Wendy
11-04-2015 om 12:19
Zoon wil computer kopen
Hallo allemaal,
Ik heb één zoon en die is zeventien jaar en overigens enig kind. Nu heeft hij afgelopen september voor zijn studie van mij een laptop gekregen zodat hij op school ermee kan werken. Deze laptop gebruikt hij ook thuis voor privé gebruik en hij doet hier aardig veel op.
Nu kwam mijn zoon vandaag bij mij dat hij eraan zat te denken om zijn eigen computer in elkaar te zetten en deze gaat ongeveer 1000 euro kosten (inclusief scherm). Mijn zoon heeft een bijbaantje en aardig wat spaargeld en geeft normaal gesproken weinig uit dus hij kan het wel zelf betalen. Ik vind het persoonlijk nogal zonde en weet niet echt wat ik ermee aan moet, hij heeft immers een laptop waar hij ook dingetjes op kan doen.
Wat denken jullie hierover?

Juno
11-04-2015 om 12:32
Prima
Ik zou er geen probleem mee hebben. Waarschijnlijk wil hij gamen en heeft dan een wat zwaardere computer nodig. Of iets anders wat niet op een laptop kan. Anders zou hij het ook niet laten samenstellen, toch?
Ik zou wel voorzichtig en fijntjes wijzen op het bedrag van autorijles (of iets anders dat hij zelf moet regelen) en hoe hij denkt dat te gaan betalen.

four
11-04-2015 om 12:37
waardevol
Je eigen computer in elkaar zetten van losse onderdelen lijkt me een waardevolle ervaring. Ik ken ook enkele pubers die dat een leuk tijdverdrijf vinden.

Nastia
11-04-2015 om 12:54
Hij is..
Hij is 17, wat zou je er op die leeftijd nog van moeten denken? Het is zijn geld, waar hij zelf voor heeft gewerkt.

Katniss
11-04-2015 om 13:27
Zijn geld, dus hij mag het uitgeven. Ik zou het ook zonde vinden, maar ja.

Anne Carin
11-04-2015 om 13:53
hier ook
Zoon hier (18) heeft dat ook gedaan. Wilde dat al een tijd heel graag en heeft er flink voor gespaard. Had vantevoren ook al uitgebreid onderzoek gedaan waar de beste onderdelen voor de beste prijs te krijgen waren. Hij gaat na de zomer ook aan een ICT opleiding beginnen dus voor hem was dit superleuk. Ik vond het prima, het is zijn geld (zoon is normaliter erg spaarzaam) en kon ook wel begrijpen dat hij dit graag wilde. Idd heeft hij deze pc ook nodig voor zwaardere games. Toen hij de nieuwe pc net had liet hij regelmatig trots zien waar hij allemaal toe in staat was. Niet dat dat mij veel zei want ik ben een digibeet, maar leuk dat hij er zo mee in zijn sas was (en nog steeds is). Dus ik zou zeggen 'lekker doen'.

Wendy
11-04-2015 om 14:05
Spaarzaam
Hij is ook wel erg spaarzaam en geeft bijna nooit iets uit, maar toch vind ik het vrij zonde van al het geld, hij kon er bijvoorbeeld ook zijn rijbewijs gedeeltelijk van betalen etcetera. En daarom ben ik er aardig op tegen.

Ad Hombre
11-04-2015 om 15:19
Prima toch
Zeer leerzaam je eigen PC bouwen, ik zou niet weten wat er op tegen is.
Ik heb wel wat tegen op de titel van je postje, let even op:
ik wil
jij wil(t)
hij wil
wij willen
jullie willen
zij willen
Derde persoon enkelvoud van willen is 'wil', dus niet *hij wilt*. Dat is simpelweg fout.
Zo, heb jij ook wat leerzaams.

Moni
11-04-2015 om 16:30
Hier ook zo'n zoon, maar dan van 12 jaar
Hij heeft een laptop maar kan daarop niet gamen.
Hij heeft 650 euro uitgegeven voor een game-computer. En hij is er dagelijks blij mee. Dit geld heeft hij heel lang gespaard, eerst nog zonder doel. Nu heeft hij geen spaargeld meer maar hij heeft geen spijt.
Ik zou je zoon zijn eigen keuzes laten maken.

Ad Hombre
11-04-2015 om 21:10
Juno
Nee, Juno, da's een misvatting.
Rotterdammers zeggen 'ik wilt' (en ik gaat), niet 'hij wilt' (wel hij gaat, zoals iedereen). En ik kan het weten

Hortensia
11-04-2015 om 21:24
zijn of jouw prioriteit?
Blijkbaar vindt hij een computer meer prioriteit hebben dan rijles, en bij jou is het net andersom. Nou is hij zeventien, hij klinkt als iemand die niet zomaar een gat in zijn hand heeft, lijkt er goed over nagedacht te hebben.
Dit klinkt als een verstandige jongeman. Bespreek het wel met hem dat het óf dat óf rijles is. En leg je er bij neer als hij toch voor de computer kiest. Het is namelijk een kwestie van prioriteiten en de één kiest voor de computer, de ander voor rijles, en allebei hebben ze gelijk op hun eigen manier

