Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ffzo

ffzo

21-05-2012 om 16:19

Zwemmen (geen diploma)

Onze oudste zoon van 14 heeft door omstandigheden geen zwemdiploma gehaald. De jongste van 12 heeft wel een diploma en is een echte waterrat in tegenstelling tot de oudste. Het is weer mooi weer en zoals ieder jaar gaat de jongste bijna elke dag zwemmen met zijn vriendjes. Oudste zit dan tot mijn grote frustratie thuis. Hij zegt dat hij ook niet van zwemmen houdt maar ik weet wel beter, hij schaamt zich, kan best een beetje zwemmen en we hebben het hem zelf ook wel geleerd maar omdat hij denkt dat iedereen kan zien dat hij geen diploma heeft, wil hij niet in het diepe bad, waar zijn broertje wel is..
Ik weet dat hij best wil zwemmen want op vakanties gaan we altijd gezamenlijk naar het zwembad en vindt hij het hartstikke leuk.
Wat we ook proberen, oefenen om krachtiger te kunnen zwemmen wil hij niet en zijn broertje heeft geen zin om rekening te houden met zijn grote broer door in het speelbad te zwemmen.
Zoon zit dus thuis met dit mooie weer.
Alsnog een diploma halen is ook geen optie want schaamte en dat kan ik me ook wel voorstellen
Verder is hij ook geen held in het water, bang om onder water te gaan en durft er niet in te springen.
In deze tijd waarin iedereen een of meerdere zwemdiploma's heeft vind ik dit echt een probleem waarmee ik niet goed weet om te gaan
Elke zomer zit het me weer dwars dat we toch niet doorgezet hebben met de zwemlessen (hij heeft vier jaar les gehad). Maar hij wou niet meer en wij waren het ook wel beu.
Het is gewoon iets waar ik ontzettend mee zit elk jaar weer en ik vraag me ook af of nou echt iedereen een zwemdiploma heeft want zo makkelijk vind ik het zelf ook niet om door zo'n gat te moeten zwemmen..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Drie mogelijkheden

Zoon heeft 3 mogelijkheden

1) zo doorgaan en blijven simmen
2) alsnog een diploma halen. Hij zal werkelijk de enige niet zijn. Een collega van mij heeft na zijn 30e nog zijn A gehaald. Gewoon een kaaskop, altijd in Nederland gewoond, maar nooit leren zwemmen in zijn jeugd. Ja, dat bestaat.
Google eens op zwemles volwassenen en vraag vanaf daar verder.
3) gewoon zwemmen en doen of-ie gek is. Niemand ziet aan zijn neus dat-ie geen diploma heeft. Mijn partner zwemt belazerd terwijl hij wel degelijk zijn A heeft, dus er zijn gewoon mensen met diploma die ook niet goed kunnen zwemmen.

Het mooie is dat hij nu niks meer hoeft. Dus hij kan best dat diepe bad in en alleen maar overdwars heen en weer zwemmen, afgewisseld met lange rustpauzes. Geen hond die het merkt. En als-ie dat nou maar vaak genoeg doet leert hij vanzelf iets bij.

Zelf heb ik in mijn jeugd regelmatig gezwommen in een bad waar je alleen in mocht met een B diploma. Dat had en heb ik niet, er kraaide geen haan naar.

Groeten,

Temet

Miekemieke

Miekemieke

21-05-2012 om 16:31

Zemmen voor volwassenen

Misschien wil hij naar zwemles voor volwassene. Daar gaat het toch een beetje anders aan toe en dat geeft hem zelfvertrouwen als hij als jonkie tussen die volwassene zwemt.

Zelf heb ik twee zwemdiploma's en 1 vaardigheidsdiploma. Heden ten dage zou ik zelfs nooit m'n a hebben gehaald vanwege dat gat. Mijn kinderen zijn ook nog van 'voor het gat', zij zouden het anders ook niet gehaald hebben.

