Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Dochter

Dochter

06-12-2020 om 11:12

Daten

Ik log even in op het account van mijn moeder omdat ik graag advies van anderen wil.

Ik ben 19 jaar en heb net een niet zo fijne relatie achter de rug. Nu ben ik via Snapchat met een jongen aan het praten die ik vorig jaar heb ontmoet op een feestje van een gezamenlijke vriend. Ik vind hem super knap en hij mij ook. Hij wil iets met mij afspreken.

Ik ben heel eerlijk naar hem geweest dat ik het nog best lastig vind en dat ik bang ben om weer gekwetst te worden. Erg veel begrip en herkenning van zijn kant. Nu ben ik er gisteren achter gekomen via mijn nicht, dat hij ook met andere meisjes aan het afspreken is. Toevallig is 1 van die meisjes een stagiaire bij mijn nicht (hoe toevallig kan het zijn). Ik heb hem daarmee geconfronteerd en zijn antwoord is: dat heet daten!

Ik vind dat als je met iemand afspreekt om die beter te willen leren kennen omdat er van beide kanten interesse is, dat je dan niet ook met andere afspreekt. Zeker omdat ik zo eerlijk ben geweest over mijn onzekerheid na mijn vervelende relatie. Nu voel ik me alsof ik door ben naar de blind audities en ik moet hopen dat ik een plekje in de finale ga bereiken.

Stel ik me aan? Ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken!

Keuze

Daten lijkt op die manier inderdaad op een soort selectieproces. En dat is het natuurlijk ook. Doordat we gewend raken aan datingapps en datingprogramma's wordt openlijke selectie steeds 'normaler'.

Als je dat niet prettig vind, vindik ook niet, maar ja ik ben nog van de vorige eeuw, hoef je dat ook niet te doen.

Dan laat je zo'n contact met een sisser aflopen. Je hebt je bedacht, je komt toch niet naar de afspraak. En mocht hij er naar vragen dan geef je dat eerlijk aan: je wil graag dat iemand alle aandacht heeft voor jou zoals jij alle aandacht hebt voor hem of haar en niet 'wie van de drie', of de 'blind auditions' gaat spelen.

Zo doe jij dat liever niet. Je kunt kiezen.

Jo Hanna

Jo Hanna

06-12-2020 om 16:45

Open vizier

Ik vind het eigenlijk wel een mooi ‘concept’ dat je met verschillende mensen afspreekt, gewoon om mensen te leren kennen, een beetje te oefenen in het voeten van gesprekken en niet meteen al heel hoge verwachtingen hebt. Maar dat moet je dan wel van elkaar weten en het allebei een goed idee vinden. Zeker omdat jij jouw onzekerheid zo eerlijk en kwetsbaar hebt gedeeld, vind ik dat hij je had moeten laten weten hoe hij erin stond. Jij had dan kunnen beslissen of dat voor jou ‘veilig’ voelt of juist niet. Het is jammer dat hij dat niet erkent en alleen maar zegt ‘zo gaat het nou eenmaal’. Dat zegt wel iets over zijn gevoeligheid voor de behoeften van anderen en zijn vaardigheden om daar rekening mee te houden. Als jij er veel behoefte aan hebt dat iemand sensitief rekening houdt met jouw behoeften, heeft deze jongeman geen punten gescoord. Ik denk dat het aan jou is te beslissen hoeveel energie je in hem wil steken. Als je je al teleurgesteld voelt nog voor de eerste date zou ik geneigd zijn om te zeggen: niet doen.

juf Ank

juf Ank

06-12-2020 om 16:49

inderdaad,

Jij kan de keus maken als jij het zo niet wil.

Maar om eerlijk te zijn vind ik het nogal vreemd dat je eigenlijk nu al een soort van trouw van hem wil eisen terwijl jullie eigenlijk alleen een beetje aan het rond-kijken zijn. Het komt ook heel claimend over als je zegt:' Ik heb hem ermee geconfronteerd'. Want je doet dus nu al alsof je allerlei afspraken met hem hebt dat hij geen andere dates mag hebben zonder dat je zelf al een date met hem gehad hebt.
Grote kans dat hij er zelf al een beetje anders tegenaan gaat kijken nu.

