Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Solo

Solo

21-03-2017 om 17:41

Bijdrage studerend kind

Onlangs heb ik samen met mijn ex bepaald hoeveel we willen bijdragen in de kosten van ons thuiswonende studerende kind (vanaf komend studiejaar). We betalen collegegeld plus boeken, medische kosten (verzekering, eigen bijdrage, lenzen), muziekles, telefoon en een klein bedrag aan zak/kleedgeld. Per ouder 250 euro op de rekening van kind. Hierbij komt dan nog de zorgtoeslag.
Op zich sta ik achter onze beslissing, kind heeft door omstandigheden (nog) geen bijbaan, maar ik vond het zo'n berg geld dat ik me afvroeg of we kind niet veel te veel in de watten leggen. Het is wel de bedoeling dat zak- en kleedgeld voor eigen rekening worden als kind een bijbaan heeft.
Hoeveel betalen jullie?

Dymo

Dymo

21-03-2017 om 18:32

hier

Pa draagt hier helaas niet bij. Ik betaal collegegeld, boeken en 100 euro per maand leef-/kleed-/zakgeld. Dochter zit in haar eerste jaar geneeskunde en de boeken waren helaas nogal duur en veel. Gelukkig wel veel boeken die ze gedurende de hele studie nodig heeft, zoals bijvoorbeeld een anatomische atlas.
Dochter krijgt zorgtoeslag en betaalt zelf haar zorgpremie. We hebben voor haar geen tandartsverzekering afgesloten, ik betaal de controle en eventuele vullingen (gelukkig nog niet nodig geweest). Dochter geeft bijles en heeft een paar oppasadressen. Ze betaalt zelf haar hobby's.
Maar evengoed ben ik dit jaar per maand zo'n 400 euro kwijt (door die dure boeken).
Gelukkig had ik van de belastingvoordelen als alleenstaande ouder met vooruitziende blik gespaard, het is wel zuur dat nu dochter echt duur wordt, ik geen kortingen meer krijg. En het is ook zuur dat pa's inkomen wel meetelt voor het bepalen van een eventuele aanvullende beurs (deel van de studielening, die niet terugbetaald zou hoeven worden), terwijl dochter van dat inkomen niets op haar eigen rekening ziet verschijnen.
Op dit moment hoeft dochter niet te lenen, dat scheelt weer. We bekijken het per jaar. Als dochter op kamers zou willen, moet die lening er wel komen.

Lente

Lente

21-03-2017 om 19:07

Ik vind het veel geld voor een thuiswonend kind (580 euro p/m)

Ik zou de ziektekostenverzekering eraf halen. Die kan kind van zorgtoeslag betalen. Tenzij er bijzondere redenen zijn dat een aanvullende verzekering nodig is. En ik zou eventueel de kosten voor eigen risico betalen. Maar dat is minder dan de ziektekostenverzekering.

Je schrijft:
"Het is wel de bedoeling dat zak- en kleedgeld voor eigen rekening worden als kind een bijbaan heeft"
Dat geeft geen stimulans om zelf te gaan werken. Ik zou zak- en kleedgeld, telefoon, uitgaan en vakantie niet bekostigen. Dat kan ze zelf regelen door te gaan werken of door te lenen. Anders heeft ze helemaal geen eigen verantwoordelijkheid. En ze is oud genoeg voor eigen verantwoordelijkheid.

Als je dat prettig vindt, kun je altijd een deel van de bedachte bijdrage zelf sparen. Dan kun je haar een leuk bedrag meegeven na haar studie. Dat kan ze dan gebruiken om af te lossen of om speciale uitgaven mee te doen.

Wij betalen 350 euro per maand voor een studerend thuiswonend kind.

Ernesta

Ernesta

21-03-2017 om 19:26

Studeren is duur

Hier krijgt mijn dochter ook best veel. Ze heeft het geluk nog een studiebeurs te krijgen, maar die is niet genoeg voor de huur. Dus daar leg ik nog 70,- p/mnd voor bij. Alimentatie van pa is bestemd voor haar boodschappen (100,-). Zelf betaal ik collegegeld, boeken en ziektekosten (daarvoor krijg ik wel haar zorgtoeslag). Verder krijgt ze kleed- en zakgeld. Waar ze als student niet heel veel van kan doen, dus ze heeft een bijbaan voor de leuke dingen en vakantie.Ik ben zo'n 400,- per maand aan haar kwijt, plus pa 100,-, maar dus wel voor uitwonend.

Lente

Lente

21-03-2017 om 19:36

Uitwonend maakt veel verschil

Bij jullie moet kind nog steeds kiezen voor lenen of werken.
Jullie bijdrage is minder dan de TS (Solo) terwijl jullie kind uitwonend is.

bieb63

bieb63

21-03-2017 om 21:30

Zeker veel geld....