Vic

Vic

21-05-2012 om 17:08

Kiezen of delen

Mijn oudste heeft ook pas op ruim 9-jarige leeftijd haar zwemdiploma gehaald. Was voor mij een vereiste om naar zwempartijtjes of alleen naar het zwembad te gaan. Uiteindelijk besloot ze zelf dat ze wel weer zwemlessen wilde hebben, en heeft toen ook binnen 4 maanden haar diploma gehaald (na 2,5 jaar drama's bij zwemles in het verleden).

Hanne.

Hanne.

21-05-2012 om 17:11

Kan niet zwemmen of heeft geen diploma

Hij denkt dat iedereen ziet dat hij geen diploma heeft. En jij?

Als hij het wel kan zou je vooral moeten zorgen dat hij het zelf ook gaat denken.

Als het echt niet kan dan zou ik toch kijken of hij een diploma kan halen. Of desnoods een certificaat. Volwassenen zwemmen is helemaal niet zo bijzonder. Kijk anders een bij een zwemvereniging ipv bij de gemeente. Daar is vaak veel meer mogelijk (ook maatwerk). Wij hebben regelmatig 'ouderen' die nog geen diploma hebben. Leeftijdscategorie 25-60 jaar. En die krijgen dus niet tussen de 5-6 jarigen les.

GS

GS

21-05-2012 om 17:44

Vakantie

Ik weet niet waarom je zoon in de vier jaar dat hij les had geen diploma heeft kunnen halen en hoe hij was op de les, maar is een lesbad voor iadh kinderen mss iets voor hem? De kans is groter dat daar ook grotere kinderen bij zijn. Of bij de volwassenen idd.
Wat ook kan is les tijdens je vakantie. Als je beurs het toelaat, ga op vakantie op een camping waar ze prive lessen geven. Niemand die je daar kent!

Bel een zwemvereniging op en leg t eens uit

grote kans dat ze m wel willen laten mee zwemmen bij een ploeg, gewoon om wat te oefenen?
En anders een aantal x naar t banen zwemmen gaan en daar gewoon samen wat baantjes trekken. Ik kan me heel goed voorstellen dat hij onzeker is en niet met zijn kleine broertje wil oefenen. Net zo als ik broertje begrijp dat hij niet wil wachten?
Zelf een poosje zwemmen dus! Voor allemaal goed

Kaaskopje

Kaaskopje

21-05-2012 om 21:15

Al 40 jaar

doe ik alsof mijn neus bloed en zwem gewoon zonder diploma mijn rondjes (voor zover ik nog naar het zwembad ga). Ze vragen echt niet aan iedereen of hij/zij echt wel 'legaal' te water is gegaan.
Mijn dochter is overigens op iets latere leeftijd nog tussen de kleintjes voor haar B gegaan. Toen ze haar A had, werd mij verteld dat ze beter nog niet met B door moest gaan, omdat ze het gat niet zou halen. Ze was te licht en had al moeite met het A-gat. Maar dat was haar eer eigenlijk te na. B moest nog gehaald worden en voor zover ik het mij kan herinneren was ze toen al 12. Ze is daar wel voor naar een ander zwembad in de stad gegaan. Niet een waar onze halve wijk rondzwemt.

Vic

Vic

21-05-2012 om 21:39

Izar

Misschien wel. Zelf was ik 11 toen ik mijn zwemdiploma's haalde. Zelfde gevalletje waterangst als mijn dochter, en een historie van 2 jaar zwemles en 2 jaar schoolzwemmen. Ik heb toen samen met een vriendin privéles gekregen en binnen 2 maanden A en B gehaald. Afzwemmen moest ik wel in een groep met kleuters, dus dat was even een kwestie van doorbijten ;-(

Wisse

Wisse

21-05-2012 om 22:06

Ik heb alleen a oude stijl

Ik krijg pijn in mijn oren als ik "diep" onder water ga (dwz dieper dan vlak onder het oppervlak). Ik heb wel zelf geoefend met duiken, vooral op een manier dat ik niet te diep ging, maar ik heb om die reden nooit mijn B gehaald en er ook geen les voor gehad (vroeger hoefde je voor A niet te duiken). Het duurde ook heel lang voordat ik A had, daarna was het afgelopen met de les.

