Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon wil vrouw worden

Ik ben een moeder van 48 jaar en hij been zoon van 17 jaar (Jan. 2011 word hij 18)
Inmiddels is hij verhuisd naar een andere stad om naar vast als meisje verkleed een nieuw begin te maken. Mijn vraag kent iemand op dit forum die dit ook meegemaakt heeft of meemaakt. Iedere tip is meegenomen.
Vast bedankt.
Suske48

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja hoor

Een goede vriendin van mij was vroeger een goede vriend van mij. En mijn zus had vorig jaar een jongen in haar mentorklas dat meisje wilde worden.
Van mijn vriendin heb ik alle stappen meegemaakt, maar zij is al wel ouder (deed vroeger alles stiekem). Het valt niet mee, de operaties waren pijnlijk, maar ze is wel erg gelukkig nu ze echt vrouw is.
Bij je zoon komt het vast niet zomaar uit de lucht vallen, hoe was hij als klein kind? Wat zoek je voor tips? Hoe je ermee moet omgaan?

Lotgenotengroep

Ik kan me niet voorstellen dat er hiervoor geen lotgenotengroep bestaat. Er zitten veel meer mensen als jij het hetzelfde schuitje of hebben gezeten die zich hebben verenigd?

Ik zou ook even in die richting zoeken.

Succes met alle veranderingen met als einddoel een gelukkig kind!

Zusenzo

Zusenzo

10-11-2010 om 20:40

Hier

Dochter wil zoon worden. Zij/Hij zit nog aan 't begin van gesprekken, onderzoeken. Ik ben zelf lid van http://health.groups.yahoo.com/group/HErkenning/
Dat is een mailgroep (zeg maar 'n besloten forum, berichten zijn alleen te lezen door leden). Daar vind ik ook alle info over "lotgenotenbijeenkomsten" e.d. Kijk ook even bij jongvolwassenen, ik heb daar zojuist een oproepje geplaatst voor het ondertekenen van 'n petitie.
Als voor jou en/of je zoon Engels geen problemen is, vind je hier nog een goed forum voor info: http://www.asexuality.org/en/index.php?/forum/57-gender-discussion/

Petr@

Petr@

10-11-2010 om 20:44

Al gereageerd in andere rubriek, maar nogmaals

Wat vind je er zelf van? Dat lees ik nl. niet in jouw posting en daar ben ik wel benieuwd naar. Onze jongste zoon (verleden week 15 geworden) is afgelopen zomer "uit de kast" gekomen.

Van z'n 3e tot z'n 6-7e heb ik gedacht dat hij in een verkeerd lichaam geboren was. Hij was (en is) heel vrouwelijk en wilde op die leeftijd ook een meisje zijn en meisjeskleding dragen. Het was voor ons dus geen verrassing dat hij met de mededeling kwam dat hij homo is.

Maar om op mijn vraag terug te komen: ik heb mijn zoon geaccepteerd zoals hij is, ik hoop jij ook. Want hoe moeilijk het ook zal zijn voor jou om die verandering te gaan zien, hij heeft jouw steun en liefde zó hard nodig.

Ik wens je heel veel sterkte!

Ik denk dat je meer aan dit forum, speciaal voor ouders van transgenders, hebt:

http://www.transgenders.nl/forum/index.php?action=vthread&forum=15&topic=15

Marlou H.

Marlou H.

14-11-2010 om 16:11

Volkskrant

Hoi, in de Volkskrant van dit weekend staat in het katern Wetenschap een lang artikel over jongeren die van geslacht willen veranderen. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het welbevinden van jongeren na zo'n ingreep en de resultaten zijn erg positief. Ook staan er een aantal boekentips.

Sterkte en wijsheid gewenst.

Marlou

MRI

MRI

17-11-2010 om 15:05

Wat wil je weten?

Hier een moeder met een genderdysfoor (=verward over geslachtelijke identiteit) kind. Ze is nu negen maar zei al toen ze echt net drie was "eigenlijk ben ik een jongen". Enfin ze is al onderzocht bij het genderteam van de VU en daar kreeg ze inderdaad als diagnose genderdysforie. Ze is dus nog niet door de lichamelijke transitie heen (en het zou ook nog kunnen dat ze in de puberteit toch anders wil) maar het ziet er steeds meer naar uit dat ze wel ook een jongenslichaam wil.
Het is heftige problematiek, je kind zal zich in het verleden wel erg eenzaam in hebben gevoeld.
Er is een oudervereniging: Berdache, die organiseren van alles: familiedagen, kinddagen, jeugddagen, dagen voor broertjes en zusjes van het genderdysfore kind. Er schijnt druk MSN- verkeer onder de jongeren te zijn en er worden hechte vriendschappen gesloten en veel samen gedaan. (dat zou dus echt wat voor je zoon/dochter zijn). Er zijn ook aparte bijeenkomsten voor de ouders en er is een hulptelefoon.
Dus Google even op Berdache maar ook op: Transvisie.nl
Bastiaan Franse (vind je daar) is een maatschappelijk werker waar ik een paar keer een uur mee aan de lijn heb gehangen. Hij weet gewoon heel veel van de sociale kaart in 'transland' en zal je vast kunnen helpen.
Wees niet bang dat als je zoon nog twijfelt dat hij daar overgehaald wordt want zo werkt het niet. Iedereen weet dat je dit niet zomaar voor de lol doet. Ook bij het transgenderteam van de VU is het: bij twijfel niet oversteken en de psychologen daar halen dat er heus wel uit.
Je mag me ook mailen: overrosa apenstaartje hotmail punt com

Sterkte MariaRosa

MRI

MRI

17-11-2010 om 15:07

Zusenzo

Goh, nog een 'transmoeder' op het forum, ik dacht dat ik de enige was. Hoe oud is je zoon/ dochter? Krijgt zij/hij al puberteitsremmers? Komen jullie ook wel eens bij Berdache.
Groetjes, MR

Vera*

Vera*

17-11-2010 om 15:59

Taarten van abel

Een poosje terug was er op tv bij de taarten van Abel een aflevering over een genderdysfoor kind. Het was een jongen die een meisje wilde zijn en daar heel open over praatte. Dat vond ik heel mooi. Misschien interessant om die aflevering bij uitzending gemist te kijken?

Vera

elsje78

elsje78

17-11-2010 om 22:22

bij Jong is er ook een aflevering aan gewijd, vast ook via uitzending gemist terug te zien

Zusenzo

Zusenzo

18-11-2010 om 23:41

Mariarosa

Dochter die zoon wil worden (doon) is jongvolwassen. Hij kwam pas tot dat besef aan het eind van de puberteit. Dat er iets met de beleving van haar lichamelijkheid, sexualiteit heel anders was dan bij bijv. zijn zussen was duidelijk maar wat er precies in haar omging, durf ik zo niet te zeggen. Geen puberteitsremmers dus (helaas). Doon bezoekt zelf jongerengroepen ed. Ik ga misschien wel 'n keertje mee maar heb dat nog niet gedaan. Gezien zijn leeftijd kies ik er voor aan de zijkant te blijven staan maar als zij dat wil ben ik er. Is echt vreemd hoor al dat hij/zij haar/hem door elkaar. Voor mij is 't eigenlijk nog steeds m'n dochter maar zij wil dat niet meer zijn - en toch om dan ineens alles hij en zijn te maken, lukt ook niet echt. In 2011 begint waarschijnlijk de hormoonbehandeling.
Maandag jl 2 donen bij DWDD.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.