Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Belin

Belin

08-10-2020 om 15:57

dochter van 21 nog recht op alimentatie?

Mijn dochter is 2ejaars HBO studente en woont op zichzelf. Nu is ze pas 21 jaar geworden en heeft haar vader per direct de alimentatie stop gezet. Het contact tussen hun is slecht en ze durft hem er niet naar te vragen. Ze werkt wel een paar dagen in de week maar ze heeft het geld van haar vader hard nodig. Nu is de vraag, moet hij haar nog onderhouden? (Het staat nergens beschreven dat hij na haar 21e nog moet betalen), of moeten mijn man en ik haar financieel gaan helpen?

Angela67

Angela67

08-10-2020 om 16:01

de eerste google hit

https://www.wvtadvocaten.nl/wel-of-geen-alimentatie-voor-kind-ouder-dan-21-jaar/#:~:text=Volgens%20de%20wet%20zijn%20ouders,kind%2021%20jaar%20is%20geworden.

el of geen alimentatie voor kind ouder dan 21 jaar?
Volgens de wet zijn ouders verplicht te voorzien in de kosten van het levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van 21 jaar nog niet hebben bereikt.

Een wettelijke plicht tot betaling van alimentatie aan een jongmeerderjarige eindigt dus in beginsel als een kind 21 jaar is geworden.

Het uitgangspunt is dat een jongmeerderjarige, ook als hij studeert, die 21 jaar of ouder is in staat geacht moet worden door arbeid in zijn levensonderhoud te voorzien en dus niet behoeftig is.

De onderhoudsverplichting kan in sommige gevallen na het 21ste jaar doorlopen. Het kind zal dan wel moeten aantonen dat het zelf niet in zijn levensonderhoud kan voorzien, dus dat hij of zij nog behoeftig is.

gr Angela

gaan?

'Nu is de vraag, moet hij haar nog onderhouden? (Het staat nergens beschreven dat hij na haar 21e nog moet betalen), of moeten mijn man en ik haar financieel gaan helpen?'
Het woordje 'gaan' valt me op. Hebben jullie dat tot nu toe dan niet gedaan?

Tsjor

Geen recht op bijstand

Ja, er is onderhoudsplicht tot 21.

Maar, wat ik begrijp heb je tot je 27e geen recht op bijstand omdat je de mogelijkheid hebt om een studie te doen. Wat ze dus ook doet. En daarom is er ook de mogelijkheid om voor die studie te lenen. Dat is iets wat je liever niet wilt voor je kind dus er iets iets voor te zeggen om haar te ondersteunen, wanneer het mogelijk is.

Persoonlijk zou ik met vader om de tafel gaan zitten om samen jullie dochter te ondersteunen tot ze haar studie heeft afgerond. Want het is niet meer vanzelfsprekend dat hij de enige is die haar financieel helpt, nu ze op zichzelf is gaan wonen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat ze bij jou (en je partner) woonde voor ze op kamers ging?
Ik weet niet hoe jullie relatie is, maar wanneer jullie voorstellen om naar rato bij te dragen, klinkt dat al redelijker dan als pa er in z'n eentje voor moet opdraaien.

Ze werkt al een paar dagen in de week, dus met jullie bijdragen heeft ze meer lucht en hoeft ze misschien geen studielening aan te gaan.

Dees

Dees

13-10-2020 om 20:53

Belin

Ja je zult nu ook je financiële steentje bij kunnen dragen.

Bijstand

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand

'Maar, wat ik begrijp heb je tot je 27e geen recht op bijstand omdat je de mogelijkheid hebt om een studie te doen. ' Nee, vanaf 18 heb je recht op bijstand. Er zijn wel een paar voorwaarden, bijvoorbeeld als je nog thuis woont telt het inkomen van andere mensen in het huishouden mee om te bepalen hoeveel je krijgt (of hoe weinig). En de gemeente kan wel met je om de tafel gaan zitten om te kijken wat je gaat doen. Als een relevante studie mogelijk is en je wil dat (gemeente kan het niet verplichten of eisen) dan kun je gaan studeren.
Als je studeert heb je geen recht op bijstand, want dan heb je de mogelijkheid van een studielening.
Een studielening is vervelend, zeker. Gelukkig is er geen enkele politieke partij meer die nog voorstander is van het huidige stelsel. Maar het is ook niet het einde van de wereld. Indertijd, jaren zeventig vorige eeuw, sloot ik mijn studie ook af met een stevige studieschuld (bijna 20.0000 gulden). Er waren wel een paar grote voordelen:
- en er was een basisbeurs die je niet terug hoefde te betalen.
- ouders die bijdroegen kregen dubbele kinderbijslag;
- als je studeerde zat je nog in de zorgverzekering van je ouders;
- de schuld was renteloos (nu is de rente ook 0%, maar dat kan zomaar veranderen);
- naar inkomen afbetalen over maximaal 15 jaar (nu 35 jaar sic!)
- telde niet mee als schuld, ook geen probleem voor de hypotheek; officieel is dat nu ook zo, maar de drang vanuit Nibud o.a. om dat wel te laten registreren bij de BKR is erg groot. Opvallend, want dan telt het wel mee als je een woning wil kopen, maar niet als je voor veel meer geld een woning moet huren.

Wat ik in een nieuw stelsel zeker terug zou willen zien is:
- een basisbeurs (voor eten en drinken, tot nu toe zijn studenten de enige groep in Nederland die geld moet lenen voor eten en drinken). De hoogte daarvan kun je aflezen aan wat een alleenstaande bijstandsouder verliest aan inkomsten als het jongste kind 18 jaar wordt: geen kinderbijslag en geen kindgebonden budget meer. Dat betekent volgens mij een verlies van ongeveer 500 euro per maand. een fors bedrag, jazeker. Maar de inwonende student wordt geacht dit gat zelf op te lossen voor de ouder, vandaar dat me dit een goed ijkpunt lijkt te zijn als het gaat om kost en inwoning.
- renteloos, altijd, niet afhankelijk van de markt, want na 10 jaar kun je zelf als schuldenaar niet meer reageren op die veranderde markt;
- terugbetalen maximaal 15 jaar; eventueel ben je wat ruimhartiger voor de huidige beroepen die niet zo aantrekkelijk zijn, zoals onderwijs of zorg: als je een x-aantal jaren werkt in het beroep waarvoor je geleerd hebt hoef je niet terug te betalen; of aflopend: een jaar werken in onderwijs of zorg is 1 jaar niet terugbetalen, zo kun je al werkend na 15 jaar ook je schuld wegwerken.

Het huidige studiestelsel is niet alleen slecht voor de jongeren die noodgedwongen nu met een grote schuld moeten beginnen. Het is ook slecht voor ouders die nu in een kramp schieten om te voorkomen dat de jongere geld moet leven voor de studie. Die kramp betekent soms dat ouders zelf minder zakgeld overhouden dan de jongere. Of dat er opnieuw discussies ontstaan met exen, zoals hier.

De 10.000 euro van Groen Links als verjaardagscadeautje voor een 28-jarige is natuurlijk bizar. Maar een beschikbaar scholingsfonds voor iedereen vanaf 18 jaar, wat zelfs ook op je 55 ste mag worden gebruikt, dat is geen gek idee.

Ondertussen: niet in een kramp schieten, zelf je eigen verantwoordelijk oppakken voor zover je kunt, zonder naar een andere ouder te kijken, en met je kin creatief en positief meedenken.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.