Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


Decembermamma schreef op 02-07-2022 om 07:39:

[..]

Ja maar serieus hé wil je dat hij en studeert en een berg spaargeld.heeft? Dat is echt zo'n zeldzaam fenomeen ook in de tijd van de jaren 80 waarbij studiefinanciering nog grote bedragen waren (meer dan bijstand geloof ik) hielden ze geen cent over

Dat zei ik niet. Ik zeg dat hij net zo goed gecompenseert moet worden als degenen met een schuld. Geen verschil in bedrag.

* slechter les gekregen dan beloofd (geen verbetering in onderwijs)

* zeer slecht les door corona (je hebt geen idee hoe erg dat was). Daarbij ook 2 jaar nul studentenleven en eerste jaar master zonder contact met medestudenten.

* door niet te willen lenen thuis moeten blijven wonen

* extra veel gewerkt om het rond te breien

* geen enkele kans op een woning door het wanbeleid met oud geld, jubeltonnen, prive verhuurders zonder andere baan

Wat is het verschil mEt de studenten die geleend hebben maar er wél op los hebben geleefd?

Elke student dezelfde compensatie. Geen verschil.

Enne: je reactie van 17:23: thuiswerkers door corona hebben recht op een thuiswerkvergoeding van het bedrijf. Daar is zijn halve collegegeld naar toe gegaan.

Decembermamma schreef op 02-07-2022 om 07:39:

[..]

Ja maar serieus hé wil je dat hij en studeert en een berg spaargeld.heeft? Dat is echt zo'n zeldzaam fenomeen ook in de tijd van de jaren 80 waarbij studiefinanciering nog grote bedragen waren (meer dan bijstand geloof ik) hielden ze geen cent over

Ik denk dat jij totaal niet weet hoe de studiefinanciering in de jaren 80 was geregeld. Verdiep je er eest in voor je er uitspraken over doet. 

Eind jaren 80 was de basisbeurs voor thuiswonende studenten iets van 285 gulden per maand en voor uitwonenden 600 en een beetje. 

Begin jaren 90 kwam daar de OV-kaart bij, 7 dagen per week geldig. 

AlisonH schreef op 02-07-2022 om 14:28:

Begin jaren 90 kwam daar de OV-kaart bij, 7 dagen per week geldig.

Dat zeven dagen per week heeft maar een paar jaar geduurd, dat werd al snel een keus tussen weekeind of week.

AlisonH schreef op 02-07-2022 om 14:28:

Begin jaren 90 kwam daar de OV-kaart bij, 7 dagen per week geldig.

Niet erbij maar ten koste van. Ik kan mij nog zo goed herinneren dat de ov kaart kwam. Ik ging op de fiets naar mijn studie en woonde nog thuis. Ik kreeg ook een voor mij nutteloze OV kaart maar mijn maandelijkse studievergoeding ging wel omlaag. Weigeren kon niet.

Plantenbak schreef op 03-07-2022 om 13:28:

[..]

Niet erbij maar ten koste van. Ik kan mij nog zo goed herinneren dat de ov kaart kwam. Ik ging op de fiets naar mijn studie en woonde nog thuis. Ik kreeg ook een voor mij nutteloze OV kaart maar mijn maandelijkse studievergoeding ging wel omlaag. Weigeren kon niet.

Precies en maar denken dat het extra was...

Daglichtlamp schreef op 03-07-2022 om 12:06:

[..]

Dat zeven dagen per week heeft maar een paar jaar geduurd, dat werd al snel een keus tussen weekeind of week.

Klopt, ik kreeg hem toen ik in mijn vierde jaar zat en ik geloof inderdaad niet dat die het lang heeft volgehouden. Terecht. Net als dat je hem niet kon weigeren, dat sloeg ook nergens op. 
Maar goed, wat de situatie vroeger was is niet zo relevant. Bij de compensatie moet gekeken worden wat de situatie was direct voor en direct na die acht jaar van het leenstelsel. De studenten die daar net onder vielen moet je behoorlijk compenseren. Het bedrag dat nu wordt geboden komt nog niet in de buurt. Het minste is wel dat ze terugdraaien dat de studieschuld invloed heeft op de hoogte van de hypotheek. Het argument “maar ze kunnen de lasten niet betalen!” is niet valide. De huur die ze dan gedwongen moeten betalen is nog hoger en dat lukt ook. 

nou dat vind ik dus niet, er zijn meer regelingen die zijn gekomen en gegaan. Ouders die net voor de regeling zaten dat schoolboeken op de middelbare school gratis werden zijn ook niet gecompenseerd. Bij de overgang naar het nieuwe zorgstelsel zijn de mensen die nooit gebruik hebben gemaakt van het oude stelsel ook nooit gecompenseerd. 

