Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon van 14 valt op jongens en heeft een vriendje

Goedemiddag,

Ik ben een moeder van 41 jaar en nieuw op dit forum. 
Twee maanden geleden kwam mijn zoon van 14 vertellen dat hij op jongens valt.
Ik had dit niet zien aankomen, en moest er erg aan wennen. Hij heeft er 2 jaar (alleen) mee geworsteld voordat hij dit zeker wist. 
Mijn zoon is erg opgelucht dat hij het verteld heeft, en ik zie dat hij er goed mee om gaat.
Dit is erg fijn. 
Eergister ben ik er achter gekomen dat hij nu ook daadwerkelijk een vriendje heeft.
Een jongen van 15 die hij via via heeft leren kennen.
Deze jongen woont in Amsterdam en wij in een dorpje in de buurt van Gouda.

Nu ik het weet van hem wil ik deze jongen graag ontmoeten. Als je weet met wie je kind omgaat scheelt dat een hoop. Deze week komt hij bij ons thuis. Mijn zorg is de volgende:
Mijn zoon is nog zo jong en kwetsbaar, hij vertelde met zijn vriendje al hand en hand te lopen op stations, op straat en ze liggen gezellig tegen elkaar aan in het gras in parken. Hij heeft geen besef van de kwetsbaarheid die hij heeft. 
Ik ben zo bang als moeder voor de boze homo hatende wereld. Hoe bescherm ik mijn zoon, hoe geef ik hem tips zonder hem bang te maken. 
Ik vind het erg mooi om te zien dat hij vooral zichzelf wil en kan zijn, maar hij is 14 en ik ben een bezorgde moeder. 
Het idee dat hij in Amsterdam gaan rondloopt in een wereld die hij totaal niet kent geeft me slapeloze nachten (hij moet voorlopig wel om 18.00 uur thuis zijn vooralsnog, hij gaat er naar toe met de trein) .Hij kent alleen nog maar de veilige omgeving van ons dorp en zijn thuis en school. Maak ik me te veel zorgen? Of hebben jullie tips zodat ik hem hierin goed kan begeleiden? Mag ik hem deze vrijheid geven? Hij is immers 14. Zijn er andere ouders die ook in een soort gelijke situatie zitten? Hoe gaan die er mee om?


Wat fijn dat je zoon je zo in vertrouwen neemt. 

ik snap je bezorgdheid voor wat betreft de homo hatende medemens.
Maar bedenk dat die niet alleen in Amsterdam rondlopen. Als er 1 stad is waar homo’s zichzelf kunnen zijn is het amstedam. Ik zou me meer zorgen maken wanneer hij ‘s avonds laat door Gouda zwerft.

ik zou hem er wel op wijzen dat er altijd mensen zijn die rottigheid zoeken en het soms beter is even niet hand in hand te lopen.

Ik heb tegen mijn dochters altijd gezegd dat ze zich veilig moeten voelen bij wat ze doen. Nu zijn ze niet homo, maar van mij mochten ze al best jong alleen 's avonds over straat. Dat zouden een hoop ouders ook onveilig vinden. Ik denk dat waarschuwen voor gevaar eerder angst creëert en dat praten over je veilig voelen voor meer (zelf)vertrouwen zorgt. Tuurlijk is er een homo hatende buitenwereld, maar jongeren zijn sowieso kwetsbaar. 

Wat leuk dat je zoon een vriendje heeft! Ik snap niet zo goed dat je Amsterdam zo eng vindt, terwijl Gouda toch ook niet echt braaf is. 

Daarbij vermoed ik dat een jonge homo niet geheel onwetend is hoe de buitenwereld op hun kan reageren.

Mlah! schreef op 16-08-2021 om 17:55:

Wat leuk dat je zoon een vriendje heeft! Ik snap niet zo goed dat je Amsterdam zo eng vindt, terwijl Gouda toch ook niet echt braaf is.

Daarbij vermoed ik dat een jonge homo niet geheel onwetend is hoe de buitenwereld op hun kan reageren.

Er zijn helaas genoeg voorbeelden van homo´s in Amsterdam die geslagen of uitgescholden worden, zo tolerant is het niet.

