Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
koentje

koentje

10-12-2012 om 10:58

Zoon gooit kleding weg...

die hem niet of niet meer bevalt! Verdorie wat ben ik boos. Hij is nogal gevoelig voor kledingstukken en vind heel veel spullen niet zo lekker zitten. Met als gevolg dat hij maar enkele broeken draagt. Die worden van de lijn gegrist en zo nodig nat aangetrokken. (dat dan weer wel...dat lijkt mij nou niet lekker zitten)
Nu heeft hij dit weekend gelogeerd de afspraak is dat hij daar op zaterdag zijn kleding verschoond(is ook een afspraak die voor iedereen geldt) maar dat heeft hij dit keer niet gedaan en toch is die schone broek weg. Rarara.
Hij moet hier natuurlijk aan meebetalen, maar echt betalen betekent dat hij de komende maanden geen zakgeld krijgt... Ik weet effe niet wat wijsheid is.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

10-12-2012 om 11:07

Gelogeerd

is dat een logeerhuis, of gewoon bij een vriendje?
Als dat een logeerhuis is, kan het dan niet vergeten zijn, of per ongeluk ergens bij een ander in de tas zijn beland?
Ik zou even bellen (of mailen)
En meebetalen: als je geen zakgeld te drastisch vind, kun je ook een tijdje half zakgeld geven.
En, het klinkt heel logisch, maar zou je zoon dit ook doen als jij hem expliciet zegt dat hij bij jou moet komen als hij kleding niet meer wil, dat jullie dan samen gaan kijken of daar wat mee en wat daar dan mee gedaan kan worden?

koentje

koentje

10-12-2012 om 11:29

Dat laatste

heb ik al gedaan ishtar, maar hij doet dat dus niet...

Vic

Vic

10-12-2012 om 12:30

Wat zegt hij zelf?

Heeft hij toegegeven dat hij de broek heeft weg gegooid? Anders is het natuurlijk veel waarschijnlijker dat die per ongeluk in een andere tas is beland, of op het logeeradres onder een bed ligt ofzo.
Koop je trouwens de kleding samen met je zoon? Ik ben ermee gestopt om zelf kleding te kopen (afgezien van een shirtje o.i.d.) omdat de kans dat ze het dragen groter is als ze iets zelf hebben uitgekozen.

Eerste vergrijp?

Is dit de eerste keer dat hij een kledingstuk heeft weggegooid en heeft hij dat inderdaad toegegeven? Misschien zou ik het nu bij een flinke preek, opvoedkundig gesprek en tirade houden...Je punt is duidelijk of interesseert het hem niets en reageert hij onverschillig?
Na een diepe spijtbetuiging en excuses zou ik het de eerste keer er bij laten.
Als het een gewoonte is, of dreigt te worden dan mag hij gaan sparen voor een nieuwe.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2012 om 13:30

Eens met wil

Ik zou geen zakgeld inhouden. Het is verloren geld. Als hij een nieuwe broek wil hebben met de stofsoort/afwerking/weet-ik-veel wil hebben die lekker zit, dan zal hij moeten bijbetalen als het duurder is dan wat jij ervoor kunt of wilt betalen.
En.. waarom móet hij een andere broek aan als hij uit logeren is? Controleren ze dat daar? Zo ja, dan zou ik contact met ze opnemen met de boodschap dat je zoon met een schone broek is gekomen en die niet hoeft te verschonen van jou. Tenzij er natuurlijk sprake is van 'ongelukjes' of wild spelen met modderpijpen tot gevolg. Maar dan zou ik vragen of er geen toezicht mogelijk is. De ene broek vragen en de andere broek inleveren.

koentje

koentje

10-12-2012 om 14:57

Vermoedelijk

is het wel het eerste vergrijp op dit gebied. En het gaat om een broek waar hij toch een dezer dagen wel uitgegroeid was. Dus zou je kunnen zeggen;'wat doe je moeilijk' maar het gaat mij om het principe.
Ik ga hem stevig aan de tand voelen vanavond. En dan krijgt hij een lichte taakstraf van mij als hij gewoon toegeeft!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-12-2012 om 19:06

Oei!

"En dan krijgt hij een lichte taakstraf van mij als hij gewoon toegeeft!" En wat doe je dan als hij niks toegeeft? Weet je zeker dat hij de broek bewust heeft kwijt gemaakt?

