Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon wil scooter..

Mijn zoon van 16 jaar wil een scooter.. Nu heeft hij van mijn ouders kado gekregen dat ze een deel meebetalen! Ook wij als ouders betalen mee en hij zelf betaald een deel.. nu heeft hij op marktplaats een scooter gezien! Tweedehands, helemaal wat hij wil qua kleur, type enz. Alleen er ligt een 80 cc blok in waardoor deze dus veel te hard loopt!!
Dit willen wij dus absoluut niet hebben en nu vind hij ons ouderwets, we zeuren, al zijn vrienden hebben scooters die te hard lopen ( helaas is dit dus echt waar).
Mijn vraag aan jullie.. Wat is jullie mening hierin?! Is het in deze tijd overdreven om dat af te keuren of niet? Hoe staat jullie hierin..?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-07-2020 om 20:21

Grapjas

Zo’n ding is hier een motor en daarvoor moet je een rijbewijs hebben. Gaat niet gebeuren dus, makkelijk zat.

Geen sprake van

Doodsmachines. Hier hebben we altijd gezegd: als je een scooter wil mag je hem helemaal van je eigen geld betalen want wij betalen er niet aan mee. Als je een jaartje ouder bent mag je je rijbewijs gaan halen, en dat betalen we wel. Verbieden op die leeftijd is lastig, maar ik zou er zeker niet aan meebetalen. Die voorwaarde kun je stellen: wij vinden het niet goed, dus onze bijdrage vervalt dan.

Ellen

Ellen

11-07-2020 om 00:59

Eens met voorganger

Als je meebetaalt mag je er eisen aan stellen.
Dus zeker geen opgevoerde scooter of zo.
Dus echt niet ouderwets.
Veiligheid is belangrijk en daar zijn die pubers minder mee bezig.

Zelfs als je er niet aan meebetaalt zou ik ernstig met zoon praten, om hem bewust te maken van de risico's, maar dan is het moeilijk om het tegen te houden.

Onze zoon heeft hem helemaal zelf betaald, maar ook daar hebben we het over opvoeren gehad.
Een niet opgevoerd van 45 km/u rijdt hard genoeg.

Lou

Lou

11-07-2020 om 09:39

Geen sprake van

Zou hier ook geen sprake van zijn. Zelfs al zou je niet betalen, hij is zestien dus je kunt nog best verbieden. Het gaat om zijn veiligheid en daar ben jij verantwoordelijk voor dus je móet het zelfs verbieden. Dat kun je uitleggen.

Vindt hij dan nog dat je zeurt, tja dan vindt hij dat maar. Dat lijkt me een minder groot probleem dan die scooter.

Misdreavus

Misdreavus

11-07-2020 om 11:58

Nee zeker niet

Nou willen mijn kinderen helemaal geen scooter, maar ik heb me lang geleden al voorgenomen om, wanneer er een scooter zou komen en deze wordt opgevoerd, dat dit door ons ongedaan zou worden gemaakt of dat de scooter zou worden gesaboteerd, zodat hij helemaal niet meer rijdt.
Ik was ook van plan om de scooter uit het hoofd te praten door autorijlessen te betalen.

Ik ben helemaal niet per se tegen scooters, ik rij zelf op zo'n ding, maar opvoeren is geen optie. Het werd me overigens in de winkel waar ik hem kocht meteen ongevraagd verteld, dat ik hem wel eerst moest inrijden, maar daarna kon ik de cdi laten vervangen zodat hij sneller kon, want 25 was natuurlijk wel heel langzaam.

Naast het gevaar op persoonlijk letsel, is er natuurlijk ook een grote kans op boetes, 1 keer een fuik inrijden en op de rollerbank moeten en je hebt een boete te pakken en je moet je scooter opnieuw laten keuren op eigen kosten. Dan hoef je nog niet eens aandacht te hebben getrokken met je rijgedrag.
Verder is je scooter ook niet verzekerd als hij is opgevoerd, als hij dus schade maakt, zal deze schade op hem verhaald worden en aangezien hij 16 is, op jullie.

Ik zou het echt keihard verbieden

elske

elske

11-07-2020 om 12:21

hier ook

Dochter wilde heel graag een Vespa om naar school te gaan, en was flink aan het werken om het geld bij elkaar te sparen. toen kwam ze er achter dat niet alleen de aanschafkosten en rijbewijs pittig duur waren, maar dat er ook veel maandelijkse kosten zouden zijn.
Naast benzine en onderhoud heb je verzekering nodig, en dat is voor een 16-jarige ontzettend duur als je meer wil dan een WA-verzekering. Trucjes om de verzekering op de naam van een ouder te zetten schijnen niet meer te werken.

