Betty
09-09-2009 om 17:00
Zoon van 17 jaar 1ste keer met bus naar grote stad.
Na het slagen op de Middelbare school, gaat onze zoon nu een opleiding volgen in een andere stad. Dit is een reis van 1 1/2 uur. (Hoeft maar 2 keer week).
Nu hij deze week de eerste keer moet gaan, is hij erg onzeker over hoe en wat. Het station waar hij over moet stappen is heel groot en druk en dat is (zo zeggen z'n vrienden echt wel zoeken. Nu ben ik al een week bezig hem ertoe te krijgen dat ie zich gaat of laat informeren, bijvoorbeeld door met 1 van z'n vrienden die daar eerder een opleiding heeft gevolgd de reis al een keer te maken. In eerste instantie was dat een goed idee en wilde die dat wel. Nou dit kwam er niet van. Wat nu? Om hem op de eerste dag al meteen z'n neus te laten stoten, vind ik erg moeilijk. (hij is bijna geneigd helemaal neit te gaan). Wat doe ik nu om hem wat zekerder hierin te laten voelen? Mijn man zegt het zijn dan de consequenties. Waar ik moeite mee heb is, dat ik weet hoe moeilijk hij dingen georganiseerd krijgt en dat ik hem altijd geholpen heb en om hem nu dan opeens niet meer te helpen, heb ik moeite mee. Wat kan ik nu het beste doen?

amk
09-09-2009 om 17:13
Gevolg van?
Is zijn onzekerheid een gevolg van een aandoening? Want met 17 jaar moet een busreis met 1x overstappen goed te doen zijn. Hele hordes gaan op die leeftijd zelfstandig op vakantie met trein en bus.
Dat maakt het geven van een goed advies een stuk gerichter namelijk.

Minet
09-09-2009 om 17:20
Inderdaad amk
Onze zoon ging onlangs geheel zelfstandig een reis met het OV maken van ruim 4 uren met tig keer overstappen. Ook 17 jaar, zelf uitgezocht op www.ov9292.nl, en gewoon gegaan. Ik hoop dat de zoon van Betty ook zo kordaat kan en zal zijn.

Yta Chalne
09-09-2009 om 17:22
Hm, ik dacht hetzelfde als amk. Ik heb kinderen van deze leeftijd, en die reizen overal heen, met alle soorten o.v., net als al hun vrienden en vriendinnen. Dus ik neem aan dat je een goede reden hebt je er druk over te maken, en dan lijkt het me een prima optie om zsm samen met hem die reis een keer te maken. Een gezellig uitje als afsluiting van een periode ofzo

reina
09-09-2009 om 17:57
Betty
Ik vraag me idd ook af of er een reden is waardoor hij nog nooit zelfstandig zo'n reis gemaakt heeft. Mijn dochter bijv ging op haar 17e naar Londen (ewaar ze nog nooit geweest was) om daar stage te lopen, dat is wel een heel groot verschil. Ik zou hem precies op laten schrijven hoe hij er moet komen, waar overstappen etc, dat is op de OV-site goed te vinden en gewoon laten gaan. De eerste keer zou hij extra vroeg kunnen gaan zodat hij ruim de tijd heeft om over te stappen, hij kan toch altijd op het station vragen waar hij moet zijn?

Bastet
09-09-2009 om 18:18
Samen
Mijn zoon is afgelopen zomer naar duitsland geweest,16 was hij toen.Maar eigenlijk doet dat er niet toe.Ga samen!
groetjes,bastet

Rembrand
09-09-2009 om 18:53
Dezelfde ervaring.
Onze oudste ( ook zeventien ) is vorige week begonnen aan zijn nieuwe opleiding in de "grote stad" en was ook nog nooit met de bus geweest. Wel met een vriend wezen tienertoeren ( twee jaar geleden ) door heel Nederland. Wij hebben hem verteld dat het handig was om een keer voor school begon te gaan oefenen. Dat zou hij doen, maar hij stelde het steeds uit. Tja, dan maar niet. De eerste dag is hij twee haltes te ver meegereden omdat hij niet wist dat je op de stopknop moet duwen als je eruit wilt. Tja, dan dus tien minuten extra lopen ( bovenop de tien minuten die hij al moet lopen ).
Als je hem altijd hebt geholpen dan zal je dit langszaam af moeten bouwen. Als je al een week bezig bent om hem ertoe te krijgen om informatie te zoeken, dan ligt nu de bal bij hem......
M.

Roos Vicee
09-09-2009 om 22:42
Heel herkenbaar hoor!
Hier ook zo'n dochter van 17, die voor het eerst naar HBO gaat, tot voor kort in alles geholpen werd en dat zelf erg makkelijk vond.
Ik maakte me dus ook erge zorgen over dat OV want ze had nog amper een bus, laat staan een trein, van binnen gezien.
Dochter maakt sinds 1 september elke dag een reis van in totaal ruim 2 uur waarvan o.a. een half uur met de bus en drie kwartier met de trein (plus 2 keer fietsen).
Een paar dagen voor haar eerste keer hebben we samen een trajectkaart voor haar gehaald op het station (ze krijgt nog geen OVkaart) en heb ik haar laten zien waar haar trein staat en waar ze dus in moet stappen.
Verder heeft ze het helemaal zelf gedaan. Het leert echt heel snel hoor. Dochter is ondertussen ook al naar verschillende andere stations gereisd en zoekt dat idd allemaal uit op www.92920v.nl
Wel heeft ze al een keer in de verkeerde bus gezeten, is ze een keer in een bus gestapt die net de andere kant opging (waardoor de reis een half uur langer duurde, bus ging gelukkig richting het keerpunt) en heeft ze al twee keer de trein net gemist. Maar overal heeft ze van geleerd en ze zal diezelfde fouten niet snel nog eens maken.
Komt goed dus! ze kunnen echt veel meer dan wij denken dat ze kunnen

