Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

De nadelen voor jongvolwassenen in deze dure en slecht-economische tijd.


Mug schreef op 19-01-2023 om 14:07:

[..]

Nogal. En als je al gewoon een baan hebt ga je toch ook niet bij een hospita in een kamertje zitten. Dan kun je beter thuis blijven wonen.

Precies.

Herfstappeltaart schreef op 19-01-2023 om 14:08:

[..]

Het gaat natuurlijk niet alleen om studenten. Ook jonge gezinnen met al 1 kind of zwanger van de eerste worstelen met de woningnood. Dan wil je echt niet meer in 'een buurt waar niemand wil wonen' komen te zitten, of ergens in een bezemkast. Er moeten gewoon voldoende huizen worden gebouwd.

Bij mijn vriend in het gebouw zijn de driekamerwoningen ca 1000 euro per maand. Met twee werkenden is dat dus prima te doen. Er wonen dus ook veel jonge stellen die (nog) niet kunnen kopen.

Mijn oudste kind is ook geen student meer. Hen verdient niet veel dus heeft twee huisgenoten. Samen hebben ze een mooi appartement in het centrum.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-01-2023 om 14:17

MMcGonagall schreef op 19-01-2023 om 14:13:

[..]

Bij mijn vriend in het gebouw zijn de driekamerwoningen ca 1000 euro per maand. Met twee werkenden is dat dus prima te doen. Er wonen dus ook veel jonge stellen die (nog) niet kunnen kopen.

Mijn oudste kind is ook geen student meer. Hen verdient niet veel dus heeft twee huisgenoten. Samen hebben ze een mooi appartement in het centrum.

Hier vind je geen driekamer appartementen voor 1000 euro, hooguit een studiootje. En dan moet je minimaal 4x de huur als inkomen hebben. Niet erg reëel. 

Mug schreef op 19-01-2023 om 14:07:

[..]

Nogal. En als je al gewoon een baan hebt ga je toch ook niet bij een hospita in een kamertje zitten. Dan kun je beter thuis blijven wonen.

Maar dat is dan een keuze die je maakt, je geeft een stuk van je zelfstandigheid op om thuis te blijven wonen want dan heb je een luxere accommodatie dan als je op kamers gaat. Dat is prima (mits je ouders het ermee eens zijn) maar dan moet je dus niet gaan klagen over de regels die thuis gelden.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-01-2023 om 14:21

Kyana schreef op 19-01-2023 om 14:18:

[..]

Maar dat is dan een keuze die je maakt, je geeft een stuk van je zelfstandigheid op om thuis te blijven wonen want dan heb je een luxere accommodatie dan als je op kamers gaat. Dat is prima (mits je ouders het ermee eens zijn) maar dan moet je dus niet gaan klagen over de regels die thuis gelden.

Mijn kind klaagt helemaal nergens over. 

Herfstappeltaart schreef op 19-01-2023 om 14:08:

[..]

Het gaat natuurlijk niet alleen om studenten. Ook jonge gezinnen met al 1 kind of zwanger van de eerste worstelen met de woningnood. Dan wil je echt niet meer in 'een buurt waar niemand wil wonen' komen te zitten, of ergens in een bezemkast. Er moeten gewoon voldoende huizen worden gebouwd.

Natuurlijk zou het prachtig zijn als er voor iedereen een fijne woning is maar dat is nooit het geval geweest. Er zijn altijd mindere buurten geweest en daar moeten toch ook mensen wonen. En dat zijn vooral mensen die minder geld hebben. 

En als werkende jongere kan je ook prima op kamers gaan wonen. Met een gezin kan je op zoek naar onderhuur, goedkopere buurten, verder weg gaan wonen, eventueel tijdelijke woningen (ik heb zelf nog in vakantie woningen gezeten met de kinderen, niet ideaal want vaak maar voor een paar maanden...) en via via kan je soms ook nog wel wat vinden. Iemand die een annexe of tuinhuis verhuurd of toevallig iets weet... 

