Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Heirthe

Heirthe

14-05-2014 om 00:06

Zoon wil helemaal alleen op vakantie

Mijn zoon van 17 wil deze zomer alleen naar Londen voor een weekje en vervolgens naar Berlijn om internetvrienden en uitwisselingsvrienden op te zoeken. Hij wil verblijven in een goedkoop hotelletje en alles in z'n uppie dus.
Ik maak me daar zorgen over en zie hem helemaal alleen en eenzaam in zijn hotelkamer zitten met een tegenvallende vakantie en vindt hem ook nog wel jong om zoiets in zijn eentje te doen.
Maar hij wil perse, kan ik hem tegenhouden of moet ik hem loslaten? Ergens vind ik het ook wel stoer van hem maar het is wel een zorgenkind, wel zelfstandig maar kan ook heel anders zijn..

Hadewich

Hadewich

14-05-2014 om 08:31

Ik zou hem laten gaan

Lijkt me goed voor zijn zelfstandigheid! Ik zou wel zijn precieze plannen willen weten (hoe reis je, in welke hotels verblijf je) en iedere dag of om de dag een berichtje. En misschien handig om door te spreken wat je moet doen als je portemonnee of paspoort wordt gestolen, of als er andere onverwachte vervelende dingen gebeuren.
Maar verder: laat het los en laat hem gaan!

taf

taf

14-05-2014 om 08:49

het went

Altijd moeilijk voor de eerste keer. Dochter was een jaar ouder maar ging wel meteen een maand alleen rondreizen. Alle belangrijke documenten (ook evt tickets ed) ingescand en naar haar mail gestuurd voor het geval dat. Contact houden. En natuurlijk gaan er dingen verkeerd maar dat vertellen ze vaak pas achteraf Goede leerschool!

Bloem

Bloem

14-05-2014 om 09:56

Vraagje

is jouw zoon wel eens met vrienden op vakantie geweest? Dat vind ik wel een verschil, dan is hij wel eens min of meer zelfstandig weg geweest.

Mijn zoon (wordt in juni 17) die gaat dit jaar met een hele vriendengroep op vakantie. Ik vind niet meer dat ik dat tegen kan houden, maar helemaal alleen, hm, dat zou ik denk ik niet zo'n goed idee vinden.

Nou

ik denk dat ik me meer zorgen zou maken als zoon met een vriendengroep zou gaan dan als hij alleen zou gaan. Uiteraard alleen als het een jongen met verantwoordelijkheidsgevoel is. Want juist in zo'n vriendengroep kunnen ze meegezogen worden in activiteiten die ze zelf nooit zouden doen.

Juist leuk dat hij dit plan heeft opgevat. Beter dan een zuipvakantie in een of andere badplaats.

Mijntje

Mijntje

14-05-2014 om 12:04

vriend

"Kan ook heel anders zijn/zorgenkind"
Mm, nee dan zou ik liever hebben dat hij een goede (maar betrouwbare) vriend meeneemt, of broer of neef.
Bestaat die?

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 12:30

Bijna 18

Is hij net 17 of al bijna 18? Gevoelsmatig zou dat voor mij wel verschil uitmaken. En ik zou liever hebben dat ze met zijn tweeën gaan in plaats van helemaal alleen.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-05-2014 om 12:49

eens met bv Katniss

maar aanvullende vraag: is het probleem nu dat hij:
1) voor t eerst alleen op vakantie gaat - dan zou ik het fijn vinden dat hij misschien eerst eens in NL alleen op stap gaat
of
2)dat hij helemaal naar Londen gaat - ging het in NL bij zijn eerdere reizen goed of fout en wat heeft hij daarvan kunnen leren

Heirthe

Heirthe

14-05-2014 om 14:07

Voor het eerst

Hij gaat voor het eerst alleen op vakantie en heeft geen vrienden waarmee hij dat zou kunnen doen. Daarom gaat hij alleen. En hij is in april net 17 geworden. Hij is wel redelijk zelfstandig, spreekt goed Engels en gaat ook wel eens alleen naar een stad, maar dat is wat anders dan een stad als Londen.
Wat mij zorgen baart is dat ik niet weet hoe hij zal reageren in een eventuele extreme situatie. Nu moet je daar natuurlijk niet vanuit gaan voor hetzelfde geld leert hij er enorm veel van en is hij een stuk zelfverzekerder weer.
Zoon is uit een erg nare situatie aan het opkrabbelen: een tijd geleden was hij erg depressief en zag hij het leven niet meer zitten. Wij hebben een NLP coach voor hem ingeschakeld en dat schijnt een goede invloed op zoon te hebben. Het depressieve is weg op dit moment en hij onderneemt veel dingen in zijn eentje. Heeft op school wel vrienden maar die houdt hij buiten zijn priveleven. Hij kan zich op sociaal gebied goed redden inmiddels, durft wel contact te maken en hulp te vragen. De bedoeling was eerst om naar Amerika te gaan maar daarvoor heeft hij niet genoeg geld. Ergens zie ik dit ook wel als positief, al zou ik liever hebben dat hij alleen naar Berlijn zou gaan om de uitwisselingsvrienden op te zoeken..
Zoon is wel van het experimenteren op het moment, hij blowt en rookt af en toe sinds kort. Hij is er wel heel open toe naar ons en we hebben er goeie gesprekken over.
Ik denk dat wanneer wij het gaan verbieden hij gewoon toch gaat dus kun je maar beter op goede voet blijven lijkt me. Toch ben ik niet helemaal rustig, maar misschien heeft dat ook wel te maken met het gevoel je kind los te moeten laten..