Kaaskopje
10-09-2009 om 00:46
Eens met amk
Er is al eens eerder iemand geweest die hier vertelde dat haar kind alleen moest reizen en dat erg eng vond. Mijn eerste idee was ook 'tjonge, op die leeftijd hoor je dat te kunnen', maar toen bleek dat het kind nu eenmaal niet doorsnee was en moeite met dat soort nieuwigheden had. Tja, daar kan ik verder niet over oordelen. Dan moet er even geholpen worden de eerste keer of keren. Maar voor kinderen die niet dwarsgezeten worden door bepaalde problemen kan ik de ouders alleen maar het advies geven om niet meer overal bij te helpen als ze eenmaal op het voorgezet onderwijs zitten. Hoe kun je verwachten dat je kind op zijn 18de zelfstandig kan handelen als hij of zij amper de tijd heeft gekregen om dat te leren?
Ik val echt van mijn stoel dat er kinderen van 17 zijn die nog nooit met de bus of trein zijn geweest. Worden die dan nog steeds overal heengereden door de ouders? Blijven die altijd op fietsafstand van huis?
Voor Betty, ik zou voor jouw én voor je zoons gemoedsrust de rit maar een keer samen doen óf breng hem alleen maar naar de trein en haal hem desnoods weer op.

tonny
10-09-2009 om 10:08
Ervaring
Roepen dat 'onze kinderen dit allang kunnen/weten', daar heeft Betty niets aan
Er zijn heel wat kinderen/tieners die zelden met het OV reizen; naar school gaan ze op de fiets en verder rijden ze met hun ouders mee, die gewend zijn geraakt aan het halen/brengen. Tja, dan bouw je geen OV-ervaring op en kan een groot station een hele uitdaging zijn, zeker als je je om een of andere reden niet zo zeker voelt. En dat is soms het geval als je aan iets nieuws moet beginnen.
Gewoon tijd vrij maken en meereizen!
En met jongere kinderen in je gezin eerder aan de slag gaan met de OV-orientatie.
Tonny
(mijn ouders hadden geen auto; in eigen gezin had ik hem vele jaren niet ter beschikking - man had hem dagelijks nodig, ik zelden- en dat is wat OV betreft een voorsprong. Ik heb alle veranderingen van dichtbij meegemaakt en nam de kinderen geregeld mee)

reina
10-09-2009 om 12:45
Tonny
Je hebt gelijk, Betty heeft er nu niets meer aan als ze leest wat andere 17-jarigen doen. Het is denk wel goed te lezen dat ook OV-gebruik iets is wat aangeleerd moet worden.

rutiel
10-09-2009 om 13:28
Meereizen
Inderdaad, ik zou in jouw geval ook meereizen. Laat hem voorop lopen en alles in principe zelf uitzoeken. Hij heeft jou dan als back-up zeg maar. En zoals Tonny heel verstandig opmerkt: ga er met eventuele jongere broertjes of zusjes wat eerder mee aan de slag.
n@nny

Tirza G.
10-09-2009 om 16:07
Tja
Hier op het eiland rijdt geen trein. Er rijden wel bussen, maar nooit als je ze nodig hebt. Dan houdt het al snel op he. Kinderen doen hier alles op de fiets of worden door de ouders gehaald/gebracht.
Mijn kinderen kunnen wél zeilen, dat dan weer wel.
Ik moet wel lachen om de leeftijdstermijnen die we blijkbaar allemaal in ons hoofd hebben. Een knul van 17 die onzeker is over bus/trein wordt afgebrand, een meisje van 13 wat wil zeilen ook. Kennelijk moet het tussen die twee leeftijden in gebeuren.
Tirza

Terpi
10-09-2009 om 20:53
Wat je kan doen?
Hem vragen wat hem zou helpen zich wat zekerder te voelen lijkt me een goed begin. Wellicht helpt het als hij met jou of iemand anders vertrouwds even aan de telefoon kan zijn wanneer hij moet overstappen, of om de perron nummers op papier bij zich te hebben, of om het te oefenen of om met iemand samen te reizen.... wie weet wat voor hem het meest helpend is? Vraag het hem eens
Groet Terpi

reina
11-09-2009 om 09:10
Betty?
De week is bijna voorbij, dus ik neem aan dat hij zijn eerste reizen gemaakt heeft. Hoe is het gegaan?

Suzanne
11-09-2009 om 19:57
Omstandigheden
Hier is 16-jarige de laatste 2 weken ook voor het eerst met het o.v. naar zijn opleiding gegaan, zo'n 3 uur reizen. Voorheen fietste hij altijd naar school (12 km) en als het erg slecht was, ging hij wel eens met de bus, that's all. Hij had het gewoon niet nodig, verplaatste zich voornamelijk met de fiets, reizen doet ie niet, hij is het liefst bij zijn vrienden hier in de buurt. Daarnaast povere o.v. verbindingen, dus laat maar, dat o.v.
En nu moest ie dus, eerst met de bus, dan de trein, overstap op een redelijk groot station, en dan weer met de bus. Ik heb hem bewust niet geholpen, wel gezorgd dat hij tijd genoeg had. Hij redt zich er prima mee, vindt het nu (twee weken later) een makkie. Ik hoop dat het met de zoon van Betty ook zo gegaan is!