Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
sanne.mulder

sanne.mulder

02-03-2020 om 07:54

19 jaar en weinig vrijheid

Hoi allemaal,

Ik zal eerst even wat over mezelf vertellen: ik ben 18 jaar, ben nu 1 jaar samen met mijn vriend. Ik ben opgegroeid in een hindoestaans gezin en zit nu in mijn laatste jaar vwo.

In mei doe ik eindexamen en ik zou heel graag met mijn vriend op vakantie willen. Tegen die tijd ben ik al 19 jaar, maar het is bij ons niet gebruikelijk om dan zonder ouders op vakantie te gaan. Ik ben dan ook een beetje bang om het te vragen, omdat ik denk dat ik het antwoord al wel weet. Ik mag bijvoorbeeld ook nooit uit en als mijn vriendinnen een feestje geven moet ik ook al 11 uur thuiis zijn (terwijl de meeste feestjes nu rond een uur of 8/9 beginnen!). Ik heb dus strenge ouders en heb meerdere keren aangegeven dat ik graag meer vrijheid zou willen. Mijn ouders weten van mijn vriend maar hij mag bijvoorbeeld ook niet langskomen... ik vind dit heel vervelend en weet niet goed hoe ik alles moet aanpakken. De enige oplossing die ik nu zie is op mezelf gaan wonen, maar ook daar zullen ze moeilijk over gaan doen. Niet alleen mijn ouders, maar ook mijn familie. Verder blijf ik toch liever thuis wonen omdat ik niet de financiële middelen heb om mezelf te onderhouden tenzij ik ga lenen. Iemand tips? Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik vind mezelf oud genoeg om zelf te beslissen, mijn ouders denken hier heel anders over.

Puzzelen

Dat maakt de huidige tijd met hoge huren en woningnood voor jou nog lastiger. Toch zou ik het lenen van geld voor een studie en dan een kamer/woonruimte wel overwegen.

Je kunt ook eerst kijken of je een baan kunt vinden van een dag in de week die je tijdens je studie van een deel van het inkomen kan voorzien.

Zelfstandigheid komt vooral van financiele zelfstandigheid. Zeker in jou situatie.

Natuurlijk kun je het ook bespreken met je ouders. Heb je dat wel eens geprobeerd? Soms zijn ouders, ook ouders met een achtergrond als die van jou, redelijker en meer bereid tot zelfstandige beslissingen van hun kinderen dan je zou denken. Je zou niet de eerste zijn die zich toch daarin vergist.

Met name als je het zo zou kunnen regelen dat het niet al te opvallend gebeurt tegenover de rest van de gemeenschap. Tenzij ouders dat zelfs niet belangrijk vinden.

Soms is het misschien ook mogelijk om dat gesprek te voeren met een voorganger of belangrijk familielid erbij.

Ik wens je heel veel sterkte en succes.

Kleinkoekje

Kleinkoekje

02-03-2020 om 15:25

Botsende culturen

Ik heb dezelfde achtergrond en herken je situatie heel goed. Ook weet ik dat vechten voor je vrijheid soms vergaande consequenties kan hebben ( paria binnen de familie). Mijn eigen familie bestaat uit leden met moderne c.q. westerse denkwijzen en traditioneel Hindoestaans/ Indiase denkwijzen ( met dank aan Bollywood😔). Wat m’n nichtjes ( helaas gelden de strenge regels meestal alleen voor jonge ongehuwde vrouwen) met strenge ouders doen is dit: praten en nog eens praten met de ouders en dan vooral de moeder. Hebben ze ma mee dan volgt pa wel. Goede schoolresultaten blijven neerzetten want dat geeft status / aanzien binnen de gemeenschap. Zoek een baan voor enkele uurtjes, spaar voor je rijbewijs. Wellicht kun je afspraken maken en willen ze meebetalen, ik vermoed dat ook dit zal afhangen van je schoolresults. Stel de vakantie uit tot na de examenresultaten. Slagen betekent grotere kans op vakantie met vriendje. Hij mag niet over de vloer maar praat wel over hem met je moeder in 1 op 1 gesprekken. Zo leert ze hem een beetje kennen. Over het algemeen hangen Hindoestaanse ouders alles aan schoolresultaten: vriendje zorgt voor afleiding dus wordt dat niet gestimuleerd, laat van feestje? Ben je de volgende dag moe en kun je niet leren.....Daarnaast zijn ze heel beschermend, OV of fietsen op late avond? Te gevaarlijk! Een rijbewijs kan je meer vrijheid geven, zeker als ze erop kunnen vertrouwen dat je BOB bent. Het valt mij ook op dat er meer vrijheid is zodra er op HBO / WO niveau gestudeerd wordt.

Ik hoop dat je aan bovenstaande iets hebt.
Je zit in een moeilijke situatie met enerzijds vriendinnen die alle vrijheid hebben die je jezelf ook gunt maar anderzijds te maken hebt met een cultuur waarin de familiebanden heel sterk zijn en de sociale druk groot. Hier wordt vrijheid gezien als de sleutel tot slechte schoolresultaten en dus niet erg status verhogend.
Jij kent je familie, probeer in te schatten hoever je de grenzen kan oprekken, bepaal de consequenties van eventuele acties en wat voor jou acceptabel is.
En nu advies van een Hindoestaanse moeder met een dochter van 19: de examens staan voor de deur, geef nu even hier prio aan. Hierna kun je in alle rust nadenken, praten met je ouders, afspraken maken en acties ondernemen. Betreffende de vakantie in mei: misschien kun je alvast rustig ter sprake brengen (niet vergeten erbij te vermelden dat er alles aan gaat doen om je examens te halen), kunnen ze alvast aan het idee wennen😀

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.