Decembermamma schreef op 05-07-2022 om 09:37:

nou dat vind ik dus niet, er zijn meer regelingen die zijn gekomen en gegaan. Ouders die net voor de regeling zaten dat schoolboeken op de middelbare school gratis werden zijn ook niet gecompenseerd. Bij de overgang naar het nieuwe zorgstelsel zijn de mensen die nooit gebruik hebben gemaakt van het oude stelsel ook nooit gecompenseerd.

Het verschil is dat er hier beloftes zijn gedaan over wat ze met het geld dat ze gingen besparen zouden gaan doen. En die belofte hebben ze nooit gehouden. Dus deze groep is meer gaan betalen én heeft er niks van teruggezien. 

Vind jij nu dat als er een compensatie komt je alleen de studenten moet compenseren die nu nog een schuld hebben of vind je dat ze allemaal hetzelfde moeten krijgen? 

Als er een compensatie komt dan vind ik dat het voor iedereen evenveel moet zijn.

Wat betreft een studieschuld van 60.000,- dat vind ik ook heel veel geld. Als het echt om een medische studie zou gaan, kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat bij studenten die geen aanvullende beurs krijgen er wordt verwacht dat ouders bijdragen. Daarom vind ik ook dat elke student evenveel moet krijgen. Een compensatie voor 60.000,- is natuurlijk niet nodig. Kijk naar wat een student zou krijgen als thuiswonende en als uitwonende en geef de jongeren daar een reëel bedrag van terug. Volledig schadeloos stellen hoeft wat mij betreft echt niet.

Decembermamma schreef op 05-07-2022 om 09:37:

nou dat vind ik dus niet, er zijn meer regelingen die zijn gekomen en gegaan. Ouders die net voor de regeling zaten dat schoolboeken op de middelbare school gratis werden zijn ook niet gecompenseerd. Bij de overgang naar het nieuwe zorgstelsel zijn de mensen die nooit gebruik hebben gemaakt van het oude stelsel ook nooit gecompenseerd.

Het verschil is dat die dingen werden afgeschaft, en dan bleven ze ook afgeschaft. Niet: een hele generatie voor jou krijgt het, en een hele generatie na jou, maar jij niet. 
Verder zou dit geld worden besteed aan onderwijsverbetering en ook dat is niet gebeurd, dit geld is gewoon verdwenen. 

tsjor

tsjor

05-07-2022 om 12:41 Topicstarter

AlisonH schreef op 01-07-2022 om 19:08:

[..]

Ja, waarom niet? Betaal gewoon iedereen die studeerde tijdens de periode dat dit wanbeleid werd gevoerd de basisbeurs die ze hebben misgelopen, voor maximaal vier jaar. Voor thuiswonenden gaat het dan om zo’n 4400 euro, voor uitwonenden om 12000 euro. Veel geld ja, maar aangezien dat geld besteed zou worden aan verbetering van het onderwijs en daar niets van terecht is gekomen moet het nog ergens liggen zou je zeggen!

Daarom vind ik de redenering van AlisonH ook reëel. Al kan het lastig zijn dat iemand eerst een jaar thuis woonde en daarna op kamers ging. Studenten zelf laten aantonen dat ze een huurcontract hebben gehad zou een optie zijn, al voorkom je dan niet dat er gesjoemeld wordt of mensen het huurcontract kwijt zijn.

Bij de toeslagenaffaire komen ook bizarre dingen voor, compensatie vragen terwijl je geen kinderen hebt bijvoorbeeld.

Maar ik hoop nog steeds dat ze ook andere dingen doen: geen registratie bij de BKR (volhouden, ondanks wat het Nibud zegt); en de terugbetaaltermijn verminderen naar 15 jaar.

Tsjor

Aiden schreef op 05-07-2022 om 09:45:

[..]

Het verschil is dat er hier beloftes zijn gedaan over wat ze met het geld dat ze gingen besparen zouden gaan doen. En die belofte hebben ze nooit gehouden. Dus deze groep is meer gaan betalen én heeft er niks van teruggezien.

Vind jij nu dat als er een compensatie komt je alleen de studenten moet compenseren die nu nog een schuld hebben of vind je dat ze allemaal hetzelfde moeten krijgen?

Ik vind dat er geen compensatie moet komen. Maar als ze zoiets belachelijks doen als een compensatie te geven iedereen hetzelfde. 

dan

dan

06-07-2022 om 07:36

AlisonH schreef op 01-07-2022 om 19:08:

[..]

Ja, waarom niet? Betaal gewoon iedereen die studeerde tijdens de periode dat dit wanbeleid werd gevoerd de basisbeurs die ze hebben misgelopen, voor maximaal vier jaar. Voor thuiswonenden gaat het dan om zo’n 4400 euro, voor uitwonenden om 12000 euro. Veel geld ja, maar aangezien dat geld besteed zou worden aan verbetering van het onderwijs en daar niets van terecht is gekomen moet het nog ergens liggen zou je zeggen!

Dit zou ik al heel netjes vinden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.