Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Relaxte moeder

Relaxte moeder

10-10-2020 om 12:19

Alcoholverbod door de week bij ons thuis? (18 jaar)

Ik ben best een relaxte moeder. Als ouders zijn we niet heel streng, praten liever over dingen dan van alles te verbieden.

Nu is onze zoon 18 jaar, woont nog thuis, zit nog op school. Hij drinkt al alcohol (ook voor hij 18 was), maar tot voor kort alleen op feestjes en bij/met vrienden.

Sinds 1-2 weken drinkt hij heel af en toe een biertje door de week.

Dat voelt voor mij niet goed.

Wij drinken allebei heel weinig, eigenlijk alleen op feestjes, uiteten en borrels en echt bij hoge uitzondering thuis zonder ‘speciale gelegenheid’. Zelfs in het weekend drinken wij dus normaal gesproken geen alcohol. Ik vind het belangrijk dat alcohol (wat ik zelf echt wel lekker vindt) geen gewoonte wordt.

Ik overweeg nu te zeggen dat wij niet willen dat er van ma-do bij ons in huis alcohol gedronken worden, tenzij speciale gelegenheid. Moet ik nog met mijn partner overleggen.

Maar graag hoor ik hoe jullie hier tegenover staan?
Hij is immers 18.
Het is wel ons huis.
Op kamers gaan is voor hem nog geen optie (ik zeg het maar even voor het geval mensen zeggen: als hij jullie regels niet wil hanteren dan moet hij maar op zichzelf gaan wonen). En zover zou ik het ook niet willen laten komen.

Mijn relatie met mijn zoon, echt een hele lieve knul, is erg goed.

Tot slot: hij doet wel eens boodschappen (die wij betalen), maar koopt nu ook (dure) biertjes, die wij niet drinken. Ik heb al gezegd dat we de alcohol in elk geval niet gaan betalen. Ik wil alcoholgebruik buiten speciale gelegenheden/uitzonderingen in elk geval niet faciliteren.

Pirata

Pirata

10-10-2020 om 12:25

Zoals je terecht zegt, hij is 18. Je hoeft het niet te bevorderen maar een enkel biertje verbieden? Zou ik niet doen.

Lou

Lou

10-10-2020 om 12:54

Weinig

"Sinds 1-2 weken drinkt hij heel af en toe een biertje door de week."

Hij heeft dus de afgelopen tien dagen bij elkaar drie biertjes gedronken of zo. Wat is je probleem?

Als je dit al te veel vindt, zou ik jou niet direct een zeer relaxte moeder noemen eerlijk gezegd.

Jesse_1

Jesse_1

10-10-2020 om 13:15

Ik kan het me wel voorstellen

Wij drinken zelf thuis door de week ook geen alcohol, dus het zou voor mij vreemd voelen als een van de kinderen dat wel doet. Voor onszelf doen wij dat al vanaf dat wij samenwonen ook, ook in de periode dat wij meer alcohol dronken dan dat wij nu doen.

Wij hebben nog geen kinderen die alcohol drinken (eentje wel 18+, maar die drinkt niet), maar hier in huis zou het wel de regel zijn. Gewoon omdat wij vinden dat alcohol niet voor door de week is.
En als ze dat toch willen en zelf kopen en drinken, dan is dat hun keus.

Maar goed, wij zijn dus nog niet in die fase

ElenaH

ElenaH

10-10-2020 om 13:32

Nou

'Wij drinken allebei heel weinig, eigenlijk alleen op feestjes, uiteten en borrels en echt bij hoge uitzondering thuis zonder ‘speciale gelegenheid’. '

Dus jij mag wel thuis drinken, maar je zoon niet?

Waar staat dat hij niet thuis mag drinken?

Bij speciale gelegenheden en in het weekend kan het wel. Prima regel lijkt me als je er zo in staat. Wij dronken als ouders wijn in het weekend, maar toen de kinderen in de leeftijd kwamen om dan een glas mee te drinken (18+) voelde dat gek voor mezelf, waarom zou ik ze zulk spul aanbieden en waarom drink ik het zelf eigenlijk. Inmiddels kan ik me niet heugen iets gedronken te hebben. Dat is consequenter inderdaad, maar ik heb makkelijk praten, we missen het niet hier.
Ik zou het niet-drinken-doordeweek niet opleggen, maar uitleggen dat je het niet prettig vindt en dat alcohol speciaal zou moeten zijn en daarom een goede huisregel is.
En ik zou het zeker niet voor hem kopen, dat kan toch zelf doen als je 18 bent.