Ik snap dat dat idee nog slechter is voor je zelfvertrouwen. Maar je moet goed beseffen dat je vanuit je onzekerheid nu al probeert om je veilig te voelen door hem te proberen zich aan jouw normen en waarden te gaan houden. Maar zo werkt dat niet binnen een relatie. Dat is iets wat je samen gaat afspreken als de relatie vastere vormen aan gaat nemen.
Je bent als het ware je eigen glazen al aan het ingooien met een selffullfilling propecy...

Zonne

Zonne

06-12-2020 om 22:00

Blijf bij jezelf

Volgens mij kan daten voor iedereen wat anders betekenen.
Ik zou pas met iemand gaan daten als ik ook echt al wat speciaals voel voor iemand na (digitaal) contact. Dan zou ik het ook niet leuk vinden als die ander ondertussen met nog anderen aan het verkennen is, terwijl hij mij al het gevoel heeft gegeven dat er iets speciaals gaande is.

Vriendinnen van me gingen soms ook heel praktisch daten. Zij spraken af met iemand die ze niet of nauwelijks kenden en wilden die persoon dan toch beter leren kennen, omdat hij op papier wel interessant was bijvoorbeeld. Er kwam dan in het begin nog niet veel gevoel bij kijken. Ze hadden dan ook wel eens meerdere verschillende dates in de week. Net als met speeddaten.

En daten, kan ook scharrelen zijn. Vrijblijvend rotzooien met dan de ene en dan de andere. Met wat geluk word je dan tot de categorie kwarrel (kwaliteits-scharrel) gerekend en maak je kans op een prela (pre relatie). Ja dat is voor mensen die graag de opties open houden, zodat ze nog snel weg kunnen rennen als ze het benauwd krijgen of een betere kwarrel tegenkomen.

Ga na waar jij staat in je gevoel voor die jongen? Hebben jullie ook al lang ‘speciaal’ contact? Volgens mij kun je dan zelf beoordelen of je dit oke vindt of niet. Vind je het niet oke, voelt het alsof hij erop uit is meerdere meisjes een speciaal gevoel te geven, dan weet je denk ik wat je moet doen. Is het nog echt heel oppervlakkig allemaal dan kun je nog eens afspreken, maar blijf altijd je eigen grenzen aanhouden. Genoeg leuke knappe jongens op de wereld

@Emma

@Emma

07-12-2020 om 08:39

Daten met anderen

Ik ben inmiddels tegen de 60 en tot 6 jaar geleden heb ik ongelofelijk veel dates gehad. Ik heb ook lang gedacht dat je met veel mensen tegelijk moet daten, dat is handig. Hoe groter de vijver, hoe meer kans dat er een goeie vis tussen zit, toch? Maar zo werkt het niet, althans niet bij mij. Ik was juist heel erg bang om gekwetst te worden, dus ik dacht: als ik er nou maar meer tegelijk heb, dan is er (hopelijk) altijd nog wel eentje over die niet wegloopt. Dat klinkt heel leuk en online daten leent zich daar heel goed voor natuurlijk. Toch is die gedachte niet iets van nu, en dat we dat tegenwoordig allemaal maar heel gewoon moeten vinden is niet juist, dat riepen ze vroeger ook.
Misschien doet jouw vriend precies datgene waar hij zelf zegt bang voor te zijn: die ene uit de weg gaan, veel dates tegelijk hebben, om zelf niet gekwetst te worden. Ik weet dat niet zeker natuurlijk, ik ken hem niet, maar ik herken wel wat je beschrijft.
Ik vind het erg goed dat je zijn gedrag opmerkt en stilstaat bij je eigen gevoel daarbij. Zelf heb ik dat te lang genegeerd, blij dat ik was met de aandacht die ik wel kreeg. Gelukkig weet ik nu beter, maar ik heb er wel erg lang over gedaan
Ik wens je veel wijsheid toe, blijf dicht bij jezelf!

Mamsie

Mamsie

07-12-2020 om 10:41

Potjes op het vuur

Nee, ik vind niet dat je je aanstelt, maar ik hoor van mijn kinderen dat dit bij sommige jongeren gebruikelijk is. Daten is in mijn ogen de tijd willen nemen om iemand te leren kennen die echt indruk op je gemaakt heeft en niet een manier om altijd maar een gevulde agenda te houden. Ik vind dat respectloos, je speelt niet met iemands gevoelens. Als iemand meerdere potjes op het vuur wil houden, benchen, is de indruk die je gemaakt hebt waarschijnlijk niet groot genoeg, wegwezen dan.
Als je iemand leert kennen zou je dit aan kunnen geven, denkt degene er net zo over heb je in ieder geval al een eerste match.

