Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon stuurt foto van z’n geslachtsdeel

terwijl ik de berichten van mijn 13jarige zoon controleerde kwam ik er achter dat hij een foto van z’n geslachtsdeel heeft gestuurd naar (ik denk) meerdere meisjes… ik weet me nu echt geen raad…moet ik hem confronteren, negeren, gesprek met een omweg hierop uit laten komen? 


Vrijwillige sexting? Ongevraagd een piemel in je account of een naaktfoto voor je vriendje die er, als het hem niet meer zint, verkeerde dingen mee doet? 
Hoe dan????
Maar goed, ze hebben het er dus nog over in de kamer.

Vrijwillig kan ik me enkel voorstellen in de setting van een relatie. Die heb je doorgaans met één persoon tegelijkertijd. Als ik al met mijn man dit soort dingen zou doen als onderdeel van de relatie, zou ik het in ieder geval niet oké vinden als hij dergelijke foto's ook naar andere vrouwen zou sturen.
Daarbij is het nog steeds een risico dat wanneer de relatie uitgaat dat de andere partij er alsnog misbruik van gaat maken d.m.v. chantage, rondsturen etc. Dan kan dat op zich nog wel strafbaar zijn, maar het is dan wel zijn geslachtsdeel dat circuleert.  

MamaE schreef op 07-01-2023 om 23:05:

Vrijwillig kan ik me enkel voorstellen in de setting van een relatie. Die heb je doorgaans met één persoon tegelijkertijd. Als ik al met mijn man dit soort dingen zou doen als onderdeel van de relatie, zou ik het in ieder geval niet oké vinden als hij dergelijke foto's ook naar andere vrouwen zou sturen.
Daarbij is het nog steeds een risico dat wanneer de relatie uitgaat dat de andere partij er alsnog misbruik van gaat maken d.m.v. chantage, rondsturen etc. Dan kan dat op zich nog wel strafbaar zijn, maar het is dan wel zijn geslachtsdeel dat circuleert.

Het zijn geen vrouwen naar wie deze jongen het stuurt het zijn kinderen van 11/12 en 13 jaar. Zo jong dat zij niet eens wilsbekwaam zijn. De leeftijd van seksuele meerderjarigheid ligt op 16 jaar en dus niet bij meisjes en jongens die nog amper in de puberteit zijn. 

Die wet gaat dit echt niet goedkeuren voor zulke jonge kinderen. Het risico dat men op deze leeftijd de gevolgen niet over ziet is te groot en de kans dat anderen er misbruik van maken ook. Mocht de wet gaan gelden dan zal 16 waarschijnlijk de minimumleeftijd zijn waarop sexting niet strafbaar is en niet 12 of 13. 

ik vind het misselijkmakend dat mensen hier zo licht over denken!
Ik ben misbruikt tussen mijn 11e en 14e wat denk je dat het mij gedaan zou hebben als iemand zo'n foto stuurde?

Miepjecody schreef op 08-01-2023 om 07:49:

ik vind het misselijkmakend dat mensen hier zo licht over denken!
Ik ben misbruikt tussen mijn 11e en 14e wat denk je dat het mij gedaan zou hebben als iemand zo'n foto stuurde?

Precies dat...

TO? Heb je een goed gesprek gehad met je zoon? 

TO, je weet toch zelf ook dat zijn dickpick op het internet kan belanden en daar zijn hele leven vindbaar blijven? Hoe zou je zoon het vinden als pedofielen, geil van hem worden of wat er gebeurd als er wel aangifte wordt gedaan en hij naar de rechter moet en jij misschien nog een bezoekje krijgt van een Sociaal werker?

Dat is even buiten het feit of dit een normale manier is om je seksueel te ontplooien. Bij seksueel ontplooien horen ook grenzen, ongevraagd lichaamsdelen tonen of opdringen, is iets wat iedereen leert en heeft mij niet begrensd in mijn seksuele ontwikkeling. Volgens mij slaan we weer een beetje door.

