Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Bijna 1 mei en nog geen idee welke HBO-opleiding

Nou, nog dik 2 weken te gaan en mijn 18-jarige die havo-examen (E&M) doet heeft nog steeds geen idee wat hij leuk vindt om het volgende schooljaar te gaan doen.

Zelf gaat ie nauwelijks actief op speurtocht naar HBO-opleidingen en alles wat ik aandraag is eigenlijk stom. Van mij mag hij voor het komende jaar ook met een ander plan komen (werken en een cursus oid) maar ook op dat gebied is het allemaal "mwah" en "meuh". MBO wil hij nooit meer naartoe dus dat is geen optie.

Ik weet wel dat ze hun eigen fouten moeten maken en leren van vallen en opstaan, maar dit schiet niet op zo natuurlijk. Misschien heeft iemand een gouden tip, iets voor jongeren die werkelijk nog geen idee hebben, om ze verder te helpen.

Studiekeuzewijzers doet ie niet want die zijn zinloos zegt hij. Hij praat meestal over het nieuws en politiek en beleggingen maar volgens hem betekent dat niet dat hij dat leuk vindt, want hij moet toch ergens over praten (later als ie een eigen huis heeft met een tuin gaat ie over tuinieren praten zegt ie). Zijn hobby is in zijn bed liggen en gamen. Ik heb het idee dat ie nog lang niet uit zijn puberteit is...


Lastig. Ik zou hem een stok achter de deur geven en zeggen dat hij iets moet kiezen en anders zal moeten gaan werken. Aan de andere kant is het tegenwoordig ook echt niet fijn, qua kosten, als je een foute studiekeuze maakt.

Ik ken ze ook die niet gingen studeren en met een paar uur werk het ook wel rooiden. Dan kun je kiezen voor het laten gaan, zolang je er geen last van hebt, of de strijd blijven aangaan.

Slofje

Slofje

15-04-2021 om 08:35 Topicstarter

Dank je, ik heb zoiets inderdaad al gezegd. Ik vraag me af hoeveel er nog niet helemaal opgedroogd zijn op deze leeftijd. Zijn puberale gedrag begint al op te knappen, maar zijn plantaardigheid nog niet. En het was zo'n leuk jongetje tot zijn 12e dat met zijn kinderfeestjes het liefst naar een museum ging, gpswandelde enz.. 

Tav

Tav

15-04-2021 om 09:51

O jee, hier nog zo een. Hij weet wel wat hij wil gaan studeren, maar hij is niet vooruit te branden als het gaat om zijn examen halen. Tja, dan heeft het weinig zin. Komt allemaal door corona, volgens hem. Volgens mij valt het voor examenkandidaten wel mee, die gaan alweer maanden naar school. Al zijn leerkrachten zeggen dat hij het makkelijk moet kunnen.

Vroeger was hij ook zo gezellig en overal voor in. Ik denk dat hij gewoon niet volwassen wil worden en zijn hol in vlucht als het te serieus gaat worden. Contacten heeft hij ook nauwelijks meer. Werken wil hij ook niet, hij heeft een vast idee in zijn hoofd dat hij het volgend jaar wel gaat halen, als alles weer normaal is. Zucht.

Die keuze zal hij toch echt zelf moeten maken. Lukraak ergens aan beginnen lijkt me niet heel zinvol en vooral zonde van de tijd en het geld. Bij ons thuis was 'niks doen' echt geen optie. Het was of naar school of (bijna) fulltime werken. Beetje in bed liggen en gamen draagt ook weinig bij aan de toekomst. Ik zou hem die keuze ook geven: of je gaat je aanmelden voor een opleiding (je kunt je voor drie studies inschrijven en dan later nog uitschrijven, dus het hoeft niet voor 1 mei definitief) of je gaat een baan zoeken waar je zo'n 30-40 uur per week kunt werken. Sowieso is een bijbaan voor de vakantie ook wel handig. En leerzaam. Persoonlijk vond ik het ook wel leuk om een bijbaan te hebben, beetje afwisseling met school/studie. Drie maanden op zijn kamer hangen gaat ook vervelen lijkt me. 

