Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Wendelmoed

Wendelmoed

23-09-2019 om 17:11

Begeleiding voor 18+ ?

Een vriend van mijn zoon heeft wat gedoe thuis, en niet bepaald voor het eerst; en ik vroeg me af of er voor kinderen boven de 18 ook een vorm van begeleiding bestaat die je in kan schakelen als je de indruk hebt dat het helemaal niet zo goed loopt?
Hij heeft wel contact met iemand uit het wijkteam maar is dat vergelijkbaar met een voogd?
In principe heb je boven de 18 de vrijheid om zelf beslissingen te nemen maar je moet wel ergens kunnen wonen, en het contact met je ouders en daarmee ook je brusjes verbreken is ook weer zowat (nog afgezien van dat vader ongetwijfeld verhaal komt halen als hij elders onderdak komt) dus iemand die daar een beetje in bemiddelt zou toch wel goed zijn lijkt me.
Ik heb geen idee van de mogelijkheden, bij een 15jarige bel je dan Veilig Thuis, of de wijkagent denk ik, maar hoe help je een jongvolwassene?

WMO

Ik zou eerst langs gaan bij het WMO loket. Kijk wat de gemeente te bieden heeft. En verder kun je natuurlijk ook altijd eerst langs bij de huisarts. Die kent meestal ook wel de sociale kaart.
Maar misschien heeft deze jongen wel een heel goed iemand bij het wijkteam. Dit soort hulpverlening kan heel wisselend zijn. Vaak zijn het kantoorzitters die alleen mar advizeuren, maar je moet het net treffen.
De huisarts weet misschien ook of iemand een beetje hands on is of dat het niets voorstelt.

Wendelmoed

Wendelmoed

20-10-2019 om 22:44

Dank voor de tip!

Op het moment redt hij zich wel weer, zei hij laatst. Hij zoekt wel woonruimte voor zichzelf.
Hopelijk klopt hij wel alsnog aan bij ons als het nodig is en hij even niks anders heeft, maar dat verwacht ik wel. Langdurig onderdak kunnen wij helaas niet bieden (te weinig woonruimte en niet erg zelfstandig) maar een keer een bed en altijd een maaltijd en een luisterend oor.
Ik zal nog eens informeren wie er nu precies betrokken is bij zijn wel en wee.
Iedereen (huisarts, ziekenhuis, POH etc) verwijst naar het wijkteam als je ergens mee zit, ik heb daar vorige week heen gebeld voor een familielid maar toen kreeg ik te horen dat er een indicatie zus en verwijzing zo moest zijn en dat het al bij al wel een week of zes tot acht zou duren voor ze in actie zouden komen. Nou, dat is niet helemaal in overeenstemming met hun "snel en laagdrempelig" wat ze op de website beloven, maar goed.
Dus so much voor het wijkteam wat mij betreft, als die jongen weer aanklopt ga ik wel verder kijken.
Er zullen ook wel andere instanties zijn waar je terecht kan voor woonruimte voor dakloze jongeren (nee, ik ben daar niet optimistisch over, maar toch).

Jo Hanna

Jo Hanna

21-10-2019 om 10:48

Veilig Thuis

Als er sprake is van geweld kun je Veilig Thuis ook voor een volwassene bellen. Misschien wel een goed signaal. En er is geen risico meer op UHP dus dat bezwaar valt in ieder geval weg.

Groet,
Jo Hanna

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.