Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Bijdrage ouders aan studie kind

We horen van diverse kanten (in onze omgeving) van studenten die een goede of zelfs volledig dekkende bijdrage van hun ouders krijgen voor hun studie, maar daarnaast toch nog volledig lenen bij DUO om te drinken, feesten en vakantie te vieren. Dat is niet onze bedoeling. Daar mag kind dan voor werken. We willen ons kind graag min of meer zonder schulden uit de studie laten komen. Daarom willen we onze bijdrage graag achteraf aan kind betalen en kind nu dus eerst bij DUO laten lenen. Ons kind vind het prima, is al blij als het min of meer zonder schulden uit de studie kan komen (door onze betaling achteraf). Weet iemand of kind inderdaad gewoon bij DUO kan lenen zonder bijdrage (op dit moment) van ons? En weet iemand of we na de studie dan ergens rekening mee moeten houden als we de lening van kind aan kind gaan terugbetalen? Bijv. vanwege belasting over schenkingen, dus dat we het in etappes moeten doen, rekening houdend met het maximum dat je per jaar mag geven aan je kind? Wat ik overigens wel raar vindt, want als we hetzelfde maandelijkse bedrag nu betalen of collegegeld rechtstreeks betalen (en in totaal boven het max per jaar zouden zitten), is dat volgens mij geen punt en hoef je daar nu toch ook geen schenkingsbelasting over te betalen?



Is er een reden waarom je er niet gewoon op kunt vertrouwen dat je kind jullie bijdrage gebruikt voor de studie + levensonderhoud, en daarnaast een baantje neemt om het bier te betalen en niet gaat bijlenen? Dit lijkt me behoorlijk omslachtig en veel te controlerend gezien kind volwassen is. 

Lisette_R

Lisette_R

04-08-2021 om 01:11 Topicstarter

Er is een reden om dit zo te doen, maar daar wil ik nu niet verder op doorgaan. Ik hoop dat er mensen zijn die mijn vragen kunnen beantwoorden. Verder vind ik het niet omslachtig. Je kunt vanaf nu kind X euro per maand betalen of datzelfde bedrag maandelijks betalen over zeg 4 jaar. Maakt op zich niet zoveel uit.

Als je geen gedoe met belastingen en dergelijke wil ... Cash elke maand een stuk afhalen en doorgeven aan kind?

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

04-08-2021 om 05:58

Volgens mij kan dit niet. Als kind een beurs aanvraagt moet het inkomen van de ouders opgegeven worden. Duo vraagt dat in eerste instantie zelf op bij de belastingdienst. Lukt dat niet, dan kloppen ze bij de ouders aan om hun gegevens door te geven.
Aan de hand van dat inkomen wordt de hoogte van de beurs bepaald. Geen inkomen opgeven betekent geen beurs kunnen aanvragen.

Wat betreft schenkingen, ja, er is een bedrag dat je maximaal kunt schenken per jaar zonder daar belasting over te hoeven betalen. Mijn moeder doet dat ook, zij geeft de erfenis met “warme hand” aan haar kinderen en kleinkinderen, dus zolang zij leeft krijgen wij per jaar een bedrag. Maar dat is allemaal officieel geregeld. Je kunt weinig doen zonder dat de belastingdienst en haar talloze regeltjes om de hoek komt kijken.

Je kunt een tweede rekening op naam van je kind openen. De pas en inlog in een diepe la leggen. Elke maand het bedrag synchroon met de studiejaren overmaken. Na diplomering kan je kind de afbetaling van de DUO lening via die rekening laten lopen.

Ik lees dat er een goede reden voor is, maar feitelijk leert je kind dan jarenlang een onjuiste financiële balans. 
Het krijgt geld wat er niet is (lening), maar toch wel (bijdrage ouders). Mij lijkt dat heel troebel en niet overzichtelijk om te starten aan je jongvolwassenen leven. Ergens ga je toch rekenen met het geld wat dan nog komt. En minder zuinig leven misschien?

Ik weet niet hoe hoog het bedrag is wat je kind kan lenen. Volgens mij is er altijd een max., voor iedereen. Die lag in mijn tijd onder de 800. Maar dan was er een deel basisbeurs (voor iedereen) en een deel aanvullende beurs (voor niet draagkrachtige ouders), bijlenen tot max. kon dan zonder opgave van reden.

LaFleurNoire schreef op 04-08-2021 om 05:58:

Volgens mij kan dit niet. Als kind een beurs aanvraagt moet het inkomen van de ouders opgegeven worden. Duo vraagt dat in eerste instantie zelf op bij de belastingdienst. Lukt dat niet, dan kloppen ze bij de ouders aan om hun gegevens door te geven.
Aan de hand van dat inkomen wordt de hoogte van de beurs bepaald. Geen inkomen opgeven betekent geen beurs kunnen aanvragen.



