Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Moeder

Moeder

22-02-2014 om 09:01

Zoon wil niet meer naar school

Zoon van net 17 met autisme wil niet meer naar school. Hij zit nu op een reguliere MBO in het 1e jaar. De opleiding die hij graag wilde doen en op zich vind hij de stof ook leuk. Maar hij kan de motivatie niet opbrengen om naar school te gaan of zich in te zetten. Wij hebben in het gezin een hele moeilijke tijd en dat duurt ook al lang en voorlopig komt er ook geen eind aan en dat zit hem heel dwars. Dat doet er niks aan af dat hij toch naar school zal moeten want hij is leerplichtig. Gisteren is er een gesprek geweest met de mentor en school biedt 2 opties die zoon allebei niks vind. Dus nu is de vraag wat dan? Thuiszitten en de hele dag hangen en gamen zie ik niet zitten. Nog er van afgezien dat ik ernstig in de problemen kom als ik een boete opgelegd krijg door de leerplicht. En uiteindelijk wordt zoon ook niet gelukkiger van niks doen. Hij wil rust maar ik vraag me af of eindeloos gamen, laat naar bed gaan en alle structuur loslaten (wat hij nu doet) hem helpt. Ik denk het niet. Ik ga eens een mailtje sturen naar het schoolmaatschappelijk werk of zij iets weten maar misschien hebben jullie nog suggesties? Zoon wil trouwens absoluut niet praten met iemand. Dat stadium zijn we gepasseerd vind hij.

Yura

Yura

22-02-2014 om 10:17

Ongestructureerd

Ik krijg iets soortgelijks zijdelings mee van de zoon van een vriendin. Hij heeft verder geen diagnoses ofzo, maar is wel jong, hij is in de zomer 16 geworden, waar het merendeel van de klas 18+ is, best vreemd want het is eerste jaar mbo. Hij heeft het ook helemaal niet naar zijn zin. Een grote boosdoener is naar mijn idee juist het ongestructureerde van een mbo. Ze hebben heel weinig les en best vaak helemaal niet, als het toetsweek is ofzo, maar dan hebben ze 3 toetsen ofzo die week. Volgens mij raak je dan ook helemaal uit je ritme en neemt de motivatie af. Daar komt nog bij dat ze als volwassenen behandeld worden, omdat het blijkbaar nogal een uitzondering is dat je met 16 op het mbo komt. Ze mogen dus gewoon zichzelf afmelden, alleen worden daarna de ouders wel weer op het matje geroepen bij de leerplichtambtenaar, dat ze moeten zorgen dat hun kind naar school gaat.

Fiorucci

Fiorucci

22-02-2014 om 12:58

herkenning

Mijn zoon is begin dit schooljaar een paar maanden thuis gebleven van school, hij zit in de eindexamenklas Mavo. Hij heeft ADD, en ook waarschijnlijk wat autisme-problematiek, en was erg depressief. Ik vraag me af of dat bij jouw zoon ook speelt, depressieve klachten, gezien wat er gaande is in jullie gezin. Zeker bij een kind met autisme in de puberteit kan zoiets extra veel impact hebben. Dankzij de officiele diagnose depressie was dat thuisblijven geen probleem. (Inmiddels doet hij nu in drie vakken examen en volgend jaar de andere drie vakken.)

Opleiding wijzigen?

Heeft hij wel de goede MBO opleiding uitgekozen, of valt de stof die aangeboden wordt hem verschrikkelijk tegen.
Deze ervaring heb ik met mijn eigen kinderen gehad.
Dat het toch niet de opleiding was, waarop ze hoopten.
Bij ons was de wisseling van opleiding de oplossing.
Kind met de opleiding textiele werkvormen is overgegaan naar kapster, naar SPH, en werkt nu op dit gebied, is nu net weer begonnen aan pedagogiek en zit nu op haar plek.
De opleiding uiterlijke verzorging is overgegaan naar drogisterij en daarna bio-chemisch laborante en werkt nu en is nu ook te plek.
Opleiding monteur is vervangen door interne opleiding management voor bouwmarkt, werken leren.
De opleiding paardehouderij is wel afgemaakt, maar overgeswitsched naar rechten, en zit nu veel lekkerder in der vel.

Een switch zou een optie kunnen zijn.