Jesse_1

Jesse_1

10-10-2020 om 14:08

Voor de goede orde

Wij drinken door de week ook geen frisdrank.

bieb63

bieb63

10-10-2020 om 15:36

Ik snap wel het punt

Natuurlijk is hij 18 en kan je dat dus in principe niet echt verbieden. En af en toe een biertje op een doordeweekse avond is natuurlijk ook niet echt een probleem.
Ik denk dat de 'angst' meer zit in het feit, dat het snel een gewoonte kan worden. Op dinsdagavond een biertje? Nou, woensdag lust ik dat ook wel. En mss wel twee, enz.
Dus ik snap wel waar het punt zit. Tegenhouden kan je het niet, en lukt je vast ook niet. Gewoon maar in gesprek blijven in de trant van: eens een keer op woensdag een biertje drinken is prima, maar waak ervoor dat het een gewoonte wordt want voor je het weet is het elke dag en wellicht ook meer dan 1.

Emmawee

Emmawee

10-10-2020 om 15:46

Zeggen wat je ervan vindt

Meer zou ik niet doen.

Ik vind het heel normaal, hoe jij erover denkt. Alcohol en zeker speciaalbier is ook een soort luxeproduct. Ik vind dat je best kunt zeggen dat jij dat meer iets voor het weekend of voor een feestje vindt. Zowel qua gezondheid, het ontwikkelen van ongezonde gewoonten als wat het kostenaspect betreft.
Je zoon kan daar andere ideeën over hebben en daaover kun je dan met elkaar in gesprek. Dat lijkt me beter dan een verbod, of anderzijds er niks over zeggen (en er wel wat van vinden).

koffie

koffie

10-10-2020 om 17:05

Roken

Natuurlijk kunnen jullie dat als regel voorstellen. Je kunt zoon niet verbieden om alcohol te drinken, je kunt wel aangeven dat dat doordeweeks niet in jullie huis mag.

Voor degenen die zeggen: hij is 18, je kunt dit niet verbieden, zeg je dat ook als het om roken gaat? Of drugsgebruik? (Ook beperkt alcoholgebruik is - zeker voor jongeren - schadelijk.)

Dat gezegd hebbende, een gesprek en hem overtuigen is natuurlijk altijd beter dan het "hard" verbieden.

Asha

Asha

10-10-2020 om 19:39

Nee

Ik snap wel dat je het vreemd vind als je zelf alleen in de weekenden drinkt maar het is natuurlijk op zich niet raar om doordeweeks ook af en toe wat te drinken. Zolang het beperkt is tot af en toe een biertje zou ik er geen probleem mee hebben. Wel zelf betalen.

Nu ik er over nadenk ik eigenlijk wel veel mensen die doordeweeks ook regelmatig drinken, een glas wijn bij het eten, een borrel na het werk of juist 's avonds laten, nog even naar het café na werk om iets te drinken... toch zijn dat allemaal geen alcoholisten.

Ook in mijn familie en de vriendenkring van mijn ouders werd er vroeger altijd wel veel gedronken. Bij het koken ging de wijn meestal al open en na de koffie kwam er meestal wel een borrel op tafel. Dat deden mijn ouders, grootouders, ooms, tantes, buren... Daar zaten overigens wel een aantal problematische drinkers tussen maar verreweg de meesten ook weer niet.

Het is dus ook maar wat je gewend bent. Ik vind het niet raar dat er doordeweeks gedronken wordt want ik zie dat eigenlijk heel veel in mijn omgeving.

Zelf drink ik nauwelijks omdat ik de meeste alcohol gewoon niet zo lekker vindt. Daar zit geen principe achter. Mijn man neemt af en toe een whiskey (ook wel eens doordeweeks) en drinkt wel soms wijn bij het eten. Dat zou hij vaker doen als ik ook zou drinken. Hij vindt het wat dat betreft wel ongezellig dat ik geen wijnliefhebber ben (wat ik best begrijp. )

Als we uit religieuze principes geen alcohol zouden drinken of zou dan zou ik het ook geen probleem vinden om dat de kinderen te verbieden in huis maar aangezien wij zelf geen bezwaar hebben tegen drank zouden de kinderen ook best doordeweeks iets mogen drinken als ze 18+ zijn, zeker zolang ze het zelf betalen.

