Pubermoeder
15-11-2009 om 09:29
Zoon heeft geblowd.......toch een goed gevoel.
Gisteravond vertelde zoon van 17 dat hij een half uur eerder samen met een vriend had geblowd.
Na vijf minuten vroeg hij me of ik boos was. En hadden we een goed gesprek. Ik zei dat ik niet boos was, maar dat ik niet echt enthousiast was over dit gebeuren. Dat hij ervoor moet oppassen dat het geen gewoonte wordt en dat het niet verstandig van hem was daarna op zijn brommer te stappen. Ik heb hem gevraagd hoe hij zich op dat moment voelde. Hij vertelde dat hij zich wel "chill" voelde. Nadeel was volgens mijn zoon dat hij heel erge dorst had en een voordeel dat alles wat hij at veel lekkerder smaakte. Ook heb ik hem gevraagd of ik naar zijn pupillen mocht kijken. Die waren inderdaad flink vergroot.
Het goede gevoel wat ik heb is er niet omdat hij softdrugs heeft gebruikt. Wel vind ik het fijn dat hij het niet stiekem heeft gedaan, maar er onmiddellijk met mij over heeft gesproken. Ik heb me altijd voorgenomen met mijn kinderen in gesprek te blijven en heb nooit gelooft in dingen keihard verbieden, omdat ze het dan mijns inziens achter mijn rug om gaan doen. Het "in gesprek blijven" lijkt zijn vruchten af te werpen.

Kaaskopje
15-11-2009 om 13:22
Niet keihard verbieden
Ik kan me voorstellen dat dit voorval je toch een goed gevoel gaf. Ik zou in ons geval meer van mijn stoel vallen omdat een dochter überhaupt gerookt heeft dan dat er iets bij in zat. Ik zou het zo zonde vinden als ze gaan roken en ik zou dat ook laten merken, maar het feit dat er geëxperimenteerd wordt (goed of fout daargelaten) en dat dat met mij gedeeld wordt zou ik wel erg waarderen. Inderdaad... je blijft in gesprek. Dat heb ik ook heel erg met mijn oudste dochter. De jongste vertelt denk ik niet alles. Niet omdat ze stiekem wil doen, maar zo is ze gewoon niet.

Kaaskopje
15-11-2009 om 13:29
Ik zie dat ik eigenlijk ook iets anders wilde zeggen. Ik zou van roken en blowen wel keihard verbieden dat het in ons huis gebeurt en ik zou mijn afkeuring over het gedrag ook laten merken, maar als ze willen doen ze het toch. Keihard verbieden heeft dus zijn beperkingen, daar kun je beter realistisch in zijn. Het signaal afgeven dat je het er niet mee eens bent vind ik wel belangrijk.

Terpi
15-11-2009 om 15:16
Het voordeel is de openheid
Ik mag dan niet de starter van dit topic zijn maar ik wil wel graag reageren op de vraag over het open zijn over waar je mee bezig bent. Voor elke puber ligt de wereld vol verlokkingen, de een zal daar wat mee doen en de ander niet. Op het moment dat jij een kind hebt wat wel gevoelig is voor die verlokkingen mag je er vanuit gaan dat het dus ook gebeurt. Wat prettig is aan de openheid is dat je in elk geval weet wat er gebeurt, dat je met je kind kunt spreken over hoe zichzelf te beschermen, het experimenteren veilig te doen (zorg ervoor dat je met vrienden bent die jou ook in de gaten kunnen houden, net als jij hen bijvoorbeeld) en wat te doen bij problemen. Daarmee voorkom je het gedrag niet maar kun je je kind zoveel mogelijk informatie meegeven waardoor mogelijk het gedrag wel afgeremd wordt ofwel dat een kind een weloverwogen daad doet.
Groet Terpi

Pubermoeder
15-11-2009 om 16:06
Pandia
Het "in gesprek blijven" lijkt zijn vruchten af te werpen. "
Ik bedoel hiermee dat mijn poging om met mijn kinderen in gesprek te blijven, geslaagd lijkt. En dat is me heel wat waard. Ik heb hem nu informatie kunnen vragen en kunnen zeggen wat mijn mening is. Dit heb ik tien keer liever in plaats van het na drie maanden van wie-dan-ook te horen krijgen.