Compromis

Laat hem anders alleen naar Berlijn gaan, als testcase. Als daar iets gebeurt stap je zo in je auto en ben je er in een halve dag. Met Londen ligt dat moeilijker.

skik

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 18:09

Alles bij elkaar

Ik zou het niet toelaten. Hij is dus net pas 17, en heeft een gevoelige persoonlijkheid. Als het daar helemaal misloopt met die internetvrienden (wat niet ondenkbaar is) kan er ik weet niet wat gebeuren. Dat drugsgebruik vind ik ook een groot risico. Ik weet niet hoe makkelijk je daaraan kunt komen in Engeland, maar in het ergste geval belandt hij ook nog op het politiebureau. Een heel slecht plan, alles bij elkaar.

Wat mij meer zorgen zou baren is

welke internet vrienden, hoe heeft hij deze ontmoet, op welke site en is hij met ze aan het skypen? Of kent hij ze alleen maar van de chat.
Zijn de leeftijden eerlijk?
Is er achtergrond informatie over deze vrienden?
Daar zou ik als eerste als een moederkloek induiken!

Heirthe

Heirthe

14-05-2014 om 18:18

Katniss

Precies, daar ben ik dus ook bang voor..
Zoon is ook nogal van het stoer doen over die drugs en dat geeft mij een naar gevoel.
Maar nu de volgende vraag: hoe houden we hem tegen?
Wat mij betreft gaat hij idd alleen naar Berlijn, die kinderen kent hij tenslotte al en je bent er sneller als er iets gebeurt.
Ben bang dat de hel losbreekt als ik er over begin

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 18:29

Jammerdebammer

Zonder paspoort of id komt hij niet in Londen. Als ik echt het idee zou hebben dat hij er stiekem heen zou gaan, zou hij dus zijn id niet van mij mee krijgen. Laat die hel maar losbreken, maar veiligheid gaat voor.
Een acceptabel alternatief voor hem is misschien dat een van de ouders mee gaat, maar dat hij in Londen wel op eigen houtje door de stad heen mag?

karmijn

karmijn

14-05-2014 om 19:22

oei

Is dit de zoon waar je nog maar een paar weken geleden over schreef? Die zijn kamer niet af kwam, suicidaal was, waan ideen had, middelen gebruikte en mensen op straat bedreigde?
Dan zou ik dit een heel slecht idee vinden. Als hij er gevoelig voor is, kan hij door de vreemde situatie, drugsgebruik, veel drinken of slecht eten, een psychose ontwikkelen.
Is het geen optie dat jullie meegaan. Dan kun je op afstand blijven, hij kan zijn ding doen en zijn contacten ontmoeten, maar jullie zijn er als vangnet. Onze zoon zou ons mee willen, als wij aanbieden om de kosten te delen.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-05-2014 om 20:08

met alles wat je nu beschrijft

dan zou ik dat idd niet doen: lastige periode gehad, experimenteren met drugs, nog nooit eerder alleen op stap geweest en dan naar Londen naar mensen die hij niet persoonlijk kent, dat is voor mij een no-go. Wat mij betreft zou de keus Berlijn of Nederland zijn.

Dalarna

Dalarna

14-05-2014 om 20:44

katniss

Iemand boven de 13 moet altijd zijn id bij zich hebben dus ik snap jouw 'id afpak oplossing' even niet.

Katniss

Katniss

14-05-2014 om 20:49

Dalarna

Nood breekt wetten. Overigens heeft mijn oudste alleen haar scholierenpas bij zich, haar paspoort ligt op een vaste plek waar hij niet kwijt raakt.

