Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
alleen

alleen

23-08-2020 om 11:31

18 jaar en zijn contract loopt af met bbl opleiding

Ik zou graag jullie advies horen.

Mijn zoon doet een bbl opleiding en heeft voor zijn opleiding een verlening gekregen om als nog zijn diploma te halen, echter loopt zijn arbeidscontract af per 1 september as.

Hij is bezig om werk te zoeken, om toch zijn opleiding te gaan doen, dit moet namelijk met werk anders kun je geen bbl opleiding doen.

Maar wat nu als hij geen werk kan vinden, deze week. Hoe dan verder.

Ik weet niet goed of hij dan een ww uitkering moet aanvragen of van wie hij dan geld krijgt of krijgt hij dan geen geld.

Wie kan mij advies geven.

juf Ank

juf Ank

23-08-2020 om 12:13

dan moet hij

de Bol-opleiding gaan doen en studiekosten aanvraag doen bij DUO. Jullie als ouders krijgen dan bericht met richtlijnen hoeveel jullie hem moeten bijstaan in de kosten. Hij kan een inwonende of een uitwonende beurs krijgen afhankelijk van waar hij woont, maar je bent als ouders verplicht tot ondersteuning.

Te simpel

De eigen bijdrage van ouders is een rekensom van DUO. Het is neit zo dat je als ouders verplicht bent om dat geld aan je kind te geven. Je moet zorgen voor het levensonderhoud van je 18+ als die dat nog niet zelf kan, maar hoe je dat doet is aan jou.

Ik zou zoon ook even laten overleggen met de school. De verlengde schooltijd komt waarschijnlijk door corona, dat is in principe een schoolprobleem, waar zij over na moeten denken als stages/werk ondertussen afloopt.

Tsjor

Elinde

Elinde

24-08-2020 om 11:00

Ook bbl-er in problemen

Hier ook een zoon die aan zijn laatste jaar zou moeten beginnen. Hij heeft al vanaf april niets meer aan zijn opdrachten kunnen werken doordat het bedrijf stil lag. Hij heeft wel volop gewerkt. Achterstallige klussen wegwerken. Daar werd al het personeel voor ingezet. Per eind juli werd zijn contract niet verlengd. Alle tijdelijke contracten en die van de stagiaires werden opgezegd.
En nu heeft zoon dus een probleem, want voor 1 september moet hij een andere leerwerkplek hebben. En in zijn branche zijn er nu helemaal geen vacatures. En wat zegt school? Dat hij dan moet stoppen met de opleiding. Heel jammer van die 2 jaren die hij er al op heeft zitten. Overstappen naar BOL is geen optie, want die zit vol.
Dat wil hij ook liever niet. Hij is niet voor niets BBL gaan doen, hele dagen op school is niets voor hem.
Er was verder helemaal geen begeleiding van school . Iedereen was nog met vakantie en niet bereikbaar. Hopelijk kan zoon deze week wel zijn mentor bereiken en kijken of er nog andere mogelijkheden zijn om de opleiding af te ronden.
Het zorgt iig voor veel stress hier.

Pennestreek

Pennestreek

24-08-2020 om 11:09

Ach wat een ellende

en wat slecht van zo'n opleiding. Maar ik erger me ook aan de hbo opleiding van mijn zoon waar ook nog niks bekend is. Het afstandonderwijs en de begeleiding lieten ook erg te wensen over. Hij heeft zijn eerste jaar mede daardoor niet gehaald. Dat mag hij wel overdoen gelukkig (dankzij Corona) maar we tasten volledig in het duister over hoe het gaat lopen. Hij heeft vanwege twee stoornissen extra begeleiding nodig maar ook daarover nog geen bericht. Juist mensen met een stoornis in het autismespectrum zoals mijn zoon kunnen erg slecht tegen niet weten waar ze aan toe zijn. Hij ziet het nu al niet meer zitten .

Triva

Triva

24-08-2020 om 12:06

We moeten

hierover hard aan de bel trekken bij de overheid! Bij mijn zoon geen enkel probleem overigens.

Triva

Triva

25-08-2020 om 13:07

misschien heeft

iemand hier iets aan?