Roken is weer wat anders want daar hebben wij ook last van. Echter een 18 jarige kan je ook niet verbieden te roken. Wel in de tuin en zelf betalen.

Hier

Hier speelt het niet, we hebben een dochter van 21 die op zichzelf woont, daar ongetwijfeld wel drinkt maar hier in het weekend eigenlijk niet. Onze zoon van bijna 16 drinkt niet, en als hij stiekem toch drinkt dan verbergt hij het extreem goed voor iemand die totaal niet kan liegen.
Wij drinken zelf eigenlijk elke avond wel één glas wijn. Nooit meer, ook niet in het weekend, maar ook eigenlijk niet minder. Ik denk inderdaad dat ik daar bij een kind meer moeite mee zou hebben, dus wat dat betreft moet ik misschien mijn eigen glas wijn per dag ook eens heroverwegen.

Zonnehoed

Zonnehoed

11-10-2020 om 14:31

Gewoon niet doordeweeks drinken

Lijkt me een prima idee om tegen hem te zeggen dat er doordeweeks niet (thuis) wordt gedronken. Alcohol is sowieso ongezond, dus er is veel voor te zeggen dat je daar geen gewoonte van moet maken. Zit hij dan in zijn eentje bier te drinken? Dat zou ik echt niet goed vinden als mijn kinderen dat zouden doen. Als jullie alcohol drinken in het weekend en hij drinkt een glas mee lijkt me dat meer dan genoeg.

Als je elke dag een paar glazen alcohol drinkt ben je echt wel een probleemdrinker, ook al lijkt dat nog zo gezellig.

Guera

Guera

11-10-2020 om 14:46

Zelf betalen?

Waarom zou hij bier zelf moeten betalen en cola niet? En snoep of chips?
Hoe leg je dat uit?
Hier drinken we doordeweeks niet.
Tenzij in de zomervakantie op een zomers spaans terras bij wijze van spreken. Zoon drinkt nog niet (bijna 18) in elk geval niet dat ik weet.
En hier zal de regel dan wel zijn: doordeweeks niet hier in huis.
Als hij naar een vriend gaat op een doordeweekse avond en daar wordt wel gedronken dan weet ik het niet. Maar ik zou niet goed weten waarom hij dat weekend biertje dan zelf zou moeten betalen. Tenzij hij met vrienden elk weekend kratten bier opdrinkt. Maar dat is nu ook al met fris en chips. Als er hordes vrienden komen nemen ze zelf mee.

Dure biertjes

Kennelijk speciaal bier. Als je dat met huishoudgeld doet, vind ik niet netjes als je er alleen zelf van gebruikt. Daar mag je best wat van vinden als degene die het huishoudgeld binnenbrengt.

Lou1

Lou1

11-10-2020 om 16:00

Weinig verschil

Maar het verschil tussen TS en haar zoon is helemaal niet groot. Uit de beginpost:
"Sinds 1-2 weken drinkt hij heel af en toe een biertje door de week."

En dan:
"Wij drinken allebei heel weinig, eigenlijk alleen op feestjes, uiteten en borrels en echt bij hoge uitzondering thuis zonder ‘speciale gelegenheid’."

Volgens mij drinken TS en haar zoon gewoon allebei heel af en toe een glaasje. Ik zie het probleem niet. Neem gezellig een biertje samen met je zoon en overleg met hem of je hier een huisregel van wil maken of niet, en welke dan. En oja, wie betaalt de extra dure biertjes.

Ben je al wat verder, relaxte moeder?

Wendelmoed

Wendelmoed

12-10-2020 om 22:36

Hier geen probleem

Want ik mag van de kinderen geen alcohol, en dan is het wel zo logisch dat zij het ook niet mogen. Dus er drinkt hier niemand, hooguit elders op een feestje.

Relaxte moeder

Relaxte moeder

12-10-2020 om 23:37

Bedankt

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Het hielp enorm om te komen tot een lijn die goed bij mij/ons past. Mijn partner was het met mij eens dus.