Mijn ogen onder water houden vind ik ook verschrikkelijk. Dus door zo'n gat zwemmen lijkt mij een ramp!

Crawlen etc. kan ik ook niet.

En ik kan echt wel fijn zwemmen in zwembad, meer of rivier. Het enige waar ik ongerust over ben is als ik mijn zoontje een keer zou moeten redden uit een gracht of zo, als hij naar beneden is gezonken, dat ik dat dan niet goed genoeg kan. Maar tja dat schijnt sowieso pikkedonker en heel moeilijk te zijn...

Kan je zoon niet met privéles of volwassenles op het niveau van A oude stijl komen. Dat is echt voldoende om met plezier en veilig te kunnen zwemmen. En als je dan daarna af en toe gaat voor het plezier zwemmen dan wordt je vanzelf handiger. Ik ging op oudere leeftijd 40 baantjes zwemmen, daar heb je geen zwemles voor nodig.

Wisse

Wisse

21-05-2012 om 22:09

Vakantie inderdaad

Bij mij wilde het zwemmen ook heel lang niet goed lukken, zwemles was pedagogisch een ramp. Uiteindelijk kwam er een doorbraak in de vakantie: bij het zwembad van de camping werkte een badmeester (student Lichamelijk Opvoeding of zo) die mij heeft leren zwemmen. Was natuurlijk veel leuker en ontspannender daar, plus dat je dan ook meer keren per week oefent. Thuis ging het toen met de zwemles veel beter.

ffzo

ffzo

22-05-2012 om 11:52

Dat gat ja!

Dat is het hem ook juist, ik heb ook diploma a oude stijl maar volgens mij wordt daar geen les meer in gegeven.. Ik had het nu ook niet meer gehaald hoor.
Zoon durft dat dus ook niet, onder water niet, ik ook niet.
Ik trek nu wel baantjes met hem, goed voor zijn zelfvertrouwen maar als hij met vrienden of broertje naar het zwembad gaat, is iedereen wild aan het springen, duiken, glijden enz. Dan valt het natuurlijk wel op dat hij niet durft En een jongen van 14 die wat baantjes trekt.. Het is gewoon niet leuk voor hem en dat vind ik jammer en frustrerend.
Volwassenen zwemles ziet hij ook niet zitten, dan valt ie ook op he..
Ach en hij hoeft voor mij ook geen diploma meer te halen hoor, hij moet het zelfvertrouwen krijgen dat hij best kan zwemmen en het zou fijn zijn voor hemzelf als hij wat meer zou durven.
Hij is ook best jaloers op wat zijn broertje wel durft.

Ffzo

Dat is nou bijna letterlijk koudwatervrees...

Als-ie nou gewoon meer oefent wordt-ie vanzelf wat zekerder en dan komt dat glijden en springen ook wel. Hoeft hij nog geen wildwatertoestanden in ofzo, maar van de kant af erin plonzen moet toch wel haalbaar zijn. Diploma zou ik laten voor wat het is, wat maakt het uit...

Ik zou echt op dat volwassenzwemmen aankoersen. Ja, hij is waarschijnlijk de jongste. Dat is helemaal niet erg, juist doordat het volwassenen zijn zullen die daar helemaal niet moeilijk over doen.

Tja, en anders moet-ie maar blijven simmen, tot hij het echt zat is en er alsnog wat aan doet.

groeten,

Temet

Wisse

Die pijn in je oren ken ik, dat had ik ook altijd als ik naar de bodem van het diepe zwom. Tot ik zelf ontdekte (weet niet meer hoe) hoe ik kon klaren. Je kan het doen door je neus dicht te knijpen en dan uit te ademen met je mond dicht, de lucht kan dan alleen maar naar je oren en daarmee komt de druk aan weerszijden van het trommelvlies gelijk te liggen.

