Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21 en nu pas pubergedrag. Herkenbaar?

Goedemiddag, De jongste van 21 vertoont nu pas pubergedrag: lange tenen, onverschilligheid, ruzie zoeken. Vraagt mij bijv.een foto van haar te maken ivm met haar studie en komt dan niet op de afgesproken tijd en met vette ongewassen haren. Maar oh wee, als ik daar dan iets over zeg, voorzichtig! Kwaad, doe ik het weer fout! Dat soort reacties. Heeft nooit gepuberd. Zou je dit verlate pubertijd kunnen noemen of speelt er iets anders. Ze lijkt zich wel los te maken, wat gezond is, maar oh oh.... 

Lekker laten gaan. Een 21-jarige is ook nog helemaal niet volwassen. Waarom zou je iets zeggen van ongewassen haar? En als ze niet komt op de afgesproken tijd, jammer dan. Moet ze iemand anders vragen om een foto te maken want jij hebt nu geen tijd meer. 

ja, mijn dochter ook laat, zegt t zelf ook ,wel bekend met autisme..

Dat is vrij laat inderdaad. Kan het zijn dat ze misschien ergens stress van heeft, waardoor ze minder lekker in haar vel zit?

Sommige mensen van 40 plus hebben nog last van pubergedrag

Hoe heeft ze de covid-tijd ervaren? Mijn kinderen zijn bijna 22 en 19 en ik merk dat bijna twee jaar geen feesten en niet uitgaan en strenge school-en studieregels best hard hebben ingegrepen. Het was voor hen net de leeftijd dat je normaliter grenzen gaat opzoeken.Ik werkte zelf op de ic, dus een beetje de loop nemen met de regels wilden ze ook niet.  Kan me voorstellen dat dit ook tot uitgesteld puberen leidt.
En wat voor opleiding doet ze? Ik vond een dochter met pedagogiek als hoofdvak ingewikkelder dan die hele puberteit

vertoont ze ander raar gedrag? Sociaal, dag/nacht ritme, eten, financieel, gezondheid?

Lieveheersbeest schreef op 18-03-2024 om 21:00:

vertoont ze ander raar gedrag? Sociaal, dag/nacht ritme, eten, financieel, gezondheid?

Dit is een belangrijke vraag om eerst te onderzoeken...

tijd om op kamers te gaan

Muurbloem1985 schreef op 18-03-2024 om 19:34:

Sommige mensen van 40 plus hebben nog last van pubergedrag

puberteit koppelen we aan hormonen. Met 40 of 21 heb je als het goed is al een tijd een stabiel setje hormonen in je lijf. Dat zou dan niet die lichamelijke (en daardoor ook vaak geestelijke) puberteit kunnen veroorzaken.

Ik mis wel wat aanvullende informatie. Is ze altijd al laat geweest in haar ontwikkeling? Is er sprake van een diagnose? Kan ze depressief zijn? Overprikkeld? Slaapt ze goed? Wat doet ze in het dagelijks leven, studeren of werken? Er zijn zoveel mogelijkheden...
Hier een zoon met ADD en ASS, die puberde ook laat. Dat hoort er een beetje bij in dit geval. Maar of dat ook bij jouw dochter van toepassing kan zijn weten wij natuurlijk niet. Dus vandaar: een beetje weinig info.

@Jonagold: ja dat kan natuurlijk ook. Ik dacht aan drugs gebruik

schrijft TO zelf ook mee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.