Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zorgverlening

mijn zoon van 13 met div angststoornissen is aan het praten met een psyciater. ik mag daar niet bij zijn en hij mag mij er niets over vertellen van hem.nu is mijn zoon er al 2x geweest en vertelde hij mij een week na het laatste gesprek dat hij al geruime tijd sigaretten rook.hoort zo een psyciater mij daar niet van op de hoogte te stellen .ik ben behoorlijk kwaad en geschrokken.hij praat er met die man over maar die vind dat hij zelf maar moet beslissen of hij wil stoppen met roken of niet.ik heb toch nog ouderlijk recht om dat te weten of niet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
*Wendy

*Wendy

27-12-2010 om 15:49

Het is heel normaal

dat een kind eerst zonder ouders erbij in gesprek gaat.
Dit om niet het gesprek tussen kind en Psychiater te beinvloeden (bewust of onbewust).
Kinderen klappen vaak dicht als er een bekende bij zit, dit is niet het geval als ze met een vreemde zitten, in dit geval de aangewezen Psychiater dus (vreemde ogen dwingen).
Daarna is het wel zo (afhankelijk van de behandeling en behandelaar) of bepaalde informatie gedeeld gaat worden met de ouders. In de meeste gevallen word er wel geëvalueerd met de achterban.

Over het laatste, daar kan je weinig tegen doen. De arts heef een juiste uitspraak gedaan dat jou zoon dat zelf moet bepalen. Je kan het namelijk wel verbieden maar doen blijven ze het toch als ze het willen.
Liever openlijk thuis roken dan stiekum met alle gevolgen van dien als ze er troep in stoppen buitenaf.

Maar...

... je weet het nu toch?!
De psychiater heeft terecht de privacy zijn 12+ client gerespecteerd en waarschijnlijk met hem gepraat over de voor- en nadelen van het vertellen aan zijn moeder. Vervolgens heeft jouw zoon de dappere keuze gemaakt om het aan jou op te biechten, terwijl hij misschien al kon verwachten dat jij 'behoorlijk kwaad en geschrokken' zou reageren.
De psychiater weet waarschijnlijk ook dat alleen de eigen gemaakte keuze om te stoppen met roken zin heeft. Klinkt best logisch en redelijk toch?
Vraag aan jou: heb jij vertrouwen in de psychiater? En in je zoon? Sta jij er achter dat hij deze behandeling heeft, helemaal voor zichzelf dus? Het zal je zoon enorm steunen als het thuisfront positief omgaat met deze gesprekken en de afspraken die daarin gemaakt worden.
Groet, Onyx

Beroepsgeheim

Het beroepsgeheim van artsen begint bij kinderen van 12 jaar. Dus als een kind van 12 bij een arts komt mag de arts hierover niets zeggen tegen de ouders. Alleen als het kind toestemming geeft mag het.
En bij een acute levensbedreigende situatie, maar zelfs dan zal een arts altijd eerst proberen hiervoor toestemming te krijgen van het kind.
Een kind is vanaf 12 jaar dus een zelfstandige patiënt met eigen rechten en plichten.

anderss

anderss

28-12-2010 om 09:46

Beroepsgeheim

heeft niets met leeftijd te maken dus geld niet vanaf twaalf jaar ofzo wel is toestemming van ouders noodzakelijk om te behandelen en kan dit om zwaarwegende redenen opzij worden gezet als de jongere zestien is.
De psychiater heeft eenvoudigweg geoordeeld dat deze informatie niet van belang is voor jou als ouders waarover natuurlijk te discusseren valt. Ik denk dat je als ouder zelf zou moeten weten of je kind rookt of niet en daar geen vertrouwensband van je kind met een ander voor hoeft te schaden. Maar je kan altijd een klacht indienen het is belangwekkende informatie over de gezondheid van je kind...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-12-2010 om 10:37