Hier ook een thuiswonend studerend kind (18). Wél een bijbaan, dus kleed/zakgeld enzo vallen weg. Maar ze krijgt ook stufi (82 euro of zoiets), en aangezien wij de schoolrekeningen betalen, kan dat gebruikt worden voor zak/kleedgeld (incl. evt. bijbaan). Zorgverz. betalen wij, maar de zorgtoeslag die zij krijgt moet ze dan wel aan ons overmaken. Verder betaalt ze geen kostgeld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-03-2017 om 09:22

veel

Voor een thuiswonend kind vind ik het behoorlijk veel. Ik ga er vanuit dat collegegeld + boeken omgerekend zo'n 200/250 euro per maand zijn. Dan geef je dus zo'n 250-300 euro leefgeld per maand aan je kind. Zorgverzekering reken ik even niet mee, want daar staat de zorgtoeslag tegenover. Kreeg je zoon ook zo'n hoog bedrag toen hij nog op de middelbare school zat?

Wij hebben de afspraak dat studiekosten (dus 200-250 euro voor onze rekening) in ieder geval voor onze rekening zijn. Op de middelbare school kregen/krijgen ze van ons 95 euro p/m aan kleed- en zakgeld. Dat wil ik best bij blijven dragen voor een thuiswonende student, maar meer vind ik overbodig. Als kind in zijn studententijd meer te besteden wil hebben dan op de middelbare school, dan mag hij daar zelf voor werken. Voor de eventuele eigen bijdrage van de zorgverzekering wil ik trouwens zeker een uitzondering maken.

Yucca

Yucca

22-03-2017 om 10:23

Minder

Wij betalen collegegeld, boeken en eventueel de eigen bijdrage van de zorgverzekering. Hij blijft thuis wonen, dus ook onderdak en thuis eten komen voor onze rekening. Maar de rest betaalt hij toch echt zelf. Dus ook de laptop die hij nodig heeft voor z'n studie, of een nieuwe telefoon.

Hij krijgt trouwens geen aanvullende beurs, dus als hij meer geld wil uitgeven, zal hij meer moeten gaan verdienen.

onze situatie

Wij betalen iets meer dan 500 euro voor een uitwonende student. Dit is niet genoeg om van te leven. Zoon krijgt nog stufi ( 280 euro oude stelsel) en verdient zelf bij. (Gem. 100-150 euro per maand.) Zorgverzekering wordt meer dan gedekt door de toeslag. Zoon redt het prima maar is wel zuinig en geeft geen bakken met geld uit tijdens het stappen.

Jasmin

Jasmin

22-03-2017 om 12:39

Alles zelf

Zoon woont thuis en krijgt zorgtoeslag dus hij betaalt zelf zijn zorgverzekering. Hij heeft gelukkig recht op een aanvullende beurs omdat beide ouders een laag inkomen hebben. Dat is 250 per maand. College geld heb ik voorgeschoten en daarvan betaalt hij 160 euro per maand aan terug. Houdt hij 90 euro per maand over voor zichzelf en eventuele boeken e.d (dus 1080 per jaar). Hij moest er maar een paar hebben dus dat ging prima. Hij hoeft uiteraard geen kostgeld te betalen op deze manier.
Telefoon en andere dingen betaalt hij zelf, maar hij is niet zo'n big spender. Zou het allemaal niet lukken en hij komt te kort dan zou ik wel wat verzinnen, maar het gaat prima zo.

Elfje65

Elfje65

22-03-2017 om 19:39

Hier

Voor allebei betalen wij studie, incl boeken en laptops. Ook ER zorgverzekering en overige zorgkosten betalen wij. Premie betalen ze van zorgtoeslag. Voor jongste vullen we het restant premie aan en betalen we nog kleding en kapper. Maar dat houdt op als hij 22 wordt. Alle vrije tijdsdingen moet hij zelf betalen. Ik vind 580 euro ook behoorlijk veel.

Triva

Triva

22-03-2017 om 22:01

Hier

Wij betalen het collegegeld en de boeken en overige spullen maar we krijgen ongeveer 130 euro studiebeurs. Zoon mocht de studiebeurs ook zelf houden en de rest betalen maar dat kwam natuurlijk ongunstiger uit

Hij heeft een baantje waar hij ongeveer 100 euro per maand mee verdient en daarvan moet hij de zorgverzekering (zorgtoeslag is 88 euro, hij houdt over!), kleding, zakgeld en eigen vakanties (hij mag mee met ons) maar wil ook met scouting weg, en contributie betalen.