Dochter

Dochter

07-12-2020 om 14:57

Dank

Dank voor jullie reacties. Erg fijn om de kijk van iemand anders hierop te horen.

Ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik iets meer exclusiviteit verwacht bij een date en daar dus hele andere gedachten bij heb. Zijn reactie: we are done!

Dat zegt genoeg. Je pijlen richten op meerdere personen om daar uiteindelijk de leukste uit te kiezen is niet hoe het voor mij werkt. Pas als ik niet beval ga je op zoek naar een volgende date. Het feit dat hij er niet eerlijk over is en ik er dus bij toeval achter ben gekomen vind ik misschien nog wel vervelender. Was hij meteen eerlijk geweest dan had ik zelf de keuze kunnen maken. Nu moest ik er (gelukkig op tijd) bij toeval achter komen.

Jesse_1

Jesse_1

07-12-2020 om 19:54

What's in a name

Ik ben van een andere generatie, dus wat de term 'daten' dan precies zegt, volgens mij verschillen mensen daarin.
Ik begrijp van tv dat het heel serieus is allemaal, als je aan het 'daten' bent, dan ben je al in een soort van relatie. Dus in die zin snap ik jouw verwarring. Maar als je via snapchat met iemand aan het praten bent, is dat dan al daten?
Ja, je hoort het, ik ben niet van deze tijd .

Het ligt er een beetje aan waar je de grens legt en blijkbaar ligt die niet bij iedereen op dezelfde plek.

Daten

Vlgs mijn kinderen (twintigers) betekent daten juist dat er nog niks serieus is. Kan alle kanten nog op en je kan rustig met meerdere mensen tegelijk daten ( nou ja tegelijk, om de beurt wisselend)
Dat is vlgs hun juist het leuke van daten. En nooit te lang alleen praten op whats app oid, maar elkaar vrij snel in real life zien. Want als dat tegenvalt kan je stoppen met chatten. Zonde van de tijd als je maanden praat en in real life is er geen click.
En hoe ver en intiem je wil zijn bij de chat of date is voor iedereen anders. Mijn kinderen delen niet met de dates het bed. Maar vrienden/ vriendinnen doen dat met alle gemak
Ze stoppen pas met daten met verschillende personen als het echt serieus wordt en dat ook uitgesproken is dat er exclusiviteit is in het contact en er dus een relatie is ontstaan.

Marinet

Marinet

08-12-2020 om 11:14

tegenovergestelde

Alle respect voor 'dochter' en hoe zij het aanpakt. Je zult inderdaad je eigen grenzen hierin moeten aanvoelen en doorvoeren.

Ik (zou de oma van ts kunnen zijn) maak in de datewereld die nu voornamelijk virtueel is voor mijn leeftijd, het tegenovergestelde mee.
Mannen waarbij je drie chatberichtjes hebt uitgewisseld, waarvan je een week daarvoor het bestaan niet wist, van wie je wederzijds maar een foto'tje ziet, vinden al dat je exclusief moet zijn, je doopceel moet lichten en snel moet antwoorden op hun berichtjes. Ze beginnen ook voor mij veel te snel romantisch te fantaseren. en dan heb je elkaar nog niet eens ontmoet.
Ik in mijn geval vind dat een red flag en kap het af. Ik krijg het er benauwd van. Het voelt of iemand zo snel mogelijk onder de pannen wil zijn.
Mocht ik iemand in real life ontmoeten en er is een klik dan ontmoet ik geen anderen totdat duidelijk is of we verder gaan met elkaar of niet. Maar goed, dat kan nu even niet.

@Emma

@Emma

08-12-2020 om 11:24

Marinet

"vinden al dat je exclusief moet zijn, je doopceel moet lichten en snel moet antwoorden op hun berichtjes. Ze beginnen ook voor mij veel te snel romantisch te fantaseren. en dan heb je elkaar nog niet eens ontmoet."

Dan weet je natuurlijk nog niet met hoeveel vrouwen tegelijk ze dat aan het doen zijn. Maar zeker, er zitten rare gasten tussen. Kan er een boek over schrijven

Marinet

Marinet

08-12-2020 om 12:03

Emma

"Dan weet je natuurlijk nog niet met hoeveel vrouwen tegelijk ze dat aan het doen zijn."

