt om carnaval te vieren van 17,50 moet ze gewoon zelf weten. Ze weet ondertussen zeer goed dat ze daar bijna 2 avonden voor moet werken....
Hoe een 16 jarige over de 100 euro per maand kan verdienen is me trouwens een raadsel. Of het moet zwart zijn (zou ik liever niet aanmoedigen). Oudste werkt bij A.H. en soms best veel.....(2 avonden) en komt dan niet eens aan 100 euro per maand. En ze verdient nog iets meer dan het miniumloon en als het laat wordt of op zondag krijgen ze nog toeslag. Meestal zit ze zo rond de 60 tot 80 euro per maand. En eigenlijk vindt ik wat ze nu soms werkt al teveel in combinatie met school, sport, muziek en uitgaan.
groeten albana