Heb jij nog geen opleiding gekozen? 👉 Kom op 29 augustus naar de Open Dag “Werkend leren in de techniek” en begin in september nog! Gegarandeerd een baan en vanaf dag 1 een goed salaris.

Deze landelijke Open Dag is een gezamenlijk initiatief van Wij Techniek, Goflex Young Professionals B.V. en IW Nederland. Met 40 open locaties is er altijd eentje bij jou in de buurt.

Meer info: www.wij-techniek.nl/werkendleren

V@@s

V@@s

25-08-2020 om 13:53

in elk geval die ww uitkering aanvragen

Hij had afgelopen jaar gewoon een baan, dus als hij die baan kwijt raakt recht op WW. Dan moet hij wel beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt, dus als hij overstapt op een fulltime opleiding zal er geen recht zijn op ww.

Piep

Piep

25-08-2020 om 13:54

Sjezus

Dat kan toch niet waar zijn! Ik zou toch wel heel hard aan de bel trekken en de regionale krant bellen.

Pennestreek

Pennestreek

25-08-2020 om 14:08

Piep, welke bel?

Ik zou het niet weten eerlijk gezegd. Misschien kunnen we hier wat voor elkaar krijgen?

Piep

Piep

25-08-2020 om 14:11

School

Eerst bij de school en dan gewoon de krant bellen. Ik denk dat je er zelfs nog mee bij Jinek zou komen.

Ik bedoel dan de voorbeelden van jongelui die dan maar moeten stoppen.

koffie

koffie

25-08-2020 om 16:19

wethouder

Je kunt - als school niets oplevert - ook contact zoeken met de verantwoordelijk wethouder of een raadslid. En inderdaad de media. Met een beetje geluk levert dat wat extra (openbare) druk op de school om toch iets te regelen in deze uitzonderlijke tijden.

Stoppen

' Ik bedoel dan de voorbeelden van jongelui die dan maar moeten stoppen. ' Heyt is niet zo dat hij moet stoppen, het advies is om dan BOL te doen. Dat hij dat niet wil is een ander verhaal.
Maar ik vind wel dat onderwijsorganisaties veel creatiever en soepeler moeten zijn met wat zij eisen, kijken waar ze zelf nalatig zijn geweest (al dan niet gedwongen door de omstandigheden) en repareren waar wat te repareren valt. Het advies om dan maar BOL te doen klinkt een beetje lui.
Het kan overigens ook een goed moment voor hetbezinning zijn: als er in de gekozen richting weinig werk is (sommige sectoren vallen echt om) dan is er wellicht een andere, misschien wat verwante richting mogelijk met meer toekomstperspectieven.

Tsjor

Elinde

Elinde

26-08-2020 om 18:50

Geen BOL

Hier is voor de vakantie al door de mentor aangegeven dat overstappen naar BOL niet mogelijk is. Geen idee waarom niet. Ik kan het ook niet navragen op school, want er is nog niemand bereikbaar.
Het is een brede opleiding die zoon volgt. Er zijn ook wel genoeg vacatures voor als je deze opleiding hebt afgerond. Er zijn alleen geen bedrijven die een leerwerkplek aanbieden.
Ik wacht nog even af waar school mee komt volgende week.

Werk

Dan zou ik een werkplek zoeken, ook al is dat bedrijf geen leer-werk-bedrijf. Heeft hij de afgelopen maanden wel kunnen werken? Als de school dan zelf te weinig gedaan heeft om dat te begeleiden (dat zou volgens mij hooguit 1 of 2 bezoekjes hebben kunnen zijn, die ook nog via internet zouden kunnen gaan) dan blijft de school echt volop in gebreke.
Hij heeft zijn normale werktijd doorgebracht op een leer-werk-bedrijf, dat is (hopelijk) goed gegaan, dus daar moet dan niet de verlenging in zitten.
Mochten er nog opdrachten op de werkvloer moeten worden gemaakt, waarover de school niet in staat was om te communiceren (internet viel uit, de postbedrijven staakten en de rest van Nederland was ook overstroomd) dan zou hij die opdrachten wellicht op zijn nieuwe werkplek kunnen doen.
Dus als de kaarten zo liggen zou ik zeggen: solliciteren!

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.