Hij heeft gekozen voor het hoogste eigen risico, dat scheelt hem ongeveer 20 euro in de maand en dat geld is het eerst wat hij moet betalen (dus 20x12) als het eigen risico wordt verbruikt. Wij betalen de rest. Als hij dit jaar van die 20x12 wat (of alles) overhoudt telt dat mee met het volgende jaar, ik betaal niet zijn voordeeltjes dus. Ook tandartskosten betaalt hij zelf, verzekering was hoger dan het gemiddelde wat hij bij de tandarts betaalt (onze tandarts denkt én rekent goed mee). Zijn tweede afspraak heeft hij in december, als er dan wat aan komt kan hij alsnog hoger verzekeren voor volgend jaar.

Als hij meer nodig heeft (of uitwonend wil gaan) dan moet hij lenen.

Ik vind jullie bedrag dus behoorlijk hoog en het stimuleert niet om te gaan werken omdat kind er dan niks van overhoudt. Ik zou zeggen: doe serieus je best om wat te vinden (na je examen wekenlang op de bank zitten????) en wij betalen het. Doe je niet je best om wat te vinden: lenen.

Geldboom

Geldboom

23-03-2017 om 13:55

Lenen

De eerste moet waarschijnlijk komend schooljaar op kamers. Ze gaat een aanvullende beurs krijgen van 350-380, het overige lenen en daar ziet ze best tegenop. Wij betalen waarschijnlijk het collegegeld en helpen met de opstart/inrichting ed. Haar baantje thuis zal ze waarschijnlijk op moeten geven en proberen of ze wat anders kan vinden. Het zal dus geen vetpot worden en wij zullen met name in de aanloopfase zeker fungeren als vangnet.

Geldboom

Geldboom

23-03-2017 om 14:03

O, ja. Sport

Ik wil niet dat de keuze om te kunnen sporten gemaakt moet worden op basis van financien, dus dat betalen we ook.

zebra

zebra

24-03-2017 om 16:40

hier

wij betalen collegegeld, studieboeken (ongeveer 350 euro) en andere benodigdheden voor school. Premie zorgverzekering en eigen risico betalen wij (ivm collectiviteit via mijn werkgever wordt de premie van onze rekening afgeschreven, had het zelf liever anders gezien), hij betaalt de zorgtoeslag dan wel aan ons. Hij krijgt kleedgeld.

Kosten mobiel bellen, sportschool, gitaarles zijn voor hem, kosten uitgaan uiteraard ook. Hij heeft een bijbaan, daarmee verdient hij zo'n 150 a 200 euro per maand.

Jemig

Ik betaal niets. Dochter krijgt studiebeurs en ziektekostentoeslag. Daarvan betaalt ze de ziektekostenverzekering. Eten, drinken en onderdak krijgt ze hier. Ik had voor haar gespaard, dat geld heeft ze gekregen toen ze 18 werd. Daarvan betaalt ze haar schoolgeld en de boeken. Inmiddels heeft ze geleerd dat je beter eerst uit kunt kijken wat je nodig hebt, dan kijken wat je tweedehands kunt overnemen en daarna pas echt gaan bestellen.
Ze houdt van shoppen, dus daarvoor heeft ze een bijbaantje. Het nare met het MBO is alleen dat er altijd wisselende lesuren zijn, een rooster is geen week hetzelfde. En er zijn stages, dus dan moet je het bijbaantje weer opzeggen. Gelukkig krijgt ze wel een redelijke stagevergoeding.
Ze is erg goed in mooie kleren kopen voor heel weinig geld.
Haar vader betaalt het mobieltje en soms ook wat duurdere kleren, schoenen of een jas.
Voor haar verjaardag krijgt ze van mij, als het nodig is, wat grotere dingen, zoals een laptop.
Als er iets nodig is voor haar kamer (bijvoorbeeld) betaal ik het wel. En kadootjes en soms iets leuks. Maar dat zijn gelukkig giften en geen vaste dingen.
Ik had het er laatst over dat ik haar wel wat wilde geven, omdat ze bij mij in huis goed schoonmaakt en ik daar te weinig tijd en nog minder zin in heb. Ik dacht aan 100 euro, zij aan 50, het werd 75.
Zij blij, ik ook. Het gaat prima zo.
Oh ja, ze wil eigenlijk wel een auto nu ze haar rijbewijs heeft. Maar dat raad ik haar echt af, het kost heel veel en ze moet straks weer op stage, wie weet waar ze dan terecht komt. Mocht ze dan op kamers moeten en dat niet zelf kunnen betalen uit haar stagevergoeding en studiegeld, dan zullen we met elkaar gaan praten: lenen of bijdrage van mij. Ik weet nog niet wat de uitkomst zal zijn.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.