Omdat dit de eerste keer is zou ik hem het voordeel van de twijfel geven. Zeker omdat de broek toch bijna afgeschreven is. Ik zou meer inzetten op de toekomst (sterker nog, dat doe ik al...). Ik maak expliciete afspraken met mijn dochter over wat ze wel en wat ze niet draagt. En ik probeer alleen kleren te kopen die ze graag wil dragen. We beginnen elkaar steeds beter te begrijpen op dat gebied Laatst hing er een heel stoer jasje op een paspop, met daaronder een tulen jurkje en legging met stoere boots. Ik heb nog even overwogen om het jurkje ook te kopen, maar wist eigenlijk al dat dat geen succes zou gaan worden. Het jasje wel, daar is ze niet uit te krijgen. Mijn dochter is dus redelijk consequent in wat ze wel en wat ze niet wil dragen. En daar probeer ik op in te spelen. En als het toch een keer misgaat dan wordt dat een b-keus kleding stuk, voor als er niks meer in de kast hangt. Of voor als oma jarig is en het een jurkendag is. Daar kan ze wel mee leven.

En bovenal: ik doe ook weleens een miskoop voor mezelf. Dan ding ik mezelf ook niet om die kleren te dragen. En dan vind ik het dus niet meer dan redelijk dat ik ook coulant omga met foutjes van mijn kinderen, op dit gebied.

koentje

koentje

10-12-2012 om 19:59

Opgelost

Hij had de broek niet weggegooid, maar verstopt! Het was wel aanleiding om nou eens door te nemen wat er nu precies aan de hand is met sommige kledingstukken. Nu bleek dat deze broek extra zakken heeft op de benen; je voelt daar dan dat de stof extra stijf is. Daar heeft hij dus een hekel aan. Nu hebben we dus nieuwe afspraken gemaakt en hoeft hij die broek niet meer aan. We kopen nu in beter overleg zijn kleding... Tja, kleine jongetjes worden groot.

Kleine jongetjes

Mijn 14 jarige krijgt de kriebels van enge stofjes, ruwe stiksels, kriebelende labels, stugge prints, lastige boordjes, strakke halzen en meer irritaties. Dat is al jaren zo. Hij heeft dus niet veel kleren, we zijn blij als we iets hebben gevonden wat allemaal aan zijn eisen voldoet. Kleren waar hij een hekel aan heeft gooit hij op de badkamer op de grond, het liefst op een natte handdoek. "Kan ik niet aan hoor, moet je nog wassen." Ook een vorm van verstoppen....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-12-2012 om 11:56

Ja geef het maar op...

De tijd dat je ze precies zo kunt kleden als je zelf wil is meestal sneller voorbij dan je denkt

Karmijn

Karmijn

11-12-2012 om 12:29

Oh ja

Hier ook een zoon, die zeer kritisch is, wat kleding betreft. En dan wil hij ook nog niet mee winkelen. Maar de voorwaarden waar kleding aan moet voldoen, zijn enorm. Er mag geen opvallend plaatje op staan en helemaal geen tekst. Het mag niet grijs en het mag ook niet gestreept of geruit. Het moet lekker aanvoelen: geen bloesjes, geen breisels, geen polokragen, geen collen. Het moet in de mode zijn en het moet ook nog lekker zitten: geen rare zakken, geen rare ritsen. Nou, dan blijft er niet veel over.
Ik koop dus in het dorp hier de kleding. Deels bij een sportzaak (hoodies van nike, adidas is weer niet goed, want daar staan van strepen op de capuchon) en deels bij de boetiek waar veel pubers in de buurt hun kleding kopen. (hemabroeken, zoals vroeger, kunnen niet meer). Als het niet goed is, breng ik het terug.
Laatst had ik eindelijk een winterjas gevonden die voldeed aan mijnheers eisenpakket, vond hij hem saai?!?! (ja, duh) Toen kreeg hij de keus: of mee naar de stad, of deze. Het werd toen toch die saaie.

Vic

Vic

11-12-2012 om 20:24

Zelf winkelen?

Ik heb afgelopen weekend mijn dochter (13) met een vriendin afgezet bij een winkelcentrum, en heb ze 3 uur later weer opgehaald met volle tassen. Nu ik dit neertyp bedenk ik dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat jongens ook samen gaan winkelen. Of heb ik dat verkeerd?

Of met zijn verkering?

In ieder geval tijd voor kleedgeld

koentje

koentje

12-12-2012 om 09:52

Vic...

klopt helemaal!
Haha, Fay... met zijn verkering! Dat dacht ik niet!Ze hebben buiten school nog niet echt samen iets gedaan behalve bellen en chatten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.