Merel7 schreef op 16-08-2021 om 17:08:

Wat fijn dat je zoon je zo in vertrouwen neemt.

ik snap je bezorgdheid voor wat betreft de homo hatende medemens.
Maar bedenk dat die niet alleen in Amsterdam rondlopen. Als er 1 stad is waar homo’s zichzelf kunnen zijn is het amstedam. Ik zou me meer zorgen maken wanneer hij ‘s avonds laat door Gouda zwerft.

ik zou hem er wel op wijzen dat er altijd mensen zijn die rottigheid zoeken en het soms beter is even niet hand in hand te lopen.

Nou nee hoor, in Amsterdam hoef je t ook niet meer in je hoofd te halen om openlijk homo te zijn. Alleen tijdens gay pride.

Yeah, leuk toch. Ik zou zij gezellig een uitnodigen voor een dagje Gouda en lunchen in de stad. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

16-08-2021 om 18:22

Joanjett schreef op 16-08-2021 om 18:07:

[..]

Nou nee hoor, in Amsterdam hoef je t ook niet meer in je hoofd te halen om openlijk homo te zijn. Alleen tijdens gay pride.

Klopt. Zelfs hand in hand lopen kan niet meer. 

Muurbloem1985 schreef op 16-08-2021 om 18:06:

[..]

Er zijn helaas genoeg voorbeelden van homo´s in Amsterdam die geslagen of uitgescholden worden, zo tolerant is het niet.

Waar, maar gelukkig zijn er ook veel plekken waar iedereen zichzelf kan zijn. 

Het gaat inderdaad helaas helemaal niet goed in Amsterdam:

Amsterdamse homo’s passen hun gedrag aan uit angst voor geweld
https://www.trouw.nl/a-b257c44fc

Ik weet niet goed hoe je dat zou moeten aanpakken, TO, ik snap je angst. Je zoon zou gewoon onbevangen zichzelf moeten kunnen zijn, heel erg dat dat niet zo is. Misschien kun je eens contact opnemen met het COC met je vraag?
https://www.coc.nl/contact

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

16-08-2021 om 18:33

To ik zou hoe naar ook hem op het hart drukken wel een beetje voorzichtig te zijn. Het is jammer dat het zo moet maar helaas is het de realiteit. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

16-08-2021 om 18:43

Nose schreef op 16-08-2021 om 18:22:

[..]

Klopt. Zelfs hand in hand lopen kan niet meer.

Dat zou ik in Amsterdam denk ik nog eerder doen dan in Gouda, echt. Het is gewoon heel erg dat die angst al aanwezig moet zijn, dat mensen die op het zelfde geslacht vallen niet (door iedereen) gerespecteerd worden. 

Kunnen ze niet in het dorp bij jullie afspreken?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

16-08-2021 om 18:46

Yolo schreef op 16-08-2021 om 18:43:

[..]

Dat zou ik in Amsterdam denk ik nog eerder doen dan in Gouda, echt. Het is gewoon heel erg dat die angst al aanwezig moet zijn, dat mensen die op het zelfde geslacht vallen niet (door iedereen) gerespecteerd worden.

Kunnen ze niet in het dorp bij jullie afspreken?

Ja Gouda is nog erger. Vrienden van ons doen het nergens meer. Ze lopen teveel risico

Die worsteling van twee jaar is ook niet voor niets lijkt me; hij heeft dus al ervaren dat homoseksualiteit niet door iedereen als acceptabel of normaal wordt gezien, helaas. 

ik zou op mijn 14e nog niet met de trein van Gouda naar Amsterdam mogen 😉 dus wat dat betreft laat je hem al erg vrij.

Zou de vraag eens stellen aan zijn vriend als je die binnenkort ontmoet. Of hij al eerder met een vriend handen vastgehouden heeft en of hij zichzelf wel relaxed en veilig voelt in Amsterdam. Als hij uit de hoofdstad komt, dan weet hij wellicht beter, waar ze beter niet rond kunnen hangen.

Misschien is dit wat voor ze? Dochter gaat soms naar zo’n meeting, heeft daar ook een liefje gevonden 💕. Eventuele waarschuwingen of tips klinken heel anders uit de mond van een gelijke (de begeleiders bij dochters groep zijn twintigers) dan van een bezorgde moeder. Dochter gaat in het najaar zelfs op kamp! Superleuk! 

https://www.jongenout.nl/meetings

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.