Ik krijg het idee dat we voor de gek gehouden worden en To reageert nergens op. 

Ik denk dat je gelijk hebt.

Los van of dit bericht echt is.

Ik zat zomers een keer buiten met buren in de avond. Puberkinderen van buren erbij. Op een gegeven moment laat 1 van hen een foto op de mobiel zien. Naaktfoto van een 13-14 jarig achterbuurmeisje. Ik kan de foto zo nog deels omschrijven. Kun je nagaan, is toch zo n twaalf of meer jaar geleden. Ik schrok daar zo van. 
Ten eerste vind ik het erg dat te zien te krijgen van dat meisje. Het is niet voor mij gemaakt. Ten tweede, hoe de pubers erom lachten. Ten derde, hoe dit meisje ook is; ze heeft dus door een slecht vriendje dit zelf veroorzaakt… of een in betrouwbaar gastje die er waarschijnlijk zelf wel op geilde maar nadien leuk vond dat aan buurkinderen door te zenden. Ik kon geen kind aanwijzen die lekker bezig was. Vond het heel zielig voor die meid, haar moeder en de hele straat. Ik had er niks mee, had het liever niet gezien. Mijn meisje was denk net een jaar, lag veilig op bed maar o wat heeft mij dat wakker geschud. 

Ik heb altijd gezegd kijk uit op internet, wat je verstuurd, wie en wat erop staat. Aan wie je het stuurt. Je weet niet met wie je praat online, dat weet je pas als je iemand irl kent. Dus ja je moet er iets mee. En nee niet negeren.

Maar eerlijk gezegd, ik heb destijds niets gedaan en ben het zo weer vergeten. Ik was wel zo als ik ze beter had gekend was ik naar de moeder gegaan en dat ze op de hoogte was. Of meisje zelf. Ik heb nu alleen tegen de pubers gezegd dat het vast niet voor hun ogen bedoeld was en dat ik het zielig vond maar ik wist wel 1 ding heel zeker. Begin bij jezelf. 

Ik heb overigens een ex, vader van een van mijn kids die zelf ook nog zo sneu is, ook zelfs foto s stiekum gemaakt van mij bij zijn seksadvertenties zette. En van zijn eigen en ook op rare plekken gemaakt. Sommigen zijn zo oversekst dat ze gewoon denken dat alles kan. Ik heb er helaas weinig aan kunnen doen. De website kon niet aan het achterwerk zien wie het was. Lekker dan. Ik heb uiteindelijk er wel voor kunnen zorgen dat de foto s zijn verwijderd. Maar dat was op een hele bijzondere manier door van alles op te gooien en in soort van kopie aan de dader zelf. Wie het heeft weggehaald weet ik niet, hij of de site. Het werkte wel.
Ik voelde mij heel smerig omdat deze kerel me heeft misbruikt, vreemd ging, advertenties plaatste en dat nadat ik dat eens had ontdekt en het niet echt was, vond ik uit wat hij dus wel allemaal echt deed. En dan ben je weg bij die man en dan gaat hij jouw lijf gebruiken om op internet te zetten. De politie heeft niks voor mij kunnen betekenen. Voor mijn gevoel kan iemand als hij wil ver gaan zonder gestraft te worden.
Deze twee dingen hebben mij heel scherp gemaakt in grenzen en wat wel en niet normaal is. En waar je dus beter uit de buurt kunt blijven. Trouwens ook met allerlei ongein op internet/pesten/media/gegevens etc. of stalkers en andere nare dingen die je kan overkomen of zelf doet.

Een meisje van 12 of 13 die het zelf veroorzaakt...wat een walgelijke victimblaming, wanneer het jezelf overkomt dan snap je het ineens,wel. 

rebmaaviv schreef op 09-01-2023 om 18:38:

Een meisje van 12 of 13 die het zelf veroorzaakt...wat een walgelijke victimblaming, wanneer het jezelf overkomt dan snap je het ineens,wel.