Wellicht is dit iets: https://cyberworkplace.tech/about-us/

'We provide free cybersecurity training and coaching to tech-savvy
youngsters such as gamers, hackers, and students who lack practical
experience in their study programs.'

Ondertussen een github-pagina opbouwen. En kijken wat er nodig is om bijvoorbeeld bij de politie te gaan werken als cyberdeskundige.

Tsjor

Slofje

Slofje

15-04-2021 om 19:03 Topicstarter

Fijn, goed te weten dat je nog 2 dingen kan laten afvallen na 1 mei.

Tsjor, ik weet niet of ie daar "nerdy" genoeg voor is, maar ik ga het dit weekend eens voorleggen. Zo te zien liggen ze daar nu even stil, maar na de zomer gaat vast alles weer normaler.

En sowieso zou hij bij "geen keuze gemaakt" moeten werken van mij, maar het bevalt 'm zo goed in hotel papamama dat ie vorig voorjaar zelfs bedankt heeft voor een vaste aanstelling voor zijn bijbaan, die nu natuurlijk gestopt is. 🙄

Ik vraag me dus af hoe ik hem daartoe kan aanzetten, pfff. Verder is ie best te doen in het dagelijks gebruik hoor.

Het is hier of studie of werken, bij niets doen bouwt er een kostgeldschuld op. Je zult echt duidelijk moeten zijn dat er gekozen moet worden en dat er niet een jaar op de bank gelegen kan worden. Dat kan jij namelijk ook niet. 

https://it-omscholing.nl/

Voor deze programma's heb je wel een werkgeversverklaring nodig, de programma's kosten wel 40 uur per week, 11 maanden.

https://it-omscholing.nl/programma-s/

Hier zie je dat er op 22 april een online informatiebijeenkomst is.

Volgens mij valt de cyberworkplace hier ook onder, maar helemaal duidelijk is het niet. De cyberworkplace is een gratis opleiding. Wel intensief, wat ik gehoord heb.

Tsjor

Slofje

Slofje

16-04-2021 om 16:27 Topicstarter

Tsjor, dank je, maar je moet daarvoor al een HBO of WO-opleiding afgerond hebben...

Ik ga in elk geval dit weekend met hem zitten, het zal hem opluchten dat ie zich bij 3 dingen mag inschrijven. Ik denk dan Finance&control en Bestuurskunde en iets planologisch, maar ja, aangezien hij alles niks vindt...

En nog een opluchting: inschrijven betekent niet dat je de studie echt moet gaan doen. 
Ze hebben tot 1 juli de tijd toch om een besluit te nemen. 
Misschien dat hij dan wel een alternatief plan heeft voor een tussenjaar. 

Let wel op: zodra hij aan een studie begint begint ook de looptijd van 10 jaar voor de studiefinanciering. Ook als hij daarna onderbreekt en nog geen diploma heeft. Een jaar uitstel kan daarom vruchtbaarder zijn dan maar alvast ergens aan beginnen.

Mocht dat uitlopen op een jaar 'bankhangen', bespreek dan waarom het jou irriteert. Als je hem een 'sabbatical' gunt, probeer dan wel af te spreken wat het doel is: nadenken over wat hij wil gaan doen, en dat je met hem daarover in gesprek wil blijven, omdat je benieuwd bent naar hoe hij daarover denkt. Geen preek dus. Maar als volger van zijn ontwikkeling.

Mijn indruk is dat de toekomstvraag bij jongens meer een identiteitsvraag is: wie wil ik zijn, wat voor rol ga ik spelen in de maatschappij, of kan ik spelen. En dan niet tijdelijk, voor 4 jaar, maar bepalend voor de rest van je leven.

Tsjor

Slofje

Slofje

17-04-2021 om 14:37 Topicstarter

Er zit schot in. "Iets met economie". 

He  je wel eens gedacht aan een tweejarige AD-opleiding? Verbonden aan een HBO-instelling en je kunt doorstromen naar Bachelor. Er komen steeds meer van die opleidingen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.