Zelf kan ik het zonder mijn neus dicht te knijpen. Door je oren uitademen, daar komt het eigenlijk op neer . Toen ik later duiklessen nam bleek dat klaren te heten, wist ik niet.

Groeten,

Temet

Privezwemles

Dochter heeft privezwemles gehad om de slag wat beter te leren (terwijl ze ook op gewone zwemles zat, maar het daar niet oppikte). Je kon gewoon een aantal lessen nemen, enhoefde niet speciaal af te zwemmen. Voor kinderen die dat wel wilden waren er speciale certificaten (zonder gat-zwemmen)
Is er zoiets niet bij jou in de buurt? Dus alleen lessen om te leren zwemmen en niet de lastige dingen? En niet verplicht afzwemmen.

Maylise

Maylise

22-05-2012 om 13:18

Ffzo

Het heeft dus meer met watervrees te maken dan met technisch goed kunnen zwemmen?
Om watervrees te overwinnen zit er niks anders op dan gewoon veel te zwemmen. Dat hoeft niet in een contest van les te zijn maar inderdaad gewoon spelletjes in het water spelen en oefenen met dingen als in het water springen.
Vakantie is ideaal voor dat. Kan je elke dag naar het zwembad/strand en niemand die je kent.

Dat diploma is verder helemaal niet interessant. Vertrouwen op doen in het water kan je zelf doen. Het is vooral een kwestie van oefenen.

Gewoon priveles

Mijn eigen vader heeft vorig jaar zomer ook een paar privelessen 'genomen' (75 jaar). Niet dat hij niet kon zwemmen, hij kan/kon dat best aardig tenminste wat ik me van vroeger herinner...Maar vooral omdat hij zich 'onzeker' voelde en wel kleinkinderen (ook jonge dus zonder diploma) heeft die graag met opa zouden willen zwemmen.
Ik weet ook hoe hij daarvoor zwom en écht z'n techniek is er enorm op vooruitgegaan! Zijn slagen zijn meer écht, en zekerder en sterker...eerder zwom hij zo halfslachtig op half hondjes en zijn hoofd stak maar half uit het water. En hij 'durft' nu ook weer onder water en zelfs te duiken.
Mijn vader heeft gewoon het plaatselijke zwembad gebeld, daar hadden ze geen prive-zwemles, dus ze waren wat overdonderd door de vraag. Maar over 2 dagen zouden ze teamoverleg hebben en zouden ze het in de groep gooien.
Nog wat dagen later belden ze terug...dat kon best, net na de reguliere sluitingstijden en op 1 doordeweekse dag en in het weekend. Mijn vader heeft 2 keer per week 45 minuten gezwommen...ik dacht in totaal iets van 10 keer.
Dus gewoon bellen dat zwembad en overleggen! Bij die priveles was mijn vader+ zwemleraar hélemaal alleen in het zwembad...op wat schoonmakers na. Dus niks geen schaamte als je het maar niet aan jan en alleman verteld hoeft niemand dat te weten en daar zal hij zich w.s. vooral voor schamen....
groeten albana

Toke

Toke

22-05-2012 om 23:28

9-14

ik zie dat een flink aantal zwembaden zwemles aanbiedt voor kinderen van 9-14 jaar. Daarna komt volwassenenzwemles, maar dat begint vaak pas bij 18. Misschien kun je je zoon ervan overtuigen dat dit een soort laatste kans is op zwemles met leeftijdgenoten? Doet hij het nu niet, dan kan het pas bij 18, of moet hij naar priveles.
In die groep van 9-14 zitten allemaal kinderen die om welke reden dan ook geen zwemdiploma hebben gehaald. Hij is de enige niet, en wsl is het voor hem prettig om dat in die zwemles te ervaren?
Verder: maak er een complot van. Het ergste is natuurlijk als iedereen weet dat hij op zwémles zit. Dus jullie vertellen het niemand, gaan een week of tien op zwemles en hoppekee, daar is zijn zelfvertrouwen om wel samen met zn broer in t water te springen. Het is vast geen langdurig traject als hij al.wel baantjes kan zwemmen. Ik zou trouwens wel voor het diploma gaan, want blijkbaar heeft hij die bevstiging nodig?