Focus op het werkelijke probleem

Je schrijft dat je zoon bij een psychiater is vanwege diverse angststoornissen. Ik denk dat daar voorlopig je focus moet liggen. Voor mijn gevoel valt roken een beetje 'in het niet' in vergelijking met zijn angtstoornissen. Je kunt nu stampij gaan maken en de (vertrouwens)relatie met de psychiater onder druk zetten, maar houd wel voor ogen waarom je zoon daar naar toe is gegaan.
Daarnaaast heb ik het gevoel dat je de 'schuld' bij de verkeerde persoon zoekt, namelijk de psychiater. Waarom eigenlijk? De psychiater is blijkbaar in staat geweest om binnen twee sessie jouw zoon te laten vertellen dat hij al een tijdje rookt. En niet alleen aan de psychiater, maar ook aan zijn ouders. Dat lijkt mij een hoopvolle opbrengst van de gesprekken.
Neemt niet weg dat ik goed begrijp dat je schrikt van een dergelijke boodschap. Maar probeer te relativeren: hij is echt niet de enige. Er zijn massa's 13-jarigen die experimenteren met roken (en meer). Dat maakt het niet minder vervelend, maar het is wel de praktijk. En al die ouders kunnen dat gewoonweg niet zomaar stoppen, je invloed is helaas maar beperkt. Roken is daarnaast voor heel veel mensen (ook volwassenen) heel normaal, het is ook weer niet het einde van de wereld...

Fiorucci

Fiorucci

28-12-2010 om 16:57

Ik sluit me aan bij Ijsvogeltje en ik zou heel blij zijn als mijn zoon zo eerlijk iets dergelijks opbiecht.

Anderss, jouw verhaal klopt niet.

kinderen vanaf 12 jaar hebben WEL hun eigen recht op beroepsgeheim. Zij hebben zelf een relatie met hun arts. Wat zij aan hun arts vertellen mag de arts NIET doorvertellen aan de ouders, tenzij het kind dat goed vindt. Zo is het in NL wettelijk geregeld.
Zo kan een meisje van 12 dus ook zonder toestemming en zonder medeweten van ouders bv de anticonceptiepil halen.
Als een ouder van een kind van 12 aan de dokter vraagt waarvoor dat kind bij de dokter is geweest mag hij dat dus ook officieel niet zeggen!

anderss

anderss

29-12-2010 om 14:16

Oh oh wat is lezen toch moeilijk

ik zeg dat een beroepsgeheim niets met leeftijd te maken heeft daarmee zeg ik dus niet een arts voor kinderen vanaf twaalf geen beroepsgeheim hoeft te hanteren. Een arts/psychiater heeft ALTIJD een beroepsgeheim ongeacht de leeftijd van zijn cliënt en mag alleen op zwaarwegende gronden hier van af wijken.

Anderss,

leeftijd is in deze juist WEL van belang. Want als het kind 11 was geweest was het hele verhaal anders. Want dan is de arts verplicht om de wettelijke vertegenwoordigers van het kind in te lichten. De grens ligt nou net precies bij 12 jaar. Wettelijk geregeld is een 12 jarige een zelfstandige patient en een 11 jarige niet. Beroepsgeheim heeft dus alles met leeftijd te maken. Gelukkig kan ik goed lezen. Natuurlijk heeft een arts altijd een beroepsgeheim. Maar bij een 12 jarige geldt dat de patient zelfstandig is en bij een 11 jarige moet de dokter de patient en de ouders als een eenheid zien.

anderss

anderss

29-12-2010 om 17:46

Onjuist

arts is verplicht ouders om TOESTEMMING te vragen voor het aangaan van een behandelovereenkomst maar NIET over de inhoud van het contact. Dat MAG hij wel als daar zwaarwegende gronden voor zijn.

Praktisch

Als 12 jarige kinderen niet willen dat er info naar hun ouders gaat mag dat gewoon niet. Extreme situaties (levensbedreigend oid) daargelaten.
Citaat toelichting WBGO: Voor kinderen tussen de 12 en 16 jaar wordt er van uitgegaan dat zij hun eigen situatie kunnen overzien en een
eigen mening hebben. Daarom is voor een behandeling
toestemming nodig van zowel ouders als kind. Wanneer
ouders en kind het niet met elkaar eens zijn, en het kind blijft bij zijn mening, zal de hulpverlener (indien hij/zij het kind voldoende in staat acht deze beslissing te nemen) in principe doen wat het kind vraagt.
Kinderen vanaf 16 jaar worden gelijkgesteld aan
volwassenen. Zij beslissen zelf over hun behandeling.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.