Heirthe

Heirthe

14-05-2014 om 23:19

Karmijn

Ja dat is die zoon..
Ikmwist dat niet van die psychoses..
Ik heb er idd geen rustig gevoel over, juist om dit soort dingen. Id afpakken helpt ws niet hoor, hij gaat gewoon zonder weg en denk niet dat er veel gecontroleerd wordt bij de douanes..
Ja die hel zal wel losbreken hier, maar je hebt geen idee hoe erg! Er zijn al heel wat deuren gesloopt hier
Ik weet echt niet hoe ik dit kan tegen houden op een beetje een redelijke manier. Durf het al bijna niet aan ge kaarten bij zoon.
Een van ons mee is idd een optie die we met hem kunnen bespreken.

Hmm

Liever een gesloopte deur dan een gesloopte zoon.

skik

Hanna

Hanna

15-05-2014 om 13:25

Niet durven aankaarten

Durf je het niet aan te kaarten en je zoon wel naar het buitenland te laten gaan zonder vangnet? Dit zou voor mij zowel voor Berlijn als voor Londen gelden.

Ik zou hem voorstellen om samen op vakantie te gaan, waarbij je allebei je eigen gang gaat, maar wel samen eet en in hetzelfde hotel of huisje slaapt. En als hij dat niet wilt, zou ik inderdaad ervoor kiezen om hem niet te laten gaan.

Naar Duitsland zonder id zal nog wel lukken, maar Londen zonder id niet.

Foske

Ik wil je in elk geval heel veel sterkte wensen. Een kwetsbaar kind en dan ook nog zo'n eigenheimer is gewoon extremer dan gemiddeld. Elke ouder moet nadenken over kind, buitenland, vrienden. Maar met een kwetsbaar kind heb je er een hele uitdaging bij.
Ik zou in elk geval proberen of je kind kan begrijpen waar jij je zorgen over maakt en waarom. En wat kind kan doen om situaties te voorkomen en wat de consequenties kunnen zijn.
Inderdaad kan je zoon in nare situaties terecht komen, maar hij kan er inderdaad ook sterker uitkomen. Zorg dat hij jou in alle gevallen kan bellen, dat je voor hem beschikbaar bent. Ook op afstand kun je hulp regelen of hem inspreken wat hij kan doen.
Maar ik zou inderdaad voorstellen om het experiment te beperken tot hetzij berlijn dan wel Londen. In elk geval tussendoor even thuiskomen om tot rust te komen en bij te eten en te slapen.
Met een betere balans zijn die avonturen ook leuker en beter vol te houden op een goede manier.
Ik vertel mijn dochter dat ze met haar angsten meer kans heeft op het ontwikkelen van een psychose en wat ze kan doen. Natuurlijk geen drugs gebruiken maar mocht dat er toch van komen dan niet angstig in een hoekje kruipen maar hulp vragen, bel je moeder.
Het is wel haar risico.

Geen goedkoop hotelletje

maar wel meer toezicht, een jongerenvakantie in Berlijn, bijvoorbeeld http://simbo.nl/jongerenvakanties/citytrips-en-shortbreaks/citybreak-berlijn-16-21/overzicht.html
Ik was op zoek voor mijn zoon,die wil ook op z'n uppie naar Duitsland, maar daar vind ik hem nog te jong voor (15 jaar). Hij treint met gemak heel Nederland door en ziet Duitse plaatsen als slecht een ander station in het buitenland... Maar voor bovenstaande vakantie is hij dus nog te jong.

Ik weet niet hoe jullie met het geld zitten, maar in mijn geval zou gemoedsrust wel wat mogen kosten...

Heirthe

Heirthe

16-05-2014 om 21:06

Dank je Moedermop

Dat is zeker interressant sowieso iin site om te onthouden.
Ga het aan zoon laten zien iig.
Ik heb hem al wel over kunnen halen om iig een jeugdhostel te nemen als ie naar Londen wil, ook dat geeft al een wat rustiger gevoel.

benieuwd

Hallo. Ik heb dit bericht gelezen, het is inmiddels 2016 en ik ben reuze benieuwd hoe dit afgelopen is?
Ik zit nu in een soortgelijke situatie, behalve het kwetsbare gedeelte w.b. jouw zoon. Blijft toch een soortgelijk dilemma, dus ben heel benieuwd. Hoop dat alles naar wens is gegaan?r. Linneke

Heirthe

Heirthe

03-09-2016 om 22:07

Linneke

Ik kom niet vaak meer hier maar zag ineens mijn oude draadje voorbij komen, grappig--
Zoon is destijds uiteindelijk toch maar met vader gegaan, gelukkig maar.
Het jaar erop is hij samen met zijn broer gegaan en inmiddels heeft hij gelukkig een hele groep vrienden waar hij mee weg kan.
Ook van zijn kwetsbaarheid is niet veel meer over, het gaat heel goed met hem.
Succes met je beslissing omtrent jou zoon!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.