Het gaat niet over de beurs, het gaat over studielening. Die kan je zover ik weet altijd aanvragen. 

@To. Hoe weet je dat zoon niet gewoon alsnog maximale bedrag qua lenen kiest? Hij heeft jullie toestemming namelijk niet nodig om te lenen. Of is jullie plan 800 euro per maand te sponsoren? (Zoiets is max lening toch?)

Het voordeel van tijdens de studie schenken is dat het tot hun 21e valt onder je onderhoudsplicht en er geen schenkbelasting over betaald hoeft te worden, deze redenatie wordt door getrokken voor 21+ mits de studie voor hun 21e is gestart.

Gebruik maken van de speciale vrijstelling voor studiekosten kan alleen voor studies die ex levensonderhoud > € 20.000 per studiejaar kosten en dat haal je bijna nooit.

Je kunt natuurlijk nu ook een beperkte bijdrage geven als aanvulling op wat je kind zelf bij elkaar krijgt met werken naast de studie en later bijdragen bij de aflossing van een eventuele lening. 

En ik neem aan dat je je kind vertrouwt qua besteding van niet geld en omgaan met de eisen van de studie, ik neem aan dat jullie de verwachtingen al eerder besproken hebben en je kind ook financieel hebben opgevoed. Je kunt ook bij je bijdrage aanvullende afspraken maken bv dat je alleen bijdraagt als ze het studiejaar halen. Want de druk zeker in het eerste jaar is erg hoog met het bindend studieadvies. Een stuk ontspanning is wel belangrijk. 

Lenen zonder bijdrage nu kan zeker omdat de ouderbijdrage die duo berekend niet verplicht is om te betalen, je mag meer maar ook minder of niet betalen.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

04-08-2021 om 07:25

Due-scimmie schreef op 04-08-2021 om 07:06:

[..]

Het gaat niet over de beurs, het gaat over studielening. Die kan je zover ik weet altijd aanvragen.

@To. Hoe weet je dat zoon niet gewoon alsnog maximale bedrag qua lenen kiest? Hij heeft jullie toestemming namelijk niet nodig om te lenen. Of is jullie plan 800 euro per maand te sponsoren? (Zoiets is max lening toch?)

Ah, Dan zat ik verkeerd, sorry!

DUO heeft ook nog allemaal regels, bijvoorbeeld over bijverdienen. Weet er het fijne niet van, maar zowel DUO als de belastingdienst kijken mee en willen mogelijk van alles van jou en of je kind. Ik zou me door een professional laten voorlichten ipv een forum. De regels veranderen regelmatig en 1 jaar iets verkeerd doen, kan al flink kostbare consquenties hebben. Je wil iets doen waar het systeem niet op ingericht is. Dan wil het systeem nog wel eens achterlijk doen. 

Je zult ongetwijfeld allerlei goede redenen hebben, maar op één ding ga je mis; je kind heeft zelf de volledige zeggenschap over wat hij bij DUO leent en jullie hebben daar niets over te zeggen. 
Dat lenen is idioot makkelijk, kwestie van drie keer klikken met een digi-d, en gaat buiten jullie om. Dus of je zoon leent of niet; dat weet je niet. Je weet zelfs niet of hij daar eerlijk over is. Overigens telt de ov-kaart op dit moment als lening - totdat de betreffende studie is afgerond.

Ook als ze de maximale bijdrage krijgen van hun ouders, kan de gemiddelde 18 jarige zo €1000 per maand lenen, zonder na te denken over terugbetalen. Of dat wenselijk is, daar laat ik me niet over uit. Of je denkt je kind opgevoed te hebben dat hij dat niet doet, dat kan. Maar weet dat er een grote groep studenten is voor wie het heel normaal is om zoveel te lenen en dan is het wel heel dapper om vol te blijven houden dat je niet gaat lenen. 

Over het vervolgens afbetalen van die studie, daar zijn vrijstellingen en oplossingen voor, zoals het zelf rechtstreeks aan DUO betalen.

Maar laat, hoe lastig en vervelend ook, het idee los dat jullie voor je kind kunnen bepalen hoeveel hij leent. Daar ga je niet meer over. 

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

04-08-2021 om 08:37

Due-scimmie schreef op 04-08-2021 om 07:06:

[..]

Het gaat niet over de beurs, het gaat over studielening. Die kan je zover ik weet altijd aanvragen.

@To. Hoe weet je dat zoon niet gewoon alsnog maximale bedrag qua lenen kiest? Hij heeft jullie toestemming namelijk niet nodig om te lenen. Of is jullie plan 800 euro per maand te sponsoren? (Zoiets is max lening toch?)

Als ik het goed lees, is het idee van TO juist dat kind nu (maximaal?) bij DUO gaat lenen en de ouders nu niks sponsoren maar achteraf de lening voor kind ineens afbetalen. Juist om te voorkomen dat kind nu gaat studeren van de bijdrage van de ouders en gaat feesten van de lening van DUO. In de constructie die TO voor ogen heeft kan dat niet want als hij al bijna maximaal moet lenen voor zijn studiekosten kan hij niet nog eens extra lenen om te feesten. 

