Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Robin

Robin

08-05-2014 om 12:53

Dochter (19) wil met XTC experimenteren DRINGEND

Mijn dochter van 19 (bijna 20) woont op kamers en in het sutdenten uitgaansleven is het gebruik van pilletjes blijkbaar veelvoorkomend.

Nu geeft ze zelf aan dat ze hier ook wel - OP ZEER KORTE TERMIJN - mee wil experimenteren. Ik ben blij dat ze dit aangeeft, maar ik weet niet goed hoe ermee om te gaan.

Ze zal zich met of zonder mijn toestemming ergens iets vandaan halen om es een keer met stappen met een vriendin uit te proberen. Ze geeft aan dat het iets is van hooguit 1 of 2 x per jaar, want ze vindt het zelf ook behoorlijk eng.

Ik ben er uiteraard niet echt blij mee, maar als ik afwijzend reageer haalt ze zich de rotzooi toch van de straat en vertelt ze me helemaal niets meer. Dan heb ik liever dat ze het bespreekbaar houdt, het laat testen en me vertelt wat ze gaat doen.

Enorm moeilijk dilemma. Heeft iemand hier ervaring mee?

Josien

Josien

08-05-2014 om 13:25

Hier ook

Dochter (19) wilde het hier ook, en aangezien niemand van haar vrienden het officieel mag van thuis, gebruiken ze het wel allemaal wel eens. Omdat ik net als jij dacht, ik kan het verbieden, maar dan gaat ze het (net als die vrienden) misschien ooit wel achter mijn rug om doen. Dus ik heb haar verteld hoe eng ik het allemaal vind, is dat wel veilig, wat als er wat misgaat? enz.enz.enz.
Aangezien ze zelf een aantal ervaren vrienden heeft, heeft ze het daar, thuis de eerste keer uitgeprobeerd. Vriend zou het niet gebruiken om op haar te letten. Kwart pilletje heeft ze genomen en na ongeveer 1,5 uur gebeurde er wat...ach en het was zo grappig om haar ervaringen te horen (ze was ondertussen met mij aan het whatsappen) moest er eigenlijk erg om lachen (alles was mooi, zelfs het licht wat uit haar mobieltje kwam, was prachtig, dat soort dingen)
Nu gebruikt ze het dus soms (misschien 3 tot 4 keer per jaar) en is er open over.

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

08-05-2014 om 15:50

je schiet

in de paniekstand, Robin. Dat blijkt wel uit je met hoofdletters geschreven spoed-boodschapje. (dacht je echt dat iemand met een lumineus idee kwam, om haar vast te binden of haar hoe dan ook tegen te houden?☺)
En je maakt jezelf wijs dat je de controle nog over haar hebt. Probeer het los te laten, ze doet toch wat ze wil.
Probeer contatc te houden met haar erover, wijs haar op gevaren en laat het daarb ij.verbieden werkt niet meer!
Sterkte!

Moeder

Moeder

08-05-2014 om 17:43

Laat haar dit eens lezen

http://www.familiesteven.nl/?p=1955

Ze is 19,

ze kan lezen, nadenken en verstandelijke beslissingen nemen.
Dan is het verstandig om onderstaande link te lezen, voordat ze een hersenbeschadiging heeft opgelopen, alhoewel, het lijkt me dat ze die al heeft.

http://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/xtc/xtc-risico/

Sukran

Sukran

09-05-2014 om 06:51

Jasam toch

".... voordat ze een hersenbeschadiging heeft opgelopen, alhoewel, het lijkt me dat ze die al heeft." Lijkt me toch van het soort hersenbeschadiging dat bij pubers hoort Ik vind het al heel wat, dat ze er in ieder geval eerst over nadenkt, alvorens te gebruiken. Maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt en vrees de dag dat mijn kind hetzelfde soort hersenbeschadiging blijkt te hebben. Het is in Nederland zo 'normaal', dat ik blij ben dat we er niet wonen. Het idee alleen al dat je op feesten en concerten je drugs kan laten testen, zonder opgepakt te worden. In de meeste landen bedoelen ze met illegaal ook echt illegaal en beland je in de gevangenis. Ik sluit me geheel bij je aan: ze is oud genoeg om zelf onderzoek te doen en hopelijk komt ze op tijd het juiste artikel tegen om er toch maar van af te zien. Dus voor Robin: lijkt me het enige dat je kan doen, de dialoog aangaan en aandringen op gedegen onderzoek.