Tirza G.
15-11-2009 om 22:56
Terpi
Ik vind je wel erg optimistisch. Je schetst een puber die gevoelig is voor verlokkingen en vervolgens, door met hem/haar verstandig en redelijk te blijven praten, denk je zijn gedrag af te remmen of het kind weloverwogen te maken.
Is dat niet die van de put dempen enzovoort? Waarom zou een goed gesprek níet helpen om te voorkomen dat hij wordt verlokt, maar wél om hem vervolgens te helpen met die verlokkingen verstandig om te gaan?
Tirza

Terpi
15-11-2009 om 23:09
Zou goed kunnen
dat ik te optimistisch ben Al denk ik van niet, ik praat namelijk vanuit mijn werkervaring alwaar ik te maken heb met pubers die de grens van de verlokkingen al over zijn. Ik ga er inderdaad van uit dat het praten ook ertoe zal bijdragen dat een kind weerbaar wordt ten opzichte van verlokkingen maar ik ben niet naief genoeg te denken dat jij, met welke opvoedingsstijl dan ook, als ouder in staat bent een kind te weerhouden van experimenteren. Ik zeg dan ook niet dat je pas moet gaan praten als een kind al dingen aan het uitproberen is, ik promoot vooral het praten met je kind in het algemeen waarbij een open cultuur ertoe zal bijdragen dat een kind niet in 7 sloten tegelijk loopt.
Groet Terpi

reina
16-11-2009 om 07:09
Verlokkingen
Ook een puber die niet gevoelig is voor verlokkingen kan gaa nexperimenteren, gewoon uit nieuwsgierigheid bijv. Ook hier destijds een puber die vertelde ( in een briefje ) dat ze geblowd had, idd uit nieuwsgierigheid omdat zoveel mensen om haar heen het deden. Ik was ook blij dat ze het eerlijk liet weten en bij haar is het geblevenj bij dat experiment, want ze vond het helemaal niet de moeite waard. Ik zou er ook niet van in de stress schieten, experimenteren hoort er voor velen bij, veel ouders vinden het vreselijk als het om blowen gaat en veel minder ernstig als het om alcohol gaat, persoonlijk vond/vind ik te veel drinken minstens zo zorgelijk als blowen.

Pubermoeder
16-11-2009 om 18:54
"Je schetst een puber die gevoelig is voor verlokkingen en vervolgens, door met hem/haar verstandig en redelijk te blijven praten, denk je zijn gedrag af te remmen of het kind weloverwogen te maken".
Ja, mijn puberzoon is gevoelig voor verlokkingen, maar ik heb nooit gezegd dat ik met gesprekken probeer zijn gedrag af te remmen. Weloverwogen maken misschien wel, door hem te wijzen op eventuele gevaren die schuilen in het gebruik van softdrugs.
Het enige wat ik heb willen zeggen is dat ik het fijn vind dat mijn zoon het openlijk met me heeft besproken, in plaats van het achter mijn rug om te doen.

Tirza G.
16-11-2009 om 22:06
Pubermoeder
Dat schreef ik niet in reactie naar jou, maar in reactie naar Terpi.
Tirza

Paal
19-11-2009 om 10:21
Roken en alcohol
Onze dochter wilde graag een keertje roken. Gewoon om het te proberen mam. Geen probleem, de ellende die ze daarvan ziet is dagelijks voelbaar hier in huis, dus ga je gang.
Ze vond het niet vies, maar wilde niet verder.
Drinken is een ander verhaal. Dat vindt ze lekker, zegt ze. Daar hebben we dus regels voor. Je drinkt niet buiten de deur. Binnen de deur ook nauwelijks, laten we zeggen, 5 glazen wijn op jaarbasis, maar als het mag dan is het feest en ze waardeerd de openheid hierover. Over blowen heeft ze het gelukkig nog nooit gehad.
Wij zijn ook groot voorstander van het "in gesprek blijven" en soms gewoon ook een beetje tegemoet komen aan hun wensen.
Zoonlief taalt nog nergens naar. Hij is ook nog maar 13.

Damajo@
22-11-2009 om 11:29
Softdrugs(??)
Die cannabis van nu is harddrugs vergeleken bij wat er vroeger gerookt werd.Het ois allemaal lang niet zo onschuldig.Ik ben er, net als met alcohol, altijd streng over geweest.Als een streng alcoholbeleid goed schijnt te helpen in het terugdringen van alcoholgebruik onder jongeren denk ik dat dat bij cannabis ook zo zal werken.
Als je toch een open gesprek kun hebben met je zoon, licht hem dan ook in over de gevolgen van blowen op psychiatrisch gebied en licht hem ook in over de mogelijke longziekten die het tot gevolg kan hebben. Geen leuke verhalen maar hij moet het wel weten.
Over de verkeersonveiligheid heb je het al gehad, da's al heel mooi.
Misschien is dit artikel ook interessant voor hem?
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1027904/2009/11/11/Gevaar-van-cannabis-voor-jongeren-onderschat.dhtml
succes!Damajo