Mug schreef op 19-01-2023 om 14:17:

[..]

Hier vind je geen driekamer appartementen voor 1000 euro, hooguit een studiootje. En dan moet je minimaal 4x de huur als inkomen hebben. Niet erg reëel.

Ze hebben daar inderdaad wel regels, die weer anders worden toegepast als het uit meer dan een inkomen komt. Maar goed, anders is het zeker geen onmogelijkheid, hoe hard jullie ook het tegendeel roepen. Het gaat om keuzes maken en eventueel concessies doen. Dan woon je dus niet in Amsterdam op een loft maar in Zwaanshoek in een studio o.i.d.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-01-2023 om 14:28

MMcGonagall schreef op 19-01-2023 om 14:22:

[..]

Ze hebben daar inderdaad wel regels, die weer anders worden toegepast als het uit meer dan een inkomen komt. Maar goed, anders is het zeker geen onmogelijkheid, hoe hard jullie ook het tegendeel roepen. Het gaat om keuzes maken en eventueel concessies doen. Dan woon je dus niet in Amsterdam op een loft maar in Zwaanshoek in een studio o.i.d.

Het enige wat mijn dochter wil: 4 muren en een dak. Naar locatie kijkt ze allang niet meer. 

Echt hoor, ik zal tegen haar zeggen dat het aan haarzelf ligt dat ze geen huisje heeft, want iemand anders kinderen is het wel gelukt. De woningcrisis bestaat alleen in haar hoofd. 

Mug schreef op 19-01-2023 om 14:28:

[..]

Het enige wat mijn dochter wil: 4 muren en een dak. Naar locatie kijkt ze allang niet meer.

Echt hoor, ik zal tegen haar zeggen dat het aan haarzelf ligt dat ze geen huisje heeft, want iemand anders kinderen is het wel gelukt. De woningcrisis bestaat alleen in haar hoofd.

Die woningcrisis is er al minstens 40 jaar, zo niet langer. Ik heb dit soort discussies al minstens 30 jaar Enige verschil is dat het tegenwoordig moeilijker is om een huis te kopen, omdat er bijna geen huizen meer zijn die bij (zelfs dubbele) starterssalarissen passen.

MMcGonagall schreef op 19-01-2023 om 14:02:

Waar een wil is, is een weg.

In het dorp waar ik woon staat één huis te koop onder de 3 ton, namelijk voor 299.000. Als je omliggende dorpen aan de zoekopdracht toevoegt, zijn het er drie. Er staat één huis te huur. Als je omliggende dorpen toevoegt zijn het er 4. Dat is om te huilen. 

Ik vind het thuis moeten blijven wonen een hele kwalijke situatie. Jong volwassenen, die in de bloei van hun leven zouden moeten zitten, worden tegen gehouden in hun potentie en groei. Ik zou all for een Nederland zijn waarin elke 18-jarige de mogelijkheid heeft om uit huis te gaan. Dit hoeft niet meteen een woonhuis of een koophuis te zijn. Een gedeeld huis (met een partner of leeftijdsgenoten, of een woongroep) zou ook een optie kunnen zijn. Ik denk ook dat gedeeld wonen een oplossing biedt. 


Aanvullend vind ik ook dat er voor senioren voldoende woningen moeten zijn zodat de doorstroom weer mogelijk wordt.

MMcGonagall schreef op 19-01-2023 om 14:22:

[..]

Ze hebben daar inderdaad wel regels, die weer anders worden toegepast als het uit meer dan een inkomen komt. Maar goed, anders is het zeker geen onmogelijkheid, hoe hard jullie ook het tegendeel roepen. Het gaat om keuzes maken en eventueel concessies doen. Dan woon je dus niet in Amsterdam op een loft maar in Zwaanshoek in een studio o.i.d.

