Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon van 16 wil niets meer en heeft geen vmbo-diploma


Onze zoon zat vorig jaar bijna met hetzelfde. Gezakt voor zijn vmbo-T diploma en totaal ongemotiveerd om het jaar over te doen. Er was geen klik met de school en weinig begeleiding vanuit school. Dus heeft hij besloten om een MBO niveau twee (BOL) opleiding te gaan doen van 1 jaar. Hij is toegelaten met een aanbevelingsbrief van zijn mentor en hij moest een soort toets doen om te kijken of hij het niveau zou halen. In dit jaar heeft hij 20 weken twee dagen per week stage gelopen en daar heeft hij geleerd dat hij toch echt nog graag naar school wil. Hij heeft inmiddels dit jaar met alles voldoende bijna afgesloten en met dit diploma gaat hij komend jaar aan een drie jarige MBO niveau 3 opleiding beginnen, weer BOL. Het is wel een hele opgave geweest om een richting te zoeken, want hij vindt niks echt leuk. Dus we hopen dat de opleiding die hij nu heeft uitgekozen een succes gaat worden. 

Onze zoon heeft ook add en is in de brugklas al gestopt met zijn medicijnen. Hij is wel heel sociaal, heeft veel vrienden waar hij veel mee optrekt. Dus het stukje van gamen en brutaal doen herken ik niet. 

Hanneke1407

Hanneke1407

21-06-2022 om 21:23 Topicstarter

Draceana schreef op 20-06-2022 om 21:49:

Zonder diploma is hij nog tot zijn 18e kwalificatieplichtig. Oftewel hij zal naar school moeten van leerplicht. Nog een keer examen doen op het vmbo zal waarschijnlijk geen optie zijn en dan kom je volgens mij uit bij een entreeopleiding in het mbo.
Wat zegt school hierover? Zijn de opties al besproken?
Tips: als hij structuur nodig heeft dan begint dat bij jullie als ouders. Start met het maken van afspraken met elkaar.

Wij zijn al heel erg van de structuur en als gezin steunen wij hem waar we kunnen. Zo hebben we bijv. altijd een uitgebreide planning in de woonkamer hangen met nu bijv. zijn examens en wanneer hij het beste wat kan leren. Ook zijn broer is gek op zijn jongere broer en probeert hem op allerlei manieren te steunen.

Dank voor het meedenken! School heeft hem weinig gesteund afgelopen jaar. Hij heeft veel gespijbeld en kon gewoon wegblijven aangezien er geen sancties kwamen. Veel te druk met alle gevolgen van de corona-maatregelen. 

Hanneke1407

Hanneke1407

21-06-2022 om 21:28 Topicstarter

MIDA schreef op 21-06-2022 om 16:30:

Onze zoon zat vorig jaar bijna met hetzelfde. Gezakt voor zijn vmbo-T diploma en totaal ongemotiveerd om het jaar over te doen. Er was geen klik met de school en weinig begeleiding vanuit school. Dus heeft hij besloten om een MBO niveau twee (BOL) opleiding te gaan doen van 1 jaar. Hij is toegelaten met een aanbevelingsbrief van zijn mentor en hij moest een soort toets doen om te kijken of hij het niveau zou halen. In dit jaar heeft hij 20 weken twee dagen per week stage gelopen en daar heeft hij geleerd dat hij toch echt nog graag naar school wil. Hij heeft inmiddels dit jaar met alles voldoende bijna afgesloten en met dit diploma gaat hij komend jaar aan een drie jarige MBO niveau 3 opleiding beginnen, weer BOL. Het is wel een hele opgave geweest om een richting te zoeken, want hij vindt niks echt leuk. Dus we hopen dat de opleiding die hij nu heeft uitgekozen een succes gaat worden.

Onze zoon heeft ook add en is in de brugklas al gestopt met zijn medicijnen. Hij is wel heel sociaal, heeft veel vrienden waar hij veel mee optrekt. Dus het stukje van gamen en brutaal doen herken ik niet.

Fijn dat je dit deelt! Geeft ons toch weer wat hoop. Onze zoon is ook wel sociaal en heeft ook zeker wel vrienden en voetbalt. Het brutaal zijn heeft hij bij bepaalde games, niet bij alles.

