Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter 19 zonder diploma of inkomen zwanger

Drama,

Mijn dochter is sinds een jaar uit huis omdat het thuis niet meer ging. (Ze zit nu in een traject begeleid wonen)
Wilde zich niet aan huisregels houden, afspraken kwam ze nooit na , geen opleiding afgemaakt , al bij tig baantjes ontslagen (wegens niet nakomen van afspraken). Pakt nooit haar verantwoordelijkheid, ook haar begeleiding heeft een harde dobber aan haar.

Net nu ik hard aan t werk was ,meer afstand te nemen van haar problemen, stoppen met adviezen geven , haar geen geld meer toe te stoppen als ze weer eens zonder zat , en haar zelf de gevolgen van haar gedrag te dragen blijkt ze zwanger!!

Ze heeft geen relatie, het is van een one night stand.

Wat is wijsheid ? Haar vader wil er niks van weten , en is op dit moment alleen maar boos hoe ze zo stom en onverantwoordelijk kon zijn , en ziet de toekomst somber in , en is felle voorstander van een abortus.
We zijn pas kleiner gaan wonen en met haar 2 jongere zusjes en de problemen die we gehad hebben is hier in huis wonen geen optie meer , maar waar ze nu woont kan ze ook niet blijven met een kind.

Heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan ? Het is sowieso haar keuze, maar zonder inkomen en woning is het dan wel een keuze ?

juf Ank

juf Ank

09-08-2020 om 00:19

Is zeker een keuze en wel voor haar, niet voor jou. Laat nu maar los dat jij daar een keus in moet maken want het verhaal horende gaat zij echt niet naar je luisteren. Ze lijkt volledig ongeschikt maar....het kan veranderen.
Het is echt haar probleem en de groepsleiding heeft op dit moment meer invloed op haar. Ga daar maar liever niet tussen zitten. Zij woont daar en zal waarschijnlijk daar niet kunnen blijven denk ik zo. Dat betekent dat er misschien toch weer nieuwe trajecten gezocht moeten worden.
Tenzij ze beslist het weg te laten halen. Lijkt me voor iedereen beter....

sterkte!

ElenaH

ElenaH

09-08-2020 om 07:00

Saltandpepper

Er zijn in Nederland plekken voor tienermoeders, een beetje vergelijkbaar met begeleid wonen. De begeleiders van het huis waar ze nu woont, zullen haar dat vast wel uitleggen. Ze heeft waarschijnlijk al een maatschappelijk werker, die zal samen met haar het vervolg in gang moeten zetten.

Gezinshuis

Ik weet niet waar je woont, maar in Flevoland heeft het Leger des Heils moeder-kindopvang in Zeewolde. Er zullen vast meer van dat soort plekken zijn. De begeleiding of huisarts zal dit wel weten. Maar het is aan haar om hulp te vragen en te accepteren.

Bemoei je er niet te veel mee. Je had en hebt geen grip op haar en die ga je nu ook niet krijgen door haar probleem voor haar op te lossen. Hoe zeer ik je begrijp; het blijft je kind en het blijft knagen van waar is het mis gegaan. En dat knaagt ook aan je man, ook al reageert hij uit woede, verdriet en frustratie anders.

Triva

Triva

09-08-2020 om 07:53

inderdaad

Je was afstand aan het kweken en nu heb je het er over dat ze er niet meer bij past in huis. Houd die afstand en adviseer abortus. Als ze het bij geen enkele werkgever lang kan uithouden, hoe gaat ze het doen met een baby? Dat is een soort 24/7 werkgever!

Wat ik gedaan heb

Bijna eenzelfde situatie, al was mijn pleegdochter nog minderjarig.
Ik heb communicatie gehouden met de begeleiding, op twee punten:
- als ze een keuze maakt moet ze twee kanten kennen, dus niet alleen praten over abortus, maar ook praten met een organisatie voor alleenstaande moeders;
- toch de vader achterhalen en inlichten; in de situatie van mijn pleegdochter bleek de vader een oma en een broer te hebben, die met hem gingen praten over zijn verantwoordelijkheid.
Naar dochter zelf toe heb ik haar (na enige gesprekken met een ervaren tienermoeder, gefeliciteerd met het feit dat ze zwanger is, ongeacht of ze het kind zal houden of niet. De opmerking 'niemand was blij voor mij' speelde daarbij ene belangrijke rol.
Een vriendin van pleegdochter, ongeveer eenzelfde situatie (het leek wel een epidemie, hoeveel meisjes rond mijn pleegdochter plotseling zwanger werden) is naar een speciaal opvanghuis gegaan voor moeder en kind. Dat is goed gegaan.
Mijn pleegdochter is teruggegaan naar haar land van herkomst en heeft daar haar leven opgepakt, zoals je het kon verwachten. Ze redt zich daarmee.

Tsjor

@Emma

@Emma

09-08-2020 om 08:49

Zwanger

Nee, niet zomaar abortus adviseren. Dat is een heel erg persoonlijke keuze voor iedereen die hem moet maken.
Voor zover je nog invloed kunt hebben zou ik er ook voor gaan dat ze alle keuzemogelijkheden verkent en de vader op de hoogte stelt. Het is niet niks. Een kind is geen baantje. Je mag niemand ontnemen zelf verantwoordelijk te (leren) zijn, hoe moeilijk het nu ook is als ouders van dochter van 19.

ElenaH

ElenaH

09-08-2020 om 09:18

Eens met @Emma

Het gemak waarmee door sommigen over abortus wordt gesproken, verbaast me. Het gaat hier niet om een 12-jarige of iemand die verstandelijk beperkt is, maar om iemand die meerderjarig is en, op moeilijk gedrag in de pubertijd na, in beginsel in staat is om een normaal leven op te bouwen.

Praten met de begeleiding

Praten met de begeleiding inderdaad. Met name omdat die de "sociale kaart" kent, en dus weet wat voor voorzieningen er voor haar zijn.

Je kan dan ook duidelijk maken dat je je dochter graag wilt helpen, maar dat inwonen bij jou geen optie is.

Sterkte ermee,

Temet

Wilmama

Wilmama

12-08-2020 om 09:52

Wat wil ze zelf?

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen. Ik heb ook een dochter die het zichzelf en haar omgeving erg moeilijk maakt, en begrijp daardoor een beetje in wat voor emotionele achtbaan je je zult bevinden. Vooral het idee dat je net een beetje aan het afstand nemen was en nu hiermee geconfronteerd wordt, grijpt me erg aan. Het kost al zoveel moeite om jezelf staande te houden, en nu lijkt het alsof alle ellende nooit meer ophoudt.

Verder vraag ik me af hoe je dochter zelf over haar zwangerschap denkt. Is ze er blij mee? Of vooral geschokt en verdrietig? En de aanstaande vader, hoe denkt hij er over? Wil hij meehelpen/bijdragen als ze besluiten de zwangerschap uit te dragen?

Het is in ieder geval heel heftig voor iedereen. Soms zorgt een baby er voor dat een moeilijke jongvolwassene wakker geschud wordt en verantwoordelijkheid neemt. Zo'n positief voorbeeld heb ik in mijn nabije omgeving. Helaas kent waarschijnlijk iedereen ook gevallen waarbij de babies een zeer moeilijke jeugd/leven kregen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.