Inderdaad bier/alcohol niet betalen tenzij af en toe in het weekend/met een vriend (met de aanscherpende regels heb ik het maar niet over feestjes). Dus de alcohol niet faciliteren en het gebruik in elk geval door de weeks ontmoedigen.

Ik heb een goed gesprek gehad met lieve zoon, en inderdaad mijn ’zorg’ dat het een gewoonte wordt en leidt tot meer alchohol door de weeks, besproken. Duidelijk alleen mijn mening gegeven en gezegd dat hij dat natuurlijk zelf mag beslissen, want 18. Dat was natuurlijk het belangrijkste punt voor hem.

Vanwege de kosten (best duur hoor voor een leerling) heeft hij nu dan toch besloten niet meer door de weeks te drinken. Hij was heel blij als ik het bier dat hij laatst gekocht had nu voor 1x zou betalen. Hij zou de rest dan voor weekenden en speciale gelegenheden laten staan.

Verbieden was inderdaad helemaal niets geweest. Blijven praten erover is beter.

Lou, ik heb enorm moeten lachen om jouw eerste reactie.
Ik heb nooit geschreven dat ik een *zeer* relaxte moeder was, maar volgens mij hebben we hier weer de relaxte oplossing gekozen hoe ermee om te gaan.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 07:54

Wendelmoed

'Want ik mag van de kinderen geen alcohol, en dan is het wel zo logisch dat zij het ook niet mogen. '

Zijn ze bang dat je gek gaat doen? ☺

@Emma

@Emma

13-10-2020 om 10:00

Geen alcohol?

Waarom mag je van je kinderen geen alcohol? Is daar een speciale reden voor? Hier is niks verboden (snoep, alcohol, cnips, cola) behalve roken (binnen dan).
Je kunt je wel bespreken of het verstandig is dat allemaal tot je te nemen, maar verbieden? In mijn eigen huis?

Wendelmoed

Wendelmoed

13-10-2020 om 10:27

ElenaH en Emma

Ik had een tijdlang de gewoonte van elke avond een glas wijn, en natuurlijk als we ergens op vakantie waren eentje extra, want vakantie. Daar kreeg ik steeds meer commentaar op, en toen ik een keer smorgens wakker werd met een hevige migraine aanval was ik er klaar mee. Migraine krijg ik niet van alcohol, maar als je ergens logeert met een kind en dat moet bezorgd toekijken dat je heel ziek in bed ligt dan klinkt "het was niet door de wijn hoor" best ongeloofwaardig. Dus om de spiraal van een glaasje naar een groter glaasje naar "is het al bijna avond" en "ik mag er nog wel eentje" te doorbreken ben ik gewoon geheel gestopt.

Tenslotte is het ook gewoon ongezond, wat je jezelf ook wijs wil maken, en 6 glazen per week is voor een vrouw het maximum - en dus niet "gewoon een glaasje".

Met oud en nieuw hadden we alcoholvrije champagne, en wat heerlijk om dan op nieuwjaarsdag om acht uur op te moeten voor de hond en geen hoofdpijn te hebben.

En ja, daar houden mijn kinderen mij dus aan. En dat geeft mij ook weer meer recht van spreken.

Alcoholvrij bier hebben we wel in huis, in verschillende smaken, en daar wordt (gezien de prijs met mate) met smaak van gedronken.

Tamar

Tamar

13-10-2020 om 10:40

hier

lusten man en ik geen alcohol. Dochter studeert en drinkt ook niet, want ze heeft een moeilijke studie en wil "haar hersens niet op sterk water zetten". Ik ben benieuwd wat de jongere kinderen gaan doen, die zijn nu ook 18 maar studeren nog niet en gaan ook niet uit. En thuis is er dus niks. Wie iets lekkers wil pakt een smoothie, daar is genoeg van, en niemand klaagt. Het is ook maar wat je gewend bent.

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 10:43

Herkenbaar Wendelmoed

Ik ben jaren geleden ook vrijwel helemaal gestopt met alcohol, op een enkele keer na. Voornamelijk omdat ik alleenstaande ouder ben, en vond dat ik niet met een kater naast het bed van mijn dochter kon staan 's ochtends. Dat is een keer niet erg, maar het voelt veel fijner om zelf ook uitgeslapen en energiek te zijn. En ook omdat ik me afvroeg hoe het zou gaan als mijn dochter een keer 's nachts naar het ziekenhuis zou moeten (of naar een huisartsenpost). Dat is best lastig als je de enige bent met een rijbewijs en je hebt gedronken.