Mocht mijn kind zoiets in het hoofd halen, dan gaan we eerst een keertje een nachtje bij de Emergency Room zitten van het plaatselijke ziekenhuis (grote stad in Australië) en eens praten met de artsen die de rotzooi op moeten ruimen. Eens kijken wat er dan nog over is van de nieuwsgierigheid, hoewel ik me bewust ben van de puber arrogantie: mij overkomt dit niet en ik ben voorzichtig....

anno

anno

09-05-2014 om 10:13

testen

En als ze toch xtc wil proberen, laat de xtc eerst testen. Volgens mij kan dat anoniem. De Jellinek weet vast waar je dat kan laten doen.

Dilemma?

Ik begrijp dat je het er moeilijk mee hebt, maar wat is het dilemma precies? Ze gaat het gewoon doen, met of zonder jouw toestemming.

Met 19 jaar kan je prima zelf beslissingen nemen. Het zijn niet altijd de meest verstandige, maar ook van je fouten leer je.

Mijntje

Mijntje

09-05-2014 om 16:47

nanny

Het dilemma? Dochter is natuurlijk volwassen (hoewel haar hersenen nog niet volgroeid zijn op deze leeftijd), maar draadjesstarter wil natuurlijk niet dat haar kind een hersenbeschadiging oploopt of overlijdt. Simpel als dat.
Lijkt me wel een goed plan van Sukran om bij de eerste hulp te kijken. Als je daar mag zitten in de wachtkamer zonder kwaal.
Ze zouden deze voorlichting ook op school moeten geven, met een arts die wat documentairebeelden toelicht.
Zoek anders wat krantenberichten met fatale afloop van een 1e keer. Die zijn er genoeg.

Eigen ervaring

Laat ik voorop stellen dat XTC niet ongevaarlijk is. Maar als er dan toch behoefte is om te experimenteren is het wellicht nog wel de meest 'onschuldige' drugs (die inderdaad veel onder studenten wordt gebruikt omdat het goedkoop is). Coke en GHB is veel heftiger en minder 'lief' bijvoorbeeld.

Doseren is wel wat lastig omdat je nooit kunt zien wat de werkzame stoffen zijn die er in zitten (wel of geen speed bijvoorbeeld). Ze kan het bij de jellinek laten testen: http://www.jellinek.nl/informatie-over-alcohol-drugs/drugs/drugs-test-service/

Dat er pillen op feesten worden getest is overigens al jaren verboden Sukran. Wellicht is het een idee je ook zelf eens te verdiepen in drugs en het huidige beleid in Nederland? Een aantal vooroordelen zullen ongegrond blijken. Ik vermoed dat er bij 'the war on drugs' meer doden zijn gevallen dan doden die als gevolg va drugs sterven. Waar we in Nederland ooit zo vooruitstrevend waren en het beleid richtte op Harm Reduction zijn we in Nederland steeds meer op angst en repressie gaan zitten. Zelfs Amerika is op het moment meer vooruitstrevend dan in Nederland. Een gemiste kans wat mij betreft. Ik durf met zekerheid te zeggen dat de drugsdoden op feesten voorkomen hadden kunnen worden als er nog wél de mogelijkheid was tot testen.

Ik gebruik sinds mn 17de recreatief drugs. Ik weet hoe ik het kan gebruiken en waar ik rekening mee moet houden. En nee, ik ben geen lowlife maar een bovenmodaal verdienende moeder met een koophuis, universitaire graad en een volkomen normaal functionerende dochter van 9.

Als ze een pilletje wil slikken raad haar dan aan dat in een huiselijke kring te doen. Bij vrienden thuis bijvoorbeeld en niet op een feest. Het is prettig de eerste keer met mensen te zijn die je vertrouwt in een ontspannen sfeer. Thee en water drinken is het verstandigste (en ook het lekkerste). Beginnen met een kwartje en als ze daar niets van voelt (die kans is groot) na 45 minuten á een uur kan ze nog een kwartje nemen. Mocht het eenmaal werken houdt dat gevoel meestal wel enkele uren aan, het gaat een beetje in golven.