Ffzo

Toen mijn dochter begon met zwemles zaten er 2 oudere kinderen in haar groep. De oudste was al 15 jaar. Er is geen leeftijds/schoolgenootje die hen daar gezien heeft. In het begin waren ze erg onzeker, de jonge kinderen waren veel stoerder dan zij. Na een aantal weken werd dit snel beter en de kleintjes vonden de grote jongens geweldig. Op het laatst van de les mochten ze altijd spelen en de kleintjes zaten om de beurt bij de jongens op hun rug en te stoeien. Het zelfvertrouwen van deze jongens werd enorm opgekrikt, geweldig om te zien. Toen ze van hun angst af waren, hadden in een paar weken hun diploma.
Kies anders een zwembad buiten je woonplaats zodat ze geen bekenden tegen komen.

Vic

Vic

23-05-2012 om 09:40

Ik heb er ook wel eens over gedacht

Hoewel ik wel twee diploma's heb (zie boven). Ben ik bepaald geen waterrat en onder water durf ik ook niet zo goed. Dat is dus wel heel lastig als ik met de kinderen ga zwemmen en zij 'enge' dingen doen. Dan wil ik in de buurt blijven (i.i.g. bij jongste), maar ik vind het vreselijk als er dan allemaal van die drukke pubers om me heen zwemmen. Laatst eens geïnformeerd naar de lessen voor het zwem ABC voor volwassenen. Staat er in de folder 'omdat u misschien ook wel eens wilt zwemmen met uw kleinkinderen'. Tja, dan moet ik maar een jaar of 15 wachten met die lessen. Ik zie het niet zitten om tussen de bejaarden te zwemmen. Toen dacht ik privéles samen met oudste (die ook maar 1 diploma heeft, maar nu wel alles durft), maar die keek me aan of ik iets heel raars vroeg

Tijgeroog

Tijgeroog

23-05-2012 om 10:40

Ach vic

Mijn moeder ging op haar 36ste ook op zwemles, ook omdat Ze wilde leren in het water te springen. En een vriend van ons heeft ook laatst z'n zwemdiploma gehaald. Die is ook in de dertig. Dus volgens mij pas je prime in zo'n groep.

J

J

23-05-2012 om 11:37

Ik was 32

Toen mijn oudste dochter acht jaar geleden met haar zwemlessen bezig was, ben ik ook op zwemles gegaan, ik was toen 32.
Onze groep was heel divers, verschillende allochtonen, een paar oude mensen (boven de 65), een meisje van 14, en dan nog een paar van mijn eigen leeftijd. Ik kon al wel zwemmen toen ik begon, de gewone schoolslag en rugslag, maar ik heb erg veel bijgeleerd en heb mijn A, B en C gehaald. Er waren ook mensen die nog helemaal niet konden zwemmen toen ze begonnen. De manier van leren zwemmen is natuurlijk compleet anders dan hoe 4 en 5-jarigen het leren.
Ik vond het heel leuk om te doen, schaamde met ook helemaal niet en vertelde het aan 'iedereen'. Zou ik dan achter mijn rug enorm uitgelachen zijn? Mwah, denk van niet hoor (en anders maar wel)

ffzo

ffzo

23-05-2012 om 18:59

Zelfvertrouwen

Dat diploma interesseert ons eigenlijk niet zo hoor, onze zoon moet gewoon zelfvertrouwen krijgen dat hij best kan zwemmen en idd hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat, hoe meer je durft op den duur. 't Is toch iets wat hij zelf moet doen alleen hij heeft dat zelfvertrouwen niet. Ik kan het hem ook niet geven.
Ik zal eens rondbellen voor die groepen van 9 tot 14 want dat is natuurlijk wel fijn om te zien dat hij niet de enige is. Ik ken nog wel een paar jongens die ook geen diploma hebben maar wel alles durven in het zwembad en daar zit het hem bij zoon nou juist in..
Wat kom je toch ver met het hebben van zelfvertrouwen, dat is me nu dus wel weer goed duidelijk.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