Dalarna

Dalarna

22-02-2014 om 15:49

richting

Ik denk ook wel dat het aan de richting ligt hoor en dat niet elke MBO zo werkt. Wat doet de jongen waar jij het over hebt Yura? Verder stapelen leerlingen natuurlijk ook: als je al een MBO 1 of 2 gedaan hebt ben je natuurlijk ouder als je aan een MBO 3 of 4 begint.

Moeder

Moeder

23-02-2014 om 13:43

Megaschool

Zoon heeft PDD-nos en ADD en deze school is zeer ongeorganiseerd en chaotisch. Er zijn constant roosterwijzigingen, uitval en dingen die eerst wel en daarna niet meer moeten en andersom. Zoon is op zich heel zelfstandig maar hij loopt vast op het gebrek aan overzicht en begeleiding. Ook de docenten komen vaak ongeïnteresseerd en onduidelijk over, maak ik op uit zijn verhalen. Het klopt wat Yura zegt, ze worden behandeld als volwassenen terwijl 16-jarigen dat natuurlijk nog lang niet zijn. Zoon is met 16 begonnen en sinds vorige week 17 en zit nu inderdaad in het 1e jaar van een grote MBO. Hier zijn geen kleine scholen meer. Alles is gefuseerd tot oncontroleerbare megascholen.
Thuisblijven zou ik met zijn verhaal misschien nog wel er door krijgen maar dan moet er wel een dagbesteding zijn. Als ik het aan zoon overlaat verzandt die in slapen en gamen. Dan komt 'ie nooit meer aan de gang.
Een andere opleiding is een optie maar dit is wat hij graag wilde en hij weet ook niks anders te verzinnen. School bood een beroepskeuze test aan en ik denk dat zoiets een goed idee is.
Ondertussen heb ik de GGZ behandelaar waar hij tijden geleden bij liep en de maatschappelijk werker van school gemaild. Hopelijk kan daar komende week een gesprek mee geregeld worden. Zoon heeft al aangegeven dat hij daar weinig zin in heeft. Ik denk dat het over hem gaat en dat hij dus mee moet. Daar verwacht ik dus nog wel discussie over

Yura

Yura

24-02-2014 om 01:30

Dalarna

Die doet richting financieel. Maar ik weet niet of het daar aan ligt hoor. Misschien ligt het meer aan met welke ROC je te maken hebt. Dit is toch ook wel een beeld dat je veel hoort over MBO, liggen hele rapporten van. Wat je zegt over dat stapelen, daar had ik niet aan gedacht. Dat kan inderdaad een oorzaak zijn dat veel in de klas al ouder zijn. Maar dat is toch jammer, als net 16-jarige heb je dan weinig aansluiting. Achteraf had hij beter havo kunnen doen, nog 2 jaar langer regelmaat. Maar daar had deze jongen niet de vereiste cijfers voor. Ik vermoed dat dat in het geval van "Moeder" ook geen optie was.

Moeder

Moeder

27-02-2014 om 21:25

Steeds erger

School heeft mailtjes gestuurd dat zij zich zorgen maken en dat ze de leerplichtambtenaar en het ZAT team willen inlichten. Daar zat ik echt op te wachten, nog meer mensen die zich ermee bemoeien. Maar goed, wie weet komt daar iets nuttigs bij uit.
Verder heb ik een gesprek gehad met zijn behandelaar van de plaatselijk GGZ. Daar komen we al lang vanwege zijn autisme/ADD. Zoon wilde niet mee naar dat gesprek maar de behandelaar deelt mijn zorgen en heeft voorgesteld om dan maar op huisbezoek te komen. Dat heb ik afgesproken voor morgenvroeg en nu is zoon boos dat ik dat gepland heb. Maar ik kom niet verder met hem en er moet iets gebeuren. Zoon gamed, slaapt en rookt, verder niks. En nu ben ik er ook nog achter gekomen dat hij wiet gebruikt. Hij zegt maar af en toe maar ik weet niet precies hoe ik dat allemaal moet inschatten.
School is wel een gepasseerd station. Zij kunnen niet bieden wat hij nodig heeft en hij is wel klaar met die school. Maar hij moet nog een jaar vanwege de leerplicht én nog belangrijker, hij moet een dagbesteding hebben want dat gehang nu is voor niemand hier goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.