Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Ben ik beschermd tegen zwangerschap?

hoi, ik heb de pil die je drie weken slikt en dan 1 week een stopweek hebt. Maar ik heb vandaag zeven dagen achter de rug en hoor weer te slikken deze ochtend. Dus ik geslikt heb ik daarna zes keer overgegeven dus die pil heeft zoizo niet gewerkt. Ik heb in de avond opnieuw een pil genomen maar vraag me af of ik nu beschermd ben tegen zwangerschap?aangezien het de eerste pil van de stip is en ik hem meestal in de ochtend slik.


Wanneer heb je als gehad? Of bedoel je of je beschermd bent als je nu seks hebt?

Gewoon morgenvroeg je pil terug nemen en deze nacht slikken. 

Je kunt van de pil de bijsluiter vinden op internet (en in je doosje), daar kun je lezen wat de gevolgen zijn van een niet-genomen pil. Het lig aan je soort pil of je de eerste pil binnen 24 uur moet nemen of je wel of niet beschermd bent tegen zwangerschap. 

https://www.thuisarts.nl/anticonceptiepil/ik-ben-pil-vergeten

Je kunt de huisartsenpost bellen en om advies vragen wat te doen. 

Bel je huisarts voor advies als je:

  • de adviezen gelezen hebt en nog vragen hebt
  • de pil vergeet in de eerste maand waarin je de pil slikt (en zonder condoom seks hebt gehad)
  • al eerder in dezelfde pilstrip één of meer pillen bent vergeten
  • onbeschermd seks hebt gehad en advies wil over de morning-afterpil of een spiraal
  • al vaker de pil vergeten bent en misschien een ander voorbehoedmiddel wil kiezen
  • onbedoeld zwanger bent en daarover wilt praten
Moirmel schreef op 17-09-2023 om 03:17:

Gewoon morgenvroeg je pil terug nemen en deze nacht slikken.

Nee, niet ‘gewoon’ dit doen. Even lezen in mijn link!

Er zit een stuk papier (of tegenwoordig een boekwerk) bij je pil. Daarin staat precies wat je moet doen bij jouw merk. Deze bijsluiter is ook online te vinden.

Er is geen "voor iedereen gelijk" advies omdat er veel verschillende types pillen zijn.

Jouw pil heeft misschien één kleurtje met elke dag dezelfde hoeveelheid hormonen. De mijne heeft drie kleuren en een wisselende hoeveelheid.

Je kunt toch altijd voor de zekerheid deze maand condooms gebruiken?

Als je niet een meerfasenpil hebt kan je hem sowieso veilig binnen 12u alsnog innemen. 

De eerste week is a tricky one; dan is er nog geen opbouw van de werkzame stof. Na een week is die opbouw er wel; daarom is in de 2e week vergeten minder erg en kan je in de derde zelfs gelijk een stopweek inlassen. Ik zou daarom minimaal de eerste 7 dagen een condoom gebruiken. Volgens mij staat dit ook in de bijsluiter (die ik destijds een miljoen keer geraadpleegd heb).

Nogmaals, het verschilt per soort.

Dit zijn de regels voor Trigynon.

  • Wat moet ik doen als ik een dosis ben vergeten?

    U bent een pil vergeten, als u hem meer dan 12 uur te laat inneemt. Hieronder leest u wat u in de verschillende situaties moet doen. Twijfelt u? Overleg dan met uw huisarts of apotheker. Overleg ook met uw huisarts of apotheker als meerdere pillen in verschillende weken of strips bent vergeten.

    Bent u 1 pil vergeten in week 1?
    Bent u 1 pil vergeten in week 1 van de strip? Doe dan het volgende:

    • Neem de laatste vergeten pil zo snel mogelijk alsnog in en ga door met de strip.
    • En gebruik een week lang condooms.

    Let op! Heeft u seks zonder condoom gehad in de week voordat u de pil vergat? Dan is zwangerschap mogelijk. Overleg dit met uw arts of apotheker. Mogelijk kunt u noodanticonceptie gebruiken.

    Bent u 1 pil vergeten in week 2?
    Bent u 1 pil vergeten in week 2 van de strip? Doe dan het volgende:

    • Neem de laatste vergeten pil zo snel mogelijk alsnog in en ga door met de strip.

    Bent u 2 of meer pillen vergeten in week 2?
    Bent u 2 of meer pillen vergeten in week 2 van de strip? Doe dan het volgende:

    • Neem de laatste vergeten pil zo snel mogelijk alsnog in en ga door met de strip.
    • En gebruik een week lang condooms.

    Bent u 1 of meer pillen vergeten in week 3?
    Bent u 1 pil vergeten in week 3 van de strip? Kies dan uit a of b:
    a. Ga door met slikken op de volgende manier:

    • Neem de laatste vergeten pil zo snel mogelijk alsnog in en maak de strip af.
    • Ga meteen door met de 10 laatste tabletten van de volgende strip. Hierna neemt u een pauzeweek. En daarna start u met een nieuwe strip. Dan is de pil nog betrouwbaar.

    b. Stop meteen en houd een pauzeweek. Begin na de pauzeweek met een nieuwe strip. Dan is de pil nog betrouwbaar.

    • Let op: reken de dagen dat u de pil vergeten bent bij de pauzeweek.

Zo makkelijk raak je niet zwanger hoor. Maak je maar geen zorgen. Zo snel gaat dat niet.

Facy66 schreef op 17-09-2023 om 10:33:

Zo makkelijk raak je niet zwanger hoor. Maak je maar geen zorgen. Zo snel gaat dat niet.

Ahum. Handige reactie, hoor.

TO, een ongelukje (cadeautje) zit in een kkein hoekje. Het is verstandiger deze pilmaand toch maar even condooms te gebruiken.

Annoniem.45

Annoniem.45

17-09-2023 om 11:17 Topicstarter

De duizel schreef op 17-09-2023 om 02:42:

Wanneer heb je als gehad? Of bedoel je of je beschermd bent als je nu seks hebt?

Als ik deze week seks wil gaan hebben aangezien er op sommige sites staat dat als je de eerste pil bent vergeten je 7 dagen niet beschermd bent tegen zwangerschap

Facy66 schreef op 17-09-2023 om 10:33:

Zo makkelijk raak je niet zwanger hoor. Maak je maar geen zorgen. Zo snel gaat dat niet.

Nou ja zeg. Zoiets kun je toch niet posten? 

Annoniem.45 schreef op 17-09-2023 om 11:17:

[..]

Als ik deze week seks wil gaan hebben aangezien er op sommige sites staat dat als je de eerste pil bent vergeten je 7 dagen niet beschermd bent tegen zwangerschap

Bij twijfel, bel je huisarts. Wil je vanavond al, gebruik een condoom of heb seks zonder penetratie. Kan ook leuk zijn. 

Facy66 schreef op 17-09-2023 om 10:33:

Zo makkelijk raak je niet zwanger hoor. Maak je maar geen zorgen. Zo snel gaat dat niet.

Nou… Ik kan me nog een keer herinneren dat ik i.v.m. een vakantie een strip doorslikte. Halverwege die strip een doorbraakbloeding dus besloten de strip af te breken en een stopweek in te lassen. Normaal begon ik een nieuwe strip op vrijdag, maar ik was nu gestopt op woensdag dus zou de volgende week donderdag moeten beginnen. Dat vond ik onhandig dus ik ben alsnog op vrijdag gestart, stopweek dus een dagje langer. Nu ben ik wellicht bovengemiddeld vruchtbaar, maar ik ben wel zwanger geraakt door dat ene dagje later.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.