Dochter raakte door de maandelijkse kosten zo erg ontmoedigd dat plan-scooter is stopgezet. Gelukkig

80cc zou voor mij echt een no-go zijn trouwens.

rode krullenbol

rode krullenbol

11-07-2020 om 12:58

Mijn tip

Zeg het met muziek:


https://youtu.be/d5jczes_nMI !

Rode krullenbol

Bonus

Bonus

11-07-2020 om 13:23

Kosten

De aanschaf is een, maar wie draait er op voor de maandelijkse terugkerende kosten als benzine, verzekering en onderhoud?

Miekemieke

Miekemieke

12-07-2020 om 10:45

stinkscooters

Ze zijn vervuilend en maken lawaai en dat is voor de omgeving erg hinderlijk. De berijder krijgt uiteindelijk een dikke reet door het gebrek aan lichaamsbeweging.

@nnemoon

@nnemoon

12-07-2020 om 15:54

Lekker negatief

Hier ook een zoon van 16, die droomt van een schakelbrommer. Wat is er mis mee dat een 16 jarige een brommer of scooter wil? Zijn jullie niet jong geweest? Ik vind het prima zo lang hij zich maar aan de regels houdt. Opvoeren is einde brommer verhaal voor.

Even terugkomend op het verhaal van TS 80 cc is veel te veel. Het is of "normaal" op een scooter rijden of niet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-07-2020 om 16:09

80 cc

Mijn oom had ooit eens een 80 cc motor. Daar mag je in Duitsland (kennelijk) mee op de snelweg, maar snel nadat hij Nederland binnen reed werd hij aangehouden. Hier mag je er niet mee op de snelweg maar je moet wel een motorrijbewijs hebben (had hij niet).

Maar waarom wil hij een scooter?

Heeft hij dagelijks zo veel kilometers te maken dat het een scooter rechtswaardig? Zo ja laat hem kijken naar een electrische scooter, her maakt minder herrie en is veel minder vervuilend (en ze gaat ook minder snel).
Als hij alleen een scooter wil omdat het cool is tja, misschien tijd voor een goed gesprek over milieu, kosten (benzine,verzekering,onderhoud etc..) hij kan ook wachten tot hij 18 is. Nee zeggen is namelijk als ouder ook een optie.
Sini

Merel

Merel

13-07-2020 om 16:54

puch

Ik had vroeger een soort Puch (was een ander merk, maar dat weet ik niet meer) supergaaf vond ik dat ding! Je kon zo snel van A naar B (vriendin die 6 km verderop woonde) maar ja, toen werd het winter en was het wel heel snel heel koud met dat ding en als het glad was vond ik hem ook wel wat eng (glibberen in de bochten) dus na een jaar heb ik hem toen weer weggedaan. (dit was dus toen ík 16 was)
En een paar jaar geleden had ik een scooter overgenomen van mijn schoonzus, maar dat vond ik toch maar een log ding, je kon niet makkelijk bochtjes maken (bijvoorbeeld mijn eigen voortuin uitkomen, dan moest ik een paar keer steken) eigenlijk gebruikte ik hem zelden, er was geen ruimte voor een behoorlijke boodschappentas, dus dat deed ik liever op mijn fiets met een krat voorop, want met die scooter kon ik alleen een rugzak meenemen, kortom, dat ding stond eigenlijk meer stil dan dat ik reed, nu heeft mijn dochter en schoonzoon hem overgenomen, zij vinden het wel een fijn ding, maar gebruiken hem ook niet dagelijks.
Ik zou het dus gewoon akkoord vinden, maar beslist geen opgevoerde versies.

Wendelmoed

Wendelmoed

13-07-2020 om 21:59

Miekemieke

Er zijn ook elektrische scooters. Die stinken niet en je krijgt ook geen dikke reet want als de accu leeg is moet je hem naar huis duwen.
Overigens heb ik dat van die dikke reet nog niet gehoord als argument tegen het OV of de auto.

juf Ank

juf Ank

18-07-2020 om 16:36

ben je al

in gesprek geweest met de grootouders die willen meebetalen?
Ik zou hier echt voor gaan liggen; keihard verbieden. En doet hij het toch: dan zou ik als ouders zijnde de scooter aan een ketting leggen en de sleutel ver weg verstoppen. Als hij de ketting eraf wil slopen gaat er een telefoontje naar de politie.

luit westendorp

luit westendorp

13-08-2020 om 21:07

Inzicht

mijn zoon van 16 kwam er achter dat hij telkens werd aangehouden met zijn old-timer brommer en op de testbank moest ( 54 km/u) en besloot geen snelle brommer te willen als eindexamen kado maar koos voor een snorscooter en is daar ook blij mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.