Kaaskopje
12-04-2015 om 00:26
Wendy
Ik heb ook een spaarzame dochter en ik ben soms verbijsterd wat die allemaal kan kopen. Laatst ook, ze had van school een fototoestel meegekregen voor een opdracht. Het toestel was niet je van het, dus besloot dochter spontaan 'dan maar een nieuwe te kopen, want die van school maakt geen mooie foto's'. Geen goedkoop ding, nee een paar honderd euro. Ze hééft het geld, dus prima. Zo heeft ze ook haar rijbewijs zelf bij elkaar gewerkt, vakanties, ze betaalt het gebruik van haar auto zelf, etc.. En het is een echte meid, dus ze heeft daarnaast ook een heel arsenaal aan schoenen. Ze werkt er hard voor, dus ik ben de laatste die er kritiek op levert.

Niny
12-04-2015 om 12:27
Waarom niet?
Mijn zoon is 14 en wil ook graag een eigen pc. Hij heeft nu een bijbaantje en zal binnen een paar jaar genoeg geld hebben, denkt hij.
En o.t.: 'hij wilt' zeggen ze hier in Brabant. Ik pik ze er altijd zo uit

yehi
12-04-2015 om 12:43
Niny
ik heb het nog nooit gehoord hier, zegt een echte Brabantse. Zelfs mijn ouders zeggen het niet.
Grappig: ik zie het net wel bij vriendje van dochter op FB staan. Hij is een echte Rotterdammer

yehi
12-04-2015 om 12:46
pc kopen
en On Topic: vermelden wat je vindt en verder niet mee bemoeien. Zijn geld, zijn aankopen.
Zoon speelt ook op PC en Ps3 games; nooit op laptop

Leen13
12-04-2015 om 16:42
gamelaptop
Ik kom ook weleens dat soort ambities tegen maar dan vraag ik wel wat de bedoeling is want zo'n pc kun je niet makkelijk verplaatsen. En sommige pc's hebben ook weer een eigen manier van het aansluiten van wifi.
Je hebt ook goede gamelaptops die je ook kunt meenemen naar een LAN party of mee naar de camping.

Auwereel
13-04-2015 om 12:20
OT wilt/wil
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/de-klant-wil-wilt-kwaliteit
Jammer genoeg wordt waar "sommige delen van ons taalgebied" liggen verder niet toegelicht.

rutiel
13-04-2015 om 14:53
Hij wilt...
Heeel normaal taalgebruik in mijn woonomgeving (Nijmegen). Ik zie op social media heel vaak berichtjes van mijn stadsgenoten voorbijkomen met teksten als "wie wilt er op me kanjer stemmen?" of zoiets.

Ad Hombre
13-04-2015 om 15:24
n@nny
Het is *overal* normaal taalgebruik aan het worden. Overal zie je vooral jongeren overschakelen op 'hij wilt', logisch toch, het is ook 'hij loopt' en 'hij fietst'. Voor een klein kind is het een 'logisch' lijkende fout, normaal gesproken leer je als je ouder wordt dat het anders moet, maar dat zie je steeds minder. Elkaar corrigeren op taalgebruik is steeds meer not done (ook tussen ouders en kinderen), en uit boeken en kranten pikken ze het blijkbaar ook niet op.

Kaaskopje
13-04-2015 om 16:41
O.t. hij wilt
Hier (Noord Holland) hoor ik ook hij of zij wilt. Ik hoor het (het valt me dus echt op) en ongemerkt stoor ik me eraan, maar wie weet is het over een jaar of wat geaccepteerd als correct taalgebruik omdat zoveel het zeggen.

tsjor
15-04-2015 om 20:16
Over de vraag
Wendy, het gaat om geld waar hij zelf voor gewerkt heeft. Ik vind dat je hooguit wat tips mag geven (zou je niet.....), maar verder vind ik echt dat je je er niet mee moet bemoeien, het is namelijk niet jouw geld. Het is zijn geld, hij heeft ervoor gewerkt.
Jouw geld zat in de laptop, maar dat is niet weggegooid: hij gaat zijn computer echt niet meenemen naar school.
Het is mooi om een concreet resultaat te hebben van je werk- en spaarzame leven. En een zelfgekochte, zelf in elkaar gezette computer gaat veel langer mee dan welke andere computer dan ook, al is het maar omdat ze van elk onderdeel precies weten wat het moet zijn, wat er eventueel aan verbeterd kan worden en wat dat kost.
Tsjor

K B
12-09-2015 om 18:01
Volgens mij wil hij games gaan spelen op een zwaardere computer met een zwaarde videokaart/processor. Hiervoor heb je veel geld nodig :/. Ik zelf heb ook mijn eigen pc in elkaar gezet, het was fantastisch . De kick voelen van: Ik heb mijn computer in elkaar gezet is wel even uniek
.
Gun het hem en wens hem succes!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.