25-05-2012 om 17:58

Zwemles

Het is niet alleen heel vervelend om niet gezellig mee te kunnen gaan zwemmen en plezier te maken in het water, jezelf goed kunnen redden in het water is eigenlijk bijna noodzaak. Zowel in Nederland als op vakantie.

Schaamte dat je zoon geen diploma heeft/niet kan zwemmen is nergens voor nodig. Er zijn zat oudere kinderen en volwassenen die nog niet kunnen zwemmen en alsnog op zwemles gaan. Je zoon kan op prive-zwemles gaan waar het voordeel is dat het om kleine groepjes gaat dus veel aandacht; met name als het gaat om het versterken van het zelfvertrouwen in het water is dat een groot voordeel. Zwemles voor kinderen van 9-14 jaar is ook een optie maar wellicht dat daar de groepen groter zijn. Zoek een goede zweminstructeur uit met veel geduld maar die wel streng kan zijn als het nodig is. Vertel van te voren wat er speelt bij je zoon zodat ze daar extra aandacht aan kunnen geven. Stel je zoon een beloning in het vooruitzicht als hij een certificaat of diploma haalt en wijs hem op alle voordelen van het goed kunnen zwemmen.
Ik zou wel zo snel mogelijk met dergelijke zwemles beginnen en niet nog een paar jaar wachten totdat hij op volwasssenen zwemles kan gaan. Hoe eerder hij zich lekker vrij in het water kan en durft te bewegen des te eerder hij er plezier van heeft. En hoe eerder je er gerust op kan zijn dat hij zichzelf in het water kan redden, met name in onverwachte situaties.

Overigens was mijn zoon als baby al als de dood voor water. Hij krijste het uit bij maar een druppeltje water. Ik heb hem bewust met 6 jaar op zwemles gedaan bij de Reddingsbrigade juist om hem te helpen zijn enorme watervrees te overwinnen. Gelukkig had hij een zwemjuf die al 30 jaar ervaring had met name met kinderen met extreme watervrees en kinderen met ADHD, Down etc. Het heeft haar heel wat bloed, zweet en tranen gekost om hem zijn angsten te laten overwinnen (en ik met gekromde tenen op de tribune zitten) maar binnen twee jaar had hij zijn A en B diploma en is hij veranderd van een kind dat niet eens in bad durfde tot een waterrat die van de hoogste duikplank durft af te springen en van de meest enge waterglijbanen wilt glijden. Volgens de zwemjuf was mijn zoon de grootste uitdaging uit haar zwemlescarriere en tijdens de diploma-uitreikingen heeft ze ook menig traantje weggepinkt Het scheelt wel dat hoewel mijn zoon doodsbang was, hij wel wilde leren zwemmen en zijn watervrees wilde overwinnen. Die intrinsieke motivatie helpt enorm. Met het beruchte "gat" had hij ook veel moeite maar door samen spelenderwijs veel te oefenen onder water is dit uiteindelijk prima gelukt.
Mijn zoon wilde zelfs verder met diploma C en dan reddingszwemmen maar op dat moment vond ik het welletjes en bovendien wilde hij ook nog op een andere sport. Diploma A en B is voldoende om je goed te kunnen redden in het water en de rest komt vooral door veel te zwemmen en ervaring op te doen in het water.
Wat voor mij het belangrijkste is dat ik hem met een gerust hart met vriendjes naar het zwembad of in zee meer kan laten gaan zonder dat ik hem als een havik in het oog hoef te houden. Kortom, bel wat zwemverenigingen en zwemscholen en maak een afspraak. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.