Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Fleur

Fleur

08-09-2019 om 22:32

Bonus dochter met Pddnos wil zelfstandig wonen

Hallo allemaal, mijn bonusdochter is 18 en woont bij moeder. Ze is 18 jaar en ik ben al 10 jaar haar Bonus moeder.
Ze heeft Pddnos en wilt zelfstandig wonen
Ze heeft nooit begeleiding gehad voor haar Pddnos toen dit op 12 jarige leeftijd werd vastgesteld. Haar vader en moeder hebben geen goed contact helaas.
Ze heeft niet een goede band met haar moeder. Haar begeleider op school adviseerde begeleid wonen en ik en haar vader adviseerde dat ook.
Maar nu ziet ze daar van af en wilt ze op haar zelf. Ze heeft op dit moment geen baan. Ze studeerd.
Haar vader en ik vinden dat ze niet goed voor haar zelf kan zorgen zoals douchen en eten en zijn erg bang als ze op haar zelf gaat ze zichzelf verwaarloosd. Mijn vraag is hoe kunnen we naar het beste helpen? Want elk advies wat wij geven luister ze niet naar.
Hoe kunnen we haar duidelijk maken dat begeleid wonen de beste keuze is voor haar zelf?
Groetjes Fleur

juf Ank

juf Ank

09-09-2019 om 00:33

jammer

Maar zij is 18 en neemt zelf haar beslissingen. Er zit niets anders op dan het mis laten lopen zodat ze zelf gaat inzien dat ze hulp nodig heeft.

Angela67

Angela67

09-09-2019 om 07:39

staat ze wel open

voor tips en vindt ze het leuk om te praten over hoe ze dingen zou doen?
Houd het dan luchtig en probeer haar vanuit een positieve gedachte mee te krijgen naar bijv. informatieavonden over diverse onderwerpen of stel haar voor dat ze vanaf dit moment thuis diverse taken op zich gaat nemen (2 die ze leuk vindt en 2 die ze niet leuk vindt) om alvast erop vooruit te lopen.
Laat haar zien hoe je je eigen geldzaken regelt, etc.
Gewoon op de manier zoals je haar andere zaken hebt voorgeleefd.
Ga er dus vanuit dat ze inderdaad zelfstandig op kamers gaat - en begin alvast met de voorbereidingen. Zefs als ze alsnog begeleid gaat wonen, kan ze maar beter dit soort dingen leren.
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.