Nou de regels zijn echt wel heel erg aangescherpt hoor, als je buiten de sociale huur iets wilt zoeken. In de meeste grotere steden geldt dat je maar één kamer mag verhuren. Zomaar een hele woning of apartment verkameren (dus met 3 personen of meer in een huurwoning gaan en kosten delen) mag dus niet meer. Ook als hospita mag je dus in je eigen huis maar max. 1 kamer verhuren. En dan geldt er ook nog eens in heel veel steden een eigen woning verplichting, dus huizen mogen überhaupt niet meer worden verhuurd, ook niet aan een stel met een goed inkomen. Zie dan maar eens nog een woning te vinden, als je geen huis kan kopen.

Temet schreef op 19-01-2023 om 11:46:

" Hoe zouden we dit als maatschappij op moeten lossen?"

Misschien ophouden met en masse VVD te stemmen? Het is maar een idee.

  

Grappig niemand gaat in op de politieke reden/oorzaak van huidige probleem. Want daar zit natuurlijk de oplossing. Echter, zodra de meeste mensen (als in: percentage van stemgerechtigden) in het stemhokje staan blijkt de eigen financiële situatie (of de angst dat anderen daarvan profiteren)  leidend te zijn . Meer dan maatschappelijke thema's die mogelijk niet voor die individuele stemmer van belang zijn maar wel voor de maatschappij als geheel.

Gr Angela 

Precies, we kunnen allemaal wel meer woningen willen maar de kiezer laat dat helemaal niet zo duidelijk blijven. 
Dus blijven we aanmodderen Bovendien zelfs als er bij de volgende verkiezing een progressieve regering komt die betaalbaar wonen tot prioriteit maakt dan duurt het alsnog jaren voordat daar enige vaart in zit. 
Daarop wachten heeft geen enkele zin, dus zelf maar creatief op zoek. Ook als dat inhoudt dat je niet in je eigen omgeving een woning kan vinden (mijn kinderen zullen echt niet een sociale huurwoning krijgen in ons dorp, die zijn er nauwelijks en ellenlange wachtlijsten, VVD wordt hier veel gestemd... )

MMcGonagall schreef op 19-01-2023 om 14:02:

Wat mij opvalt is de geringe inspanning die veel mensen zelf doen. Dan hoor je inderdaad geluiden als ‘steeds nummer 100’, ‘krijg niets aangeboden’, etc. Ik heb ook nog nooit iets aangeboden gekregen. Achter ieder huis heb ik altijd zelf aan moeten gaan. Mijn oudste en haar vriendinnen (23-24) hebben ook zelf hun woonruimte geregeld, soms met huisgenoten of bij een hospita of in buurten waar niemand wil wonen. Waar een wil is, is een weg.
Jongste wordt dus dit weekend 18. Ze heeft weinig behoefte om ver weg te verhuizen, dus we gaan haar wel inschrijven bij de sociale huur. De komende vijf tot acht jaar hoeft ze daar niets van te verwachten, maar het is toch niet de bedoeling dat ze tot haar 26e hier woont.

Geringe inspanning? Wat zou mijn zoon meer kunnen doen dan op huizen reageren en elke dag kijken wat er beschikbaar is? 
wat bedoel jij met “ achter ieder huis zelf aangaan”?
Misschien mist mijn zoon iets?

Koko67 schreef op 19-01-2023 om 15:11:

[..]

Geringe inspanning? Wat zou mijn zoon meer kunnen doen dan op huizen reageren en elke dag kijken wat er beschikbaar is?
wat bedoel jij met “ achter ieder huis zelf aangaan”?
Misschien mist mijn zoon iets?

- online kijken op Facebook groepen en diverse fora en daar advertenties plaatsen en reageren op onderverhuur advertenties

- kijken of er vakantiehuisjes zijn die voor langere tijd te huur zijn

- samen met anderen een huis proberen te huren

- antikraak

- een kamer zoeken in een bestaand gedeeld huis (ook voor werkende jongeren)

- andere plaatsen en provincies (wijdere zoektocht)

- makelaars afbellen en inschrijven...


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.