Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
An.

An.

31-08-2021 om 20:22

Dochter zoekt anticonceptie die haar humeur niet verslechtert

Mijn dochter heeft sinds kort weer een vriendje. Serieus ook met logeren en de hele rambam (...) erbij.
Er moet dus weer aan anticonceptie worden gedaan. Ze had eerder de pil (Sandoz?) maar werd daar heel vlak (tegen depressief zijn) van.
Wie herkent dat? Ze is al eens wezen praten met de huisarts om mogelijkheden te bespreken maar heeft dat toen niet doorgezet (geen vriendje in beeld dus maar helemaal gestopt).
Ze weet niet goed wat ze zal doen. Ik ook niet... Zijn er tips?


koperspiraal, ik zou willen dat ik t jaren eerder had laten doen. M’n menstruatie is gelijk gebleven en mentaal voel ik me echt zoveel beter dan toen ik nog aan de pil was. 
ik heb de Ballerine, is een kleinere spiraal. 

Condooms. 

Leene

Leene

31-08-2021 om 20:35

Mirena spiraal misschie of een koperhoudend spiraal. Of ga voor helemaal hormoonvrije anticonceptie.
Lady comp, sensiplan of Natural Family planning, . Maar ik zou dat laatste eigenlijk alleen maar in een vaste relatie doen, je moet daar beiden wel achter staan.
En voordat sommigen beginnen te gillen dat dit niet veilig is: als je het goed doet is het wel veilig maar volledig afhankelijk van de 'gebruiker' Ook is het niet nodig om een regelmatige cyclus te hebben. Maar dit zijn wel methoden die je volledig 'vrijwaren' van hormonen.
In het begin kost het ( veel)  meer tijd maar op een gegeven moment leer je je eigen lichaam goed kennen.
Overigens is de pil door gebruikersfouten ook minder betrouwbaar dan 98% maar dat wordt dan toegeschreven aan de gebruiker terwijl bij natuurlijke methoden snel wordt gezegd dat de methoden zelf niet betrouwbaar zijn.

M’n bericht was wat kattiger dan ik bedoelde dus ik heb m even aangepast. 
het lijkt mij niet zo handig om zo’n methode te gebruiken als je nog jong bent ivm het strikte temperaturen en bijhouden. Als je zonder hormonen wilt is een koperspiraal veiliger. 

Koperspiraal. Ik heb vrijwel alles geprobeerd wat er te krijgen is, dit is de enige waar ik geen nare bijwerkingen van kreeg.

Ik gebruikte vroeger de NuvaRing omdat ik zo min mogelijk hormonen wilde (toegegeven: ik heb dat niet nagezocht maar gewoon huisarts geloofd) en omdat ik niet goed ben in trouw iedere dag pillen slikken (NuvaRing draag je 3 weken en dan heb je een stopweek). 

Sandoz is een merk dus dat zegt niet zoveel maar denk dat het een combi van ethinylestradiol (progesteron) en levonorggestrel (oestrogeen) was Oftewel microgynon 30. Meestal de eerste keuze wanneer de pil wordt afgegeven. 

Er bestaat ook microgynon 20, dan zit er minder progesteron in. Of een andere minipil zoals cerazette. In cerazette zit geen oestrogeen. Bij cerazette slik je elke dag een pil, dus alle 28 dagen. Je kan er alleen geen cyclus mee regelen dus een menstruatie uitstellen kan bijvoorbeeld niet. 
Soms kan een driefasenpil ook helpen de bijwerkingen te verminderen. Dan is het wel heel belangrijk die elke dag op hetzelfde tijdstip in te nemen. Triginon is daar een voorbeeld van. 

Leene

Leene

31-08-2021 om 21:28

Vavoom schreef op 31-08-2021 om 20:54:

M’n bericht was wat kattiger dan ik bedoelde dus ik heb m even aangepast.
het lijkt mij niet zo handig om zo’n methode te gebruiken als je nog jong bent ivm het strikte temperaturen en bijhouden. Als je zonder hormonen wilt is een koperspiraal veiliger.

ik ben het eens met je hoor, al ken ik zelf wel een aantal jonge vrouwen die deze natuurlijke methoden gebruikten naar tevredenheid, en ook aangaven dat ze hun eigen lichaam beter leerden kennen. En het wordt na verloop van tijd wel minder 'arbeidsintensief'  Je moet er een beetje een type voor zijn denk ik

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-08-2021 om 21:47

er.is.maar.1.Pino schreef op 31-08-2021 om 21:16:

Ik gebruikte vroeger de NuvaRing omdat ik zo min mogelijk hormonen wilde (toegegeven: ik heb dat niet nagezocht maar gewoon huisarts geloofd) en omdat ik niet goed ben in trouw iedere dag pillen slikken (NuvaRing draag je 3 weken en dan heb je een stopweek).

Heb ik ook probleemloos jarenlang gebruikt. En je kunt hem zelfs 4 weken inhouden en "doorringen".

Ik heb een koperspiraal. Voordeel vind ik dat de natuurlijke cyclus gewoon doorgaat ipv dat die wordt stilgelegd en dat er geen hormonen aan te pas komen. 

Inderdaad een koperspiraal. Van alles met hormonen word ik ook chagrijnig en depressief. Het lijkt me echter wel een pijnlijke aangelegenheid om te plaatsen als je nog nooit bevallen bent.

MMcGonagall schreef op 31-08-2021 om 23:19:

Inderdaad een koperspiraal. Van alles met hormonen word ik ook chagrijnig en depressief. Het lijkt me echter wel een pijnlijke aangelegenheid om te plaatsen als je nog nooit bevallen bent.

Ik kreeg een verdoving in de baarmoedermond, dat hielp prima. Eerste spiraal als tiener laten plaatsen. Ja, was wel onaangenaam. Ik hield mezelf maar voor dat het minder erg is dan bevallen. En dan ben je wel weer voor tig jaar klaar. 

ik had ook veel last van de pil, verschillende geprobeerd. Werd er down van, heel naar. De mirena spiraal werkt wel goed bij mij, ook al zitten daar ook hormonen in. Geen last heerlijk

ook hier veel last. Met de nuva ring "ging het wel". Mirena spiraal stootte mijn lijf af, dat was echt een hel. Nu al jaren de 3 fasen pil en geen last van bijwerkingen!

Is je dochter nog een tiener?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.