Digi
10-03-2010 om 12:40
Zoon 16 geeft al zijn zakgeld aan internetspel uit
Hallo allemaal
Ik ben me net rot geschrokken en heb jullie raad nodig.
Mijn zoon van 16 kan sinds een maand internetbankieren.
Hij wilde graag bijvoorbeeld zelfstandig kleding kunnen kopen via internet.
Hij krijgt nl zijn kleedgeld op z'n eigen rekening van ons.
Ik vond het prima en we zijn samen naar de bank gegaan om het te regelen. Ik wilde wel inzicht houden in zijn uitgaven.
Na een week keek ik even of hij er al gebruik van had gemaakt. Hij had geld uitgegeven aan een internetspel. Toen ik hem hierop aansprak zei hij dat hij zelf moet weten waar hij zijn geld aan uit geeft. Hij beloofde zijn kleedgeld ook echt aan kleding uit te geven. Hij heeft een baantje waarmee hij gemiddeld 100,- per maand verdiend.
Toen ik vandaag even keek zag ik dat hij in 4 weken tijd 141,08 euro aan dat internetspel heeft uitgegeven.
Hij heeft bijna iedere dag iets gekocht om het spel uit te breiden. Ik schrik hier erg van en vind het zonde van het geld.
Wat zouden jullie doen? Hem het internetbankieren weer afpakken? Of hem gewoon zijn gang laten gaan? Het is tenslotte zijn eigen geld.
Alvast bedankt voor de adviezen.

Brianna F
12-03-2010 om 09:08
Albana/tirza/sus-anne
Albana, mijn dochter verdient met 1 zaterdag per week werken al meer dan 200 euro per maand, dus het kan wel hoor.
Jongste dochter blijft op 50 euro steken omdat ze niet meer dan 2 uurtjes per week wil/kan werken.
Sus-anne, zakgeld bedraagt hier 25 euro p.m., kleedgeld 45. Willen ze meer, dan verdienen ze inderdaad zelf bij. Maar vervalt dan vervolgens die 70 euro zak/kleedgeld dan denken ze wel 2 keer na alvorens te gaan bijverdienen. Het moet tenslotte wel naast hun studie gebeuren en is puur voor extra uitgaves die ik niet ga sponsoren.
Tirza, voor mij is 141 euro p.m. wel een bedrag om van onder de indruk te zijn. Ik denk altijd, als je nu met zoveel gemak zo'n bedrag uitgeeft, dan krijg je het nog moeilijk later als je op jezelf woont en zelf je vaste lasten moet dragen.

Nikus
12-03-2010 om 10:24
Digi
Er is een boek van Herm kisjes over verslavingen bij Jongeren. Is een zeer goed boek en de moeite waard!

sus-anne
12-03-2010 om 13:36
Albana
dochter van 16 werkt elke zaterdag in een winkel + 2x per maand een koopavond,zij verdiend 150 euro per maand.
ook ruilt zij soms een zaterdag voor de koopzondag en die dag wordt dubbel betaald,zij loopt daarbij ook nog stage en gaat naar school.
Zoon werkte altijd in de ict en die verdiende als 16 jarige 11 euro per uur op 16 jarige leeftijd.
andere dochter werkte in de horeca( overdag) en door de fooien die ze kreeg zat ze ook zo rond de 8 euro netto per uur.Bovendien werken de kinderen ook vaak in de schoolvakanties,zo,n drie a vier dagen per week,en dat tikt ook lekker aan.
dus het kan gemakkelijk hoor ,100 euro( of meer) per maand verdienen als puber.

Yta Chalne
12-03-2010 om 17:32
Albana
Twee avonden werken voor 17,50 lijkt me behoorlijk vooroorlogs Of het moeten al héle korte avonden zijn, dat kan natuurlijk. Hier werkt dochter van die leeftijd elke zaterdag, af en toe een koopzondag en een dagje extra in vakanties, en daarmee heeft ze al gauw 200 euro in de maand bijverdiend.
Overigens, ik zou aan de 141 euro een flink gesprek besteden. En kleedgeld is alleen voor kleding. Het lijkt me dat deze zestienjarige nog wat sturing nodig heeft, en dat staat in de taakomschrijving van zijn ouders

Nikus
12-03-2010 om 20:14
Cobi?
Leuk!
Herm is een leuke man. Heb hem een paar keer uitgebreid gesproken en ongeveer rond Juni komt hij richting Noorden om elkaar eens te onmoeten. Hij weet erg veel over het onderwerp!

Kaaskopje
12-03-2010 om 23:15
Albana
Mijn dochter is 1 jaar ouder sinds kort. Dat scheelt natuurlijk wel, maar zij verdient zo´n 130 per maand met 2 middagen werken voor in totaal 4 uur per week. Omdat ze zondags werkt krijgt ze 200 procent dus verdient ze met 4 uur werken voor 6 uur.

Kaaskopje
12-03-2010 om 23:27
Eigen geld
Ik heb besloten dat mijn kinderen tussen 16 en 18 jaar hun geld gewoon mogen besteden zoals ze dat willen. Dus als kind er in 1 x het hele maandinkomen doorheen wil jassen is dat niet mijn probleem. Ik heb die ruimte persoonlijk niet, maar ik heb dan ook andere verantwoordelijkheden. Vanaf 18 jaar moeten ze in principe zelf de kleren betalen, maar als er geen inkomen is moet ik bijspringen. Ze zijn mijn verantwoordelijkheid nog ondanks die 18-19 jaar. Zo voel ik dat. Ik moet dus wel zorgen dat ze gekleed de deur uit kunnen. Ik hoef echter niet meer bij te dragen aan ´luxe´. Als je niet werkt geen luxe, als je wel werkt wel. Mijn jongste dochter spaart voor een vakantie, ze legt dus maandelijks geld opzij voor die reis. Ik zie geen verschil tussen het erdoorheen jassen van 141 euro in 1 keer voor een spel of het wegleggen voor een vakantie. Het wordt uitgegeven aan iets wat niet absoluut noodzakelijk is. Het is gewoon leuk. Het spel is mijn smaak niet. Ik geef absolúút niet zoveel uit aan een spél, maar mijn dochter geeft weer geen geld uit aan 1 overnachting ergens in den lande. Het is dus heel persoonlijk wat je als verkwisting ervaart.

Tirza G.
12-03-2010 om 23:35
We weten veel niet
We weten van Digi niet hoe lang haar zoon al gespaard heeft voor die 141 eu. Ik lees: zoon krijgt kleedgeld, waant zich inene spekkoper, rent met zijn pinpas naar de winkel en slaat 141 eu kapot in no-time. Nou, dat vind ik helemaal niet zo bizar als het kind beschikt over een bankrekening waar misschien wel een paar 100 eu op staat.
Dat het onze, mijn, jullie keus niet zou zijn: dat kan. Maar zo héél vreemd vind ik het niet. Mijn kinderen werken allebei, hebben dus een inkomen(tje) en aangevuld met verjaardagsgeld etc. kun je dan toch best een leuke computer bij elkaar sparen. Zeker als je je verdere uitgaven rond de nul houdt (beltegoed, snoep, uitgaan, brommer, kadootjes - bij zoonlief allemaal niet aan de orde). Zelfs al verdien je maar 50 eu in de maand, dan heb je toch in een half jaar tijd 300 eu bij elkaar gewerkt. En daar kun je toch een paar vette spellen van kopen.
Tirza