Ik vind deze constructie enerzijds zo gek nog niet, je voorkomt inderdaad dat kind met torenhoge schulden zit na zijn studie en je stimuleert dat hij ernaast gaat werken en dus de waarde van geld beter leert kennen en hopelijk waarderen. Al ben ik het ook met eerdere reacties eens dat het eigenlijk aan het volwassen kind zelf is om te bepalen of hij wel of niet leent, nu houden jullie als ouders wel heel veel controle. Als hij extra geld nodig heeft voor iets kan hij daar dus alleen maar voor werken of het aan jullie vragen, en misschien zijn er ook wel zaken die hij met jullie niet wil bespreken. Dat lijkt me iets om nog even goed over na te denken.

Doemijdieglazenbol schreef op 04-08-2021 om 07:56:

DUO heeft ook nog allemaal regels, bijvoorbeeld over bijverdienen. Weet er het fijne niet van, maar zowel DUO als de belastingdienst kijken mee en willen mogelijk van alles van jou en of je kind. Ik zou me door een professional laten voorlichten ipv een forum. De regels veranderen regelmatig en 1 jaar iets verkeerd doen, kan al flink kostbare consquenties hebben. Je wil iets doen waar het systeem niet op ingericht is. Dan wil het systeem nog wel eens achterlijk doen.

En op papier voorkom je de schuld niet.

Dan heeft kind na het diploma X-bedrag schuld. Of je nou bij wijze van spreken op de dag na diplomering begint af te lossen (in maximale schenking per jaar bijvoorbeeld) of het afbetaalschema van DUO volgt; of kind nou direct of na bijvoorbeeld 5 jaar een huisje wil kopen, de hypotheekverstrekker houdt rekening met het X-bedrag, niet met X-bedrag minus aflossingen.

https://www.rabobank.nl/particulieren/hypotheek/huis-kopen/hypotheek-met-studieschuld/

Woezelisboos schreef op 04-08-2021 om 08:37:

[..]

Als ik het goed lees, is het idee van TO juist dat kind nu (maximaal?) bij DUO gaat lenen en de ouders nu niks sponsoren maar achteraf de lening voor kind ineens afbetalen. Juist om te voorkomen dat kind nu gaat studeren van de bijdrage van de ouders en gaat feesten van de lening van DUO. In de constructie die TO voor ogen heeft kan dat niet want als hij al bijna maximaal moet lenen voor zijn studiekosten kan hij niet nog eens extra lenen om te feesten.

Ik vind deze constructie enerzijds zo gek nog niet, je voorkomt inderdaad dat kind met torenhoge schulden zit na zijn studie en je stimuleert dat hij ernaast gaat werken en dus de waarde van geld beter leert kennen en hopelijk waarderen. Al ben ik het ook met eerdere reacties eens dat het eigenlijk aan het volwassen kind zelf is om te bepalen of hij wel of niet leent, nu houden jullie als ouders wel heel veel controle. Als hij extra geld nodig heeft voor iets kan hij daar dus alleen maar voor werken of het aan jullie vragen, en misschien zijn er ook wel zaken die hij met jullie niet wil bespreken. Dat lijkt me iets om nog even goed over na te denken.

Ik vind 4x12x500 euro lening is 24000 euro  bijdragen voor een studie toch een heel fors bedrag. Dat was in mijn omgeving in ieder geval niet gebruikelijk. 

@to Heb je al berekend wat volgens duo de bijdrage is die jullie als ouders kunnen leveren?

Vf_Watervrouw schreef op 04-08-2021 om 09:04:

[..]

En op papier voorkom je de schuld niet.

Dan heeft kind na het diploma X-bedrag schuld. Of je nou bij wijze van spreken op de dag na diplomering begint af te lossen (in maximale schenking per jaar bijvoorbeeld) of het afbetaalschema van DUO volgt; of kind nou direct of na bijvoorbeeld 5 jaar een huisje wil kopen, de hypotheekverstrekker houdt rekening met het X-bedrag, niet met X-bedrag minus aflossingen.

https://www.rabobank.nl/particulieren/hypotheek/huis-kopen/hypotheek-met-studieschuld/

Dit is niet waar.  Bank houdt rekening met max bedrag, maar haalt hier extra afbetalingen wel van af. Zo werd maar mijn halve schuld meegerekend door de extra aflossingen.

Dat verschilt wellicht per bank en kan ook weer anders zijn tegen de tijd dat kind is afgestudeerd.
Punt is dat bijdragen tijdens de studie efficiënter lijkt, hoewel je m.i. sowieso 0,0 zeggenschap hebt over het leengedrag van meerderjarig kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.