Mocht je op mij reageren dan mag jij dat er van maken. Jij weet blijkbaar alles maar je haalt een hoop door mekaar. Snap jij het wel?

rebmaaviv schreef op 09-01-2023 om 18:38:

Een meisje van 12 of 13 die het zelf veroorzaakt...wat een walgelijke victimblaming, wanneer het jezelf overkomt dan snap je het ineens,wel.

Uhm, de jongen in de OP is ook 13 he? En dat is volgens jou een misbruiker die gestraft moet worden. Hoezo dubbele moraal?

watertoren schreef op 09-01-2023 om 05:44:

Ik krijg het idee dat we voor de gek gehouden worden en To reageert nergens op.

Ik vond de argumenten van sommige reageerders ook anders behoorlijk schokkend. Ergens worden "dick picks" versturen, gezien als een onderdeel van seksuele ontplooiing en moet je reageren alsof het normaal is. Ik vraag me af of de gemiddelde ouder zich beseft hoeveel impact dit kan hebben op de toekomst van hun kind.

Geronimo3 schreef op 09-01-2023 om 21:11:

[..]

Ik vond de argumenten van sommige reageerders ook anders behoorlijk schokkend. Ergens worden "dick picks" versturen, gezien als een onderdeel van seksuele ontplooiing en moet je reageren alsof het normaal is. Ik vraag me af of de gemiddelde ouder zich beseft hoeveel impact dit kan hebben op de toekomst van hun kind.

Als dit over mijn bijdragen gaat, dan ruk je die behoorlijk uit zijn verband. Nergens, nergens heb ik geschreven dat je moet reageren alsof het normaal is. Het maakt onderdeel uit van de seksuele opvoeding. Waarbij ten eerste consent een essentieel punt is. Nogmaals; kijk op pagina 1, ik ben de eerste die daarover begint, waar anderen zich vooral druk maken over de mogelijke gevolgen voor de verstuurder van de dickpic. 

Ik ben zelf meer dan eens slachtoffer geweest van seksueel grensoverschrijdend gedrag en wil daar absoluut niet aan voorbij gaan of dat bagatelliseren. 

Seks is onder volwassenen al complex, onder pubers is dat misschien nog wel complexer.

Mijn opmerking dat het uitwisselen van naaktfoto’s normaal seksueel gedrag is, heb ik gebaseerd op verschillende artikelen die ik daarover heb gelezen. Bijvoorbeeld:


https://www.tijdschriftvoorseksuologie.nl/artikelen/item/download/778_1f25e6e82cb6d331fb539d1b3d7cc930

Maar ook deze van slachtofferhulp: sexting an sich noemen zij normaal, maar grensoverschrijdend gedrag niet: https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/seksueel-misbruik-geweld/sexting/

en dan deze is uit 2018, dus wat ouder, maar de leeftijd waarop jongeren aan seks beginnen is alleen maar doorgedreven. Een van de oorzaken die genoemd wordt, is juist social media/online contact: 


https://www.rtlnieuws.nl/magazine/artikel/4296326/waarom-jongeren-steeds-later-aan-seks-beginnen

en ook een onderzoek als dit, naar de voorlichtingsbehoefte van middelbare scholieren zelf, is interessant:

https://rutgers.nl/wp-content/uploads/2021/09/Gewoon-het-taboe-eraf-halen.pdf

Ik heb nog wel meer gelezen, dat ik nu niet 123 terug kan vinden. 

Maar daarom vind ik de vraag die TO niet beantwoord zo belangrijk: hoe zijn die gesprekken tot stand gekomen? Dacht hij dat die meiden er op zaten te wachten? Waarom dacht hij dat? Hoe reageerden ze? Zou hij het nog een keer doen? Weet je wat de consequenties kunnen zijn? Vertel me maar eens dan?


Men mijn reactie op hem zou echt heel afhankelijk zijn van de antwoorden op die vragen. Ik zou hem voor ik dat weet niet meteen op zijn donder geven en dit verbieden. Ik zou het gesprek graag open instappen. 

Maar ik heb nèrgens geschreven dat het sowieso allemaal prima is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.