Je hebt gelijk hoor, dat houd ik ook in mijn achterhoofd. Of de volgende variant: ik zeg: 'Nou ik heb geen haast en ik vind elkaar in een rustig tempo leren kennen op de een of andere manier garant staan voor een diepere verbinding dus als jij snel wilt, kijk vooral verder' Hij: 'maar ik wil helemaal niet verder ik wil met jou' Ik: maar waarom dan, je ziet een foto en je chat 3x met me" Hij: "jij was de enige die op mijn like reageerde'

haha there comes the monkey out of the sleeve

Zonne

Zonne

08-12-2020 om 19:07

Iedereen is anders

Zoals ik eerder al zei heeft daten volgens mij meerdere betekenissen en gaat het er om wat het voor jou betekent. Netjes gedaan Dochter en je bent bij jezelf gebleven.

Toen ik rond die leeftijd uitging had ik ook vriendinnen die op 1 avond met meerdere jongens zoenden. Als er eentje dan later nog een berichtje stuurde, konden ze hem hartstikke lullig afwijzen. (Wel gratis drankjes aannemen ook.) Dat soort dingen heb ik nooit begrepen. Je speelt toch met iemands gevoel/kwetsbaarheid, wees dan op zn minst duidelijk van te voren. Ik zoende met iemand als ik ook al wat voelde voor die persoon. Zij deden het voor de spanning en om hun ego te strelen. Als een jongen vervolgens iets soortgelijks bij hen deed, poeh moest je ze eens horen.. Nouja over verschillende grenzen, ideeën etc gesproken..

Jessie

Jessie

13-12-2020 om 22:57

Precies

Iedereen is anders, altijd al zo geweest denk ik.
Ik vond het als puber wel interessant om wat te gaan experimenteren, vond mezelf nog een puppy dus natuurlijk was het niet serieus. En dan wilden die jongens vaak na 3 onhandige afspraakjes al ever lastig love of rare plannen maken.
Ik schrok me wezenloos en wist niet hoe snel ik weg moest komen.

Winkelen

Daten is in feite niks meer dan 'winkelen' op zoek naar die ene mooie jurk waar jehelemaal hotel de boel van wordt. En nu mag je dus niks passen als je niet gaat kopen, zoiets. Stel hij spreekt ook met een andere dame af en stel daarna met jou. En stel dat ie bij denkt 'wow!' dan is het toch duidelijk? En ook als ie denkt, ik heb je gezien en gesproken en vind 't niks. Foto's en appjes kunnen zó anders zijn dan in het echt.

@Emma

@Emma

23-12-2020 om 14:44

Elledoris

"Daten is in feite niks meer dan 'winkelen' op zoek naar die ene mooie jurk waar jehelemaal hotel de boel van wordt."

Voor mij is het dat nou juist niet. Voor mij werd het pas wat toen dat " winkelen" stopte en ik me gewoon kon bezighouden met degene die er op dat moment toe deed.
Die verschillende verwachtingen maken het daten ingewikkeld, niet het feit dat die van Dochter (ts) anders zijn dan de jouwe.

@Emma

@Emma

23-12-2020 om 14:46

Elledoris

Ik heb het overigens niet over het stadium van foto's en berichtjes maar over daadwerkelijk daten. Daar gaat deze draad ook over.

Emma

Het ging bij TS volgens mij nog niet over daten. Ze had de betreffende jongen nog nooit ontmoet! TS had blijkbaar niet in de gaten dat de jongen met meerdere meiden tegelijk aan het chatten was. De eerste ontmoeting moest nog komen.
Ik denk dat het ook handig is die eerste ontmoeting niet te lang uit te stellen als er chat contact is. In real life is het vaak toch heel anders. En tot die tijd is er toch echt geen commitment en dat had TS blijkbaar al anders in gedachte en dat is wat naief. Hoe kom ik aan al deze wijsheid: van mijn beide dochters die even hebben meegelezen.

@Emma

@Emma

25-12-2020 om 08:47

Mach

Ts kende de jongen wel, ze had hem eerder op een feestje ontmoet. Maar toen misschien niet uitgebreid met hem gesproken.
Het is zeker waar dat je snel moet afspreken met iemand en niet lang moet blijven chatten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.