Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Compensatie inflatie voor studenten dmv verhoging ouderbijdrage?

Bovenstaand geeft het al aan. Onze studerende zoon krijgt, net als iedereen, te maken met inflatie en zegt moeilijker rond te kunnen komen. Gaan diegenen die hun kind financieel bijstaan met een maandelijkse ouderbijdrage, compenseren door die bijdrage te verhogen? Wij zitten natuurlijk zelf ook met hogere kosten aan boodschappen en hogere gas/energierekeningen straks.

Hij zégt moeilijker rond te komen, schrijf je. Betekent dat dat je niet weet of het werkelijk zo is?
Ik heb geen kinderen, maar toen ik zelf studeerde moest ik  budgetteren en onderbouwen als ik meer bijdrage wilde. Lijstje op papier met hoeveel ik zelf verdiende, welke kosten ik had, wat er gestegen was etc. Niet op detailniveau voor elk doosje rijst afzonderlijk, maar wel een bedrag voor boodschappen, voor zakgeld, voor ziektekosten etc. 

Mijn zus woonde vroeger op kamers en kreeg van mijn ouders een bijdrage voor boodschappen. Ik geloof dat ze die halverwege één keer verhoogd hebben met twee tientjes per maand of zo. Maar je moet het ook kunnen missen. En als je meerdere kinderen hebt schept dat ook een precedent.
Mijn zus wilde ook inflatiecorrectie op zakgeld vroeger. Hoogte van het bedrag was gekoppeld aan leeftijd. Maar omdat zij jonger was (niet eens veel) wilde ze een inflatiecorrectie op haar zakgeld, zodra ze dat woord had geleerd bij economie. Ging helaas voor haar niet door.

Ja, wij hebben de maandelijkse bijdrage recent verhoogd. Daarnaast betalen we nog een aantal zaken voor onze dochter. Voor haar zijn al die bedragen bij elkaar een heel bedrag, voor ons niet. Op deze manier proberen we samen met haar haar schuld bij duo zo laag mogelijk te houden. 

Imi

Imi

07-01-2022 om 13:45

Ik heb mijn (grote) kinderen per 1 januari voor het eerst inflatiecorrectie op hun zakgeld gegeven. Ze kregen dan ook al járen hetzelfde bedrag. 

dan

dan

07-01-2022 om 14:01

duet schreef op 07-01-2022 om 13:45:

Ja, wij hebben de maandelijkse bijdrage recent verhoogd. Daarnaast betalen we nog een aantal zaken voor onze dochter. Voor haar zijn al die bedragen bij elkaar een heel bedrag, voor ons niet. Op deze manier proberen we samen met haar haar schuld bij duo zo laag mogelijk te houden.

Ook wij betalen een aantal zaken bovenop de studie voor onze zoon, ook de zorgverzekering. De zorgtoeslag kan hij gebruiken voor boodschappen. Verder krijgt hij nog wel wat extra dingen, kan wat voorraad uit de kast halen om mee terug te nemen naar zijn kamer als hij hier geweest is, dat soort dingen. 

Vraag hem aan te tonen waar het in zit. Betaalt hij opeens meer voor gas en elektra? Ja. Boodschappen: beetje zuiniger kan ook, de inflatie algemeen is 2,4%. 

Is bij mij nooit gedaan. Meestal studeer je maar vier jaar. Als je per maand een paar honderd euro bijdraagt is de inflatie nauwelijks iets. 

Ik zou trouwens niet de zorgverzekering betalen, maar eerder dat bedrag geven. Er zijn heel veel jong volwassenen die geen idee hebben hoeveel een zorgverzekering kost omdat hun ouders dat voor ze betalen. Het is beter om ze daarvan bewust te maken. 

Nee, ik betaal zelf mijn studieschuld nog terug en hoef überhaupt geen ouderbijdrage te betalen. Bovendien heeft mijn dochter een huis gekocht dus ze bedruipen zichzelf maar 🤪. 
Daarnaast: als ik wel een bijdrage had betaald dan is mijn inkomen niet meegegroeid met de inflatie. 

dan

dan

08-01-2022 om 09:18

April2021 schreef op 07-01-2022 om 20:29:

Is bij mij nooit gedaan. Meestal studeer je maar vier jaar. Als je per maand een paar honderd euro bijdraagt is de inflatie nauwelijks iets.

Ik zou trouwens niet de zorgverzekering betalen, maar eerder dat bedrag geven. Er zijn heel veel jong volwassenen die geen idee hebben hoeveel een zorgverzekering kost omdat hun ouders dat voor ze betalen. Het is beter om ze daarvan bewust te maken.

Dat kan natuurlijk maar ik vind het op deze manier makkelijker. Onze zoon weet toch wel wat het ongeveer kost. 

Het is hier nauwelijks aan de orde omdat kind nog thuis woont, dus ze heeft niet veel eigen boodschappen nodig, maar ik zou er geen moeite mee hebben om het bedrag te verhogen. We hebben het over tientjes per maand hooguit, toch? Dat is voor een gemiddelde student veel meer dan voor een gemiddelde ouder-van-student. Ik zou mijn kind het leven met dat tientje graag ietsje makkelijker maken in deze rottijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.