ElenaH (ot)

Ik kan uit eigen ervaring meedelen dat er in dat geval een taxi geregeld kan worden (geen rijbewijs, en partner was op dat moment niet beschikbaar)

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

13-10-2020 om 18:57

Temet

Verhip, daar zou ik nooit aan gedacht hebben (serieus!). Wat suf.

Monique

Monique

13-10-2020 om 21:24

Weekend of doordeweeks

Ik begrijp zelf niet zo goed waarom mensen wel in het weekend een glaasje drinken maar niet doordeweeks.

Waarom niet gewoon een glaasje drinken wanneer je er echt zin in hebt?
Mijn dochter (ondertussen 22) drinkt wanneer ze er zin in heeft. Dat kan zomaar op een maandag, een dinsdag en een vrijdag zijn. En dan misschien een paar weken niets.

Waarom meteen bang zijn dat ze straks iedere dag gaan drinken? Je kunt het toch ook eerst kijken hoe je kind ermee omgaat?

Overigens drinken man en ik bijna nooit. Man drinkt alcoholvrij bier en ik drink hooguit als we uit eten gaan of dochter en ik gaan stappen. Maar zelfs dan niet eens altijd, omdat ik met de auto terug wil (en de volgende dag vroeg de hond uit moet laten😉)

Guera

Guera

13-10-2020 om 22:38

Monique

Omdat het een glijdende schaal is. Ik heb elke dag best zin in een glaasje bij het eten. En ik kan elke dag wel een bijzondere gelegenheid bedenken
5 jaar geleden merkten we dat vooral na de vakantie elke dag de fles wijn op tafel kwam. Onze kinderen einde basisschool en ik dacht: sjee wat een voorbeeld. Dit wil ik niet dat onze kinderen dat normaal gaan vinden. Het leek wel bijna normaal dat er elke dag alcohol werd gedronken. Dat is niet normaal. Net als dat we niet elke dag gebakjes eten en niet elke dag croissants eten. Of frisdrank drinken Zoals we wellicht dat in de vakantie wel doen.

ElenaH

ElenaH

14-10-2020 om 07:06

Monique

'Ik begrijp zelf niet zo goed waarom mensen wel in het weekend een glaasje drinken maar niet doordeweeks.'

Omdat veel mensen doordeweeks werken en in het weekend vrij zijn.

Monique

Monique

03-11-2020 om 13:38

Weekenden

Ik denk dat er tegenwoordig heel veel mensen zijn met wisselende diensten, dus het 'gewone' weekend van zaterdag en zondag is er niet echt meer.
Daarnaast vraag ik me af waarom je ook al moet jede volgende dag werken, je niet een glaasje zou kunnen drinken.
Of wordt erin het algemeen met 'een glaasje' veel meer bedoeld dan een (1) glaasje😉

@guerra: maar dat is toch juist heel goed om er dan niet aan toe te geven. Dat is toch niet erg om te denken van goh, ik lust wel een glaasje, maar ik heb van de week al 1 of 2x iets gedronken, laat ik het vandaag maar niet doen.

Ligt natuurlijk ook heel erg aan de persoon. Bij m'n dochter werkt het in ieder geval erg goed op deze manier.

Jesse_1

Jesse_1

03-11-2020 om 16:42

Dat ligt er aan

"Waarom niet gewoon een glaasje drinken wanneer je er echt zin in hebt?"
Omdat er mensen zijn die elke dag wel echt zin hebben in een glaasje?
Of elke dag wel echt zin hebben in 2 glaasjes?

En dan is het een makkelijke manier om jezelf te beschermen tegen te veel alcohol.
Hier heel spartaans hoor, door de week geen alcohol, geen frisdrank, geen chips. Allemaal dingen die prima een paar keer in de week kunnen, maar waarvan het gewoon wat veel is (vinden _wij_) als je het elke dag doet. Dus daarom heel simpel alleen in het weekend.
Zijn we ooit - lang lang geleden - al mee begonnen omdat we zelf vonden dat we het te vaak namen. En ik ken meer mensen hoor, die dat zo doen, gewoon omdat ze minder alcohol willen drinken.

Geen strak regime, maar gewoon een leidraad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.