Ik probeer hem nu zover te krijgen dat hij achter een vakantiebaantje aan gaat. Hij moet gewoon weer meer meedraaien in de maatschappij. Gelukkig gaat het met zijn broer heel goed en dat is voor hem ook een voorbeeld maar wat kun je er soms een zorgen om hebben.

Bedankt!

Hanneke1407

Hanneke1407

21-06-2022 om 21:32 Topicstarter

Marty1984 schreef op 20-06-2022 om 23:05:

Hij is 16, somehow hoort hij dus op school of aan 't werk.

Ik zou hem dus vertellen dat het mij niet kan schelen wat hij gaat doen van studie of werk, maar dat hij overdag iets gaat doen.

Kan hij 's avonds wat mij betreft nog eindeloos zitten gamen.

Als hij dan toch zo game-verslaafd is ... is er nergens een MBO2-opleiding waarmee ie kan leren programmeren of in een game-winkel kan werken? (Waarbij hij waarschijnlijk wel eerst de entree-opleiding moet doen.)

En "met een paar jaar is dit wel over" zou ik niet op rekenen als hij nu hele dagen niets doet. Het lijkt net nu het moment om in te grijpen vooraleer hij nog 5 jaar doelloos thuis zit te gamen.

Klopt, bedankt! Misschien ben ik wel wat te “lief” inderdaad. Doorpakken. Ben zelf ongelofelijk autoritair opgevoed en was bang voor mijn ouders. Dat wilde ik zelf niet voor mijn kinderen. Voor mijn oudste werkte dat prima. (Openheid, overleg, ook sorry zeggen als je als ouder eens wat verkeerd doet, etc.) Bij de jongste werkte het ook tot 2 jaar geleden. Pubertijd (laat), corona, etc.

Hanneke1407

Hanneke1407

21-06-2022 om 21:42 Topicstarter

Suusje. schreef op 21-06-2022 om 11:21:

[..]

Je mag echt geen drie keer vmbo examen doen hoor of bedoel je staatsexamen? En wellicht nemen ze hem gewoon aan op niveau 2 en werken op dat niveau is echt niet anders dan op niveau 3 als je nog geen ervaring hebt.

Flanagan schreef op 21-06-2022 om 10:55:

De jongen is 16 en heeft zodoende nog redelijk goed het vmbo doorlopen; hij lijkt niveau wel aan te kunnen. Alleen dat examen plannen gaat hem niet goed af. Ik zou wel voor diploma gaan en daarom examentraining met begeleiding opstarten. Liefs begeleider met ervaring met iadh-lln.
Wat doen jullie zelf aan begeleiding?
Heeft je zoon het idee dat zijn ouders hem uit de wind houden zodat hij door kan gaan met hetgeen wat hij leuk vindt?

Hij heeft meer in zijn mars; mbo1 of 2 kan hem snel vervelen omdat zijn werkgever hem eerder taken zal geven die bij dat niveau past.
Advies; Dat diploma halen en jaar erop een bbl op niveau 3 of 4.
En een stevige preek van zijn ouders omdat hij met dit gedrag straks nog achter de vuilniswagens mag aanhangen door weer en wind.
Niets ten nadelen naar de mensen die dit beroep uitvoeren, maar voor menig puber een reden om wel in actie te komen.

Goed advies, dank je wel! Wij begeleiden hem aan alle kanten en zitten in de fase van hem meer zijn eigen verantwoordelijkheid te laten nemen. Dat botst nu ook maar dat is ook wel logisch denk ik en gezond.

Afgelopen jaar heeft hij al heel wat preken gehad van ons maar het leek allemaal weinig te helpen. Ook meerdere keren duidelijk gemaakt dat hij op deze manier straks idd werk kan gaan doen van ‘s ochtends vroeg tot laat en weinig inkomen krijgt. De route die jij schetst zou wel bij hem kunnen passen.

Wij zijn wel duidelijk in het gebruik van schermpjes ed. Hij heeft geen tv op de kamer, mag geen mobiele telefoon mee naar bed, etc. Hij leest af en toe in bed een tijdschrift (Voetbal International).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.