Dat ze met jou deelt dat ze wil experimenteren klinkt voor mij wel geruststellend. De mensen waar het echt mis mee gaat doseren slecht, weten niet wat ze nemen en gebruiken allerlei drugs door elkaar. Eerst een pilletje, wat GHB om het af te toppen, tussendoor een lijntje coke en dan nog de nodige drankjes. Dit zijn de gevallen die je op de EH ziet zitten. Maar als je haar een beetje kunt begeleiden en van informatie kunt voorzien kan het een mooie en hele warme/liefdevolle ervaring zijn. Die ongetwijfeld voor jou heel spannend is! Vertrouw haar maar een beetje.

groet Swaen

Ella2007

Ella2007

13-05-2014 om 15:28

filmpje jellinek

Op de site van het jellinek staan filmpjes wat verschillende stoffen precies in je lichaam doen. Erg leerzaam. Misschien houdt dat haar tegen?

Sukran

Sukran

14-05-2014 om 10:09

Verdiepen

Swaen, een duidelijk verhaal en ik wist inderdaad niet dat het verboden is te testen op feesten en concerten, dacht dat dat nog steeds gebeurde, vooral ook omdat ik niet al te lang geleden er nog een artikel over las. Het feit dat ik niet meer in Nederland woon, maakt dat ik me inderdaad niet zo uitgebreid verdiep in het beleid.
Ik ben een jaren 60 kind, heb zelf soft drugs gebruikt en alle mensen met wie ik omging in die tijd, aten ook space cake als het voorhanden was en de meesten zijn later de pilletjes gaan gebruiken, paddo's proberen, meegaan met de tijd. Allemaal min of meer binnen de perken maar ook een aantal dat de overstap naar heroine en coke niet zo spectaculair meer vond. Ik heb zelf nooit geslikt of gespoten omdat ik het idee had dat ik dan de controle volledig kwijt zou zijn. Een jointje dat niet goed valt, had ik na 2 trekjes al wel door en kon eenvoudig afgekapt worden. In die jaren zijn er verschillende van die groepsgenoten op de psychiatrische afdeling beland met psychoses en ik heb 3 best goede kennissen verloren aan zelfmoord. Die drie gebruikten coke, recreatief maar wel regelmatig, hadden ook een goede baan, etc. Alleen werden ze ongemerkt zo paranoid als een deur, depressie volgde en toen zelfmoord. Ik heb er destijds voor gekozen om te verhuizen, opleiding in een andere plaats gedaan en uit het circuit geraakt maar op afstand dus gezien wat het jarenlange drugsgebruik die mooie mensen uiteindelijk heeft gebracht. Daarnaast heb ik als verpleegkundige gewerkt op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis en later bij een kliniek voor alcohol- en drugsverslaafden. Het heeft mijn mening over drugsgebruik danig beïnvloed en ik ben minder tolerant. Dit wordt ook gevoed door het feit dat het allemaal een stuk minder 'overzichtelijk' is dan (oh wat erg...) vroeger. Bovendien is er door onderzoek nu zoveel meer bekend over wat het met je doet, dat ik het niet meer onder het kopje 'valt wel mee' kan zetten. Er is zoveel meer rotzooi op de markt dat de gevaren veel groter zijn. Ik weet dat ik het niet zal kunnen tegenhouden als mijn kind ooit de keus maakt, maar vooralsnog hoop ik dat hij zijn warme en liefdevolle ervaringen zal beleven zonder drugs.

Sukran

Je hebt gelijk als je zegt dat er risico´s aan kleven. Das hartstikke waar. Onderzoek heeft wel uitgewezen dat aan drugs verslaafd raken met een dieper liggend probleem te maken heeft dat wordt gedempt met drugs, of drank. Als een soort zelfmedicatie. De kans is groot dat ze ook depressief waren geworden als ze geen drugs hadden gebruikt. Al helpt het natuurlijk niet. En is het heel verdrietig om het te zien gebeuren in je omgeving

Er is veel meer kennis voorhanden over drugs. Jongeren zoeken alles op op internet. Daardoor zijn ze veel beter geïnformeerd dan in de jaren 60 en vind ik het juist een stuk overzichtelijker. En de tijd is natuurlijk significant anders dan toen, en worden er andere middelen gebruikt.

Natuurlijk neem je je eigen ervaringen mee in je visie op drugsgebruik. Het toeval is dat ik ook 20 jaar in de verslaafdenzorg zit, ik denk dat ik een stuk milder ben

Josien

Josien

15-05-2014 om 09:29

en wat vinden jullie hiervan

Ik stuitte hier net op, een kunstwerk over verschillende soorten drugs en welke gevaarlijker is enz.

http://www.mixmag.net/words/news/artwork-shows-truth-about-drug-use

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.